Hjælp til Router sammenkobling af 2

Diverse d.  19. oktober. 2015, skrevet af Lilleknud
Vist: 1696 gange.

Lilleknud

Ny Bruger
Tilføjet:
19-10-2015 15:18:07
Svar/Indlæg:
5/1
Måske en her på siden,kunne være behjælpelig med at skrive en præsis fremgangsmåde med at sætte en router RT-ac66u op efter en netgear C6250EMR.

Jeg har netgear stående på 1.sal, og vil gerne have asus stående i stuen, hvor det meste grej står for at få det bedste trådløse signal.
jeg har en direkte netkabel mulighed fra Netgear til Asus i stuen.

jeg vil også gerne beholde det trådløse signal fra Netgear hvis det kan lade sig gøre.

jeg aner ikke meget om netværk, så hvis nogen kunne hjælpe mig med en opsætnings forklaring så ville det være dejligt.

Ind til nu tog det så hele aftenen og natten med, men sådan er det jo for en minus nørd "smiler"

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Lilleknud d. 19-10-2015 15:18:44.
MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2015 15:27:58
Svar/Indlæg:
5421/53
Det ret simpelt, du sætter bare Asus'en i AP-mode, med et kabel imellem dem.

Hvis du gerne vil have at dine enheder selv skifter mellem de 2 AP'er, så skal SSID være 100% ens. Du kan dog stadig have en selvstændig 5Ghz hvis du har lyst.

Husk at kanalerne skal sættes til 1, 6 eller 11. De må bare ikke være ens.

cmnielsen

Nyhedsskribent
Tilføjet:
19-10-2015 17:13:43
Svar/Indlæg:
726/496

Hvis du gerne vil have at dine enheder selv skifter mellem de 2 AP'er, så skal SSID være 100% ens. Du kan dog stadig have en selvstændig 5Ghz hvis du har lyst.

MadsAG skrev d. 19-10-2015 15:27:58

Det er derfor man vender tilbage hertil dag efter dag, altid gode kompetente svar fra de fleste øvrige brugere. :yes:

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2015 19:06:14
Svar/Indlæg:
979/49
Lad os høre om du for det løst :)

187man

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2015 19:59:07
Svar/Indlæg:
3340/386

MadsAG skrev d. 19-10-2015 15:27:58

Det er derfor man vender tilbage hertil dag efter dag, altid gode kompetente svar fra de fleste øvrige brugere. :yes:

cmnielsen skrev d. 19-10-2015 17:13:43

Jaah, men det er ikke altid modtageren forstår det man skriver.

Man kan godt tøve, hvis det er noget man ikke har prøvet før og én beskriver kun noget af løsningen 😳 😉

Lilleknud

Ny Bruger
Tilføjet:
19-10-2015 23:05:33
Svar/Indlæg:
5/1
Tak for svar vil prøve det men vil jeg med den løsning kunne have trådløs på begge routere.
Måske en havde overskud til at beskrive opsætningen. Skal de forbindes fra almindelige port til alm. Port?

Desværre først svar nu har været til fodbold ??

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2015 08:21:53
Svar/Indlæg:
5421/53
#5 Du får jo netop også trådlø på begge? I stedet for at du selv skal skifte på din telefon/bærbar, så gør din enhed det bare selv.

Mht til AP-mode, så står det beskrevet i manualen.

http://dlcdnet.asus.com/pub/AS... Side 83 i den engelske manual.

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2015 16:27:59
Svar/Indlæg:
736/274
Husk også at AP routeren skal have kablet i port 1-4 fra den anden router. Den må ikke have det i WAN porten.

Den virker ganske simpelt som en switch så.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2015 18:19:00
Svar/Indlæg:
5421/53
#7 Det mindes jeg ikke er nødvendigt på en ASUS RT-AC66U. Der står ihvertfald intet i manualen, og den korte googlen søgning jeg lavede, så bliver WAN porten til LAN port når den sættes i AP mode.

Men ja, på mange modeller er det sådan som du nævner.

Lilleknud

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 02:38:14
Svar/Indlæg:
5/1
#6 - 7 & #8
Tak til nu, men er nu i tvivl

6 & 7#
AP mode er det bare hvad der står og slutter det med at den bare genstarter og så er det ok med Asus, skal der ikke gøres noget på netgear ?
Kan der stadig sættes noget tilbehør i LAN portene på asus efter den er i AP-mode

Spørgsmål til #6

Har #8 ret

Mvh Knud

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2015 07:56:38
Svar/Indlæg:
5421/53
#9 Ja Asus'en bliver en almindelig switch og et AP på samme tid.

