FreeNAS vs. NAS

HDD/SSD/RAM d.  01. januar. 2016, skrevet af rehan09
Vist: 1445 gange.

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2016 19:02:01
Svar/Indlæg:
1029/82
Hej alle og godt nytår.

TLDR: Hvilken NAS løsning anbefaler i til lager + overvågning?

Jeg har efter et stykke tid tænkt lidt over mit problem med tilgængelig lagerplads. Jeg ønsker en løsning, hvor jeg kan tilgå et lokalt lager, og indtil videre har det været i form af:

QNAP NAS - lidt for mange problemer der med opsætning og konfiguration + dyr at genanskaffe (jeg solgte min enhed et godt stykke tid siden)

Banana Pi med OwnCloud via Linux (Lubuntu) - denne måde fungerede ret fint, men da jeg ikke er en haj til Debian og eller Linux generelt, så var det lidt op ad bakke og sikkerheden er ret sløj (da jeg igen ikke vidste helt hvordan det skulle sættes op) - jeg har dog stadig min Banana Pi.

Dertil tænker jeg på at bygge en lowpowered PC, som kan køre FreeNAS. Jeg skal reelt bruge en enhed som:

- Bruger minimalt strøm
- Kan tilsluttes overvågningskameraer
- Har mulighed for at kunne udvide kapacitet

Vi snakker ikke mere end 1-2 TB først, men det bliver selvfølgelig større, som tiden går.

PS. Jeg har skrevet dette indlæg som en tankegang, så hvis det er en smule forvirrende, så sig lige til 🙂
jonas-ktm

Superbruger
Tilføjet:
01-01-2016 23:19:50
Svar/Indlæg:
420/72
prøv at kigge på synology,s nas, jeg har selv en og bruger det til at have film liggende på, og som jeg så har adgang til via man nvidia shield tv med kodi. den er forholdsvis nem i opsætningen og kan bruges til overvågning - skal lige siges jeg ikke har prøvet den del.

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2016 23:35:27
Svar/Indlæg:
1029/82
#1 Jo tak, det prøver jeg. Flere har anbefalet Synology, så dem må jeg tjekke ud. De ser også ud til at opfylde mine krav, så det er jo nok vejen frem 🙂

Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2016 08:41:11
Svar/Indlæg:
775/65
Hvis du ikke bryder dig om en linux terminal vil jeg også anbefale synology.

BONUS: De har deres synology surveillance center til videoovervågning, som har mange gode features.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kadett87 d. 02-01-2016 08:42:31.

cybercb

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-01-2016 11:28:06
Svar/Indlæg:
1462/40
Jeg kan også kun anbefale en Synology, har selv haft en DS413 som blev brugt til bla videoovervågning med 2 kameraer, jeg har nu opgraderet til en DS415+ og kører pt 2 1080P 30FPS kameraer på den, plus der bliver sat 2 mere til, når jeg får trukket nogle kabler til dem 😛

Jeg har aldrig oplevet problemer med mine NAS'er, og Synology DSM er mege fedt at arbejde med 🙂

6474

Overclocker
Tilføjet:
02-01-2016 14:05:14
Svar/Indlæg:
9/0
Jeg kan også kun slutte mig til mængden af folk der anbefaler synology, jeg har en 214SE som der er budget udgaven, og jeg er imponeret over hvor godt den klare, jeg køre 2 kameraer som bliver styret af synology surveillance station, og det har virket upåklageligt siden jeg satte det op. ud over det bliver den også brugt som huset film og billede lager, hvor jeg tilgår den med XBMC.

rehan09

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2016 19:28:16
Svar/Indlæg:
1029/82
Lækkert med positiv feedback! Jeg er i gang med at se på Synology, og håber at det bliver en lækker løsning 🙂

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2016 12:38:05
Svar/Indlæg:
4112/53
Du skal dog være OBS på den negative side af Synology, og det er antallet af "gratis" video overvågninger, mener det er 2 gratis, derefter skal du betale for flere licenser afhængigt af hvor mange kameraer du skal have på overvågningen.

Som medie server er de ganske fine, har selv en af de store, 1813+, men store som små kører med stort set samme GUI, så det er nemt nok at finde ud af underordnet størrelsen på din NAS.