Hvad er jeres erfaringer med købt hardware der ikke virker? Købte for 4 dage siden et grafikkort som jeg først i fag fik mulighed for at teste det. Det lader til at kortet er defekt. Ville i kræve pengene tilbage? Ved ikke helt hvad jeg skal gøre nemlig :( sælger har nu efter 4 timer svaret på min besked og påstår at han ikke kender til problemet.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af darkplayer d. 24-12-2015 03:40:30.
Rent juridisk kan handlen kun forlanges ophævet, hvis sælger har haft kendskab til fejlen. I praksis skal han derfor indrømme, at have sendt dig en defekt vare, hvis du skal have en juridisk chance.
I praksis kan det også være transport eller din håndtering, der har kvæstet kortet.
Hvis det havde været et køb hos professionel, ville antagelsen det første halve år være, at med mindre andet kan bevises, var fejlen tilstede ved leveringen. Dvs. det første halve år har sælger bevisbyrden.
Jeg kan kun opfordre dig til at kontakte sælger og bede om at lade handlen gå tilbage. De fleste herinde er ærekære omkring deres salg og vil derfor lytte. Har selv fået returneret penge for nogle småting, som ikke virkede.
Hvis du ikke kan overtale sælger, er der intet at gøre. Dette er en del af baggrunden for at privat handler har lavere priser end erhvervshandler, hvor der gives reklamationsret!
Det er flot at Die_Happy har haft taget hardware retur, personligt vil jeg aldrig gøre det. Hvis noget virker når jeg sælger det og køber efterfølgende vil reklamere over det er det trist for køber. Jeg ved ikke om det kan være fragten eller køber selv der har ødelagt det. Man tager jo altid en større risiko når man køber brugt, jeg selv inklusiv.
Ved sgu ikke helt. Når man smider 1200 efter noget og forventer at det virker og det modsatte gøre sig gældende, så gør det sgu lidt ondt. Han opstod det virkede. Så skrev jeg til ham da jeg testede kortet og så siger han pludselig at han kun har brugt det i en begrænset periode. Hvorfor fanden sælger man noget, hvis man ikke har testet det??
Desuden påstod han at der var garanti på fordi så jeg fik kvit med, men det viser sig at deg er der ikke. Jeg hentede selv kortet og lagde det på mit borde i 4 dage før jeg testede det. Og stadigvæk intet svar på mi. Efterspørgsel om at lade handlen gå tolbage
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af darkplayer d. 24-12-2015 22:56:13.
Nu får han til i morgen til at svare på min henvendelse så giver jeg ham et kald. Hvis det havde kostet 500 eller mindre ville det være ok, men for noget der koster 1200 og ikke virker synes jeg man har ret til at lade handlen gå tilbage
Nu ved jeg godt jeg tit går med både sele og livrem, men når jeg sælger noget, optager jeg altid en video hvor det omtalte er monteret og virker, så jeg kan sende den til vedkomne hvis der bliver problemer.
Så har jeg mit på det rene når jeg sælger noget. Måske det var en ide for andre at gøre det samme.
For ved af erfaring mange ting kan ske med hardware under et salg, og køber kan uden at vide det, eller gøre noget med vilje så det ikke virker, også kan det jo ikke hænge på sælger hver gang, når det nu virkede da det blev sendt, og har man bevis for dette, står man bedre.
Ved godt det ikke lige hjælper dig, men bare lige mit forslag til at gøre køb og salg bedre.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Tha PAC d. 24-12-2015 23:18:36.
hvis jeg som sælger ved produktet fungerede ved afsendelse ville jeg ikke annullere handlen. Lader man som sælger handlen gå retur synes jeg er lidt mystisk, med mindre man godt selv ved der var noget galt med produktet.
Prøv at test det med andet hardware hvis du har mulighed, nogle ting har bugs... Jeg har købt noget defekt af en her i tråden, men tror ikke personen handlede i ond tro, og anvendte blot hardwaren(bundkortet) på anden konfiguration, og omgik derved problemet.
Generelt ved handel er det altid godt lige at få det prøvet af inden salg, jeg er blevet svindlet med et grafikkort, og det var et helvede at få handlen tilbage 😕
#darkplayer Tålmodighed er ikke din stærke side? Tænk nu over det er jul og personen kan være optaget af alt muligt andet. Personligt rejser jeg på tværs af landet idag og kommer nok først og kigger herinde igen d. 31 hvor jeg kommer hjem igen. Chill out :)
Har en gang solgt noget der ikke virkede da det kom frem og aftalte med køber at vi fik halv skade hver og delte tabet mellem os.
Som udgangspunkt burde du ikke ha` modtaget/betalt for et kort, der blot blev leveret i en kasse. Alarmklokkerne burde ha` ringet øredøvende, især her op til jul, hvor nogle personer stopper moralen langt ned bukserne for, at få plads til ærlige menneskers penge :yes: Nu står du endnu mere usikker end ved en nethandel med fragt, da du faktisk har købt varen som beset..
Lav kun aftaler med folk du stoler på, eller kan komme og se varen i funktion. Selv dette er ikke nok til, at kunne undgå f.eks. midlertidige tilbagevendende problemer - men dog bedre :yes:
Så nu er det ord mod ord, hvor du desværre står med regningen..
Jeg har selv (for lang tid siden) betalt lærepenge på samme måde, hvor et modtaget gfa ikke virkede. Det fik først en tur i ovnen, og derefter en tur i skraldespanden. Sælger påstod det samme som i din situation, så nu er det op til ham og hans samvittighed 😕
Nu ved jeg ikke hvorfor #14 skriver som han gør, men min mening er nogenlunde den samme.
