Beklager, det her bliver en "wall of text":
IMO er der ikke den store forskel på om blæserne suger eller trykker igennem radiatorerne, men der er mange forskellige meninger om det ene eller andet er bedre.
Da jeg selv kørte med vand, for snart 10 år siden, der havde jeg 3 radiatorer:
240 i toppen som udblæsning (push-pull)
240 i bunden som indblæsning (push-pull)
120 bagpå som udblæsning (push-pull)
2*120mm i fronten som indtag til at køle hdd
Alt i alt havde jeg 12*120mm 19db papst blæsere, der blev styret via temp. sensorer og software på en aquaero 4.0 med en multiswitch og en poweradjust USB til mine to DDC 18W pumper.
Dengang havde jeg vand på hele dyret, CPU, full-cover på GFX, 2 af mine 5 hdd, nordbro, sydbro (de var separate dengang) og mosfets, men ikke RAM.
Kørte med 2 loops, hvor jeg desværre havde varmen fra det ene dumpet ind i kabinettet, og det påvirkede det andet, hvilket jeg testede ved at vende blæserne på den nederste radiator for test-formål.
Men når jeg kørte med alle radiatorerne som udblæsning, var der for meget negativt tryk i kabinettet, og så kom der for alvor meget støv ind i kabinettet, til trods for Stacker STC-01 havde støvfiltre integreret i alle bay covers.
Så totalt set, valgte jeg at køre med støvfiltre på den nederste radiator og front blæserne, og på den måde kunne jeg holde støvindfaldet i kabinettet på et begrænset niveau, så lidt at jeg ikke gjorde kabinettet rent indvendigt i ca. 18mdr.
Et par hjælpene fif:
Bruge en nilon strømpe hen over dine indtags blæsere som støvfilter, det er mere effektivt end de skumgummi filtre du kan købe som "filtre" til PC'er.
Sæt din PC på en pidestal/hylde, så den er hævet 10-50cm over gulvet, det reducerer gevaldigt hvor meget støv der komme direkte fra gulvet til dine blæseres indsugning
Tænk over placeringen af dit kabinet på den front, at varme fra blæserne/pc'en skal kunne komme væk fra "området", så dine indtags blæsere ikke suger varmen ind igen fra dine udblæsinger.
Scilicone underlagene til blæsere og PSU hjælper ikke kun på støjreduktion, men hjælper også på "tætheden" af kabinettet ved blæserne,og dermed hjælper de også til at begrænse støv indtrængning, og samtidigt giver de også en mikro ekstra hjælp til at kontrollerer luften der bliver trykket/suget igennem radiatorerne, frem for noget af luften bliver blæst "ved siden af", som man kan se på "nærbilledet" af radiatoren uden blæsere.
Få fat på en tredieparts blæser styring der kan styre dine blæsere over mindst 4 kanaler, helst via hardware, men også gerne software, og så et par temperatur sensorer enten ind i dit loop, hvilket du sikkert ikke vil når du nu har et "lukket loop". Så kan du i stedet sætte temp. sensoren på siden af dit reservoir, så kan du bruge den til at styre softwaren, som så kan regulere blæserne på din vandkøling + evt. sensor til GFX/hdd/kabinet, og så kan de være basis for regulering af indblæsning over hdd, udblæsning på bagsiden, indblæsning i bunden (frisk luft til GFX) osv.
Det er længe siden jeg harlæst om det, mne ved at Aquaero 5 er kommet for længe siden, ved ikke om der er en 6'er også nu, men de Aquaeroer er IMO helt klart pengene værd, og de er også ganske glimragende til brug med ren luftkøling, om end man så bliver noget begrænset af de kun har 4 kanaler.
Har du også "pimpet" kabinettet med belysning, så kan du bruge en af kanalerne i den til det, eller købe en multiswitch, som kan tilsluttes dioder direkte, uden formodstande, og regulere deres lysstyrke, plus du får flere kanaler til styring af blæsere også.
Alternativ til Aquaero, er Xban-XL (mener jeg den hedder) med diverse udbygnings moduler.
I sin tid jeg havde den, var den med digitale temperatur sensorer, og de var så kæmpe og klodsede, at de kun kunne bruges til kabinet temp. og reseroir temperatur. Men de har også forbedret deres produkt, så det kan du også overveje, om end softwaren ikke giver helt så mange muligheder som til aquaeroen.
Puhh ha, sikke et mega indlæg, håber du fik kæmpet dig igennem, og kan bruge det til noget.
Happy new year.