CPU Blæser starter og slukker lige efter - Ingen POST

Bundkort / CPU d.  21. oktober. 2015, skrevet af SimonMadsen
Vist: 2736 gange.

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 10:54:51
Svar/Indlæg:
8/1
Hej alle

Jeg er virkelig i en frustrerende situation.
Jeg har netop købt opgraderinger til min stationære computer og efter at have samlet det, oplever jeg problemer.

Jeg har monteret det hele og tændt det tidligere, hvor jeg fik POST og nåede at installere windows og e række andre programmer. Jeg slukkede dernæst computeren for at sætte de sidste to skruer i motherboardet og efter det, kunne den slet ikke tændes. Efter at have prøvet en række forskellige ting, heriblandt at forsøge at tænde computeren med kun én ram blok, cpu og cpu blæser samt main power connector og auxiliary power connector og power switch fra kabinettet, antog jeg at det var motherboardet der var problemer med og anskaffede mig et nyt.

Sidenhen har jeg prøvet det samme, men stadig uden held. Når jeg tænder computeren, starter blæserne i nogle få millisekunder, hvorefter de slukker igen.

Her er en kort liste over ting jeg har forsøgt for at finde roden til problemet. Der er en liste over komponenter jeg bruger, til sidst i dette indlæg.

- Jeg har fire forskellige ramblokke og har forsøgt med både én enkelt i flere forskellige slots, én anden blok i flere forskellige slots og alle fire ramblokke på samme tid.
- Jeg har forsøgt med både min nye PSU og med min gamle. Med den nye PSU tænder blæserne i 10 ms og slukker derefter med det samme igen, og forbliver slukkede. Med den gamle PSU tænder blæserne i et halvt sekund, slukker i ét sekund og starter derefter igen og fortsætter på den måde i uendelighed.
- Jeg har forsøgt at samle det hele både i og udenfor kabinettet (på en papkasse), men med samme resultat. Dog oplevede jeg én gang at jeg, med den gamle PSU, kunne få blæserne til at køre uden stop ved at løfte mother boardet en anelse fra kabinettet. Dette resulterede dog stadig ikke i POST på monitoren, men det kan risikeres at det skyldes at jeg brugte en monitor sat til med HDMI i onboard grafikkort.

Hele vejen igennem proceduren, har jeg forsøgt at holde mig selv grounded og undgå statisk elektricitet.

Jeg er ved at blive vanvittig af ikke at kunne få det til at virke, så jeg håber virkelig at jeg kan få noget hjælp med eventuelt en helt håndgribelig liste over hvad der kan være galt, og hvordan jeg tester hvad der præcis er galt.

Hardware:
Til minimal test:
- Bundkort: MSI B85-G41
- Processor: Intel Core I5 4690k (LGA1150)
- Kabinet: Corsair Carbide 100R
- PSU: Corsair CX600M

Derudover:
- GPU: ASUS GeForce GTX650
- Harddisk 1: Seagate Barracuda 1,5TB
- Harddisk 2: Kingston SSDNow V300 240GB

Hvis der er brug for mere information, må i meget gerne skrive - Jeg ville virkelig sætte pris på at få løst dette problem. På forhånd tak!
Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
21-10-2015 11:11:22
Svar/Indlæg:
2045/273

Saml kun det mest basale. Bundkort med en stang RAM og CPU og prøv så at starte. Det burde starte fint op. Hvis fejlen stadig er der kig da på CPU'en en bøjet pin eventuelt? eller lidt smuds på bagsiden?. 🙂

shadow1

Overclocker
Tilføjet:
21-10-2015 11:19:58
Svar/Indlæg:
273/31
hvad køler er det
Intel standard ?
har du evt prøvet at sætte køler blæser direkte til strømforsyning

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 11:21:39
Svar/Indlæg:
8/1
Tak for dit svar!
Jeg har prøvet at samle bundkort med én stang ram (både i et tilfældigt slot, i det slot der er længst fra CPU'en og med en anden stang ram) og så starter blæseren i 10 ms og stopper derefter. Jeg har tjekket både om der er bøjede pins på bundkort og på CPU, men der er intet at se og der CPU'en er helt ren.

