Raid 5 array mistet disk

HDD/SSD/RAM d.  27. december. 2015, skrevet af Hediki
Vist: 1382 gange.

Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2015 21:36:50
Svar/Indlæg:
1726/49
Hej hwt

Jeg er i den uheldige situation at min Qnap 659P med RAID 5 - 6x 2TB Seagate LP diske. har mistet en disk pga. SMART fail status.

Da jeg efterhånden havde fyldt mit setup med diverse data, så skal jeg have fat i en ny disk.

Mit spørgsmål går så på om det skal være en 2tb disk eller om jeg kan sætte en anden (større) disk i, da jeg på længere sigt gerne vil udvide pladsen i den.

- På forhånd tak for hjælpen 🙂
Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2015 22:26:58
Svar/Indlæg:
480/8
Det kan du ikke, den vil begynde at rebuilde på 2TB, selvom disken er på 4TB eller mere, resten af pladsen bliver ikke initialized og det vil ikke indgå i dit raid.

Måske Qnap fungerer anderledes, men sådan plejer det at være.

Du skal

1) Få fat i ny og større harddisk, for at kopiere dit data derover på via "non-raid". For bagefter at kunne indsætte nye og større disk setup. (Den dyre løsning)

2) Ny harddisk (2TB) Selve rebuilding processen kan være "besværlig" Hvis det viser sig, at der er andre harddiske som "hoster" lidt, men det endnu ikke er synligt endnu, så kan du risikere, at de/den brækker under i en rebuild process, og så er du på numsen i et raid5.

Overstående 2) er normalt gældende ved HW raid. Men, jeg tror at Qnap's software raid fungere på en mere blød måde, så sandsynligheden er mindre på software end hardware.

Jeg havde nok bare valgt den nye harddiske, + en 4/6TB enkelt drive som kan ligge i et skab og indeholde alt det essentielle data.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Crashzone d. 27-12-2015 22:35:20.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
28-12-2015 03:43:00
Svar/Indlæg:
6368/477
Med Qnap kan du sagtens. Jeg har selv gjort det med TS-451. Havde 4x 1TB, der røg en disk, smed en 2TB i. RAID 5 rebuild og jeg fik samme plads.

Samme skete igen, igen rebuild RAID 5, samme igen 2 gange.

Når alle diske er skiftet, kan du udvidde dit array til dobbelt størrelse (2.67TB med 1TB diske og 5.34TB med 2TB diske).

Det tager dog sindsygt lang tid fordi dit array skal genbygges mange gange (4 gange hos mig), og derefter skal størrelsen udviddes.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2015 06:10:26
Svar/Indlæg:
4112/52
Du kan godt smide en større disk i til at erstatte den døde disk, men du får kun kapacitet tilsvarende den døde disk "ud af den".
Først når mere 2 eller flere diske er større end dine 2TB, kan du måske få noget ud af dem.

JEg har selv en synology 1813+ med deres SHR1 RAID, (software RAID der kører RAID 5 når alle diskene er ens), og der kan den selv finde ud af at få de forskellige diskes kapacitet udnyttet til den største mulige kapacitet, så f.eks. 4x2+2x6=raid 5 i 6x2 + RAID 1 i 2x4, men altsammen under ét drev/arrey.
Om QNAP har tilsvarende software RAID løsning (som du samtidigt også bruger) aner jeg ikke.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2016 20:57:58
Svar/Indlæg:
1726/49
Havde totalt glemt den her tråd 🤡

#2 Det var det jeg var bange for, men godt det er muligt.

#3 Det ved jeg faktisk heller ikke, og har ikke mulighed for at undersøge det lige pt, da jeg har slukket for min NAS indtil jeg finder den bedste løsning.

Men tror løsningen bliver noget i retning af det som #2 snakker om, da der kommer til at ryge mange diske her over det næste stykke tid. Alle diske blev købt på samme tid nemlig.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2016 12:49:31
Svar/Indlæg:
1726/49
Nå nu har jeg endelig fået fingre i en ny harddisk til mit kære setup, som jeg har savet at have kørende.

problemet ligger nu bare i at jeg ikke kan udvide mit raid5 med den nye disk. Jeg kan heller ikke bare oprette et "single disk volume", så jeg i det mindste kan se at den kan bruges.










håber nogen kan hjælpe mig her. vil helst ikke miste mine data


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hediki d. 16-02-2016 12:50:25.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2016 14:20:40
Svar/Indlæg:
4112/52
KAn se det er en 6TB du har smidt i som erstatning.
Hvad er din plan nu?
a) Få alle data fra de gamle diske over på din ene nye
b) integrere den nye i det gamle arrey?

a) kommer du nemmest igennem ved at smide den i din stationære, og så gang i netværket til at kopiere data i rå mængder fra NAS'en over på din stationære maskine med den nye disk i.
Alternativt samme løsning, bare med en USB-->SATA adapter på din bærbare.
Herefter skal du have fat i 1-2 nye diske til din NAS, og så kan du køre den anden vej, efterfulgt af en integration af den disk du har købt nu.

b) Måske du kan få noget gavnligt udaf den her guide:
http://qnapsupport.net/raid-sy...

Det her kan måske også være behjælpeligt for dig
http://cdonner.com/qnap-raid-e...

Ellers må du igang med at søge på rebuild of RAID5 på din NAS model.


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2016 10:24:06
Svar/Indlæg:
1726/49


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hediki d. 17-02-2016 10:30:06.