Thermal pads hjælp

Grafikkort d.  28. november. 2015, skrevet af Matrix_1
Vist: 1063 gange.

Matrix_1

Overclocker
Tilføjet:
28-11-2015 02:42:34
Svar/Indlæg:
49/9
Hejsa. Står og skal til at udskifte en grafikkort på bærbar.
Kan se at nogle af de gamle thermal pads ikke har det så godt.
Mit spørgsmål er så hvilken tykkelse skal man vælge? Er der nogle forskellige mærker som giver bedre effekt end andre?

Håber der er nogle som kan anbefale noget til mig.. Evt med link. Har selv fundet et par forskellige inde på ebay men bestiller ikke føre jeg er helt sikker.

God weekend! 🙂
Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2015 09:25:29
Svar/Indlæg:
480/8
Det skal være nøjagtig den samme tykkelse.

Hvis de bliver for tykke, så slutter din køler ikke tæt nok på grafikkortet, og omvendt, hvis de er for tynde, så har den anden ende af thermalpadden ikke kontakt med kølerpladen.

Men hvis vi snakker afstandsskiver, så er sagen lidt anderledes. Det er en kobberskive, som producenten ligger ned på processor/grafikkort for at optimere overførsel af varme.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2015 12:24:20
Svar/Indlæg:
3385/80
Hvor god en thermal pad er til at transportere varme, angives som en termisk modstand i °C/W. Jo lavere jo bedre.

Når man laver en udskiftning, om det så er en termisk pude eller en helt anden ting, så er det bedst at lave en 1:1 udskiftning - altså med noget der tilsvarer, eller er helt identisk.

I det her tilfælde kan du med fordel finde en god thermal pad (lav °C/W), men tykkelsen bør tilsvare den originale.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2015 16:13:47
Svar/Indlæg:
2518/53
Der er nogle i dk at se på her: http://www.coolerkit.dk/shop/t...

Matrix_1

Overclocker
Tilføjet:
29-11-2015 01:47:48
Svar/Indlæg:
49/9
Okay. Altså efter hvad jeg har kunnet måle mig frem til ser det ud som om det er 1.5 mm de to lange som sidder på Vram. De andre kan dog stadig genbruges.
Man kan få nogle på ebay som man selv kan skære ud. Er det noget der kan bruges? Eller skal jeg gå efter en bestemt mærke?

Udover det har jeg fundet frem til en anden thermal pads erstater.
Eftersigende skulle det virke rigtig godt.

https://www.youtube.com/watch?...

Hvad kan i sige om det?

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
29-11-2015 02:54:43
Svar/Indlæg:
2518/53
Der kommer alt for meget på i den video i #4 og det skal du ikke gøre på den måde.
Har for ca. 3 måneder tilbage skiftet fra pads til kølepasta på en old gammel laptop med 0.5mm pads og det gik da heatsink stadig kunne få kontakt.
1.5mm så skal der pads på.

Matrix_1

Overclocker
Tilføjet:
29-11-2015 17:07:31
Svar/Indlæg:
49/9
Okay. Men det her K5 PRO er ikke kølepasta men direkte erstatning for thermal pads. Det er ikke så flydende som kølepasta.

Men efter at have målt lidt så kan jeg se at de thermal pad jeg har er ca. 1.5mm men fordi de er blevet flade måler de lidt over 1.mm.
Måske er det bare bedst at købe thermal pad også sætte det på?

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
29-11-2015 20:20:15
Svar/Indlæg:
2518/53
#6 ok bliver det ikke stift og kan slå revner?
Du kan prøve at købe sådan en stang her og test med: http://www.coolerkit.dk/shop/t...
Hvis den er for lav til kontakt så må se efter en der har mere højde.

Matrix_1

Overclocker
Tilføjet:
29-11-2015 21:18:08
Svar/Indlæg:
49/9
Nej det K5 PRO bliver åbenbart ikke stift har selv snakket med dem og det er ikke elektrisk ledende. Så det lyder som et godt produkt.
Men gider bare ikke tage nogle chancer da det kan blive en rimelig dyr fornøjelse.

Thermal pad tror jeg godt jeg kan nøjes med 1mm det burde være rigeligt.