Søger superior nørd hjælp. til pc byg

Bundkort / CPU d.  01. december. 2015, skrevet af D3sm0
Vist: 1759 gange.

D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2015 23:41:38
Svar/Indlæg:
193/33
Hej HWt.

For bare 8 måneder siden syndes jeg, jeg var godt med på beatet, hvad angår it, desværre har tiden ikke været der længere til og have pulsen på hw , jeg søger nu en eller gerne flere der har tjek, på kvali og hvad jeg endeligt har brug for

Budgettet er MAX 10k

Jeg bruger min pc til Fallout 4 (max opløsning)
GTA V (max opløsning)
SC II
osv.

Der udover bruges maskinen til og trække min projektor

jeg har lige solgt min Gamer bærbar, da den simpelhen ikke kan ramme de fps jeg ønsker.

Tænker selv noget x79 system brugt, men kom gerne med input på en lækker maskine.

skylake og x99, kan jeg ikke lige se hvad jeg ville kunne bruge til , kontra prisen


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af D3sm0 d. 01-12-2015 23:45:35.
KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
02-12-2015 08:17:53
Svar/Indlæg:
4295/306
Hvad er "max opløsning"? Og hvilket input skal din projektor have? Er det alm 1080p FHD eller er det UHD? Og din gaming skærm hvilken opløsning kører den i?

Hvis du kun skal game er et x-system overkill, med mindre du skal køre med 3 grafikkort, hvilket jeg tvivler på til 10k DKK.

Fordelen ved de nye platforme (Skylake etc) er at du kan få PCI-e baseret m.2 sockets direkte på bundkortet til SSD så du kan komme op på flere Gb/s i overførselshastighed. Det kan du ikke på de gamle med mindre du sætter separat kort i PCI-e.

Grafikkort afhænger 100% af din opløsning og skærm. 1080p skærm kan du sagtens klare dig med et brugt 780(Ti) eller lignende.


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 08:30:05
Svar/Indlæg:
979/49
Du skal ikke bryde hovedet med x99 eller x79 system, da du ikke vil noget på FPS fronten der er mærkbar, alle dine penge skal ligge i grafikkort.
Få du den sidste nye Intel i5 CPU og 16GB ram, 1 SSD på 512GB, 550watt strømforsyning og så bare det største, vildeste, nyeste grafikkort. Måske et stort fedt Nvidia GTX980TI eller det sidste realeased Nvidia Titan.

Har selv bygget x99 for et par måneder siden og en kombination af brugt nyt, uden og have det helt 100% klare overblik over hvad det kostede, hedder det +15K kr. Det er blandt andet med M2 SSD, GTX980TI og i7-5930k og maskinen er ikke vandkølet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 02-12-2015 08:34:06.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-12-2015 09:19:47
Svar/Indlæg:
15982/637
Man kan da sagtens lægge sine penge på et X99 system uden det skal være dyrt ! Et X99 bundkort til en 1200-1300kr og en Ci7 5820K til ca 3000-3100kr og så 16GB DRR4 2400mhz ram til en 1000kr - så har man faktisk et system der koster tilsvarende som "high-end" skylake, men stadig med flere ressourcer adskillige opgaver på én gang.

X79 system er kun relevant hvis du kan finde noget brugt billigt !.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 02-12-2015 09:20:05.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 09:52:47
Svar/Indlæg:
922/13
Jeg synes specs i dit system info ser ganske fornuftigt ud ❤


gammelgaard_mink
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 11:07:50
Svar/Indlæg:
979/49
#3 Nu for at forsvare mit eget indlæg, men det er de første 5k det er brugt allerede der.
#OP vil gerne køre max opløsning (vi antager FullHD), der skal noget strøm til maskinen og gerne have plads til spil, måske et kabinet, CPU køler da stock sjældent er at anbefale.

Prisen hedder MAX 10K ! Dette betyder ikke den skal koste 10.000 kr.
#OP giver udtryk for at han er en gamer, ergo skal vi have noget rå GPU kraft på bordet.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 02-12-2015 11:09:23.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
02-12-2015 11:36:58
Svar/Indlæg:
4295/306
Hvis han kun kører 1080p er det fuldstændig overkill at købe et 980Ti eller Titan. Og hvis skærmen er en 60hz skærm i endnu højere grad.