Jeg har ikke solgt så meget herinde, men det jeg har solgt (og sælger i fremtiden), bliver solgt enten ved afhentning så køber kan se det virker, eller solgt som beset - købers eget "ansvar".
Min egen holdning er, at jeg ikke kunne drømme om at sælge noget defekt - uden at skrive det er defekt. Skulle en eventuel køber påstå at det jeg har solgt ham/hende er defekt ved ankomsten. Så er der i min verden 3 muligheder -
1. Køber har ikke læst min salgsannonce ordentligt
2. Købers manglende evner er årsagen til at det købte ikke virker
3. Dimsen er skadet undervejs. Da jeg altid ville tilbyde køber at sende med forsikring (køber bestemmer og betaler) så vil der, selvom det tager tid, nok ikke være nogen af os der taber penge. Vælger køber at jeg skal sende uden forsikring, så er det købers ansvar når jeg har afleveret pakken og sendt ham t&t - surt, men sådan er det sgu at handle privat.
Jeg sælger en del herinde, og har aldrig solgt noget der var defekt. Og jeg beskytter også mig selv ved at montere det jeg sælger, optage video af det, hvor man kan se det virker. I mange tilfælde sender jeg også denne video til køber, så man ikke er i tvivl om det virker ved afsendelse.
Og netop derfor vil jeg også i 99% af tilfældene afvise hvis køber bagefter kommer og siger det ikke virker.
Lad det være sagt, selv om jeg ikke havde optaget video af det, men var 200% sikker i min sag, ja så ville jeg heller ikke lade en handel gå tilbage, for netop jeg kunne ikke vide hvordan køber har behandlet det når han modtager det.
Jeg sender altid med forsikring, ALTID køber har slet ikke noget valg, netop fordi skulle der ske noget er vi han sikret erstatning.
Hmm.. ved et salg F-2-F kan en sælger kun påstå at hans vare er i orden, hvis både han og køber tester det sammen - på stedet!..
Hvis ting bliver solgt uden personligt tjeck, vil det altid være ord mod ord - uanset hvilke forhåndsforestillinger køber måtte ha`!..
Dette indebærer naturligvis, at sælger ikke på forhånd skriver om evt. problemstillinger, da vi så er i en helt anden boldgade :)
Varedeklarationen samt fejl heri, vil altid være et godt udgangspunkt i en kommende klage, men det kræver, at man før handelen spørger indtil evt. fejl/misvisende information i samme!.
#22 - ja det er en trist situation. Det ku` lyde som om sælger håber tingene løber ud i sandet over tid, og bliver glemt.
Du kan jo holde øje med hans deltagelse i andre tråde, og så forholde ham til, hvorfor han ikke lader høre fra sig. På den måde lægger du pres på samt holder sagen opdateret, og hvis han ikke kontakter dig efterfølgende, gavner det jo ikke hans ry... Kommunikation er jo altid den bedste vej til fælles forståelse/ordning på problemer...
Hold dog tingene kort og nede ved jorden, da det jo kan være, at han kun skriver i en andens tråd, der jo helst ikke skal spammes "alt for meget" :no: 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 27-12-2015 15:48:40.
Har skrevet en ny besked til ham hvori jeg spørger om vi kan teste kortet i hans maskine, da det jo altid har virket i hans maskine. Hvis han heller ikke svare på denne besked, så bliver jeg altså lidt mistænksom...
"Jeg har haft skrevet tidligere ved ikke hvorfor du ikke modtog det. Kortet er ikke kompatibelt med mit nuværende bundkort så det kan man ikke. Vil foreslå dig at prøve et techforum og så spørge derinde der er sikkert nogen som har oplevet det sammr"
Hvis det var inden for et par dage havde jeg fandme ladet handlen gå om. Hvem køber noget til 1200 bare for at ødelægge eller finde på undskyldninger og lade handlen gå om? Lidt rationalitet har aldrig dræbt nogen. Må bare acceptere at der findes en del æreløse vatpikke derude, der ikke er til at stole på. Desuden er det mig der har knoklet for at spare de penge op. Det fandme ondt bare at lade de penge gå til spilde. Kunne lige så godt have brugt dem på en gave til min syge mor eller doneret dem til noget hjulehjælp.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af darkplayer d. 28-12-2015 13:34:23.
Kortet kørte standard med 1000mhz. Jeg satte den til 850mhz gennem trixx. Og alt virkede perfekt. Jeg satte efter et stykke tid kortet tilbage til de 1000mhz og det køre lige nu furmark uden problemer??
Jeg har som sælger også solgt GFX, som jeg har være 110% sikker på virkede da jeg sendte dem, og dermed ikke umiddelbart har annulleret en handel hvis køber så efterfølgende har rapporteret om problemer. De er heldigvis været ekstremt få gange, og i de tilfælde der har være noget, har det efter følgende også være hos købers PC problemet lå. Jeg hjælper altid mere end gerne frem til at finde fejlen og så det kan blive løst. I alle tilfældende har det drejet sig om PSU problemer, hvor der enten er blevet brugt en PCIe adapter til kortet, hvor der på samme rail også har været HDD's koblet på = no go, og i andre tilfælde har der skulle byttes om på PCIe kablerner og så er fejlmeldingerne stoppet.
Det her er fandme mærkeligt!
Kortet kørte standard med 1000mhz. Jeg satte den til 850mhz gennem trixx. Og alt virkede perfekt. Jeg satte efter et stykke tid kortet tilbage til de 1000mhz og det køre lige nu furmark uden problemer??
Hvad fanden sker der??!
Hmm vent lige - har du Trixx installeret ? Prøv at afinstallere det, og så brug kortet som "normalt" ! Jeg har hørt om at det program godt kan crashe GFX driveren, selv om det ikke burde.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 29-12-2015 02:58:03.