Læreplads. Afsluttende replik?!

Diverse d.  04. december. 2015, skrevet af c0olking
Vist: 1212 gange.

c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2015 12:16:40
Svar/Indlæg:
174/47
Jeg har haft afleveret CV og ansøgning til en mester.

Jeg kom til samtale hos mesteren, det gik rigtig godt. God kommunikation og stemning. Har en god fornemmelse over samtalen. Jeg ved at valget står mellem mig og to andre og at han formentlig skal bestemme sig i denne weekend.

Jeg overvejer at køre forbi ham igen og sige et eller andet til ham, så lærepladsen går til mig. Jeg vil virkelig gerne have den læreplads nemlig. Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal køre ud og sige, udover god weekend.

Nogen der har et godt råd eller to?

Det er en læreplads som elektriker.
c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2015 12:37:42
Svar/Indlæg:
174/47
Jeg har selv overvejet at køre ud og sige at jeg gerne stiller mig til fri afbenyttelse i to uger, i rene interesse timer, inden underskrivelse af kontrakt.

Eller lave et word dokument med titlen "10 gratis lørdagsvagter, når mester har behovet".. måske som klippekort eller noget.......

Hvad siger i?? :)


Gukkelak
 
Nørd
Tilføjet:
04-12-2015 12:41:35
Svar/Indlæg:
2/0
Går selv på elektriker uddannelsen, og har en kammerat som netop har fået læreplads.

Tror altid det er godt at "stikke" for at gøre mester opmærksom på dig selv, men ellers hvis du ikke vil møde op da det måske er for meget, så ring om ikke andet og spørg om han har truffet en beslutning. En ven fra studiet gjorde netop dette 2-3 gange indtil de sagde at han mere eller mindre havde en læreplads - og han kæmpede også med et par stykker om den plads.

Men stik til ham, det er altid en god ting. Held og lykke!


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2015 12:43:24
Svar/Indlæg:
174/47
#2 Tak for svaret. Jeg tror også det er godt at stikke, helt sikkert. Jeg ville bare gerne have en eller anden form for grund for at møde op hos ham fredag eftermiddag..


Gukkelak
 
Nørd
Tilføjet:
04-12-2015 12:46:39
Svar/Indlæg:
2/0
hmmmmm.... man kan sige han ved jo nok godt hvad det handler om. Tror det handler om at vise interesse. Kan sagtens følge dig i at det er sådan lidt bare at troppe op og sige hej, har jeg fået en læreplads? men sådan er det jo bare altså, og det ved han vel godt. ellers giv ham et ring?

Min bror troppede op hos sin mester som mekaniker, og spurgte bare "hej, ville bare høre om der var noget nyt om den læreplads jeg var til samtale omkring sidste uge" ish, og han fik den grund. Så altså gør det hvis du "tør" :) tror ikke det kan skade - det viser du er engageret :)


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2015 12:48:02
Svar/Indlæg:
516/11
#3 Hvis du ikke kan finde en grund til at møde op, så skal du ikke møde op.

Du må tage det som alle andre. Har du gjort det godt nok til samtale osv., så får du også lærepladsen.

Hvis jeg skal ansætte en og jeg blev ringet op efter samtaler og spurgt ind til om jeg havde truffet en beslutning, så vil jeg godt nok blive sindsyg, også kunne man være sikker på at man ikke fik jobbet.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2015 13:04:58
Svar/Indlæg:
3100/53
lad være med at ringe og spørge, lad også være med at sende et klippekort på vagter.

Bare skriv en mail, hvori du siger tak for interessen, og glæder dig til at høre tilbage fra ham, da du syntes det var et rigtigt fedt sted hvor du godt kunne tænke dig at arbejde, og syntes at samtalen havde været rigtigt behagelig.

Dette skal dog gøres relativt hurtigt efter samtalen, da det er lidt akavet at skrive det en uge efter.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2015 13:13:27
Svar/Indlæg:
1118/24
Enig med #6
Det andre forslag kan hurtigt virke anmasende, og mht. at tilbyde gratis arbejde, kan det gå den anden vej for dig, at han bruger din gratis arbejdskraft mens han finder en anden til lærepladsen.
Jeg vile holde hovedet koldt, tro på din mavefornemmelse og skrive en høflig følg op mail i stil med #6 forslag. Det vil vise at du har stor interesse i netop den læreplads.
GLHF


c0olking
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2015 13:14:37
Svar/Indlæg:
174/47
Jeg har 100% tænkt mig at køre derud. Havde håbet en af jer havde en god grund. Ellers køre jeg bare derud og siger tak for sidst og god weekend til ham.