D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 12:05:48
Svar/Indlæg:
193/33
Pc'en i min pr0fil, har jeg desværre ikke mere, havde jeg den stadig, havde jeg ikke brug for nyt tror jeg :)


jeg vil meget gerne kører 2,5k opløsning

jeg køber meget gerne brugt ( mere for pengene)

Jeg købte i går følgende:

Thermaltake Core X9 Snow white

Asus Sabertooth Mark S Z97

til 1700pp kr for begge (besparelse ca 1200 kr)

Så systemet bliver nok noget i5 4790

og som i skriver noget 980/ti/x alt efter hvad jeg finder af tilbud



Så søger nok følgende :

16 Ram DDR3

SSD 500 GB evt. noget raid 0 med 2 stk. 256gb

PSU en 750 watt gold modulær

GFX 780ti op efter. evt. sli ?


CPU 4690 op efter



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af D3sm0 d. 02-12-2015 12:07:06.


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 12:24:09
Svar/Indlæg:
3746/627
4790K er en i7 og ikke en i5..

i7-4790K er et godt valg. Har lige selv købt system for et par måneder siden

hvor FPS skal du op på?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 02-12-2015 12:25:07.


D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 12:35:25
Svar/Indlæg:
193/33
#8 typo ;) skrev rigtigt lidt længere nede. jeg tror ikke jeg for brug for i7, men for jeg rette tilbud , slår jeg da til... jeg vil meget gerne ligge stabilt på 60fps i 2,5K opløsning


#10
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 12:57:15
Svar/Indlæg:
3746/627
synes du skal gå efter en i7. dit budget på 10K er jo til det.

Ville være dumt hvis din CPU kommer til at blive flaskehals.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 15:20:31
Svar/Indlæg:
3661/82
I7 cpu'er er et daarlig valgt til spil da HT skader mere end det gavner i multithreade programmer der ikke har nok threads til at udnytte alle virtuel cores. hvilket er typisk for spil.
Dog tages i mente at cpu betyder meget lidt i dagens tilstand da de fleste nyere spil er gpu flaskehalset.

med 10k i lommen vil jeg nok kigge efter et 980ti og derefter en fornuftigt pris billigt I5 system og 8-16gb ram.


#12
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 16:51:04
Svar/Indlæg:
3746/627
i7 har ihvertfald været en forbredring for mig.

Min i5 2500k ~ 4800 mhz var flaskehals for mig


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 02-12-2015 16:59:14.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 17:24:02
Svar/Indlæg:
3661/82
#12
Har du nogle tal paa det din cpu opgrader gav et fps boost med samme gpu med at skigtte fra I5 til I7 under samme cpu akitektur?

eller er det blot anakdotisk data og nok mest placebo effekt ?

Samtlige test viser klart at cpu idag har en utroligt lille effekt paa nyere spil pga gpu flaskehalse.
og at penge er bedre brugt paa en hurtigere gpu mht til spil performance



tager vi et hurtigt kig paa anandtechs reveiw af Skylake
kan vi se er helt tilbage fra 2600k til nyer skylkae sker der stortset intet under spil,
undtagelseviss i grid hvis vi er nede i 1080p oploesning

http://www.anandtech.com/show/...

Spil er bare generelt mere gpu flaskehalset end de er cpu flaskehalset og bliver mere og mere gpu flaskhalset tiden gaar.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-12-2015 17:33:42.


#14
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 17:32:53
Svar/Indlæg:
3746/627
Jeg ved ikke hvad anakdotisk data betyder.

Det er jo noget jeg kunne se via eks. Afterburner. Ressource forbrug.

Vi kan vel godt være enige om at hvis jeg med ny cpu for højere fps og mindre cpu forbrug så må det vel betragtes som en forbedring


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 17:37:06
Svar/Indlæg:
3661/82
#14
ja hvis alt andet er lige. men paastanden er nemt at komme men jeg ser ingen tal paa det. og eftersom reele test viser det modsatte af din paastand. saa har jeg svaert ved at give dig ret.


