Hjælp! WD Red 3 TB failer - mulig GBT/MBR fejl

HDD/SSD/RAM d.  19. januar. 2016, skrevet af zaqwer
Vist: 2390 gange.

zaqwer

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2016 12:40:24
Svar/Indlæg:
18/1
Hej HWT

Jeg har et seriøst problem, som jeg snart er ved at blive totalt gråhåret over, og som jeg har brug for jeres hjælp til at få løst.

Det handler om en 3 TB WD Red disk, der ikke virker som tilsigtet. Det startede med, at jeg ikke kunne få startet min Win 10 maskine op, og ved at af- og påmontere mine HDD's fik jeg isoleret problemet til denne disk.

Jeg har herefter pillet den ud af maskinen og sat den i en HDD dock for at se, om jeg kunne reparere den. I Diskhåndtering står de 27xx MB som Ikke-allokeret og disken som Ikke initialiseret. Jeg prøver selvfølgelig at initialisere den med det resultat, at Windows skriver, at "anmodningen ikke blev opfyldt pga. en alvorlig fejl i enhedshardware".

Jeg læser videre og finder ud af, at GPT partitionstabellen muligvis er corrupted, og jeg forsøger derfor at genskabe den med diverse værktøjer, heriblandt Minitool Partition Wizard. Dog lukkede programmet de første to gange, men nu har den fået tygget sig igennem 12000 sektorer ud af godt 5 mia.

Jeg kan ikke bruge FDISK - create GPT, da disken ikke er initialiseret og ikke optræder i CMD. Dog kan jeg godt se disken i såvel BIOS som Diskhåndtering.

Har I nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre? Indholdet på disken kan godt tåle at blive slettet - jeg vil bare gerne have min disk igen :)

PS: Disken spinner op, som den skal, og der er ingen kliklyde eller andet. Det tyder derfor på en anden fejl på disken - muligvis noget GPT halløj
Springer

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2016 12:51:37
Svar/Indlæg:
765/28
Hvis du kører en western digital disk analyser, så kan du få at vide om den er defekt eller ej, og muligvis også om de stadig har garanti på den...

Hvis du har en defekt disk, så er den ikke værd at gemme noget på.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2016 13:50:28
Svar/Indlæg:
2518/53
Prøv at boot op i en Linux udgave fra usb af og se om du kan gøre noget ved disken der når den er i hdd dock og prøv også med disken i intern om du kan boot linux med den i.

Kvaskvaeg

Enthusiast
Tilføjet:
19-01-2016 14:50:08
Svar/Indlæg:
9/0
Prøv med cmd > DISKPART
Der plejer det at være muligt, at få ryddet partitioner og sådan nogle fejl

Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2016 15:54:36
Svar/Indlæg:
480/8
Low-level-format program, men husk at "låse" op for programmet (serial), så du ikke er bundet af 30mb/s

Det burde kunne fixe harddisken?

zaqwer

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2016 16:13:21
Svar/Indlæg:
18/1
Tak for alle forslag indtil videre... Diskpart vil/kan ikke gøre noget ved den.. Har prøvet med WinDLG, men den fejler i Quick og Extended test samt Write Zeros...

Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2016 16:42:59
Svar/Indlæg:
480/8
Den er måske bare død?

Men prøv at undlade din HD-dock, hvis du vil fejl søge.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
19-01-2016 20:20:51
Svar/Indlæg:
3661/82
saa tyder det paa din disk er defekt og ikke bare korrupt.

evt koer en dban paa disken og se om det skulle hjaelpe ( hvis nu det bare er data korruption) men jeg tvivler hvis den fejler saa grelt i WinDLG

zaqwer

Overclocker
Tilføjet:
19-01-2016 20:29:11
Svar/Indlæg:
18/1
#7, tak for tippet. Har ikke hørt om DBAN før, men giver det lige et skud i morgen. Og ja, jeg er også bange for, at den er død. Bare sjovt, når den er brugt minimalt ift hvad den burde "kunne". Den har kun kørt som lagerdrev, altså primært read-only, i ~8000 timer.

Kim23

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2016 15:23:06
Svar/Indlæg:
184/102
For ikke at lave et nyt indlæg der næsten handler om det samme, håber jeg det er iorden jeg spørg her..

Jeg har en SSD disk som har 1445 timer på sig, men den ligesom klikker når den sættes til, og i CrystalDiskinfo skriver den fejl i reallocated sector count fejl...
Kan det fikses eller er den også ved at dø?