resolution scaling

Spil d.  15. december. 2015, skrevet af mbm
Vist: 1026 gange.

mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 11:05:19
Svar/Indlæg:
3746/627
Inden jeg køber mig en 1440p skærm. Har en 1080p i dag, vil jeg gerne lige se hvilken ydelse (FPS) nedgang jeg får.

I flere spil lan jeg sætte resolution scale op til eks. 130% som skulle svare til 1440p.

Er den ydelse (FPS) jeg får når jeg hæver resolution scale lig med den ydelse jeg får med en native 1440p skærm?
#1
RX
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2015 11:12:21
Svar/Indlæg:
52/3
Det er et rigtig godt fingerpeg, men der er selvfølgelig optimering ifh til den rigtig oplæsning på 1440p.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
15-12-2015 11:20:16
Svar/Indlæg:
4295/306
1920x1080 = 2.073.600 pixels
2560x1440 = 3.686.400 pixels

1.612.800 pixels i forskel, eller en forøgelse på 77.78%

Med et 970 skulle du uden problemer kunne trække 1440p opløsning. Hvilke hz/fps vil du ramme med din 1440p skærm?


mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 11:46:53
Svar/Indlæg:
3746/627

1920x1080 = 2.073.600 pixels
2560x1440 = 3.686.400 pixels

1.612.800 pixels i forskel, eller en forøgelse på 77.78%

Med et 970 skulle du uden problemer kunne trække 1440p opløsning. Hvilke hz/fps vil du ramme med din 1440p skærm?

KleitusIV skrev d. 15-12-2015 11:20:16


tja jeg tænker jo at med Gsync er jeg ikke nødvendigvis en FPS-addict 🙂

så bare jeg holder mig mellem 80-100 fps.


Ronin2300
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2015 15:04:46
Svar/Indlæg:
188/45
Hvilke spil spiller du? Kunne evt. lave en hurtig test og se lidt af forskellen hvis jeg slår sli fra og tester de forskellige opløsninger 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2015 17:15:06
Svar/Indlæg:
3661/82

1920x1080 = 2.073.600 pixels
2560x1440 = 3.686.400 pixels

1.612.800 pixels i forskel, eller en forøgelse på 77.78%

Med et 970 skulle du uden problemer kunne trække 1440p opløsning. Hvilke hz/fps vil du ramme med din 1440p skærm?

KleitusIV skrev d. 15-12-2015 11:20:16


foerste del fortaeller ikke om hvor meget du vil droppe i FPS da pixesl ikke scaler lineaet eller at load balancing ens i alle spil, i nogle spil/system builds vil der vare naesten ingen performance forskel paa at foroeges oploesningen ( staerk gpu/svag cpu)

anden udtaelse er meget subjektivt og og ingen reelt vaerdi eftersom vi ikke kender til spil eller settings Op oensker at koere, samt krav til oenskede/optimal FPS


#op
Scalerings metoden kan nogenlunde bruges regn dog med lidt mere tabt af fps just in case.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 15-12-2015 17:21:36.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-12-2015 12:50:08
Svar/Indlæg:
15982/637
En meget "grov" sammenligning men dog sigende, er at køre 3Dmark i almindelige tilstand og bagefter i 3Dmark Extreme mode.
I Standard renderes alt internt i 1920x1080 opløsning - i Extremes renderes alt internt i 2560x1440 opløsning også selv om din skærm viser 1920x1080. Du kan så regne den procentvise forskel ud imellem de to resultater og det kan give dig et fingerpeg om hvor meget ydelse du potentielt mister ved at gå fra 1080p til 1440p.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
16-12-2015 15:03:15
Svar/Indlæg:
4295/306
#5 Nej men resolution scale på 130% viser jo ikke det rigtige resultat når forskellen er 177% - det var det der var pointen. 🙂

Og ellers er det vel ikke sværere end at hive et review af grafikkortet op og se på forskellen i forskellige spil og opløsninger:

https://www.techpowerup.com/re...

Eks. Far Cry 3 får de 62.6FPS i 1080p og 39.3FPS i 1440p.