I din nye cpu (iht til din profil) er du saa i en nyere generation in din gamle uden HT hvilket jo netop ikke goer tingene "alt andet lige" ved sammenliging om HT er godt eller skidt.


Hvis du vil lave en reelt est om HT er godt eller skidt paa din cpu. kan du evt koer en benchmark ( i et spil) baade med og uden HT slaet til
Du kan bruge mit project mercury og slaa "No ht conflicts til" til at slaa HT fra pa dit aktive program/spil


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-12-2015 17:40:06.


#16
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 17:44:12
Svar/Indlæg:
3746/627
Jamen du har da ret i at jeg skiftede mobo .
Jeg skal være usagt om en i5 vs i7 i fuldstændig samme struktur er lige hurtige.

Men Vil da foreslå trådstarter at google, så kan han selv danne sig et billede.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 18:24:11
Svar/Indlæg:
3661/82
#16
Helt enig mht til at google. hvis bare de fleste website ved nok til at lave artikler om det.
men ( og det kommer til at lyde ret selvgladt) rigtige mange website er immervaek daarlige naar det kommer sig til tekniske detaljer og mest af alt bare spytter en handfuld benchmark ud uden at forstaa den underliggende teknik bag det. selv anandtech udtalte paa et tidspunkt forkert paa at man ikke kunne mappe en virtuel cores til specifikke HT/fysiske cores. hvilket er totalt forkert og ville kunne ses hanvde han brugt 5min paa at teste sit udsang.
Eller nar der blive udtalt at tripple buffering medfoere et extra input lag .eller naar gsync kun bliver sammenligning imod dbl buffering med vsync og ikke tripple buffering igen pga at mande bag artikle aeder marketings crap og ikke har en teknisk baggrund for at teste det han goer.
Selv HWT's skribenter har vist i flere tilfaelde en manglende forstaalse for hvordan FPU/intergers delen i en CPU virker og det er trods alt dem som skal viderebringe informationer.
f.esk at anbefale en gamer cpu basere paa benchmark udelukkende paa onboard gpu og 7-zip (intergers) naar ingen af de benchmarks viser den del af CPU'en som bliver brug under gamming med et dedikeret graffikort.
det er som at sige at man burde koebe en bestemt bil for offraod racing pga at bagsaedet er godt. Det har ingen relevans for det givne opgave det anbefales til.



men lad mig give et lynkursus i hvorfor HT skader spil ( og alt andet multithreaded software med for lidt threads)


Du skal foerst lige vende tanken vaek fra at taskmanager viser cpu ressoruce forbrug. Det som taskmanager reelt viser er en tids distribution af smaa CPU tids klumper kaldet quanta. Reelt er det ligesom en tidsplan der viser din boss er fuld optaget men det betyder ikke at han er arbejder 100%. Naar hans tids plan viser "ferie" er der ikke andet der kan planlaegges i det tids slot men han stresser ikke lige frem.
Det samme goe sig gaeldenr for en CPU den kan vare i 100% bruge men vaere mindre stresset end en cpu der kore 80% tids forbrug
F.esk vil en traad der udelukkende pumper HTL eller NOP instruktioner ud stresse din cpu langt mindre end en traad der pumper AVX og FPU instruktioner ud men begge vil visse 100% tids forbrug
Der er altsa forskellige dele af din cpu/core der kan vare i brug under forskellige situationer slevom din cpu er 100% tidsmassegt i brug.

