Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2015 22:06:43
Svar/Indlæg:
154/39
Hej HWT
I har hjulpet mig så ofte før, og håber I kan gøre det igen :)
Jeg lavede et oc af min 3570k i foråret til 4,4 GHz ved offset mode. Det virkede fint og alle programmer såsom CPU-Z og AI Suite bekræftede, at vcore ændrede sig alt efter aktivitet.
For nogle måneder siden opdaterede jeg så til windows 10 (først opgradering, så clean install). Lige siden har samtlige test/monitor programmer berettet om en fast vcore på 1.200V og en fast hastighed på 4,4 GHz ! Offset mode er naturligvis fortsat valgt i BIOS.
Vcore står og svinger omkring de 1.200V hele tiden uanset systemaktivitet. GHz holder sig også konstant på 4,4 Ghz. Jeg har tjekket CPU-Z, AI Suite og Core-temp.
Tidligere var det jo sådan, at både vcore og hastigheden blev sænket ved inaktivitet.
Er det programmer der læser forkert eller kan offset mode på en eller anden måde være ignoreret? Alle programmer og drivers er opdateret.
Jeg har i øvrigt lavet følgende observationer:
- CPU-Z og AI Suite siger 4,4 GHz, Core-temp 3,4 GHz hvilket BIOS også umiddelbart melder?
- Min 3DMark 11 Physics score er faldet fra ca. 8400 til 7800
Ud fra dette bliver jeg helt i tvivl om OC'et fungerer. Multiplier i BIOS er sat til 44.
Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Hanga d. 15-12-2015 22:13:29.