Råd ang temperaturer i fundet system

Bundkort / CPU d.  18. oktober. 2015, skrevet af Uno-Eye
Vist: 1318 gange.

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2015 19:25:58
Svar/Indlæg:
76/45
Hej.

Jeg fandt en computer der var smidt ud for noget tid siden hvor jeg har skiftet nogle af delene ud, og efter at have kigget på temps ser jeg at CPU'en bliver meget varm under spil (for varm åbenbart efter hvad jeg har læst mig til max temperatur er), men samtidig viser bios og windows (programmer) forskellige temperaturer, så jeg ved ikke hvad jeg skal gå efter..

Specs:

CPU - Phenom II 1090T med Arctic Alpine GT 64 Køler (Læst mig til at max temp for denne CPU er 62 grader)

Bundkort - Gigabyte ga-870-ud3

GFX - AMD HD 6870

PSU - EVGA Supernova 650W G2 (skal sendes til RMA, fordi der er noget der blokerer blæseren fra at dreje rundt)

Det sidder i et kabinet som er lydisoleret, og med 2x 120mm og 2x 80mm blæsere, hvor PSU er monteret i toppen
http://peecee.dk/upload/view/4...

Lidt informationer:

Når jeg tænder computeren og går ind i bios, ligger temp på CPU på ca 30, og så stiger den langsomt og efter 6-8min kommer den op på 48 grader hvor den bliver.

Når jeg så går ind i Windows og tjekker OpenHardwareMonitor
(og andre programmer) siger den 37-38 grader og falder så, og efter noget tid når den ned på 21-24 grader (idle selvfølgelig).

Hvis jeg så genstarter den og går direkte ind i bios (tager 10-15sek) siger den at temp er 37-38 og stiger som før langsomt til 48 hvor den bliver.

Når jeg kører spil bliver den omkring 62-64 grader, hvor jeg stopper når den bliver omkring 64-65, fordi dér begynder den alarm jeg har sat til i bios ved grader over 70. Hvis jeg sætter den til at larme ved over 60 grader, bipper den når temperaturen kommer lidt over 50 i windows.

Spørgsmål:

1 - Jeg vil gerne købe noget vandkøling til 3-400kr til CPU'en, men hvor meget kan jeg forvente at graderne vil falde med?

2 - Gør lydisolering noget ved temps, og kan det betale sig at få et kabinet hvor PSU sidder i bunden, og med bedre luftcirkulation?

3 - Lydchippen på bundkortet er konstant lidt over 80 grader, kan det bidrage til at CPU'en bliver varmere, siden at lydchippen er lokaliseret under CPU'en?

4 - Hvilke temperaturer skal jeg gå efter, Bios eller Windows?

Jeg siger på forhånd tak for hjælpen, og håber at det er sat op overskueligt.

Uno-Eye

Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Uno-Eye d. 18-10-2015 19:43:14.
MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
18-10-2015 19:59:13
Svar/Indlæg:
5039/109
Lydchippen sidder ikke under CPU. Det er chipsettet der sidder midt på boardet med en køleprofil. Kræver ordentligt airflow at holde det koldt. Køleprofilen ser ikke ret effektiv ud.

Det onboard lydkort sidder helt ude ved bagsiden tæt på pci-e portene.

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2015 20:15:48
Svar/Indlæg:
76/45
#1 Okay. Jeg fik af vide at det nok var lydchippen, så snakker ud fra hvad jeg har fået af vide :)

Er der noget køle paste på den køleprofil, og kan det være en idé at tage den af og sætte noget nyt på?

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2015 20:25:28
Svar/Indlæg:
1881/22
I og med at det er et gammelt kort, ville jeg lige pille profilen af, og smide nyt paste på. Så er du sikker på at det er i orden. -evt monter en blæser til at blæse ned over. Hvis det ikke kan lad sig gøre, kan du finde en anden køleprofil. Thermalright lavede nogle. Hvis du er heldig kan du finde en brugt. Det burde dog ikke være nødvendigt.

Mht lydisoleringen, så ja, det gør også kabinettet lidt varmere. Især hvis airflowet ikke er for godt.

Temp, der gå efter bios af de to, men hent core temp eller real temp i stedet.

