Første gang i kom i job efter uddannelse?

Diverse d.  19. november. 2015, skrevet af darkplayer
Vist: 1242 gange.

darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 13:02:25
Svar/Indlæg:
1123/442
Søger pt. job og var til min første jobsamtale efter at have afsluttet studiet, synes det gik ok. Men jeg kan ikke lade være med at have en eller anden form for frygt for at komme i arbejde. Jeg tænker konstant "hvad nu hvis det ikke er mig?", "hvad nu hvis jeg begår fejl", "er jeg god nok", "det er et kæmpe ansvar" osv.

Nogen der har døjet med disse førelser før og kan fortælle mig hvordan jeg kommer over det? Stillingen er i øvrigt som jurist, hvor man har et stort ansvar for sagers udfald og dermed de berørtes liv.
KHisdaKing
 
Nørd
Tilføjet:
19-11-2015 13:09:25
Svar/Indlæg:
97/2
selvom du måske har følelsen af at det ikke helt er dig, så giv det en dag, en uge eller 2, sådan har jeg det tit når jeg får nyt arbejde, det fortjener ALTID en chance, kan jo være det er pissefede kollegaer du kommer til at arbejde med, og måske nye venner evt.


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 14:12:08
Svar/Indlæg:
2211/331
Tog Elektro mekaniker iddannelse vrd Søværnet,da jeg var færdig skulle jeg gøre nyttetjeneste i 20Mndr.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-11-2015 14:24:14
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

De virksomheder som tager elever eller nyuddannede ind er klar over at du ikke kan alt fra første dag. Typisk prøver de sig frem, og du vil i mange tilfælde komme til at arbejde sammen med en kollega som "føl" indtil du føler dig klar til at udføre arbejdet

Husk alle har været nye i det de laver engang, og de fleste ved godt at nyuddannede skal bruge noget tid til at falde til rette.

Så min mening, så har du intet at være nervøs for, du skal nok klare jobbet, og de skal nok give dig den hjælp du har brug for, for at kunne klare jobbet.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 14:32:14
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
snak med cheffen først. find ud af, hvad han er for en type person. Tidligere arbejdet for Jahova, som er meget flinke mennesker.

Kig på arbejdsopgaver forstillet ved jobsamtalen er noget vil arbejde med. Stor chance for få en parktik eller oplæring.

Husk Janteloven, når du bliver skeptisk overfor dit job. Skulle andre kunne gøre dette bedre end dig?
Du ved de 10 regler.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 19-11-2015 14:34:19.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
19-11-2015 14:34:40
Svar/Indlæg:
5039/109
Som #3 skriver. Havde præcis samme tanker som dig.

Skulle starte i en virksomhed hvor der indtil jeg blev ansat, ikke havde haft egen service afdeling. Jeg var helt nyuddannet elektronikfagtekniker nogle få måneder tidligere. Så havde ikke en gang nogen til at lære mig op.

Jeg er her stadig, og det er mere end 6 år siden. Opgaverne har udviklet sig, men man vænner sig langsomt til det nye man skal.

Klø på!


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
19-11-2015 14:38:42
Svar/Indlæg:
516/11
Jeg tror der er mange som har de tanker som du har den første gang de får job. En ting er, når du starter op, så er virksomhederne osv. godt klar over at du er ny. Du har en masse viden og ideer som du sikkert gerne vil anvende, men det er ikke altid sikkert at det lige kommer til at ske.

Derimod, som nyuddannet forventer de mere at du er i stand til at tilegne dig viden hurtigt og anvende det. Langt de fleste virksomheder forventer ikke at du ændrer deres verden eller tilfører en masse nyt, det er noget som kommer med tiden.

Det du skal tænke på er ikke om du er god nok, fordi siden du kommer til samtale og evt. får jobbet, så skal du mere tænke på at du er god nok, ellers ville de ikke kalde dig ind.

Den anden ting med at du tænker "hvad nu hvis jobbet ikke lige er mig", den tror jeg mange tænker, men som nyuddannet har man ikke lige helt den tilladelse. En af mine undervisere fra da jeg gik på universitetet sagde følgende:

"Jeres første job eller måske 2 første jobs er måske ikke noget i gerne vil arbejde med resten af jeres tid. Og tænk over, de første 1-2 år er faktisk der hvor i rent faktisk "lærer" det i skal bruge i jeres videre færd. Her på universitetet går i her fordi vi forbereder jer til erhvervslivet. Vi giver nogle værktøjer og noget viden og det er så op til jer hvordan i vil anvende det. Det er ligeså meget hvor gode er i til at tilegne jer viden og anvende det fremadrettet."


Jeg blev selv færdig i januar og fik også et job, men jeg evnede ikke at klare jobbet - ja blev fyret. Men det er ikke noget jeg lader mig gå på af, fordi jeg kunne godt forstå hvorfor det gik sådan. Jobbet var simpelthen for stort i forhold til hvad jeg kunne klare.
Det lærte jeg tilgengæld af, fordi jeg i dag bedre kender til mig selv og ved hvad mine begrænsninger er, hvilket har medført, at jeg er i langt bedre stand til at se hvad det er jeg kan og vil.


Lang smøre, men jeg vil ikke sige meget mere end held og lykke med din videre færd i arbejdsmarkedet 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mangekyo d. 19-11-2015 14:40:37.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 14:56:29
Svar/Indlæg:
5474/39
#6
kender godt, det med have mere ansvar for ting end man enligt kan klare. Prøvet være med til skulle optimere på produktionsfabrik. Det er også noget af en opgave. Nogle typer er vandt til at de kan gøre bestemme ting.
De har spørgsmål til noget ude i produktionen viste intet om det. Glad for ikke fik arbejdet.

svært forbedre tingene, når man ikke kender så meget til andre produktionsmetoder. osv...

Prøvet været for klodset til et job. Jeg ødelægge for meget og til tider for nysgerrig.

Jeg ville godt have haft jobbet i Varde, men det kunne jeg ikke gøre godt nok.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 19-11-2015 15:01:43.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2015 15:04:40
Svar/Indlæg:
5474/39
Første job og eneste job. Det havde intet med min uddannelse gøre.

De jobs har været i aktivering i for kommunen har aldrig før til et job.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2015 08:00:57
Svar/Indlæg:
2897/83
Jeg er uddannet biolog og arbejder som lærer på en privatskole. Jeg nåede at få tre timers undervisning med en lærer, og så stod jeg ellers for al undervisning i de klasser jeg skulle have. Det tog mig 1-1½ år før jeg rigtigt følte mig klædt på til opgaven, men som andre også har nævnt, så ved ens chef jo godt at man ikke kommer med 10 års erfaring når man er nyuddannet. Det betyder jo også at der er mulighed for at forme en lige til netop den stilling de ser dig i.