Newbie til ftp - hjælp ønskes

Diverse d.  26. december. 2015, skrevet af Burgurne
Vist: 1077 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 11:30:11
Svar/Indlæg:
5874/1287
Davs.
Jeg og en kammi vil meget gerne have en ftp forbindelse (vi har begge fibernet), og vi har fundet den gratis FileZilla, men vi er begge helt grønne på dette. Jeg har så hentet og installeret Filezilla server, som sætter sig selv op og foreslår en admin port 14147 (?? jeg troede at ftp kørte på port 21 standard??). Nå, men når den så er startet op, så får jeg flg besked i rød skrift:
You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router. Warning: FTP over TLS is not enabled, users cannot securely log in.

Hvad nu? Helst ville vi have det sådan, at den ene kørte serveren, og den anden kunne så logge på med brugernavn og password enten med filezilla klient eller med totalcommander. Nogen her der kan lave en beskrivelse af, hvordan vi kommer i gang? Jeg ved godt, hvordan man forwarder en port i min router, men hvorfor en "Range of ports"?? Skal man ikke bare bruge port 21? Eller det var måske i gamle dage man brugte den?

Vi skal intet specielt, bare kunne up og downloade filer hos hinanden. Please help 🙂
ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 12:11:05
Svar/Indlæg:
3799/43
Jo det er normalt at man benytter sig af port 21, men der er nogle der flytter porten for at undgå at hackere går efter port 21.

Nu fortæller du ikke hvilken router du har, men sådan her skal opsætningen være.
http://portforward.com/english...

når at du skal connecte med en webbrowser så skriver du bare ftp://ip:portnr

Hvis at det kun er en af jer der skal køre med en ftp server, så kan det være en god ide' at lave en uploade mappe med en disk quota på, hvor at du laver en max grænse for hvor meget mappen må fylde.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 26-12-2015 12:12:49.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 13:35:09
Svar/Indlæg:
713/74

"You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router. Warning: FTP over TLS is not enabled, users cannot securely log in."

du skal bede din udbyder om en offentlig ip.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 15:27:09
Svar/Indlæg:
3385/80
Hvis du/i får fibernet sammen med en masse andre, f.eks. lejligheder eller rækkehuse, så er der risiko for at jeres udbyder kun bruger én offentlig ip til deling mellem jer alle. Dette gør de ved at NAT'te videre udefra og ind.

I så fald skal i Have fat i en offentlig ip, ellers får i svært ved at komme igennem.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 22:49:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
Vi bor i hver sin ende af Næstved, så vi deler helt sikkert ikke IP.

Men der er måske alligevel noget om snakken. jeg troede jeg vidste hvordan man åbner porte i min router (ASUS RT N65U). Hvis jeg åbner f.eks port 6252 og starter µtorrent (det eneste program jeg kender, hvor jeg kan sætte en bestemt aktiv port ind/ud), og så tjekker på canyouseeme.org så er porten åben og klar, men kun så længe µtorent kører (???).
Men hvis jeg gør det samme for port 21 (standard for FTP i.flg. routeren selv), så vises port 21 som LUKKET på canyouseeme.org også selvom filezilla server kører.

Aha, tænker den kloge, ud med WAN netkablet i routeren og direkte i PC'en. BUMMER!!! Ingen internetadgang. starter en CMD, skriver:
ipconfig /release <ENTER>
ipconfig /renew <ENTER>

Efter ca 2 minutter kommer den emd en timeout om, at den ikke har fået en IP-adresse. Hvordan får man WAOO til at tildele en PC en IP-adresse, når man sådan flytter netkablet? Hvordan releaser jeg IPCONFIG i en ASUS RT-N65U router?

Mon ikke jeg skulle få mig en anden hobby 😢

#2 Det er min egen router der menes, se ovenstående om, hvorfor jeg ikke har testet uden min egen router.

#1 Ændrer jeg port 21 til noget andet i filezilla kommer der en rød advarsel om, at det ikke er standard port for FTP, men det skal jeg måske bare overse?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 26-12-2015 22:52:17.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2015 23:18:37
Svar/Indlæg:
5874/1287
UPS glemte ... vi kører begge windows 10

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-12-2015 00:40:29
Svar/Indlæg:
2826/100

Den besked har absolut intet at gøre med public IP eller ej, der findes 2 typer FTP, passiv og aktiv.

Passiv benytter port 21 til FTP kommandoer og en high range port til data som forhandles af Client og server

Aktiv benytter port 21 til FTP kommandoer og port 20 til data.

Samtlige hjemmeroutere laver NAT, hvilket er grunden til han får den besked om at han sidder bag en NAT router

Siden du tydeligvis kører med din egen router (ASUS RT-N56U), kan du så ikke lige logge på den og se hvilken IP din router har på sit WAN interface.. Så kan vi ret hurtigt se om du ryger igennem en gang NAT ved din udbyder eller ej.

