INFO fra crew: Advarsel om svindel på Hwt.dk

Om siden d.  24. november. 2015, skrevet af Teresa
Vist: 3876 gange.

Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
24-11-2015 19:13:56
Svar/Indlæg:
2458/91
Vi har oplevet svindel på Hwt.dk i forbindelse med en handel. Samme person havde åbenbart flere profiler på dba.dk netop med henblik på svindel , og nu har det ramt én her fra hwt.

Personen Sab92 er blevet deaktiveret, men det holder ham ikke fra at oprette nye profiler.

Vi vil anbefale folk at være ekstra forsigtige med at overføre penge til folk uden at være helt sikre på personens identitet.
Husk evt. at melde svindel til politiet.

Pas på derude og hold øjnene åbne. Ser i noget der virker mistænkeligt, anmeld tråden, så kan vi krydstjekke i de info vi har.

God dag :)
gabbo
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2015 19:17:21
Svar/Indlæg:
392/41
Tak for info. 🙂


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 19:22:14
Svar/Indlæg:
833/98
Var her i weekenden ved og blive snydt af alfen, denne bruger her

http://hwt.dk/UserProfile.aspx...

Han ville sælge mig en cpu, den var i ny uåbnet kasse, til halv pris. men fattede hurtig mistanke og bad om adresse på sælger, han gav mig så en totalt ukendt adresse på Lolland, vej og by fandtes ikke. Spurgte så ind til det, om det var en fejl, og spurgte om billede af varen, fik en længere sø forklaring og da jeg gik ham mere på klingen svarede han til sidst ikke hverken SMS eller telefon.

Kan også se han har ændret adresse/postnummer under hans profil i forhold til weekenden.

Så vær varsom med ham også...


wilson
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 19:42:52
Svar/Indlæg:
779/21
Trist 😕


gabbo
 
Superbruger
Tilføjet:
24-11-2015 19:46:42
Svar/Indlæg:
392/41
Vil det ikke være muligt at indføre nemid på siden? Ved ikke om det vil hjælpe. 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 20:43:30
Svar/Indlæg:
3385/80
#4 Hellere lave det som "escrow", altså med mellemmand som først frigiver pengene når modtager har modtaget varen og bekræftet at den er i orden.


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
24-11-2015 20:46:39
Svar/Indlæg:
2458/91
Gabbo. Det var et ønske vi selv havde i Crew. The boss undersøgte det og jeg mener at det var meget dyrt at få lavet. For dyrt ihvertfald til hwt´s budget uden at vi skulle lave brugerbetaling, og det ønsker vi at undgå. 😕


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
24-11-2015 21:09:24
Svar/Indlæg:
5039/109
Alfen, var det ikke ham med en bror der havde tabt kampen til kræften? Usselt at lyve om den slags :no:


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
24-11-2015 23:09:54
Svar/Indlæg:
4295/306
Det er så irriterende og sørgeligt at høre den slags. Vi har så fantastisk et community her hvor vi hjælper hinanden som glade nørder. Så er det altså bare øv når nogle kommer ind og forsøger at ødelægge en god side med høj tillid. 😐


darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2015 23:18:53
Svar/Indlæg:
1123/442

Det er så irriterende og sørgeligt at høre den slags. Vi har så fantastisk et community her hvor vi hjælper hinanden som glade nørder. Så er det altså bare øv når nogle kommer ind og forsøger at ødelægge en god side med høj tillid. 😐

KleitusIV skrev d. 24-11-2015 23:09:54


Kunne ikke være mere enig! :yes:


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
25-11-2015 09:29:37
Svar/Indlæg:
15982/637
Det eneste jeg kender der kunne sortere ud i eventuelle snydere ville være, at før man kan oprette en salgs tråd, så skal man have haft xxx antal svar i forummet før funktionen "låses" op.
Det er desværre et tveægget sværd da nye folk med reelle hensigter bliver sorteret fra, og at det tager noget tid inden man kan bruge salgsforummet.
Jeg mener ikke, at det er nogen garanti, men det reducerer risici for evt snyd.


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2015 10:12:14
Svar/Indlæg:
464/7
#10

+1 herfra.


JanVen
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2015 10:23:33
Svar/Indlæg:
122/1
#10 Kunne man så forestille sig at HVIS der nu er en af de faste brugere herinde der kunne sige god for vedkommende nye bruger, så kunne man "springe over" køen og kommer igang med det samme ?? Ved ikke lige hvilke kriterier der skal til for at være "fast bruger", men bare lige en ide 🙂


Micks
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 11:46:02
Svar/Indlæg:
1145/40
Hvad med CPR validering ?

Er det lige så dyrt eller det samme som NEM ID validering ?


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 12:18:44
Svar/Indlæg:
833/98
Jeg vil så råde til at folk ser sig lidt mere for. Mange gange beder folk næsten om det, sælger tit ting herinde og andre steder som dba osv, og det undrer mig rigtig tit folk slet ikke beder om oplysninger på sælger.

