Tilslutte el-guitar til PC via input-line - støj!

Diverse d.  12. januar. 2016, skrevet af Aeeroh
Vist: 2049 gange.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2016 19:51:45
Svar/Indlæg:
337/41
Da jeg har en forstærker med løs forbindelse er jeg ved at afprøve at bruge computeren som forstærker i stedet for.

Der er desværre en pokkers masse støj lige så snart jeg sætter jackstikket ind i "line-in" porten på mit lydkort. Hvad kan jeg gøre?

Jeg bruger demoen af Guitar rig 5, og har generelt fulgt denne guide til opsætning af det hele:
http://www.instructables.com/i...

Lidt fakta:

- Guitaren er en Fender Squier Showmaster. Der er desværre også lidt løs forbindelse ved inputtet på guitaren, men burde ikke lave støjlyden, da den stadig er der efter guitaren ikke er tilslutte.

- Jeg har en converter (¼inch to ?inch) som gør at jeg kan forbinde pc med el-guitar

- Jeg bruger en stationær PC med indbygget lydkort i bundkortet (ASUS m5a97 LE r2.0)

Håber I kan hjælpe

Mhv
Peter
Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
12-01-2016 20:26:34
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg har meget svært ved at forestille mig at du kan undgå støj ved den form for tilslutning, af flere grunde.

- Din line-in bliver voldsomt belastet (Muligvis ødelagt)

- Du får ikke elimineret ground-loops.

- Du har brug for en balanceret tilslutning

- Strømkabler og signalkabler der ligger tæt op af hinanden genererer ofte meget støj.

- Dine coils/magneter på guitaren medvirker også til støj.

Mit bedste råd ville være at du anskaffede dig et ekstern lydkort med nogle ordentlige instrumentindgange.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2016 21:32:47
Svar/Indlæg:
5421/53
Hvorfor løser du ikke bare problemet med dine løse ind/udgange til at starte med?

Waskus

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2016 08:37:53
Svar/Indlæg:
394/3
Jeg bruger selv det usb kabel som følger med til rocksmith. Fungere perfekt med el guitar og bass.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2016 09:06:31
Svar/Indlæg:
1118/24
Det er det værste maan kan gøre at tilslutte direkte til bundkortet. Du skal bruge en line driver.

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2016 13:38:29
Svar/Indlæg:
337/41
#1 Tak for dit svar. Har du et forslag til et billigt eksternt lydkort? Hvad med et lydkort til PCIE-slot?

#2 Har været ved at lodde på indgangen til guitaren, det blev dog ikke helt perfekt. Jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det bedre lige PT.

#3 Der er du nødt til at komme med lidt mere info. Hvilket USB? Hvad er Rocksmith?

#4 Sådan noget her?
http://www.4sound.dk/studie/si...

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2016 15:11:32
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Er det lodningen du har problemer med? I så fald, smid nogle billeder og evt også af dit loddetin samt koble.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
13-01-2016 19:46:40
Svar/Indlæg:
1442/81
#5 Velbekomme. For lige at tage spørgsmålene en af gangen.

1) Rocksmith er et heeeelt vildt fedt musik-lege-lærings-underholdnings-medie, lidt a la "Guitar hero" bare med en rigtig guitar el. bas.

Rocksmith 2014: https://www.youtube.com/watch?...

For at lege skal man bruge et specielt kabel, Rocksmith real tone cable, det tilsluttes via USB og er dét kabel #3 omtaler.

2) En DI-boks som f.eks. den du linker til kan være en rigtig god idé hvis du oplever støj som opstår fra din guitar/pedalkæde - Hvis du bruger pedaler - til forstærkeren.

Hvorvidt du har brug for det (DI) ifht. at bruge din PC som forstærker, vil jeg lade stå hen i det uvisse (læs - fremtiden). Jeg tror nemlig ikke det alene vil løse dit problem.

Men når du engang vil kigge i retning af en DI-boks, så kig efter en passiv en af slagsen. Gerne "Radial".

3) Lodning. ALLE løse forbindelser støjer. Punktum.

4) Et bud på et poplært og billigt eksternt lydkort med et par ok convertere og preamps ville være Scarlett 2i2... MEN!

er det i virkeligheden PC-tilslutning du vil ud i?

Du starter jo #0 med at skrive at det er din forstærkers skyld at du vil bruge din PC istedet. Hvilken forstærker snakker vi om? Er det en med rør eller er det en combo af en slags? Har du undersøgt om den kan laves for "menneskepenge"?

Evt. kunne du finde en Roland Micro Cube, brugt eller ny, at spille på. Den spiller til rigelighed højt og har endda også headphone-tilslutning. Prisen er vist det samme, fra ny, som den vil være på Scarlett lydkortet. Altså omkring 1000.-

Aeeroh

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2016 20:36:50
Svar/Indlæg:
337/41
#7 Igen tak for dit udførlige svar :)

Jeg skylder måske at fortælle at jeg primært spiller på min akustiske Washburn (ikke halvakustisk). Men min Fender Squier Showmaster bliver i ny og næ trukket op primært for at spille lidt metal. El-guitaren er omkring 10 år gammel, og det var en billig startpakke fra 4sound til 2000,- med forstærker og det hele.

Både guitaren og fortærkeren (mest forstærkeren) har knas med forbindelsen, så det for det meste er umuligt at spille.
Derfor tænkte jeg: hvorfor ikke bare bruge computeren som forstærker? Lydkvaliteten er ikke super vigtig for mig. Det er dog en STOR fordel at kunne spille el-guitar med headset (da jeg bor i en lejlighed og ikke kan larme for meget.)

Min forstærker har også "headset-indgang" men det har aldrig virket.

Jeg vil selvfølgelig ikke til at investere stort i at bruge PCen som forstærker - så vil jeg hellere bare lade være med at spille el-guitar - men findes der en billig metode hvor jeg kan få lov til at spille lidt hård rock med distortion, ja så ville det jo være perfekt!

edit: Det er min nuværende forstærker:
https://www.youtube.com/watch?...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aeeroh d. 13-01-2016 20:38:32.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
13-01-2016 21:18:44
Svar/Indlæg:
1442/81
Velbekomme.

Den billigste løsning må være at leve med støjen, eller at købe et real tone kabel på ebay.

Den lidt dyrere løsning ville være at købe en brugt cube. Den har også lidt distortion effekter.

Det samme prisleje vil et brugt lydkort ligge i

En helt tredje og rigtig fed samt billig løsning ville være at købe en Line 6 POD 2.0, smide din guitar og et par hørebøffer i den og så ellers bare jamme derudaf. Der har du en boulliard presets at lege med. Jeg vil tro du kan finde en på DBA for omkring 3-400.-

Din egen forstærker er ellers ok, når den virker. Men hva' dælen det måtte komme til at koste at lave den, tør jeg ikke spå om. Slet ikke hvis der altid har været knas med den.

- Men det er jo, som med alt andet, et spørgsmål om temperament/kreativitet. Med en forstærker er det jo bare plug'n play - Med PC er det plug'n-start up PC-Start up Software-setup 0 latency-noise cancelling-VST plugin setup..osv osv.-play! Her kan du til gengæld optage og lege med lyden bagefter.