Lufttryk og flow ved vandkøling i be quiet silent base 800

Luftkøling d.  28. december. 2015, skrevet af Dildogpersille
Vist: 1660 gange.

Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
28-12-2015 17:58:28
Svar/Indlæg:
21/6
Hej HWT. Hermed mit første indlæg i forum.
Jeg har det problem at der er begyndt at danne sig støv i mit kabinet. Det opstår ved exhaust fan! Jeg har efterhånden læst adskillige guider om airflow i kabinettet og om henholdsvis negativt og poitivt lufttryk så jeg er velvidende angående dette.
Mit kabinet er et silent base 800 fra be quiet.
http://www.bequiet.com/en/case...

Der er de standard medfølgende blæsere monteret. Der er info om blæsere og kabinet i overstående link.

Jeg har oveni de 3 blæsere monteret corsairs 110 lukkede vandkølingssystem med de medfølgende blæsere.
http://www.corsair.com/en-gb/h...
Radiatoren er monteret korrekt i toppen af kabinettet hvor de 2 fans blæser luft igennem denne og UD af toppen.

I alt er der så 5 fans i alt, 2 der blæser ind, hvor der er fine filtre på,som der iøvrigt ikke er særligt støvede..
3 blæsere som exhaust fans der altså blæser ud.

Blæserne er styret af asus suite 3 på MB og temperature er slet ikke et problem for mit grej. Dog har jeg svært ved at gennemskue fan softwaren og har bare kørt en automatisk opsætning..

Jeg har ikke regnet på cfm men går ud fra at der er negativt tryk i kabinettet, hvis alle blæsere kører på max rpm. Jeg har ikke nævnt psu fans, da intake her også er beskyttet af filtre og exhaust ikke er støvet og burde ikke have så meget at sige i denne sammenhæng.

Hvad foreslår i jeg kan gøre?

Ps.
Der er mulighed for at installerer yderligere 1 blæser til indluftning, bag ved psu men er det nødvendigt?

Mvh. Dildogpersille
Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2015 23:35:20
Svar/Indlæg:
2676/147
Der vil altid komme støv, uanset om det er negativt eller positivt tryk. Dette kan man ikke slippe udenom.

Jeg kører selv med negativt tryk, da jeg hellere vil suge lidt ekstra støv ind, end at have for meget luft der bliver varmet op inde i mit case.

hvor meget støv snakker vi om her, og over hvor lang tid? evt. et billede kunne afsløre om det er meget eller ej? :)

Normalt er det bare at blæse den ren 2-4 gange om året, og så er der sq ikke så meget at komme efter i min bog 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
29-12-2015 02:31:37
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har altid haft overtryk i mine PCer, det har givet det bedste resultat for mig ved ren luftkøling på CPU og 3x GPU'er. En bonus er så at jeg aldrig rigtig har brug for at afstøve PC'en. Mit sidste kabinet jeg havde der var ikke blevet støvet ud i 5år, og da jeg så støvede den af tog det mindre end 5min. da støvet bare kunne pustes ud 🙂
Hvordan det skal være med vandkøling for bedste kølingsforhold er jeg ikke helt sikker på. Jeg kunne forestille mig undertryk da radiatorer mv, holder opvarmet luft inde i PC'en længere end hvis det bare var blæsere med fri passage for luften.


Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
29-12-2015 10:00:22
Svar/Indlæg:
21/6
Tak for svar. Der må da være andre der har installeret vandkøling og derved fået ændret lufttrykket i deres maskine?

#1 Jeg har selvfølgelig gjort den ren igen,efter jeg fandt ud af det 😀
Er pt i Spanien så billede bliver svært. Jeg havde haft computeren til at køre 4 måneder ca. Det var meget fint støv der havde lagt sig, særligt omkring og inde i, den øverste exhaust blæser og videre ned på gpu og lidt over det hele.Der er ikke støvet i rummet.