Glem vandkøl til 400,- Gå efter en highend luftkøler i stedet. Hvis de nye ikke passer, kan du se om du kan finde en Thermalright TRUE brugt, og så smid en god blæser på.

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2015 21:23:29
Svar/Indlæg:
76/45
#3 Vil prøve at smide noget nyt paste på, og se om det gør en forskel.

Core Temp viser de samme temps som Openhardwaremonitor og andre programmer. Real temp understøtter ikke den CPU der sidder i.

Hvis jeg skal gå efter bios temps, så kan jeg oplyse at CPU'en har været oppe over 80 grader på et tidspunkt under spil (Bios alarm). Kan det være at CPU'en bare er ødelagt??

Udover Thermalright True, kan du da give nogle eksempler på high-end kølere?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Uno-Eye d. 18-10-2015 21:24:58.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2015 04:24:27
Svar/Indlæg:
3661/82
ldit feedbakc om din cpu og varme maalingen

Når jeg tænder computeren og går ind i bios, ligger temp på CPU på ca 30, og så stiger den langsomt og efter 6-8min kommer den op på 48 grader hvor den bliver.
inte usadvanligt i dette. bios kore som typsik ikk hlt instruktioner ved idle dvs cpu tomgangs cykler slukker ikke for cpu strommen og derved stiger varmen lidt selv om cpu ikke laver meget

Når jeg så går ind i Windows og tjekker OpenHardwareMonitor
(og andre programmer) siger den 37-38 grader og falder så, og efter noget tid når den ned på 21-24 grader (idle selvfølgelig).

Nu er du saa kommet ind i windows og windows NT styresystemmer (men ikke 9x) kore hlt instruktioner naar som idle threade dvs nu slukekr din cpu altsaa for sin stroem naar dne ikke bliver brugt og naturlivs vil din temp nu dale.

Hvis jeg så genstarter den og går direkte ind i bios (tager 10-15sek) siger den at temp er 37-38 og stiger som før langsomt til 48 hvor den bliver.
see forste omgang om hvorfor din cpu temp er stiger op. din cpu kan ikek gaa idvale og kore derfor i tomganga med spild af strome og varmudvikling

Når jeg kører spil bliver den omkring 62-64 grader, hvor jeg stopper når den bliver omkring 64-65, fordi dér begynder den alarm jeg har sat til i bios ved grader over 70. Hvis jeg sætter den til at larme ved over 60 grader, bipper den når temperaturen kommer lidt over 50 i windows.

varmeudvikling umiddelbart nomrla din temp stiger naar du cpu er under load dvs

load = mere strome/varme
idle uden hlt = mindre strome/varme
idle med hlt = endu mindre stroem+varme

mhttil alarmen ikke ser ud til at regere helt korrekt kan der vare et par ting omrking det

- alarmen er darlig calibret eller programmer forkert
- alarmen er baseret paa en anden maaler en den du ser din temp paa
- under multicore cpu er der flere core sensore og alrmen kan tage ud fra hojeste hvor dit program tager forste cpu eller gennemsnit eller omvendt.

$4
hvis du vil vide omdin cpu er defekt eller ej saa koert en omgang med linpack eller prime95 blend mode og see hvordan tingen udvikler sig. hvis den kan klare sig igennme et par timer er din cpu fin.
derefter kan du tage stilling til om du vile forbedre koeling eller ignore varme maaling.
der er teknisk irrelevant for din cpu's temperatur hvis den kore korrekt. dog kan omliggende ting jo godt smelte af det.

REsten ser ud til at vare besparet rimelig godt

hvis du vil have et nemt program til at teste din cpu kna du hente mit project phoenix fra www.techcenter.dk
det har baade linpack og prime95 test i sig

Uno-Eye

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2015 22:42:22
Svar/Indlæg:
76/45
#5 Jeg tror jeg vil prøve at køre den Prime95 test når PSU'en kommer tilbage fra RMA, for at se hvad der sker, og så som du siger, tage stilling til det bagefter.

Men! Jeg bliver bekymret, når du siger "dog kan omliggende ting jo godt smelte af det" ?

Er der ikke nogen indbygget "fail-safe" i tilfælde af at den bliver så varm, at omliggende dele smelter/går i stykker??