Jeg beder altid om navn adresse osv på dem jeg køber af, og søger altid på det, og udbeder mig forklaring hvis noget ikke stemmer overhovedet. At bruge de 5min kan redde mange for at blive snydt.

Det er virkelig imponeredende når folk bare skriver ( kom med konto så sender jeg penge) tit før de har sendt deres egen adresse, jamen altså så beder man næsten om at folk skal snyde en...


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
25-11-2015 12:40:22
Svar/Indlæg:
5039/109
#14, enig. De fleste oplyser på forlangende adresse osv. uden problemer. Vil folk ikke ud med oplysninger, så er der ingen handel, eller også er det kun f2f.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 12:42:30
Svar/Indlæg:
3340/386
Hwt crew: er der en black-list som man kan se/læse?


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 13:11:15
Svar/Indlæg:
1334/15
#0 - Hej Teresa - du er en "gutterpige", når du er så flink at advare os overfor den tiltagende strøm af moralløse personer, der enten starter med at tage chancen for svindel på nettet, eller er hærdede ud i samme.

Fortsæt endelig i samme stil :yes: ❤ 😳 😀

Desværre er der efterhånden så mange brugernavne vi skal holde særligt øje med, at det er blevet uoverskueligt, og som du selv skriver, skifter de bare brugernavn, som vi andre tænker på at købe hardware 😲 😀

Vi mangler i mangel af bedre, en tydelig markeret tråd (altid fremme på siden) hvor alle de slemme slemme rødder/rødderinder hurtigst muligt kan blive "udødeliggjorte" efter selvf. en godkendelse af HWT CREWET..

Og Teresa i #6 - kunne det være en idè, at lave dette forslag eller lignende via en èngangsbetaling?. En sådan kunne jo udemærket promoveres som et supergode overfor nævnte svindelforsøg, hvorfor man må formode, at rigtig mange HWTère vil smide nogle kroner i kassen til et mere sikkert site?.. Selv er jeg på med flere "hunde" :yes: Ved så ikke om der vil være løbende driftsomkostninger, men mon ikke de vil være betydeligt mindre end oprettelsesudgifterne? - Bare lidt tankeløbskhed 😀

#7 - Den historie/hændelse er der flere der har brugt herinde, så man må nok passe på, at det ikke rammer den/de forkerte, da dèt ville gøre ekstra "avs" 🙂

#12 - nej desværre, da det jo er så nemt at lyve for andre, at det netop er blevet nærmest en "sportsgren" for nogle folk. Derfor kan en person ikke godkende andre, da han jo så selv ville skulle stå til ansvar overfor dennes evt. svindel - og hvem har lige lyst til det?. Venskaber/forhold brydes jo tit, og som regel med dårlig udgang. Så er det jo ikke rart, efterfølgende at få at vide, at den person man har godkendt nu har svindlet X antal kr. fra en anden kær HWT bruger...

Beklager dette indlæg blev lidt laaaaaaaaaaaaaaang 🤣





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 25-11-2015 13:16:40.


Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2015 17:09:25
Svar/Indlæg:
351/36
Hvad er mulighederne omkring at bruge paypal som primærbetalingsmiddel herinde?


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
25-11-2015 17:18:58
Svar/Indlæg:
2458/91
#17
Selv tak. Vi ved jo alle vi skal passe på, men nogle gange må man mindes om det. 🙂

Ang. Betaling osv for validering af den ene eller anden slags. Jeg kan prøve at høre The Boss om det, men jeg tror han vil foretrække at undgå betaling. Ligeså snart der er brugerbetaling på noget, så er ser også meget større krav til levering.
Men der skader jo ikke at spørge :)

Det med at folk skal have et vis antal svar før de kan benytte køb/salg. Iddeen lyder jo umiddelbart god, problemet er dog at mange af vores nye brugere starter faktisk i køb/salg og forsætter dernæst i alm forum.
Vi ville på den konto miste brugere i forum.
Jeg ved det er et svært emne :(

-og hvor ER det surt at nogle få skal ødelægge det for de mange.

Det jeg kan tilbyde er, og det har jeg gjort før.... Hvis man er i gang med en handel og er utryg, så KAN man skrive til mig om evt at kigge vores brugerkartotek... Virker oplysningerne reele? Ofte er svindlernes oplysninger meget sparsomme eller noget vrøvl. Jeg kan ingen konkrete oplysninger give eller fortælle jer om de oplysninger I har er korrekte. Men jeg kan se om tingene ser "ærlige" ud.
Det er ihvertfald en mulighed. 🙂


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2015 19:02:37
Svar/Indlæg:
1334/15
#19
Hej igen og tak for hurtig respons/svar..

