Nå det ser ud til at være en transistor det tør jeg nok ikke at gå i krig med. har heller inmgen loddekolbe :( Og heller ingen backup skærm, det går fadnme godt http://www.fixya.com/support/t...
Jeg plejer at være rimelig fiks på fingrene hvad det angår så jeg går nok selv i krig med det.. Man skal bare være sikker på at det lige er det der er galt Kan nok låne en loddekolbe et eller andet sted :)
Delene koster alt efter kvaliteten fra få kroner og op og jeg vil selvfølgelig anbefale at købe kvalitet som SANYO, Rubycon og Panasonic når det kommer til kondensatorer og det vigtigste er at de skal være rated til at kunne klare 105C i minimum 5000 timer 🙂
Avs der var mange steder 😲 Hvad vil i så anbefale af kolbe, man kan få en spids en og en der flad- jeg har ikke loddet i 15 år så er meget rusten i det
men der loddede jeg osse kondensatore af/på fjernbetjeninger osv når de ikke virkede mere, så det burde ikke være noget problem 😳
Moderator
Tilføjet: 13-11-2015 09:32:45
Svar/Indlæg:
5039/109
Selv en af de billigere kan have udskiftelige spidser. Til hobbybrug er en 25W fin nok, men hvis der er meget kobber i printpladen kan det være svært at få varmen til at række.
Weller er et udmærket produkt. Men tror helt bestemt at de andre mærker hos el-supply er helt fine også.
Der hjemme har jeg en justerbar som jeg selv har bygget under grundforløbet til svagstrøm, men det er samme indmad og loddekolbe som denne: http://el-supply.dk/?Gid=468&a...
Moderator
Tilføjet: 16-11-2015 09:59:09
Svar/Indlæg:
5039/109
Ja, det er jo så lige det. Nogle multimetre har en kapacitans funktion, men det kræver at kondensatoren er loddet af boardet og at den er helt afladet ved at man tager en 20k Ohm modstand og holder den på benene i mindst 5 sekunder.
Alternativt skifter du dem alle sammen. Aflæs værdier og bestil nogle magen til på en af de sider foreslået længere oppe.
Der er selvfølgelig en risiko for at det er noget andet end dårlige kondensatorer.
Moderator
Tilføjet: 16-11-2015 12:54:09
Svar/Indlæg:
5039/109
Tvivler på at en sikring kan give de problemer. Når en sikring brydes, så er den brudt. Der en tynd tråd inden i som brænder over når den kommer over den rating der står på den.