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2015 14:32:36
Svar/Indlæg:
419/47
#8 Don't do it.
Skriv hellere en e-mail.. Det andet kan være på vippen, de ved at der er mangel på lærepladser. Så selvf er det godt at være interesseret. Men ikke FOR interesseret.
Det med klippekort, det vil han bare grine af.

Som der bliver skrevet længere, oppe, skriv en e-mail, hvor du forklarer at du synes du havde en god samtale med mester. At det virker til et sted du rigtig gerne vil hen + du ser frem til at høre om beslutningen.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2015 14:33:13
Svar/Indlæg:
3385/80
#8 For at være helt ærlig, så synes jeg at det er super mærkeligt at køre derud og sige "hej, god weekend" og så køre igen. Det er endnu mere mærkeligt at give et 'klippekort'.

"Cringy" er nok det der beskriver det bedst.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2015 15:28:17
Svar/Indlæg:
7765/230

Jeg har 100% tænkt mig at køre derud. Havde håbet en af jer havde en god grund. Ellers køre jeg bare derud og siger tak for sidst og god weekend til ham.

c0olking skrev d. 04-12-2015 13:14:37

Hvis du alligevel har bestemt dig for hvad du vil gøre, hvorfor så lave en tråd hvor du ber om gode råd.... 😲

Mener hvis du alligevel ikke vil tage rådene til dig, så er der ingen grund til at spilde folk tid.... :no:


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2015 16:34:29
Svar/Indlæg:
3011/103
Jeg vil sige, at du skal gøre hvad du selv finder bedst og hvad din mavefornemmelse fortæller dig. Om du så rammer rigtigt ved du først når du har prøvet. Det er en af livets små erfaringer.

Jeg har selv prøvet at skrive en mail efter en jobsamtale, og jeg fik ikke jobbet.

Hvis du møder op kan det også være at du fanger ham på et dårligt tidspunkt, hvor han ikke har tid til dig, og så virker det også super forkert.


Fearless
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2015 01:15:46
Svar/Indlæg:
4536/104
#12 men det er jo super situational, alle mennesker er langtfra ens, og for 1 person kan det måske virke rigtigt godt at #0 mailer ham, og for en anden kan det virke som røvslikkeri eller andet skidt, og derved give bagslag. Imo er det sikrer bud altid ikke at forfølge yderligere. Det bør også være af andre grunde de vælger deres ansatte og ikke udfra hvor meget den jobsøgende lader til at slikke røv for at få jobbet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 05-12-2015 01:16:02.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2015 01:59:16
Svar/Indlæg:
3799/43
De 12 mærkeligste ting jobsøgende har gjort for at skille sig ud

1. En jobsøgende fandt frem til, hvor lederen spise middag og betalte regningen.

2. En jobsøgende tændte ild i et hjørne af sit cv for at vise sit brændende ønske og passion omkring jobbet.

3. En jobsøgende fik sin datter til at ringe til lederen før jobsamtalen for at takke vedkommende 'for at give hendes far et job.'

4. En jobsøgende fik en kage sendt til lederen med ordene 'Tillykke (kandidatens navn) fik jobbet'

5. En jobsøgende tog et omkald under jobsamtalen og lod som om, at det var et andet firma, der ringede for at diskutere et jobtilbud.

6. En jobsøgende satte sig på gulvet under jobsamtalen og bad lederen om at tage et billede af ham med firmaets maskot.

7. En jobsøgende forsøgte at imponere lederen med en historie om virksomheden, der var forkert.

8. En jobsøgende havde sin ansøgning og cv pakket ind i en gave

9. En jobsøgende viste billeder af sine familiemedlemmer, der havde arbejdet i virksomheden i mange år forinden.

10. En jobsøgende optrådte som quiz-vært.

11. En jobsøgende medbragte en pose rekvisitter til jobsamtalen og trak dem ud, når de var relevante i et bestemt spørgsmål/svar

12. En jobsøgende sendte lederen en kupon til et gratis måltid mad.
Citat: http://m.bt.dk/?redirect=www.b...

Tænk dig godt om før at du spænder ben for dig selv.
De fleste virksomheder har ofte travlt,så du kan risikere at køre forgæves, og som flere nævner så virker det lidt, som om du kysser røv for at komme foran.
Men hver leder har hver sig stil, så det er svært at vide hvad der er korrekt.

Du er jo blevet udspurgt, og hvis at kemien og motivitiationen matcher de mennesker de allerede har ansat. Så har du jo gode muligheder, men det nogle gange svært at vide hvad en virksomhed vægter højest.