Det er jo så godt, at den bett` fedterøv til the boss ikk` selv skal betale for gildet 🤣 (sorry old chap)

Måske det var en idè,, om man i "første omgang koncentrerede sig om de nye medlemmer, der jo ligger først på den "evt. banditliste"?..

Hvis tilmeldelsernes krav (pæne selvf.) ikke er acceptable for nogle af de nyinteresserede, kan det jo kun være fordi, de enten ikke er modne nok til sitet - eller har urent mel i posen - eller ?

Nå men jeg er ved, at få en af mine frygtede omgange migræne - frygtet af mig selvf. - så jeg må desværre undvære i dejlige mennesker, og trække stikket ud indtil jeg atter kan tåle, at åbne øjnene og lukke lidt lys ind 😩 🙂

Till Then............



Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2015 19:36:11
Svar/Indlæg:
351/36
Eller jeg fik ide til :D

Kan det ikke umiddelbart uden de store omkostninger puttes under vores brugernavn?

så skal admin eller lign godkende en handel eller sådan.

Ideen er fra ebay..

Eks.

Brugernavn har haft 248 handler hvoraf de 247 er vurderet positive.


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
25-11-2015 21:29:30
Svar/Indlæg:
2458/91
Der er ihvertfald indtil videre denne tråd:
http://hwt.dk/Forum/253683/Vej...

Den ligger som sticky i soap-boxen :)


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2015 02:15:39
Svar/Indlæg:
4217/223
forslag til crew, istedet for og deaktivere folk, kan i så ikke, på deres profil smide et billede/avatar/advarsel om at denne har det med og snyde folk groft

#23 http://hwt.dk/Marked/355017/Sa... den opdaterede version


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mfcods d. 26-11-2015 02:25:27.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2015 04:43:46
Svar/Indlæg:
755/6
#21.en vurdering af køb ligesom på ebay kunne da godt være en idee. Den har jeg også tit tænket på. 😲


Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
26-11-2015 11:03:24
Svar/Indlæg:
2458/91
Kramler: Det opretter bare en ny profil :/

Den eneste måde er egentlig IP-ban... men med folk med dynamiske er det nyttesløst... vi risikerer at blokere en hel skole ved det også :/


J.Hansen
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2016 19:08:10
Svar/Indlæg:
28/15
Hej

Jeg startede med strax at købe herinde, naturligvis fordi jeg jo manglede nogle ting, det ville have været stærkt begrænset, hvor ofte jeg ville være kommet mere, hvis man gennem en tid først kunne læse og glo i 'forum', det må jeg sige da, jeg er så heller ikke blevet snydt til dato, jeg synes jeg altid har oplevet en stor velvilje og hjælpsomhed, jeg har & er glad for at bruge HWT.

Jeg kunne dog godt tænke mig,man lavede en side hvor de 'dårlige betalere / sender af varer' kunne blive listet op, havde I ikke sådan en side engang for resten ?
Jørn


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
13-01-2016 19:44:21
Svar/Indlæg:
5363/442
#26 Ja da, den er her:
http://hwt.dk/Marked/355017/Sa...

🙂


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2016 21:51:13
Svar/Indlæg:
419/47
#27 Kommer den ikke op som "Sticky post" ved den nye hjemmeside?

Ved ikke om det er sådan, har ikke læst den tråd igennem med de forbedringer vi kunne komme med :)


Bizzy
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
05-02-2016 06:12:25
Svar/Indlæg:
60/2

Det eneste jeg kender der kunne sortere ud i eventuelle snydere ville være, at før man kan oprette en salgs tråd, så skal man have haft xxx antal svar i forummet før funktionen "låses" op.
Det er desværre et tveægget sværd da nye folk med reelle hensigter bliver sorteret fra, og at det tager noget tid inden man kan bruge salgsforummet.
Jeg mener ikke, at det er nogen garanti, men det reducerer risici for evt snyd.

Gripen90 skrev d. 25-11-2015 09:29:37


Jeg har set det gjort på mange andre sider tidligere, og det resultere altid i en frygteligt masse spam tråde/posts. Har set forums hvor nærmest samtlige tråde var fyldt med posts, som ikke engang havde en hel sætning, men bare et enkelt ord. Folk sad bare og prøvede at booste deres post count for at få adgang til Køb/salg.


hoffer666
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2016 10:06:49
Svar/Indlæg:
482/146
kan vi ik bare lukke for nye bruger


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
05-02-2016 10:28:52
Svar/Indlæg:
5039/109
#30, det er forhåbentlig gas?

Eller mener du der skal lukkes for nye brugeres mulighed for at bruge marked?

For mit vedkommende, så handler jeg med nye som gamle brugere. Men det kommer helt an på om de opgiver deres oplysninger eller ej. Hvis jeg ikke kan få adresse osv. så gider jeg ikke. Det er dog ikke sket endnu at jeg ikke har fået oplysninger.