Du spørger om jeg har ret med noget jeg skrev? Ja det har jeg.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2015 10:35:10
Svar/Indlæg:
5421/53
#9 Altså jeg ville nok vælge at give Asus AP'et en fast IP. F.eks. 192.168.0.2, så du let kan finde den. Husk at dit DHCP område ikke skal være i samme område som den faste IP du sætter til Asus'en.

Og ja, som jeg skrev tidligere så skal du sætte kanalerne på 2.4 Ghz til kanal 1, 6 eller 11. På din router, og 1, 6 eller 11 på dit Asus AP. De skal bare IKKE være ens.

Så skal du sætte SSID og passwords til at være præcist de samme til Wifi'et. Dette vil gøre at dine enheder SELV skifter imellem den bedste/tætteste AP. Gør du ikke dette, så skal du manuelt skifte mellem dine 2 Wifi på dine enheder.

Lilleknud

Ny Bruger
Tilføjet:
22-10-2015 20:01:04
Svar/Indlæg:
5/1
MadsAG
I aften får jeg det op at stå de to steder, så håber jeg det er lykkedes med at konfigurere det ordentlig, men det kører da her på bordet.

du skrev her

Skal det forståes sådan at det skal være ens på 2,4GHz, men man kan kalde det noget andet på 5GHz ??

Men mange tak indtil nu

Vh Knud

Lilleknud

Ny Bruger
Tilføjet:
22-10-2015 21:42:51
Svar/Indlæg:
5/1
Til MadsAG

Vil sige her at du/i gerne må beskrive det du omtaler i #11.

Jeg tror det hele ville have været så let som du beskrev fra starten, men for mig var det en ordentlig mundfuld, men samtidig meget lærerigt omkring netværk.
Nu kører det hele som det skal ser det ud til, så jeg kan sige jeg fik den hjælp jeg havde brug for, men alligevel ville det ha´været smart hvis der lige var blevet instrueret i nogle ting om at finde sine routeres ip adresser og lidt andre ting, men som 67årig Taxavognmand i mere end 40år kan jeg kun glæde mig over at jeg kunne få det til at funke så TAK!

Men du må gerne skrive om det jeg har citeret i #11 og #12 - ellers ser jeg hjælpe sagen som afsluttet

Hilsen

Knud

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2015 22:36:15
Svar/Indlæg:
5421/53

Jeg synes det er sejt du har fået det til at virke!

Ja jeg ved godt at det ikke var en A til B guide, men jeg tror mine posts ville være blevet lidt mere forvirrende hvis jeg havde beskrevet mere. Har derfor holdt øje med tråden, da jeg forventede du bare ville skrive hvis du havde brug for mere hjælp :)

Det med 2,4 GHz og 5Ghz, der plejer jeg at gøre det således:

2,4 GHz SSID = SSIDnavn_2,4Ghz
5 GHz SSID = SSIDnavn_5Ghz

Så kan du nemlig få dine medie enheder på 5Ghz, og så de ting der kræver længere rækkevidde på det mere almindelige 2,4Ghz.

På 5Ghz har du mindre støj og er derfor mere egnet til mediestreaming.

Du er altid velkommen til at skrive en PM eller bare fortsætte tråden hvis der er mere du har brug for at vide.

Lilleknud

Ny Bruger
Tilføjet:
23-10-2015 12:29:11
Svar/Indlæg:
5/1
Tak MadsAG, det har bare været så fedt med din hjælp, og det er lykkedes rigtig godt og flot alt virker, jeg har en rigtig fint dækning alle steder i huset på alle 3 sale.

Godt du lige skriver dette, for det er lidt svært at se hvad jeg skal gå på når den viser samme tekst på ssid-navn, havde jeg nu regnet ud allerede.

min dækning er 72 - 92 Mbit ud af de 80 - 10 jeg har, så godt tilfreds, kommer dog ned på 50/10 fra januar men er også ok til mig streamer ikke meget 😕

forøvrigt: Chromecast kender du til det ? hvis ja lige et spørgsmål.

Hvordan kan det være at jeg kan se chromecast på min mobil som e forbindelse jeg kan lokke på.
Den er en del af mit netværk så måske derfor.

Endelig hvordan skriver jeg en PM ?