Til et LAN hos en ven, sammen med 4 andre, i weekenden, fandt jeg ud af hvad min gæste pc kan klare.
Vi fik prøvet unreal tournament fra epic games(unrealtournament.com), SMITE(LoL som 3rd person), heroes of the storm, LoL og SC2. Og ved det sidste beviste maskinen at det var for meget for den. Selv om ALT var sat på low, og opløsningen var kørt væsentligt ned, så kunne den simpelthen ikke klare dette spil. Jeg ved ikke hvorfor lige netop dette spil gør en forskel, når jeg har siddet og spillet både gta5, og diablo3 på den.
Det var bare lige en lille ting jeg ville dele med folk. Et projekt jeg blev færdig i foråret, som gik ud på og få en gæste pc ud af hw som var 5-10 år gammelt. Specs er og finde i min profil på første side
Havde en q9400 + gtx 650, så jeg kender godt følelsen, men umiddelbart burde dit setup køre de fleste nye spil på ihvertfald low, måske højere hvis du er heldig.
WoW, Hots, og D3 har der måttes skrues ned for diverse grafiske ting. Og ellers i de andre spil har der ikke været nogen problemer, forudsat man huskede og skrue blæserne op på max 😛
Kig du bare mit system i profilen, så kan jeg fortælle at f.eks. FC4 eller GTA5 kører med stort set alt max i 1080 så lidt oc på dit cpu ( med rigtig mobo ) så kan du lidt endnu
Jeg ved ikke hvorfor lige netop dette spil gør en forskel, når jeg har siddet og spillet både gta5, og diablo3 på den.
Diablo og gta5 har ikke samme antal af individuelle units der skal beregnr pathfinding paa og "AI" dvs langt mindre cpu kraevende end starcraft 2 hvor naar du rykker en stor haer der skal beregner ret meget pathfindin individuiduelt for alle enheder og tage hoejere for andre enheders path's.
dvs at groft sagt saa kraever SC2 mere cpu heste kraefter for Hvert renderede frame end gta5 og D3.
Deraf er disse ting ikke noget du kan skrue ned for for at komme ti lat hvvirke paa sloeve maskiern som f.eks du kan paa grafiktunge spil hvor du bare kan skrue ned fra graffiken
Du vil typisk opleve at strategy spil er relativt mere cpu kravende end fps og andre action spil.
mht til folk kommentar om daarlig kodning ( kan skippes) Jeg ser desvaerre rigtige mange folk kaster om sig om bemarkning om daarlig koder hvilket et sjovt naar de end ikke selv forstaar hvordan laad balancing mellem CPU og GPU foregaar eller forskellen paa at idle thrad meed NOP eller HLT instruktioner. Eller forskellen paa Intergers CPU test og FPU TEST samt hvorfor foerstnaevnte de betyder taet paa nada for spil performance.
At dividere med 2 ( eller ethvert hel potens af 2) i din kode er daarlig kodning. Men at din spil kraver en masse CPU kraft pga den skal lave en masse udregninger er ikke daarlig kode. At din PC lagger i det er ikke daarlig kode. Det er din PC der er for langsom.
Alting i spil koster nogel ressourcer. hvis du ikke har nok af dem er det ikke spillet skyld. Men hvis man kan opnaa samme resultat med mindre ressource brug er der tale om reelt daarlig kodning.
lad vaere at blande de to ting sammen
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 29-10-2015 15:09:48.