Q: GFX & Externt Lydkort & Kabinet

Køling d.  08. december. 2015, skrevet af Tonzz2000
Vist: 4650 gange.

Tonzz2000
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 14:56:56
Svar/Indlæg:
93/9
Hey folkens

Tiden er December og min kone har givet mig lov til at fråse lidt hardware til mig selv. Så jeg er på udkig efter et nyt grafikkort og et externt lydkort til indspilning af musik.

I samme åndedrag skal jeg indrømme jeg hverken har fulgt med eller undersøgt dybere i begge kategorier. Så som altid vender jeg mig til folk der har meget mere forstand på det end jeg har i håb om at nogen finder lidt medlidenhed med en uvidende.

Mit nuværende system er følgende (købt i 2013):

- AMD FX-8350
- ASUS Sabertooth 990FX R2.0
- Corsair DDR3 16GB 1600MHz 2x8
- Samsung SSD 840 256gb
- Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB
- ASUS Xonar Essence STX
- Corsair HX 650W


Grafikkort:

Jeg syns nu at det klare det ok til de fleste ting. Jeg ka godt mærke at det halter lidt med max indstillinger her og der i forskellige spil. Men hva der irritere mig mest er, når jeg kører et spil der er lidt krævende så starter blæseren på kortet og får min pc til at lette og lyde som en lufthavn. Den ligger idle på omkring 48c og under pres topper den på 75c +/-.
Så mit spørgsmål er så, hvis jeg har mellem 1500 - 2000,- at smide efter et nyt grafikkort, med nogenlunde stille blæser og samme (eller bedre) performance, hvad ville i bruge dem på?


Lydkort:

Som sagt, har jeg et Xonar Essence STX, ved mange folks anbefaling. Jeg er ikke sikker på at det har været penge værd. Jeg syns ikke jeg kan høre den store forskel fra onboard (lytter enten på Corsair SP2500 eller et par AKG k271 mk2), men det kan meget vel være at jeg har fucket op i et eller andet under installation eller indstillinger. Jeg har opgivet og prøve at finde ud af hva der ku være galt.
Men der hvor det lydkort kommer til kort, er at det line in jeg har giver latency ved inspilling af musik instrumenter). Jeg var under forståelse af at der bare skulle være et line in i 3.5mm jack også var jeg golden! Men ak nej, jeg tog fejl.
Så et 2-delt spørgsmål;
1.) Hvis jeg havde 1500 - 2000,- at bruge på et eksternt lydkort, hvor der skal kunne være 1 - 2 line in som minimum (behøves ikk meget mere), og evt et xlr, hvilket skulle det så være?
2.) Hvad skal jeg kigge efter på et eksternt lydkort når jeg køber et? Kan forstå at et eksternt lykort har en cpu for at undgå latency, men er det det?


Kabinet:

Jeg har kigget lidt på de små shuttle kabinetter. De fylder godt nok ikk meget i forhold til det jeg har nu (Fractal Design Define R4) og jeg er sikker på min kone ville syntes det var en kanon ide og skille mig af med mit nuværende ATX. Men jeg er usikker på om et shuttle kabinet er lige så effektivt mht plads og køling og om mit hardware kan være inde i det.

Hvad står et nogenlunde kabinet til? Hvad skal jeg evt kigge efter af specs?


Håber der er en der gider og tage sig tid til at læse min wall-of-text og svare.

På forhånd tak og god jul

/Tonzz2000
Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
08-12-2015 19:07:22
Svar/Indlæg:
355/1
Til den pris er et amd r9 380 vist bedste bud.
Men optimalt ville være at ofre lidt mere på et nvidia gtx 970.
Det ville give bedre ydelse og mindre strømforbrug, så mindre varme og støj.

Du kan også reducere støjen fra dit grafikkort ved at slå vertikal sync til, så laver grafikkortet kun det antal billeder per sekund skærmen kan håndtere.
Med mindre selvfølgelig kortet ikke kan følge med skærmen 😀

Kabinet... er længe siden jeg kiggede efter dem.
Men i et shuttle kabinet skal du mindst skifte bundkort.
Du skal også se om du grafikkort er for langt eller højt.
Ud over det så kig nogle test her på siden, har da set et par med tiden.

Kan desvære ikke sige noget om lydkortene, jeg bruger kun udgangen 😀


Tonzz2000
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 19:13:40
Svar/Indlæg:
93/9
#1 Tak for svaret!