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 11:22:28
Svar/Indlæg:
8/1
Ja, det er en intel standard blæser - Jeg ved ikke lige umiddelbart hvordan man sætter den direkte til strømforsyningen - forestiller du dig at det kan være en fejl i blæseren?

shadow1

Overclocker
Tilføjet:
21-10-2015 11:26:52
Svar/Indlæg:
273/31
jeg tænkte de steder hvor du fx har case fans
tænkte mere det var det strømstik på bundkortet der evt ikke virkede

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 11:35:21
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg har prøvet med både CPUfan1 og 2 porten og begge steder starter den i kort tid og stopper igen.

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
21-10-2015 11:41:26
Svar/Indlæg:
2045/273
Prøv så lige på et af blæser stikkene til casefan for en sikkerheds skyld. Bare for at se om den kører der. 🙂

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 11:41:57
Svar/Indlæg:
8/1
Bare lige for en sikkerheds skyld, har jeg uploadet et par billeder at CPU og bundkort - Jeg kan ikke se nogle bøjede pins, men det kan være at jeres mere trænede øjne, kan lure et problem:

http://imgur.com/a/DE0Ct

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
21-10-2015 11:59:28
Svar/Indlæg:
2045/273

ser meget fint ud umiddelbart, men prøv lige at sætte CPUblæseren til på et af sysfan stikkene

Ebo

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2015 12:26:15
Svar/Indlæg:
709/10
Det som lige slog mig, er at på MSI's website, så er din CPU slet ikke understøttet af bundkortet ihvertfald på denne liste.

http://www.msi.com/product/mot...

Sidste bios til dit bundkort, er fra d. 16/10 2015

http://www.msi.com/product/mot... _download

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 12:41:17
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg prøver at sætte CPU blæseren til et af sysfan stikkene!

@Ebo - Nej, det har jeg også lige lagt mærke til! Jeg har lavet mig en aftale med butikken jeg købte bundkortet i, om at jeg kan bytte det til et ASRock Z97 anniversary edition, der skulle være kompatibelt med min CPU - Jeg tager ganske snart ind og henter det og krydser fingre for at det kan afhjælpe problemet.

Jeg er dog lidt forvirret over at jeg tidligere har fået hele systemet op at køre med det bundkort jeg har, da det jo ikke burde kunne lade sig gøre?

keld43

Overclocker
Tilføjet:
21-10-2015 12:46:51
Svar/Indlæg:
833/39
Har du prøvet at tage bundkortet ud og ligge det på bordet og tænde for det?

Det kunne godt lyde som en kortslutning, da du siger at du lige skulle stramme et par skruer. Det kan være bundkorter rører kabinettet således at det kortslutter..?

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 12:54:05
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg tænkte det samme, så jeg har prøvet at lægge det på en papkasse udenfor kabinettet, men det resulterer i samme reaktion

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2015 15:25:52
Svar/Indlæg:
1300/30
nvm..

Hvis du smider det ud på bordet og samler det? en af kombinationerne burde virke!

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af AliasGus d. 21-10-2015 15:27:29.

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 17:35:48
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg har nu fået mig et Z97 bundkort som skulle være kompatibelt med min processor og forsøgt at bruge det sammen med en cpu, blæser og én ram blok, men reaktionen er fuldstændig de samme som før. Blæseren starter i 10 ms, hvorefter den stopper igen.

Den eneste konklusion jeg kan komme frem til, er at CPU'en er død. Kan i se andre muligheder?

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
21-10-2015 17:55:27
Svar/Indlæg:
2045/273
Ja det lugter lidt der hen ad. Kan du mon ikke finde en der lige kunne teste den CPU for dig?. 🙂

SimonMadsen

Ny Bruger
Tilføjet:
21-10-2015 18:12:51
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg snakker med butikken i morgen og hører om de kan teste den. Der er intet at se på den, og jeg har ikke behandlet den på en måde der burde dræbe den, så jeg forventer at det er en fabrikationsfejl.

Renissen2

Senior Skribent
Tilføjet:
22-10-2015 18:26:23
Svar/Indlæg:
2045/273

Fik du så løst problemet i dag?. 🙂

PCDania

Superbruger
Tilføjet:
22-10-2015 20:34:33
Svar/Indlæg:
598/0
Computer virker indtil de to sidste bundkort skruer skrues i. Lyder meget som om bundkortet er blevet kortsluttet eller på anden made skadet da en af de to sidste skruer blev skruet i.

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
22-10-2015 23:44:24
Svar/Indlæg:
5039/109
#19, har du læst hele tråden? Det nye bundkort fejler også. Så med alt der er prøvet tyder det på en død cpu.