NVIDIA vs AMD software benchmark

Diverse d.  25. december. 2015, skrevet af Anonym2021815192642
Vist: 1344 gange.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 01:51:58
Svar/Indlæg:
2418/151
Jeg har undre mig over hvorfor nvidia altid lige var i toppen af benchmark, og jeg har ikke tillid til at tro nvidia altid er bedre, så fandt jeg lige denne video og der fik jeg lige en forklaring til det, den er lang, men den forklar det rigtig godt hvorfor nvidia er som de er..

http://youtu.be/fZGV5z8YFM8
crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 08:30:26
Svar/Indlæg:
7765/230
1t 15min.....
Ej det tror jeg ikke lige kommer til at ske. :no:

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-12-2015 14:32:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Hvis du undre dig så har det faktisk noget at gøre med at NVIDIA high-end kort er hurtigere end AMDs high-end kort - så kort kan det siges.
Dertil så er Richard Huddy ikke nogen objektiv person i sådan en debat, da han er ansat hos AMD.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 14:39:13
Svar/Indlæg:
2418/151
AMDs kort er bedre chip og han giver jo forklaring på det, og han har arbejde ved Nvidia før også, så han har været rundt.. så tror du på det så det fint, men det her handler mange penge, så det klart firmaer vil vise hvad de kan, og han siger også at han anbefaler at spille branchen at selv lave benchmark frem for firmaer der betalt for gøre deres kort bedre..

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-12-2015 15:00:02
Svar/Indlæg:
15982/637

AMDs kort er bedre chip og han giver jo forklaring på det, og han har arbejde ved Nvidia før også, så han har været rundt.. så tror du på det så det fint, men det her handler mange penge, så det klart firmaer vil vise hvad de kan, og han siger også at han anbefaler at spille branchen at selv lave benchmark frem for firmaer der betalt for gøre deres kort bedre..

Anonym2021815192642 skrev d. 25-12-2015 14:39:13

Nej AMD's kort har ikke en bedre en bedre chip en nivida som så - eller vice versa. Det er to forskellige konstruktioner med to forskellige tiltag til grafikdelen, og hvilken fremgang der virker "bedst" er helt og aldeles baseret på den fremgangsmåde spiludviklere bruger.
Jeg stoler ikke på egen resultater eller udtalelser fra AMD eller nVidia selv - men kun fra uafhængige sites.
Dertil så er hele debatten om hvilket mærke der er bedst på ydelses siden komplet irrelevant, da ingen af de to firmaer befinder sig i et statisk felt, men er konstant i konkurrence. Føretrøjen skifter jævnligt i i mid-end og high-end segmentet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-12-2015 15:03:33.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
25-12-2015 15:54:07
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg kigger generelt aldrig på benchmark programmer men på tests i spil. De snyder ikke rigtigt.

Så kan man diskutere hvem af de to producenter der er bedst til at få spiludviklerne til at kode specielt til deres arkitektur, og der er nVidia generelt bedst. Men problemet lige nu er også at ingen vil udvikle specifikt til AMD kort med den lave markedsandel de har lige nu, og det kan jeg da godt forstå de er kede af, men det er bare situationen.

AMD prøvede uden held med Mantle, men det er bare altid nVidia der er bedst til at få producenterne over på deres vogn.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 16:15:30
Svar/Indlæg:
2418/151
#5 Nemlig det er det Richard Huddy også anbefaler benchmark i spil frem for de andre benchmark, så er der selvfølgelig spil der køre bedre med nvidia som de samarbejder med til køre bedre med, ligesom AMD også gør, men deres software er åben for spil producenterne så de kan gøre det bedre til deres fordel, MEN Nvidia betaler spil producenterne til at vælge deres kort frem for AMD, så det klart man ser flere nvidia kort køre bedre, men gider vi støtte det ?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-12-2015 16:42:05
Svar/Indlæg:
15982/637

#5 Nemlig det er det Richard Huddy også anbefaler benchmark i spil frem for de andre benchmark, så er der selvfølgelig spil der køre bedre med nvidia som de samarbejder med til køre bedre med, ligesom AMD også gør, men deres software er åben for spil producenterne så de kan gøre det bedre til deres fordel, MEN Nvidia betaler spil producenterne til at vælge deres kort frem for AMD, så det klart man ser flere nvidia kort køre bedre, men gider vi støtte det ?

Anonym2021815192642 skrev d. 25-12-2015 16:15:30

Det skal han sige ! han er nemlig indædt modstander af nvidia - nVidia har diverse programmer åbne til spiludviklerne (https://developer.nvidia.com/g... ) og du hører endda spiludviklerne fortælle om det (f.eks udviklerne bag Star Citizen mv). Og det med at betale spiludviklerne det er sket på på rød og grøn front tidligere - Richard Huddy skal ikke kaste med sten når han selv bor i et glashus!.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 25-12-2015 16:43:51.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 17:24:44
Svar/Indlæg:
2418/151
Jeg synes nu han virker meget troværdig.. men du kan se dem snakke med Nvidia https://www.youtube.com/watch?...

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-12-2015 18:13:15
Svar/Indlæg:
15982/637
#8: Har set dem begge før. Men det ændre ikke noget. Påstande og beskyldninger vil altid flyve over midten. Derfor læser/lytter jeg kun til uvildige sites når der testes mv. - f.eks PC Perspective mv.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 18:51:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
#9 Lige præcis. En AMD-gut der forsvarer AMD, eller en Nvidia-gut der forsvarer Nvidia vil aldrig være troværdige (undtagen måske for fanboys). Der skal nogle uvildige testere til.