Er der som regel ikk flere forskelligeversioner af et gfx? Jeg mener, når du siger gtx 970, er der så ikk 3 forskellige gtx 970?


Tonzz2000
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 19:25:08
Svar/Indlæg:
93/9
#1 Lige meget faktisk. Jeg har kigget lidt og ser ud til at http://www.edbpriser.dk/grafik... er det rigtige. Der slukker densfan også ved en tempertur under et vist antal grader. Det er jo lige op i min gyde. Men det er ret krydret. 3 klik virker af meget.

Er det evt andre med samme funktion (Med fannen der slukker) til en mindre penge evt?


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
08-12-2015 20:01:14
Svar/Indlæg:
355/1
Ja det er lige dyrt nok.
Det her slukker også fans under 60 grader og koster lige lidt mindre.
http://www.edbpriser.dk/grafik...
En anden fordel er at det er kortere så skifter du til shuttle er det nemmer at finde en der passer.


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 20:17:02
Svar/Indlæg:
419/47
Hvis du alligevel er i det pris leje, så kan jeg virkelig anbefale det her:
http://www.edbpriser.dk/hardwa...

Der er ingen støj når jeg kører spil som Fallout 4 eller ARMA III.


loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 20:19:57
Svar/Indlæg:
1351/206
Hvis Du Ikke kan høre forskel på det lydkort og onboard så er den altså helt galt!

Det er tæt på så godt som det bliver i stereo , skal du overgå det bliver det dyrt.
Og hvis du ikke kan høre forskel på det og onboard kan du sandsynligvis heller ikke på andet.

Spar pengene


Tonzz2000
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 20:39:30
Svar/Indlæg:
93/9
#4 For 300 mere får jeg det tidligere nævnt. Det er stadig en del over de 1500 - 2000,-. Ka godt li ideen om at de slukker under en vis grad, Så den feature + evt lidt bedre performance end det jeg har for 2k er mit mål. Med mindre at jeg ser en vanvittig boost ville jeg overveje det. Hvis jeg sku ned i 2k, hva ville så være et realistisk bud ville du tro?

#5 Tak for info. Men lige et spørgsmål, jeg ser 11 muligheder, hvilket et af dem havde du i tankerne specifikt?

#6 Jeg tror du har misforstået mig. Ja jeg ka ikk høre alverdens forskel på mit lydkort og onboard. Men det er nok lige så meget en fejl 40. Som jeg skrev, så mangler jeg et eksternt lydkort til indspilning af musik, der ikke giver latency under indspilning. Ikk som et alternativ til mit xonar.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
08-12-2015 21:03:11
Svar/Indlæg:
355/1
#5
Nu linker du så til en liste af grafikkort ikke et specifikt.
Så selv om dit er lydløst betyder det ikke alle andre med samme chip er.

#7 mit bedste bud under 2000 ville stadig være r9 380.
Men de sidste kroner er godt givet ud for et gtx 970.
Forskellen er så vidt jeg ved omkring 40% ekstra ydelse.


Tonzz2000
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 22:07:51
Svar/Indlæg:
93/9
Tak Delfinos! Jeg må smørre konen lidt mere :)

Ville dog ønske der var en med forstand på eksterne lydkort også


Vichy
 
Superbruger
Tilføjet:
08-12-2015 22:32:13
Svar/Indlæg:
419/47
#7 haha nej jeg var lige hurtig nok, edb-priser er jo vildt langsom i dag..

http://www.edbpriser.dk/grafik... Det er XFX kortet jeg har i tankerne.

#8 Nej det er jeg godt klar over, og man kan nok også godt få fat i et XFX der har coilwhine. Det har jeg bare ikke med mit.


#11
Aura
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2015 02:11:19
Svar/Indlæg:
274/47
#9
prøv at spørge på hoved-fi.dk mht lydkort det er et kanon site når man skal finde ud af lyd :)


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
10-12-2015 14:39:33
Svar/Indlæg:
355/1
#10 Tror ikke man skal være så nervøs med Coilwhine.
Et af mine havde og fik det byttet uden problemer.
Men skulle forhandleren nægte at bytte, kan man jo i realiteten bruge retur ret i stedet.


Tonzz2000
 
Superbruger
Tilføjet:
11-12-2015 14:49:23
Svar/Indlæg:
93/9
Tak for hjælpen alle sammen. Jeg er blevet en del klogere nu :)

Go jul og godt nytår


//Tonzz2000