*Hjælp* Opsætning af vandkøling

Vandkøling d.  02. januar. 2016, skrevet af sokamo
Vist: 1620 gange.

sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 01:09:28
Svar/Indlæg:
7/1
Hej alle og godt nytår,

Vi har stærk brug for en hjælpende hånd med min opsætning af vandkøling, og har derfor brug for en expert inden for denne område.

Vi har investeret i high-end HW samtidig med en vandkøling system fra Zalman, og har fået en af min kæreste bekendt til at sætte det op, idet han påstod at han var expert inden for dette område.

Det tog ham 2 mdr at sætte det up, og måtte kalde på ham igen, idet CPUen blev mega varmt. Han lagde et ekstra lag cooling paste, som hjælp i en måneden tid. Idag er CPUen 57 grader når den starter, og når op på 97 grader inden for 40 min, hvor den sår laver en sikkerhed slukning.

Jeg må indrømme at jeg er out-of-date med forståelse af PC setup og har ingen viden om hvordan jeg selv skal fikse det.

Jeg søger hermed en ekspert til en second opinion på opsætning, samtidig en der kan enten guide mig step-by-step eller komme forbi for at fikse det (er i KBH K). Belønning gives for hjælpen, da vi har virkelig brug for hjælp!

Tak
MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
02-01-2016 01:28:01
Svar/Indlæg:
5039/109
Du nævner intet om hvilken hardware det er.

Kan du tage et billede af opsætningen?


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 01:40:50
Svar/Indlæg:
7/1
Hi,

vandkøling system er den der i linket http://www.quietpc.com/reserat...

PCen indeholder følgende HW
-Asus Maksimus VII Formula
Procesor: I7-4770K
RAM: Kingston HyperX Savage DDR3 PC19200/2400MHz Intel CL11 2x8GB
ZOTAC GeForce GTX 980 AMP! Extreme - 4GB
Water Blocks EK-FC980 GTX - Nickel CSQ
Water Blocks EK-FC980 GTX Backplate
Water Blocks EK-Supremacy EVO
SSD Samsun 850 EVO

I linket er billedet af PCen opsætning.
http://postimg.org/image/dea2w...


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
02-01-2016 01:56:05
Svar/Indlæg:
5039/109
Bliver vandet pumpet rundt?

Hvis den starter på 57 grader, så tyder det på at der er dårlig kontakt med kølehovedet på CPU'en. Enten er det spændt skævt på, eller der er for meget kølepasta på.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2016 01:58:44
Svar/Indlæg:
3799/43
Det er da også alt for meget varme til en passiv køler når at den ikke er større.
Prøv at montere en blæser på ydersiden, eller prøv med en bordblæser for at se om det gør en forskel.

Når at du køler med passiv kølning så må køleren ikke stå et sted med stillestående luft.

Hvor varm bliver din radiator? Den må blive brænd varm efter hvad du beskriver.

Enten så bør du udvide dit kølesystem med endnu en passiv radiator, ellers så bør du købe en radiator der er beregnet til aktiv kølning.

Hvis at man går efter low noise, så bør man gå efter så stor en køle flade man kan få med en eller flere radiator.
Så kan man godt skrue blæserne ned på 500-800 rpm.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2016 02:00:03
Svar/Indlæg:
3100/53
Det ligner noget der har kostet rigtigt mange penge.

Hvilket er hvorfor det er mind-blowing at han har valgt at bruge en 10 år gammel "radiator" som på ingen måde er bygget til at håndtere den varme som dit system afgiver.

Jeg vil meget gerne vide lidt om hvad jeres deal har været. At det har taget 2 måneder at sætte op lyder også som en træls omgang. Det burde ikke have tager mere end et par dage. Og der burde HELT bestemt have været brugt nogle ordentlige radiatorer.


LarsL
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2016 09:54:32
Svar/Indlæg:
445/37
som #3 siger, tyder alt på det


LawDog72
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2016 10:35:41
Svar/Indlæg:
38/5
#3 enig + pumper I vandet rundt i den rigtige retning? cpu blokken har en indgang og udgang så vandet skal ind i den tættest midten af blokken og ud den anden. Sådan tolker jeg ekwb manual i forhold til den model du nævner.


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 11:17:09
Svar/Indlæg:
7/1
#3, hvordan ved jeg om vandet pumpet rundt? Jeg har kigget in i reservoir når det køre og kunne se nogle bevægelse i vandet.
hvordan checker jeg om der er for meget kølepasta? har kigget og kan se et lag, men kan nikke vurdere om det er for meget eller for lidt.

#4, Radiatoren, reservoir og pumpen er i den samme behold som står uden for PCen. (det er den tårnet som er vist på siden http://www.quietpc.com/reserat... ). Tårnet er i sig selv ikke varm når CPUen når op på de 97 grader.

Det fedeste vil være hvis jeg kunne finde en som kunne hjælpe mig, samtidig være til sted fysisk. Som tidligere skrevet, belønning/skilling gives gerne. Vi er også klar til at skifte ud til et nyt cand system som er kraftigere, hvis som #5 siger er korrekt.


don
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2016 11:37:33
Svar/Indlæg:
1380/8
en anden kæmpe fejl ved vandsystemet er de 7 90° vinkel man kan se på billedet, med en pumpe der har en løft højde på ca. 120cm så er det nød til at gå galt


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 11:40:23
Svar/Indlæg:
7/1
#9, hvad mener du? at pumpen ikke er stærk nok til at pumpe vand i vinklerne?