HT giver i sig selv ingen extra ressourcer. hvad den goer er at den giver en core en mulighed for at afvikle instruktioner fra 2 traade. det er simplehent naest trin i udviklngen i et oege effektiviteten af exsisterende ressourver.
Foer det hadve vi forest pipeline desing som gjorde at vi kunne arbjeder pa sub dele af en instruktioner og den naeste ligesaa til at til at holde baade feetch af afkodnings dele mm i brug paa samme tid.
naeste srkidt var Out-of-orderexecution som betyder at cpu ikke behover tage instuktioner i korrekt raekkefoelge.

hvis inkstruktion A kraeve data helt uda fra ram men instruktiones B havde sin data allerede i et register saa istedet for at vente paa at hente data paa A, afvikle A, afvikle B. jamen saa afviklere vi da bare instruktions B mesn vi henter A's data fra ram.

men selv haer lober vi i problemmer fordi nogel gange ved vi ikek hvad instruktion B skal vare foer A er udregnet.( f.esk hvad vej du drejer foer vi ved hvad der skal rendersr)
for at loese det kom Brand prediction ind som holder oje med kodens struktuer og "gaetter sig til hvad resultat af A bliver og gar igang med hvad den mener nok bliver naeste instruktions mens der hentes data til A.
Det kan sevlfolgeig godt gaette forkert hvilket kaldes et branch miss og derfor skal pipliens flushes og alt udreninge soo far skal goere om. Det har selvfoelig en negativ performance d er er nu skal laodes inkstrutioner og data ind til at fylde hele pipelinine op igen (bla derfor p4 med sin 21 step pipline var saa elendig til spil)


OK ni er vi ved at naemre os guldet

HT er som sagt naeste trin for hvad nu hvis ingen af disse ting hjalper paa at afvikle instruktioner i vores nuvarende traaed.
jamen saa kigger vi da bare i en anden traade og det er det som HT giver CPU-coren mulighede for
saa mens traad1 totalt halt og spilder tids i sit quantume jame saa hiver den fysiske cores da bare fat i en andne traad og afvikler dette.

Dette er grund til at windows ser dlb saa mange Vrituelle cores pga at cpu skal have have dbl saa mange threads



lad os tage et nemt exempelt og sige at du har 2 traade der hver og isaer kan udnytte en core ressorucer 80% ved 100% tids forbrug.

saa vil du med en core have 100% tids af en traade med 80% ressororuce brug dvs 80% effektivt brug

med HT sker det magiske at de mangelde 20% presser vi traad2 ind i saa nu har du 100% cpu ressoruce forbrug

hvad saa med 2 cores uden HT ?
jame n her vil hvert traade faa sin egen core og du vile have 2 x 100% tids forbug af 80% ressoruce forrbrug ddvs 160% effketivtviti forhold til en enkelt coret


hvad saa med 2 core og HT ?
nu bliver det lidt halvvsart fordi windowes ved ikke hvilket logisk core der gaar til hvilket fysiske cores

saa nogle gange gaar traad1 og traade 2 virtuelle core 1 og 2 hvilekt er samme fysiske core og du opleves altsaa kun 100% core hastighed.
andre gange gar de til f.esk virtuell core 1 og 3 og deved til hver sin fysiske core og du vil opleve igen din 160% effektivitet

hvis du rammer iimellem de to tilstande ca 50% ad tiden har du i gennemsnit "kun" 130% af en fuld cores hastighed. hvilket er mindre end dne 160% fuld core hastighed du havde uden HT.

og der DERFOR at HT skader din performance nar du ikke har nok traade til at fylde alle virtuelle cores uden


HT er godt hvis alternative er ingen fysisk cores til din ekstra traad
men knap saa godt hvis alternativ er at din traad for en fysisk core.


efter som fleste spil ligger i 1-4 traads omraade hvilket er nok ti lat blive daekket af en I5's 4 fysiske cores. saa vil det skade at faa HT og give mulighede for at too traade bliver planlagt til at dele samem fysisk core istedet for at faa en hel en hvert.



Problemetikken er det samme mht til AMD or deres halve cores design.
Hvis du absolut vil koere med en I7 kan det i mange tilfalde vare en fordel at slaa HT fra.
evt nemt med mit Project mercury. ( kan ogsaa hjalpe paa AMD halve core desing)


jeg haaber det er laeseligt uden alt for mange taste fejl da mine fingre er temmelig frosne


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-12-2015 18:30:54.


