"Dumme" spørgsmål vedr. cpu køling (vand / "pumpe??") + vedr . thermal paste og cpu

Diverse d.  05. december. 2015, skrevet af therookie
Vist: 1087 gange.

therookie

Newbie
Tilføjet:
05-12-2015 03:11:42
Svar/Indlæg:
0/1
Da jeg er ved at bygge mig en computer, har jeg kigget lidt på de forskellige måder at holde temperaturen nede. Jeg har derfor et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.

Oprindeligt ville jeg køle min cpu med luftkøler (noctua d15) men faldt så over corsair h100/h105. Dog er jeg skeptisk idet jeg hører vand-køling skulle lække (risikoen er der ihvertfald) men er h100/h105 overhovedet vandkøling (det virker som et lukket system der ikke kræver vedligeholdelse)?
Har set flere have pumper og lign. installeret i deres kabinet og dette forbinder jeg med vand-køling :)

Sidste spørgsmål er vedr. thermal paste og delidding; Så vidt jeg forstår ved delidding åbner man en cpu og skifter thermal paste indeni den. Men har samtidig set flere der smører thermal paste udenpå cpuén - der hvor køler forbindes?!

Beklager wall of text - håber i kan hjælpe mig.. :)
mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2015 04:20:12
Svar/Indlæg:
4221/223
Du udskifter den kølepasta som Intel som std har lagt på, til noget som er bedre. Det kan folk også ha en længere diskussion om. Om der er noget og hente ved jeg ikke

Jeg har også hørt om AIO systemer der har lækket, men tænker at folk bare har været uheldige. Det gælder næsten det samme ved biler 😀

Har du kigget om det ikke kan betale sig og lave custom, eller har det ikke interesse?

phloon22

Nørd
Tilføjet:
05-12-2015 04:25:47
Svar/Indlæg:
71/5
H100/105 er vandkøling ja, det kaldes "all in one" kølere hvor pumpen sidder på køleblokken (på cpu) og er 100% fri for vedligeholdelse.
Meningen med vandkøling i det hele taget er støj reducering og bedre køling. Jo større flade du har at køle på (radiatorer) des bedre køling og mindre støj, og et custom loop er ikke raketvidenskab, der er utallige tutorials på nettet både i billedform men især video. Søg "jayztwocents" på youtube så er du allerede godt kørende, han dækker mere eller mindre alle emner i et vandkølings eventyr.

Held og lykke med dit build 😉

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2015 08:36:04
Svar/Indlæg:
714/10
Der findes kun dumme svar.

En H100 el. ligende er fint til at starte med, jeg har selv haft flere igennem årene og det har fungeret.

Når du montere den, skal du fjerne det gamle pasta og erstatte det med en lille dråbe så det kun lige kan dække alle de små ujævnheder mellem cpu og cpu-blokken.

Delidding ville jeg ikke gøre som nybegynder.

https://www.youtube.com/watch?...

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2015 15:06:26
Svar/Indlæg:
4221/223
#3 det er sjovt det der med kølepasta, og hvad folk mener. Jeg har en mate der mener at man bare skal smøre cpu'en ind, fordi det jo er kølepasta, og han har jo fundet større virkning ved det, end og smide lidt på. Jeg tror ikke på ham, men føjer ham bare

Pelinox

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2015 15:22:47
Svar/Indlæg:
949/9
Jeg ville tage en D15.

Den er mere lydløs end langt størstedelen af de lukkede vandkølere du kan købe, og køler ofte lige så godt eller bedre.

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2015 15:33:32
Svar/Indlæg:
714/10
#4 den er ellers go, ja det hedder jo kølepasta og derfor logisk at smøre godt på 🤣
bare det virker, så er alting jo godt