Surface Pro 4 (i5 vs i7 til redigering af RAW foto)

Bærbar d.  26. november. 2015, skrevet af Soeren999
Vist: 1359 gange.

Soeren999
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2015 19:40:52
Svar/Indlæg:
12/6
Da jeg desværre ikke selv besidder den fornødne viden om sammenspillet mellem CPU, GPU og RAM i bærbare maskiner, håber jeg nogen her på forummet kan hjælpe mig med fornødne oplysninger.

Da jeg ofte er på farten og derfor ikke kan benytte min stationære PC, er jeg på udkig efter en bærbar/tablet som primært skal bruges til:
-Alm. kontor arbejde (word, læse PDF/artikler, mail etc.)
-Redigering af foto (RAW filer) i programmer som Capture One Pro 8 (at sammenligne med Adobe Lightroom 6). - dette punkt er det vigtigste.

Jeg havde egentlig kig på en Microsoft Surface Pro 4 med: i5 6300U/Intel HD Graphics 520/8GB RAM/256 GB SSD

Men efter at have kigget på nettet er jeg blevet i tvivl om jeg i stedet skulle punge ud og købe den større i7 model: i7 6650/Intel Iris Graphics (540)/16GB RAM/256 GB SSD (merpris på ca. 4500kr - hvis i7/8GB RAM er merprisen ca. 2700kr)
Processoren virker ikke markant kraftigere men har hørt at onboard GPU skulle være meget bedre og har hørt at Capture One Pro 8 (og Lightroom 6) kan benytte sig af dette..
Ligeledes har jeg hørt at de ekstra RAM vil være at foretrække - men jeg kan ikke gennemskue om 8GB nogensinde vil være flaskehalsen i omtalte maskine?

Merprisen er jo markant - men får jeg også tilsvarende mere ydelsen ift. mit brug (redigering af RAW foto)?



På forhånd tak for hjælpen


P.S. Jeg har læst at omtalte i7 model laver noget som hedder "power throttle", men ved ikke om det er et problem i mit tilfælde.
Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
26-11-2015 23:19:34
Svar/Indlæg:
2518/53
Tænker skærm er lige lille nok til opgaven?
Nej der er ikke meget at komme efter mellem de 2 cpu men en i7 4-core vil have meget at kunne sige.
Og alt efter hvor godt gpu del er understøttet af de programmer du bruger så vil et lidt mere nyt nvidia gfx nok have en del fordele over et intel hd.
Men av en pris jeg ender på når jeg ser efter nogle bud i den stil:
http://www.edbpriser.dk/baerba...
http://www.edbpriser.dk/baerba... med en lille nvidia gpu


Soeren999
 
Overclocker
Tilføjet:
27-11-2015 05:22:35
Svar/Indlæg:
12/6
Tak for svar.

Angående skærm, så kan Capture One Pro 8 opsættes så skærmen udnyttes godt, hvorfor 12" er acceptabelt, når jeg til gengæld får de ekstra features som touch og pen.

Det er også sidst nævnte der gør at jeg overhovedet kigger på surface pro4 (ellers er deres pris/performance ikke det værd), men til den anvendelse jeg søger er disse features et klart plus.

Bærbar med den slags power koster kassen - og Surface pro 4 er ikke en undtagelse (selv om den har mindre power end dem du linker til). Hvorfor jeg også indtil nu har benyttet en stationær PC!

Tror også det ender med en i5 model - alene grundet prisforskellen.