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 18:57:19
Svar/Indlæg:
656/40

I7 cpu'er er et daarlig valgt til spil da HT skader mere end det gavner i multithreade programmer der ikke har nok threads til at udnytte alle virtuel cores. hvilket er typisk for spil.
Dog tages i mente at cpu betyder meget lidt i dagens tilstand da de fleste nyere spil er gpu flaskehalset.

med 10k i lommen vil jeg nok kigge efter et 980ti og derefter en fornuftigt pris billigt I5 system og 8-16gb ram.

Sven Bent skrev d. 02-12-2015 15:20:31


Gider du ikke lige linke til et par benchmarks som bekræfter dit udsagn? :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 19:03:23
Svar/Indlæg:
3661/82
#18

hvis du laeste i #17 forklaeringe hvorfor og forstod lidt om cpu og software ressoruve vil du vide hvorfor.

Samt ogsaa hvor svaert det er at finde benchmark lige netop paa dette emne da rigtige mange benchmarks sites ikke er inde id e tekniske detaljer at de goer sig i den slags ting.

men du kan f.esk see det i min handbrake test paa AMD cpu'er som er samme situatione blot med andre teknologi
http://hwt.dk/Forum/338965/AMD...

problemmer er et generelt problem for multitasking hvor flere traade kan koere paa samme core og ikke alle fysiske cores er i brig. i handbrake dtesten er er tale om flere cores til samme FPU pga amd halve core dessing
men det goer sig gaeldende for HT lige saa.
handbrake blev goert med threads=2 med vilje for at teste dette. ( og for at holde video kvalitet da kvaltiet falder svagt med flere threads grunde manglende delta frame prediction info i en lokal thread)

Jeg har PT. ikke adgang til en CPU med HT til at teste det igen.
man kan da snildt goere det nar jeg faar en pc med HT cpu ind paa arbejdsbordet hvis det er godt nok til dig ?

men maaske du burde slev bruge lidt tid og laese min forklaringe isteder for at vore "doven" og bare bede om benchmarks. forstaeelse af teknologien er bedre end bare at laese en benchmark.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-12-2015 19:04:13.


#20
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 19:06:26
Svar/Indlæg:
3746/627
#17
Tak for kaffe.
Kan jo spørge som du gjorde:
Har du dokumentation, data for din fristil?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 19:33:39
Svar/Indlæg:
3661/82
#20
Der blev linket til en test i min "fristil"

Derudover som skrevet foroven er det svaert at finde benchmark fra 3.part da yderst faa sites giver sig tid til en teknisk dybde i deres artikler og det meste af alt er nemme forbuger benchmark and case close.

hvis du kigger tilbage paa dengnag anand lei stod for anandtech saa du f.esk benchmark med fler forskellige cpu typer naar der blev teste graffikort for netop at see scalerings og mulgihed for software(cpu) elelr hardware (GPU) haadntering af TnL.

men den dybde finder du ikke laengere da der nu ikke skrive til aegte noerder men til den graa masse og en handfuld benchmarks er nok til det.

for at kunne koere en benchmark der vil kunne vise dette i spil kraver det

a: et multithreade spil
b: spil med indbygget benchmark
c: at spillet ikke er GPU flaskehalset.

Hvis du har et bud paa hvilket kan jeg nemt udfore en bechmark naar jeg har et system med HT paa arbejds bordet


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 19:37:53
Svar/Indlæg:
3661/82
men ellers hvis I vil laere mere end blot at "see pa benchmarks" og reelt laere noget omkring hvordan hardware/software virker
saa kig evt her ( lyn googlet)
https://bitsum.com/pl_when_hyp...
https://www.pugetsystems.com/l...

ellers see paa cbloom blog og artikler omkrings windows Processoer scheduling.

Det kraever selvfoelgelig lidt mere end blot at see paa en paen graf og sige tal A er hurtiger end tal B.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-12-2015 19:40:51.


#23
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 19:43:30
Svar/Indlæg:
3746/627
Her er det da i7 der ligger i toppen.




