Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2015 19:07:39
Svar/Indlæg:
480/8
Hej alle fælles nøder.
Jeg sidder i en situation, hvor jeg gerne vil udnytte 8 harddiske af 2 tb, på en controller med BBU.
Pt kører de RAID10, men jeg føler, at der går for meget plads til spilde. Selvom at jeg faktisk er meget øm over mit data.
Derfor overvejer jeg nu andre RAID opsætninger. Har i nogen livs lange erfaringer og anbefalinger?
Mit primære fokus er på RAID5+hot spare. Burde det være på noget andet?
Men nu har jeg læst, at ifølge adaptec (og sikkert andre) kan man oprette 2 RAIDs på 1 array. Så jeg kan kører RAID10 på 2tb, som koster 2 diske. Den plads der bliver tilbage, der kan jeg oprette et RAID5+hot spare. Det lyder jo ret smart. Så har jeg reelt 12tb, og i de sidste 4tb, er der kun 2tb brugbar "raid10".
Så har jeg muligheden for at fastholde 2tb "vigtig" data og resten til sjov. Problemet med "resten" er at det med tiden måske også bliver "vigtig" data. Det er der noget, der siger mig, at det vil.
Det skal siges, at jeg har 9 diske, men den 9 disk kan jeg vel ligeså godt tilegne som hotspare.
Der er ikke et behov for enorm tilgang til indholdet, blot det er tilgængeligt og sikkert. Det bliver næsten hurtigt uanset hvad, dog vil et RAID5 bliver sløvt med tiden.
Hvad tænker i? Og på forhånd tak for jeres tid. 🤡
PS.
Hvis "ZFS" skal være en mulighed, skal det kunne lade sige gøre gennem VMware og være tilgængeligt via SMB.