OC af nyt setup?

Overclocking d.  19. november. 2015, skrevet af II DoMain II
Vist: 1568 gange.

II
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 02:49:35
Svar/Indlæg:
842/269
Har endelig fået samlet mit system færdigt. :yes:

Det blev sparket ind i et moddet Apple Power MAC G5 kabinet, med vand på CPU og GPU. 🙂

Spec's:

ASUS Maximus VII Gene Z97.
Intel i7 4790K.
16 GB. Team Xtreame DDR3 2400 MHz.
ASUS Radeon R9 290X 4 GB.
Samsung 850 Pro 512 GB.
WD 4 TB.

Men nu er det en del år siden jeg for det første har haft stationær, men også siden jeg har rodet med overclocking.

Så..

Hvilke stress programmer vil i anbefale, til test af stabilitet på CPU og GPU, samt det totale system?

Maskinen skal udelukkende bruges som en støjsvag gamer..

Men jeg har ikke rodet med OC af Intel 4. gen CPU'er eller Z97..
- Så der er en del nye begreber jeg intet aner om. 😕

Hvordan får jeg max ud af maskinen til gaming?
- Og samtidig holder den klippe stabil?
Altså hvad skal ændres?


Gode råd, tips, og erfaringer med 4790k og Z97 modtages med glæde. :yes:
keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
19-11-2015 08:28:23
Svar/Indlæg:
833/39
Z97 platform er dejlig nem at overclocke. Der er dog stor forskel på CPU'er.

Min nuværende 4790k kører dagligt oc af alle kerner til 4.5ghz ved 1.15 vcore. Jeg synes ikke der er meget performance at hente over 4.5 medmindre det er til benchmarks.

Den jeg har nu kan køre 5.0ghz pånær i firestrike, der skal jeg ned på 4.9ghz.

Min forrige 4790k ville ikke mere end 4.7ghz.

Medmindre du går efter rekord oc, så skal du kun koncentrere dig om multiplier, vcore og evt vccin volt.
Casche oc giver ikke det store.
Men der findes et utal af guides ved et par enkelte google søgninger.

Jeg ville nok starte med at sætte mulitiplier på 45 og fast vcore på 1,24, hvilket plejer at være standard volt for de fleste bundkort.
Kør en omgang af Intels extreme tuner (eller hvad den nu hedder), hvis den er stabil, så kan du øge multiplier eller sænke vcore.

Jeg bruger hwinfo64 til at holde øje med temps. Til hverdags oc, ville jeg sikre mig at core temp ikke overtiger 65-70 grader. Kortvarigt til bench, så kan den godt tåle temps over 80.

Held og lykke og god arbejdslyst ;)


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 16:11:46
Svar/Indlæg:
842/269
Hvad er det der vccin om man må spørge? :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2015 18:18:00
Svar/Indlæg:
3661/82
Som stress test er der kun en ting hvis du vil sikre dig fuldstaendige stabilitet og det er mit project Phoenix.
det kombinere Intels Linpack + Furmark.
Det har ogsaa en toese mode der kombinere prime95 + furmark

du finder naeppe noget der river din cpu, gpu, psu og mobo mere rundt i loegene.

Den har ogsaa mulighed for at lave en metest86+ usb til at bootabe paa eller starter windows egen ramtest (pro eller hoejere) ved naeste boot...


Project Phoenix er bleve tunet til at hive saa meget power ud af din maskine ligesaa saa lad vare at koere andre programmer sammen med det. det giver kun din cpu og gpu et laver forbrug og dermed en mere afslappe/svag test

kan hentes hos mig paa www.techcenter.dk

Du skal ikke regne med samme overclocking som #1 da han bruger en meget svag test til sin pc (firestrike) og muligvis er ustabil under heavy load.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 19-11-2015 18:31:22.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2015 18:20:38
Svar/Indlæg:
3661/82
oops sa lige du valgte en i7 hvilket har performance problemer i multithreades software der ikke har nok threads til at udnytte alle logiske cores.

Det drejer sig typisk om spil. men feks ogsaa 7-zip og handbrake hvis du ikke bruger alle cores.

hvis du vil undgaa den nedgang i cpu effektivitet kan du bruge mit project Mercury og slaa "no ht conflicts" til, det kan giver et lille bost under spil hvor din cpu blive flaskehalsen men ikke faar tildelte individuelle fysiske cores til hver traad( laes proeve dig frem).



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 19-11-2015 18:29:59.


II
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 18:44:41
Svar/Indlæg:
842/269
Forstod ikke lige helt det med en i7 og udnyttelse af alle cores?



II
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 18:45:51
Svar/Indlæg:
842/269
Har forresten ikke kunne få adgang til din side, hverken igår eller idag? :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2015 19:33:42
Svar/Indlæg:
3661/82
#6 jeg kigger paa det

#5
hvis dit program/software/spil ikke kan udnytte alel 8 virtuell cores paa din i7 system saa koere ind maskine med en risiko for at vare langsommere end en tilsvarende I5

en i5 har 4 fyssike cores udne HT dvs windows ser 4 cores.
en i7 har 4 fysiske c ores medn MED HT dvs windows ser 8 cores;

hver par af af de virtuelle cores som windows ser foere til samem fysiske core.

lad os antage du to cpu tunge tradde der kna udnytte en cpu core 80% hver

paa en i5 er der kun fsiske core saa traade 1 ryger til core 1 og traad 2 ryger til core 2. da kan begge udnytess 80% af en core saa du har her 160% udnyttelse af en enkelt cores hastighed

MEN pa en i7 er core 2 den samem fysiske core some core 1
dvs naar traad 1 ryger til core 1 og traade 2 ryger til core 2 saa ryger de til samme fysiske core og kan kun undytte et max af 100% af enkelt core da der kun er en fysisk core i brug.


Nu giver windows et forholdvis god spredninger over alle virtuelel cores saa de er ikke altid placere paa de to parvisse og gaar derfor ikke altid til samem fysiske core. saa performen faldet er ikke saa dratistk som i mit exempelt. men det sker rigtige ofte.



Du tanker .jamen hvad fande er HT soo godt for
jo det er godt nar du har ritgie mange traade dvs mindst ligesaa mange som du har virtuelle cores

havde du nu 8 cpu tunge traade de rkunne trakke 80%
saa paa en i5 har du 4 cores der kan tage 1 traad af gagne dvs du far kun 4x80% hastighed hvilket er 320% af en cores hastighed

paa en i7 kan den tage alle 8 traade og presse dme til de samem fysiske dvs core 1 som udnyttes 80% af traad 1 har nu stadigvake 20% frie ressoruce som dan kan bruge til traad2 og deved opnar du 100% udnyttelse af din fysiske core og vil derfor ende med 4 x100% udnyttelse saa 400% performance af en enkelt core.


Det grundlaeggende ligger i et Hyper threading ikke giver mere cpu kraft men mulighed for at undytte en fysisk core bedre. men at bruge 2 fysiske core er altsaa bedre end et presse 2 traade ind paa samme fysiske core.


HT hjaelper f.eks heller ikke hvis en traad kan udnytte din core 100% da der ikke er noget ilbage fa core'en som en anden traad kan udnytte. Det er dog yderst sjaeldent (umuligt?)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
21-11-2015 01:47:22
Svar/Indlæg:
3661/82
#6

saa er det fixet og ma nkan tilgaa serverrn igen udefra. ihvertfald i foelge grc.com.