Jeg tror der er mange som har de tanker som du har den første gang de får job. En ting er, når du starter op, så er virksomhederne osv. godt klar over at du er ny. Du har en masse viden og ideer som du sikkert gerne vil anvende, men det er ikke altid sikkert at det lige kommer til at ske.
Derimod, som nyuddannet forventer de mere at du er i stand til at tilegne dig viden hurtigt og anvende det. Langt de fleste virksomheder forventer ikke at du ændrer deres verden eller tilfører en masse nyt, det er noget som kommer med tiden.
Det du skal tænke på er ikke om du er god nok, fordi siden du kommer til samtale og evt. får jobbet, så skal du mere tænke på at du er god nok, ellers ville de ikke kalde dig ind.
Den anden ting med at du tænker "hvad nu hvis jobbet ikke lige er mig", den tror jeg mange tænker, men som nyuddannet har man ikke lige helt den tilladelse. En af mine undervisere fra da jeg gik på universitetet sagde følgende:
"Jeres første job eller måske 2 første jobs er måske ikke noget i gerne vil arbejde med resten af jeres tid. Og tænk over, de første 1-2 år er faktisk der hvor i rent faktisk "lærer" det i skal bruge i jeres videre færd. Her på universitetet går i her fordi vi forbereder jer til erhvervslivet. Vi giver nogle værktøjer og noget viden og det er så op til jer hvordan i vil anvende det. Det er ligeså meget hvor gode er i til at tilegne jer viden og anvende det fremadrettet."
Jeg blev selv færdig i januar og fik også et job, men jeg evnede ikke at klare jobbet - ja blev fyret. Men det er ikke noget jeg lader mig gå på af, fordi jeg kunne godt forstå hvorfor det gik sådan. Jobbet var simpelthen for stort i forhold til hvad jeg kunne klare.
Det lærte jeg tilgengæld af, fordi jeg i dag bedre kender til mig selv og ved hvad mine begrænsninger er, hvilket har medført, at jeg er i langt bedre stand til at se hvad det er jeg kan og vil.
Lang smøre, men jeg vil ikke sige meget mere end held og lykke med din videre færd i arbejdsmarkedet 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mangekyo d. 19-11-2015 14:40:37.