Er den stor nok, min psu? Den lugter lidt, altså min computer..

Strømforsyning d.  22. december. 2015, skrevet af Zafot
Vist: 1466 gange.

Zafot
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 10:45:34
Svar/Indlæg:
92/25
Laang tid siden HWT! Ja jeg er jo mener en lurker end en guru.

Lang historie kort: Jeg har været nødsaget til at købe ny computer , da den gamle på 6 år stod af. Eller ja bundkortet/strømforsyningen gjorde.

Jeg har købt nye dele og kun prøvet at sætte de gamle HDD og SSD i. Den begyndte at lugte lidt dagen efter jeg havde samlet den. Om det var efter jeg havde sat den gamle SSD og de 2 gamle HDD til, ved jeg ikke. Jeg har senere trukket strøm og SATA til de to HDD for at se om det var dem, lugten kommer stadig. Den gamle SSD er den på 128GB. De 2 HDD er på hver 1.5 Terabyte og fraa Western Digital.

Komponenter er som følgende:
PSU: corsair 760AX
CPU køler: corsair H100i GTX
CPU: Intel i5-6500 3.2GHz
SSD: Samsung 830 128GB series
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
GFX: Asus STRIX GTX 970
RAM: Kingston 2133 MHz 16GB DDR4 (2x8 block)
PCI: TP-link trødlås netværks kort
CASE: corsair 330r
MtB: Asus MAXIMUS HERO z170
Drev: Samsung DvD-writer

Er ikke lige klar over om i skal bruge flere informationer, ellers må i hellere end gerne sige til.

Hvad jeg selv kan sjusse mig sammen til, så er min PSU stor nok. Kan bare ikke forstå hvorfor lugten kommer når den er tændt. Måske er det lugten af ny "bil" effekt? Har bare ikke lyst til at miste en hel PC pga. en PSU som sender 200 volt igennem alt.

Håber i kan hjælpe mig! Og glædelig jul! (Hvis i holder det 🤡 )

/zafot
Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-12-2015 10:51:02
Svar/Indlæg:
3636/386
Din PSU er meget mere end rigeligt. Men Der må da være noget andet, der giver stanken...

Har du prøvet at bygge systemet på et bord fremfor i dit kabinet og så lugte dig frem til, hvor stanken kommer fra?


Chrisp
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2015 10:56:35
Svar/Indlæg:
617/52
Er sikkert som du selv er inde på, "lugten af ny bil"..

http://ing.dk/artikel/hvorfor-...


Zafot
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 11:01:00
Svar/Indlæg:
92/25
Jeg samlede den ikke samme sted som hvor den står nu. Havde den tændt i knap 3 timer der hvor jeg samlede den og der bemærkede jeg ikke noget. Men det er jo også svært at lugte gylden hvis man bor med den, altså lugte den hvis den kommer mens jeg er der.

Har kun den gamle ssd tilsluttet som evt kan afgive lugten. Men den virker fint. Alle filer er intakt.


Zafot
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 11:21:30
Svar/Indlæg:
92/25
Tak #1. Så kan jeg sove trygt igen. :)

#2 tak for linket.

Tror jeg holder mig til ny bil lugten og så lufter godt ud.


dMITIj
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2015 14:00:34
Svar/Indlæg:
1864/156
hvis det er så slemt at du må lufte ud er der noget andet galt hvis du spørg mig, har samlet omkring 100 computere og har kun haft den lugt da min PSU havde en defekt "udgang" som brændte mine diske af. har du tjekket at din AIO ikke dypper?

Din PSU er meget mere end rigeligt. Men Der må da være noget andet, der giver stanken...

Har du prøvet at bygge systemet på et bord fremfor i dit kabinet og så lugte dig frem til, hvor stanken kommer fra?

Verdenshersker skrev d. 22-12-2015 10:51:02


Tror jeg vil gøre som ovenstående "bygge systemet på et bord fremfor i dit kabinet" for at finde frem til lugten. (better save than sorry)


Zafot
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 14:05:58
Svar/Indlæg:
92/25
#5 tak for svaret. Bliver mere og mere fristet til at samle den på bordet. Nu havde jeg jo bare lige gjort mig stor umage med at gøre kablerne flotte.

Tror ikke helt jeg forstår 'aio der dypper'.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 15:20:19
Svar/Indlæg:
3661/82
mangler en rimelig vigtig information.
lugter af hvad ?

hvis den lugter af olie kan det var helt normalt for en psu de foerste par dage.

hvis den lugter braendt er det knap saa godt.

hvis den luger af varm plastik/lim kan det vare baade godt og skidt.

Hvis den lugter af brandt haar skal du til frisoeren...


Zafot
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 16:48:19
Svar/Indlæg:
92/25
#7 tak for interessen

Pt lugter det mest af nyt cabinet og nyt plastik. Olie lugten er ikke lige noget jeg ville kunne genkende. Jeg har flyttet den til et større rum hvor den så står tændt. Dog uden skærm. Prøver at lugte mig frem til det uden at skulle skille denne.

Den der afgiver mest lugt er strømforsyningen.og det er fra ledningerne. Vil tro det er pga af de er nye.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
22-12-2015 17:00:01
Svar/Indlæg:
3661/82
#8
Det kan sagtens vaere pga de brand haemmende material paa kablerne lige giver lidt lugt fra sig forstegang de tages i brug. det skulle gerne gaa vaek over et par dage.
Dog lad vare et sniffe dem for meget og luft godt ud eftersom det er kraeft fremkaldende kemikalier.

at at have stikket naesen ned til dem vil jeg tror det er det du oplever ud fra din beskrivelse


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2015 06:50:07
Svar/Indlæg:
1300/30
Tror bare du skal se om det ikke stille og roligt går over igen.

Så er der jo nogen af os der er afhængige af duften af ny elektronik, og som konstant punger ud bare for at få duften igen 😀


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2015 16:20:00
Svar/Indlæg:
1334/15
For nogle år siden, blev man advaret om, at nye pcèr afgav giftige stoffer, som Sven Bent nævner. Sidenhen er mange af materialerne så blevet udskiftet til mindre miljøskadelige materialer så - så langt så godt :yes: Det var vist hovedsageligt MB og GFA, der stod for de fleste uddunstninger.

Mht. PSUèrne kan jeg ikke huske, jeg har set advarsler om disses evt. gasafgivninger, men har da til tider tænkt på, om ikke disse med deres elektronik og ledninger også ville være udemærkede kandidater til problemstillingen?..

2 eller flere ledninger der måske ikke er perfekt isolerede burde vel kortslutte, og helt stoppe pcèn - eller gør den nu også altid dèt? Enhver pc kræver jo en psu, så ud af alle de millioner er der jo nok nogle der bliver trukket lidt rigeligt i ørerne - øh ledningerne - således dårlige forbindelser/sivestrøm kan lave unoder? - bare lidt julekullertankegang efter en tur rundt i storcentre/supermarkeder/møder - og ikke mindst at manøvrere (overleve) mellem utroligt mange dårlige billister på vejene 😲 😀

#10 - Det er heldigvis godt, at det er en del billigere at skifte PCèn ud frem for bilen - når duften skal fornyes 🤣