#2 jeg fortryder også lidt jeg har købt det vandkøling.Temperature er dog i orden ved OC og normaldrift, men der er jo kommet gode luftkølere på markedet. Lukkede Vandkølingssystemer var ikke opfundet sidst jeg samlede en pc, så det skulle have et skud. Støv og støjmæssigt(fra pumpe) er jeg noget jeg bare hader. Tror jeg installere en ekstra indblæs fan i bunden så der kommer overtryk i kabinettet igen. 😛
Bruger du en ekstern fancontrolle til de 3 gpu`r?


Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
01-01-2016 01:38:08
Svar/Indlæg:
21/6
Update! Det bliver lidt af en fortælling. Beklager.
Jeg har lige skilt hele kabinettet ad for at se om der var støv i den lukkede top. Det var der! Jeg har været så snedig at vende de 2 blæsere i toppen forkert så de blæste luft igennem radiatoren og ud over det hele. 😕
Be quiet lyver når de siger at der er plads til en 280 mm radiator ellere rettere bøjer sandheden. Den kan nemlig være der, men ikke overpå i hulrummet hvor den burde sidde for at virke optimalt. Dette gør at det bliver nødvendigt at montere den inde over bundkortet, hvilket bevirker at der ikke er plads til blæserne!Jeg kan selvfølgelig gøre som før og bare vende blæserne om, MEN kan det køle lige så effektivt? " suge effekt " er vel dårligere end blæs igennem radiatoren?
Nu har jeg ikke målt mellemrummet mellem bundkort og radiator men findes der meget smalle 140 mm blæsere, har ledt men ikke fundet...
Der er flere der har samme problem..http://www.be-quiet.net/forum/...
Kæft det er træls http://peecee.dk/upload/view/4...
http://peecee.dk/upload/view/4...
http://peecee.dk/upload/view/4...
http://peecee.dk/upload/view/4...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Dildogpersille d. 01-01-2016 01:49:52.


Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
01-01-2016 01:46:37
Svar/Indlæg:
21/6











Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Dildogpersille d. 01-01-2016 02:06:12.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2016 06:19:32
Svar/Indlæg:
4112/52
Beklager, det her bliver en "wall of text":

IMO er der ikke den store forskel på om blæserne suger eller trykker igennem radiatorerne, men der er mange forskellige meninger om det ene eller andet er bedre.

Da jeg selv kørte med vand, for snart 10 år siden, der havde jeg 3 radiatorer:
240 i toppen som udblæsning (push-pull)
240 i bunden som indblæsning (push-pull)
120 bagpå som udblæsning (push-pull)
2*120mm i fronten som indtag til at køle hdd
Alt i alt havde jeg 12*120mm 19db papst blæsere, der blev styret via temp. sensorer og software på en aquaero 4.0 med en multiswitch og en poweradjust USB til mine to DDC 18W pumper.
Dengang havde jeg vand på hele dyret, CPU, full-cover på GFX, 2 af mine 5 hdd, nordbro, sydbro (de var separate dengang) og mosfets, men ikke RAM.
Kørte med 2 loops, hvor jeg desværre havde varmen fra det ene dumpet ind i kabinettet, og det påvirkede det andet, hvilket jeg testede ved at vende blæserne på den nederste radiator for test-formål.
Men når jeg kørte med alle radiatorerne som udblæsning, var der for meget negativt tryk i kabinettet, og så kom der for alvor meget støv ind i kabinettet, til trods for Stacker STC-01 havde støvfiltre integreret i alle bay covers.

Så totalt set, valgte jeg at køre med støvfiltre på den nederste radiator og front blæserne, og på den måde kunne jeg holde støvindfaldet i kabinettet på et begrænset niveau, så lidt at jeg ikke gjorde kabinettet rent indvendigt i ca. 18mdr.

Et par hjælpene fif:
Bruge en nilon strømpe hen over dine indtags blæsere som støvfilter, det er mere effektivt end de skumgummi filtre du kan købe som "filtre" til PC'er.