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2016 12:01:01
Svar/Indlæg:
411/38
Yeah. Hver vinkel, køleblok og lignende, nedsætter flowet. Jeg kan se du har radiator, vandblok på grafikkortet, cpu og bundkort, samt en masse vinkelfittings. Hvilken pumpe er der brugt, for det kan snildt være den der ikke er kraftig nok.


don
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2016 12:01:41
Svar/Indlæg:
1380/8
7 90° vinkel ville ned sætte flowet, så i steden for måske 90-100L/t så er vi måske nede på 30-40L/t


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 12:03:05
Svar/Indlæg:
7/1
#11, jeg ved det ikke, da det hele er inbygget ind i Zalam reservator, sådan som jeg forstår det.


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-01-2016 12:11:28
Svar/Indlæg:
7/1
ok, så som jeg læser det, det er at 1) vand system er for gamle til at køle CPU ned, 2) de 90grader tube, minimere vand forløb og 3) radiatoren er måske ikke effektiv nok.

Min spørgsmål, er så hvem har muligheden/kender nogle, som kan hjælpe med at udskifte og rette på disse fejl?

Hvis i er mere trykt med luftkøling, er vi blevet enig med os selv, at vi er villig til at smide vandkøling system ud og sætte nogle gøde blæser ind i PCen - dog skal vi stadig brug for en ekspert som kan afmontere on montere det ny.

tak


don
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2016 12:13:02
Svar/Indlæg:
1380/8
#11 og 13
Det er en Eheim compact 300 som sider i
http://www.aquatuning.de/water...

http://janburke.de/index.php/b...


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2016 13:08:24
Svar/Indlæg:
411/38
Hvis det er sådan en pumpe kan jeg godt forstå den ikke har det store flow. En 5 watt pumpe er alt for lille til det. Jeg vil nok anbefale en Laing DDC 10 watt 🙂

Jeg bor desværre på Fyn. Ellers havde jeg gerne givet en hånd til at få rettet fejlene. Jeg sætter min lid i en anden fra HWT vil gøre årets første gode gerning 😀


KennethK
 
Nørd
Tilføjet:
02-01-2016 18:25:17
Svar/Indlæg:
25/7
syntes det ser lidt mærkeligt med din gpu block.
det ligner jo vandet kommer ind og ud på fronten og kommer slet ikke bagud mod cpu eller er det bare mig der ser det forkert


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
02-01-2016 19:27:39
Svar/Indlæg:
5039/109
#17

Det har du ret i. CPU er serieforbundet med bundkortet, men sidder parallelt hen over grafikkort. Det er ikke rigtig sat sammen det her.

Modstanden er meget større i CPU og bundkort loopet end i grafikkort "loopet", hvilket gør at næsten intet vand kommer forbi CPU og bundkort.


phloon22
 
Nørd
Tilføjet:
02-01-2016 19:47:57
Svar/Indlæg:
71/5
Det setup er ikke alene sat forkert sammen men også alt for småt, 4 komponenter der skal køles af EN passiv rad er hovedløsr på alle tænkelige måder. Du skal nok se dig om efter noger der ligner minimum 360mm rad og have lavet det loop der om. Der kommer uden tvivl vand op i cpu blokken men ikke nok, og det lyder umiddelbart som om det søger igennem blokken på bundkortet først. Men der er svært at vide når gpu er kørt i prallel med tjaa alt det andet, så ekspert er han bestemt ikke.


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
04-01-2016 14:40:08
Svar/Indlæg:
7/1
Mange tak for alle forslagene, men jeg søger stadig efter en som kan fikse det for os.

jeg har absolut ingen viden om vandkøling, ieg har derfor brug for en ekspert som fikse fejlen for mig.

Tak


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
04-01-2016 19:33:09
Svar/Indlæg:
249/12
det ser ud som om at pumpen ikke er kraftig nok, hvis du kikker på det lille stikke der mellem cpu or vrm ser det ud som om at det kun er halvt fyldt med væske. hvilket osse passer meget god med at det er det næsten det højeste punkt i loopet.

mit råd skift tilbage til luftkøling, hvis du stadigvæk har stumperne til grafikkortet.

sælg de bittpowerfittings de er nemlig ikke helt bilige.

ellers komme det hurtig til at koste små 1000kr hvis du både skal have ny kraftiger pumpe or en radiator


sokamo
 
Ny Bruger
Tilføjet:
05-01-2016 13:06:39
Svar/Indlæg:
7/1
vi er villig til at betale 1000 kr for noget godt som vil fungere. Er det noget du vil være i stand til at sætte op?


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2016 19:38:52
Svar/Indlæg:
249/12
må man spørge hvorfor du ikke selv gør det, du skal aligevel regne med at der skal skiftes vand 1 gerne 2 gange om året.
Det er ikke så faligt som mange tror.
der er masser a guides på youtube og du kan altid spørge her inde.
jeg kan da anbefale https://www.youtube.com/user/J...