Men uanset hvilket kort disse testere kommer frem til, så vil de altid kun vise hvilket kort der VAR best, for i mellemtiden er der kommet nye drivere og (måske) nye spil med nye features og ny programmeringsoptimering.

PT er Nvidia størst, og derfor er Nvidia det foretrukne brand at optimere sine spil til netop nu. Mantle gav ikke AMD det "tilskud" der var ventet, og da AMD samtidigt har relanceret lidt vel rigeligt de sidste par år, har de også opnået et mindre flatterende ry på den konto.

Men måske om et eller to år er AMD forrest, eller måske tættere på Nvidia, så det vil blive mere forskelligt hvilket brand der er det foretrukne at understøtte. Måske når DX12 spil bliver alment tilgængelige?

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2015 21:05:57
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 men det er jo ligemeget om de i teorien kan have en hurtigere chip/gpu arkitechtur, hvis deres drivere sutter, hvilket de gør i sammenligning med nvidias, + når driver optimeringer til spil sutter max OG ofte er langsomt udrullet til consumeren/+ofte er i beta stage hele tiden, + AMD ikke slår nvidia i alle spil i sammenligningerne/benchs.

Slut brugeren kommer slet ikke til at mærke et hurtigere(i teorien kort) hvis driveren ikke er ordentligt optimeret til de spil brugeren spiller.

og det er HER nvidia vinder, næsten HVER gang, og det er altså IKKE gameworks skyld, da gameworks er relativt nyt, og dette er et gammelt problem(at nvidias drivere gav AMDs tæsk), derudover så er AMDs drivere til linux elendige i sammenligning med Nvidias, + AMDs kort har 25-50% højere strømforbrug ved samme pris index/preformance level.

Eneste AMD har gjort rigtigt modsat nvidia i nyere tid, er at smide 3-4-8gb ram på deres gpu´er i tider hvor nvidia har/havde 2-3-6gb AMD har været 1-2gb ram per gfx foran, længe på highend chips nu. Hvilket kommer folk til glæde i 4k/VR, men ser vi bort fra det så er Nvidia imo et bedrer consumer/finished/polished product til de fleste gamere, og de har generalt langt færrer gener med sig. Og ja, jeg har haft og har stadig AMD gpu´er i nogle af mine computere, og det får jeg sikkert også i fremtiden, jeg køber typisk bang for the buck, og er ikke biased. Har dog generalt rigtigt dårlig tillid til AMDs drivere ud fra erfarring.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Fearless Angel d. 25-12-2015 21:10:15.

Waskus

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2015 22:56:53
Svar/Indlæg:
394/3
AMD driverne sutter jo røv. Min ven med 2 290er i crossfire kunne knap trække 40fps i fallout4, mit gamle 780er havde næsten altid 60fps.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
25-12-2015 23:32:08
Svar/Indlæg:
5678/460
tjek test for de spil du spiller før du køber grafikkort .. amd er hurtigere i nogle og nvidia hurtigere i andre :)

så køb det kor6t der passer til dit spil , :)

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 00:54:52
Svar/Indlæg:
1881/22

tjek test for de spil du spiller før du køber grafikkort .. amd er hurtigere i nogle og nvidia hurtigere i andre :)

så køb det kor6t der passer til dit spil , :)

gandalf18 skrev d. 25-12-2015 23:32:08

This times a gazillion.

Al anden diskussion om hvem som har den bedste chiparkitektur og bla bla bla, er ikke andet end en akademisk diskusion, som ikke rigtigt er noget værd for en køber af nyt grafikkort. (hvor spændende den nu engang kan være for teknologi nørder).

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 26-12-2015 00:55:34.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
26-12-2015 09:31:05
Svar/Indlæg:
4295/306
Diskussionen er alligevel interessant for det viser jo også hvor meget bedre ydelse vi kunne få hvis bare spillene blev kodet rigtigt. Bare se på PS4 og XBO som har så underlegen hardware (som i øvrigt er AMD), men som alligevel leverer imponerende grafik fordi spillene er special-kodet til hardwaren.

Hvem der har dårlige drivere synes jeg er lige stort i begge lejre. Jeg har kørt upåklageligt med mit 290x indtil jeg begyndte at lege med flere skærme så fandt jeg problemer med ting i AMD driverne. nVidias windows 10 drivere har været så fulde af fejl i over ½ år at man f.eks. på 4k TV var nødt til at slå mouse-trail til for ellers flimrede skærmen helt vildt - det er så ved at være løst nu. Så begge lejre er lige gode om driver problemer det handler bare om held om man kører uden om dem eller ej.

Jeg kan da godt forstå AMD græder lidt snot over at ingen spil-udvikler vil special-designe til deres hardware. Ja på papiret har de en langt kraftigere GPU, og der kunne helt sikkert presset langt mere ud (bare se på konsollerne). Men faktum er stadig at nVidia nu sidder på 80% af markedet og INGEN spil producenter vil special-designe til en producent der kun har 20% - og omvendt vil de rigtig gerne special-designe til nVidia der har 80%. Det er desværre en kæde der så gør at nVidia får endnu mere andel. Hvad den situation så skyldes er der mange forklaringer på... 🙂