Hvis din public IP ligner en af følgende, så bliver du nattet (eller du har en udbyders IP stående foran din som ikke kører bridge):

172.16.x.x
192.168.x.x
10.x.x.x

Svaret på det med at du benytter en ikke standard port kan du læse i det første jeg skrev.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2015 04:25:19
Svar/Indlæg:
3385/80
#6 At tjekke WAN IP'en vil ikke afgøre om hans udbyder laver NAT eller ej. Inden jeg fik fast IP så havde jeg også en offentlig IP, men kunne ikke komme igennem udefra, netop pga. NAT. Min IP var 193.106.x.x.

#4 Din fremgangsmåde bør være som følger:

1) Start din Filezilla server og vælg en port (21 er fint)
2) Tillad Filezilla server i windows firewall
3) Find din computers lokale IP (cmd -> ipconfig)
4) Forward port 21 i din router til din computers lokale IP, vælg TCP
5) Gå ind på www.myip.dk og find din offentlige IP
6) Start filezilla clienten og log ind med den bruger du har oprettet i filezilla serveren. Husk at forvinde til din offentlige IP.

Du kan teste om filezilla serveren virker ved at forbinde til din lokale IP. Så undgår du vende ude på internettet først.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-12-2015 09:00:23
Svar/Indlæg:
2826/100

Forkert, at tjekke WAN IP på router vil fortælle om hans udbyder laver NAT eller ej, men du har ret i at det ikke vil hjælpe ham noget at benytte "myip.dk" e.l. service til det. Men hvis hans router har en public IP kan du være 100% sikker på at han ikke bliver NATTET, det vil simpelthen ikke kunne lade sig gøre.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2015 10:44:29
Svar/Indlæg:
3385/80
#8 Der kan jeg så sige "forkert" igen. Jeg har for mindre end 2 uger siden været i præcis samme problemstilling. Min router (Ubiquiti) viste samme WAN IP som myip.dk (193.106.x.x) - men jeg sad NAT'et sammen med knapt 200 andre. Der var ingen indikation af at det var NAT'et.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
27-12-2015 11:02:25
Svar/Indlæg:
2826/100

Det du beskriver der kan ikke lade sig gøre, hvis 200 personer har samme public IP vil der aldrig komme noget traffik fra/til dem, da ISP'ens router ikke har nogen idé om hvor trafikken stammer fra.

Den eneste måde det kan lade sig gøre at have flere enheder på samme IP, er vha. NAT, og ved NAT kræver det at hver router bag ved har sin egen IP.

Hvad ud end har set på din router har det ikke være det du beskriver, af den simple årsag at det ikke kan lade sig gøre.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2015 11:50:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
min wan-ip er 5.103.226.x

Jeg har fået "lidt" hul igennem ved at benytte mig af filezilla-server og totalcommander som klient. Jeg kan IKKE logge på serveren med filezilla's egen klient, så noget er stadigt galt.

Jeg fandt denne side, som jeg har brugt som udgangspunkt:
http://www.howtogeek.com/14035...

Eneste ændring jeg har i forhold til denne er, at jeg benytter port 21 (som test).
Jeg får så stadig fejlmeddelsen
You appear to be behind a NAT router. Please configure the passive mode settings and forward a range of ports in your router
men det virker som sagt med totalcommander. Den kører ikke i passiv mode (det kan jeg ikke få til at virke i totalcommander heller).

Jeg kan faktisk ikke finde ret meget om præcist MIN router, det er en ASUS RT-N65U. Jeg kan finde en hel del om en RT-N66U, og billedet ligner meget den jeg har. Kan det have noget at sige??

Forresten!! For at det virker i Totalcommander, så skal jeg i indstillingen "IPv4 specific - External Server IP Adress for passive mode transfer" vælge "DEFAULT" (og får dermed fejlen om "behind nat", men det virker. Hvis jeg der sætter min WAN IP, så kan jeg ikke connecte til serveren, hverken fra mit LAN eller fra internettet.

Det er godt nok blevet noget rodet noget efterhånden. Findes der en vejledning i at sætte filezilla server op i windows bag en router, der er bedre end den jeg linker til? Jeg synes det virker forkert, at filezilla's egen klient ikke vil forbinde (fejl 425), selvom totalcommander godt vil (både fra LAN og fra internettet)

EDIT: Filezilla's egen klient vil faktisk godt connecte til serveren, men fejlen der kommer er denne:
425 Can't open data connection for transfer of "/"
så selvom den er connected, så kan man hverken sende eller modtage filer. Men som nævnt, så kan man godt med totalcommander.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af martinta d. 27-12-2015 13:51:08.