Sæt din PC på en pidestal/hylde, så den er hævet 10-50cm over gulvet, det reducerer gevaldigt hvor meget støv der komme direkte fra gulvet til dine blæseres indsugning

Tænk over placeringen af dit kabinet på den front, at varme fra blæserne/pc'en skal kunne komme væk fra "området", så dine indtags blæsere ikke suger varmen ind igen fra dine udblæsinger.

Scilicone underlagene til blæsere og PSU hjælper ikke kun på støjreduktion, men hjælper også på "tætheden" af kabinettet ved blæserne,og dermed hjælper de også til at begrænse støv indtrængning, og samtidigt giver de også en mikro ekstra hjælp til at kontrollerer luften der bliver trykket/suget igennem radiatorerne, frem for noget af luften bliver blæst "ved siden af", som man kan se på "nærbilledet" af radiatoren uden blæsere.

Få fat på en tredieparts blæser styring der kan styre dine blæsere over mindst 4 kanaler, helst via hardware, men også gerne software, og så et par temperatur sensorer enten ind i dit loop, hvilket du sikkert ikke vil når du nu har et "lukket loop". Så kan du i stedet sætte temp. sensoren på siden af dit reservoir, så kan du bruge den til at styre softwaren, som så kan regulere blæserne på din vandkøling + evt. sensor til GFX/hdd/kabinet, og så kan de være basis for regulering af indblæsning over hdd, udblæsning på bagsiden, indblæsning i bunden (frisk luft til GFX) osv.
Det er længe siden jeg harlæst om det, mne ved at Aquaero 5 er kommet for længe siden, ved ikke om der er en 6'er også nu, men de Aquaeroer er IMO helt klart pengene værd, og de er også ganske glimragende til brug med ren luftkøling, om end man så bliver noget begrænset af de kun har 4 kanaler.

Har du også "pimpet" kabinettet med belysning, så kan du bruge en af kanalerne i den til det, eller købe en multiswitch, som kan tilsluttes dioder direkte, uden formodstande, og regulere deres lysstyrke, plus du får flere kanaler til styring af blæsere også.


Alternativ til Aquaero, er Xban-XL (mener jeg den hedder) med diverse udbygnings moduler.
I sin tid jeg havde den, var den med digitale temperatur sensorer, og de var så kæmpe og klodsede, at de kun kunne bruges til kabinet temp. og reseroir temperatur. Men de har også forbedret deres produkt, så det kan du også overveje, om end softwaren ikke giver helt så mange muligheder som til aquaeroen.

Puhh ha, sikke et mega indlæg, håber du fik kæmpet dig igennem, og kan bruge det til noget.

Happy new year.


Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
01-01-2016 10:16:49
Svar/Indlæg:
21/6
#6 tak for fif!
Nu har jeg målt mellemrummet øverst, mellem MB og radiator. Der er 13 mm. Så jeg kan godt opgive at sætte et par blæsere på til at skubbe luften? 😐
Overvejer sku lidt at save plads i toppen..


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2016 14:59:18
Svar/Indlæg:
4112/52
Det var Tban xl den anden blæserstyring hedder.


Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 15:29:06
Svar/Indlæg:
21/6
Det giver en temperatur forskel på 6 grader ved idle når blæserne vender omvendt! Jeg spørger lige igen.
Slet ikke nogen der har blæsere der er 140*140*10 ?

Magter ikke at begynde at modde i det fine kabinet for at få plads til køleren i toppen.


Dildogpersille
 
Ny Bruger
Tilføjet:
03-01-2016 10:37:46
Svar/Indlæg:
21/6
Nå nu jeg har taget konsekvensen og har bestilt corsair h100i gtx. Den har jeg læst mig til kan være der 😀


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2016 12:00:29
Svar/Indlæg:
1300/30
Ellers drop det AIO vandkøler og køb en god luftkøler, mere stille, pålidelig, og billigere.

ang støvet så er dette nok hvad du kan forvente på fire mdr ved negativ tryk. Kører selv med positiv tryk.