For mig er det benchmark der er intetessante.
Teknologien bag er jeg i princippet ligeglad med.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 02-12-2015 19:51:53.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:10:35
Svar/Indlæg:
3661/82
#23
Se hvis du saa ogsaa havde laest ville du hvide hvorfor
det fremggar endog tydeligt i samme test du har tager billedet fra.

I dette tilfaelde med dette spil er der tale om at der bruges 8 threads fuld ud hvilket jo saa netop ikke falder ind under min udtaelse

"da HT skader mere end det gavner i multithreade programmer der ikke har nok threads til at udnytte alle virtuel cores."

hvis du kiggede paa cpu grafen i samme test ville du kunne ser er der er tale om mindst 8 cpu tunge traade som jo netop er med til at kunne udnytte alle virtuelle cores. dvs din benchmark viser en anden situatuion end den jeg taler om.
netop igen det med at forstaa den underliggende ting der er teste fremfor bare at kunne aflaese simple tal er vigtige.

f.esk gta V har kun ca 3 cpu tunge traade (sidst jeg checkede dette) og er altsaa ikke det samme som du ser i starwards battlefront.


saa i kor du viste en benchmark i en situattion der ikke blev talt om og som ikek er typsik for spil
Du vil kunne see lidt af samme trend med fallout 4


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:15:34
Svar/Indlæg:
3661/82
her var faktis en artikle som decider tester Hyper threading paa en cpu under GTA V som OP post er omkring


http://www.gamersnexus.net/gam...

de du skal kigge paa er minimum fps dag hoejst og gennemsnit vil have en midre paavirkning fra HT conlficts der er jo bliver gennemsnit ud med de steder hvor der ikke re HT conflict.

Hvor lavest FPS opnaaet typisk vil vare der hvor HT conflicts sker. dvs forskellen paa at have HT slaaet fra eller til har effekt paa paa dine fps dyk i de situationer hvor HT skader performance.


#26
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:21:20
Svar/Indlæg:
3746/627
Altså Sven Bent.

Trådstarter spørger bla om hvilken cpu

Jeg foreslår ham blot at tage en i7 i stedet for en i5

Grafen viser jo at i7 giver højere frames end i5.

Hvorfor er du så fokuseret på HT ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 02-12-2015 20:22:22.


#27
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:47:47
Svar/Indlæg:
3746/627






#28
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:50:54
Svar/Indlæg:
3746/627



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:50:54
Svar/Indlæg:
3661/82
#26 Fordi HT ER forskellen mellem en i5 og en i7 (hvis vi ser bort fra I7 hex cores. Samt notebook cpu'er)

paa en i5 (desktop) cpu har du 4 fysiske coers uden HT.

saa hvis du udelukkedne betaler mere for en cpu for at faa HT som i de fleste tilfalder giver nada. i nogle tilfadle giver performance drops og i yder sjaeldne tilfaelder ( Starwars battel front) giver et boost.
Saa ville jeg mene at penge er bedre brugt paa gpu'en til de spil og de krav ( max oploesning) som OP har gevet som info


med andre ord en I5 + 980TI er bedre end en I7 med et daarligere gfxkort. og med 10k burde han lige med roeven i vandskorpe kunen faa presset et 980ti ind i sit build.
Jeg er dog ikke helt 100% paa danske priser.

dermed sagt HVIS op kan presse baade 980ti og en I7 nd i sit build er der ingen grund til IKKE at koebe en I7 (der kan altid bruges Project mercury naar HT skader).

Det er blot uoptimalt hvis det kommer paa kompromis mht til GPU'en.



D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:51:41
Svar/Indlæg:
193/33
Jeg går efter en i7..... hvem sælger mig en billig 4770 eller 4790 🤡


D3sm0
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-12-2015 20:59:51
Svar/Indlæg:
193/33
Jeg vil gøre hvad der står i min magt for og opstøve et "billigt" GTX 980ti


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2015 22:00:31
Svar/Indlæg:
3661/82
#31
Kan koebes for lidt under 3500kr herovre.
MSI med standard koeler.
kan naeste presse 980 ti i sli ind i budgettet saa :D