Jeg har et mediocre Asus Pro bundkort med Z97 Chipset og devils canyon CPU der har en M.2 slot i midten af det hele.
Mit nuværende setup gør brug af
2stk Geforce 980TI i SLI på PCIe 3.0 x8/x8 4stk SSD der er tilsluttet SATA 6G (2x OCZ Vertex 4 og 2x Samsung 850 Evo)
Mine overvejelser går på om det kan betale sig at sælge to af de ældre SSD drev (OCZ Vertex 4) og så i stedet købe en heisse M.2 SSD der kører NVMe.
Problemet er at M.2 porten skal dele båndbredde med både de to 980TI kort der kører 8x/8x samt dele båndbredde med SATA controlleren - så er i tvivl om hvor meget ekstra båndbredde M.2 SSD'en får at spille med i forhold til de nuværen SATA 6G drev.
Hm nå kan vidst desværre selv svare på spørgsmålet (=NEJ ☹ ) medmindre jeg har misforstået noget.
Ifølge mit bundkort specs er der følgende PCIe lanes på mit bundkort:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (Single at x16, dual at x8/x8, ) 1 x PCIe 2.0 x16 (max at x4 mode, black) 2 x PCIe x1
Og idet de to grafikkort hver bruger en PCIe 3.0 x8 lane så er der vel retteligt ingen PCIe 3.0 lanes at guffe af for M.2 kortet (jeg antager ikke at M.2 NVMe kan køre på den resterende PCIe 2.0 lane)?
Du skal have 4x 3.0 for at kunne udnytte 950 pro fuldt ud. Men det helt store spørgsmål er jo om man kan mærke forskel, og med mindre du har nogle helt specielle behov, så tror jeg det ikke.
Men hvis jeg har 16 PCIe 3.0 lanes at arbejde og jeg bruger 8 på det ene grafikkort, og 8 på det andet - så har jeg vel ikke flere lanes at arbejde med hvad angår M.2 slottet - eller forstår jeg det forkert?
Men hvis jeg har 16 PCIe 3.0 lanes at arbejde og jeg bruger 8 på det ene grafikkort, og 8 på det andet - så har jeg vel ikke flere lanes at arbejde med hvad angår M.2 slottet - eller forstår jeg det forkert?
Præcis, og nvidia skal have mindst 2*8x for at køre SLI. Så du kan højest få 4x 2.0 med en adaptor i din x16 2.0 slot, hvilket begrænser den maksimale hastighed.