Erfaring med Sourround Sound på PC

Gaming d.  25. januar. 2016, skrevet af Cani83
Vist: 1116 gange.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2016 11:57:59
Svar/Indlæg:
2186/186
Hej

Jeg overvejer at prøve ovenstående, men hvordan virker det i praksis.

Som man typisk indretter et computerværelse, så står skrivebordet jo typisk helt fremme i et lokale, hvor man har sine fronthøjtalere foran sig og så sidder baghøjtalerne bagved og det er jo en forskel i forhold til opbygning i en dagligstuen, hvor sofaen typisk er placeret bagerst i lokalet, så baghøjtalerne er tættet på én´, hvilket er den anbefalede opstilling.

Er der nogen som ved om det i det hele taget er optimalt, eller om man skal bruge en soundbar ?
Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2016 13:54:25
Svar/Indlæg:
2186/186
Fandt faktisk den optimale desktop indstilling via denne hjemmeside :)

http://www.thx.com/consumer/ho...

Men nu vil jeg egentlig gerne høre, om der er nogen som har erfaring med soundbar og om der findes nogle gode udgaver til pc.

loopdk

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2016 15:47:27
Svar/Indlæg:
1351/206
Omkring 80% er kun stereo. Hvad vil spille

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2016 16:29:32
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har valgt at have (ca) lige langt til front og baghøjttalere, både for/bag og til siderne. Centerhøjttaleren ligger så under monitoren, og det fungerer faktisk rigtig godt. Fordelen ved denne opstilling er, at baghøjttalerne kan komme ned i samme højde for front-højttalerne, og det giver en fin "rum"virkning. Faktisk samme opstilling som i "Desktop" opstillingen i dit link, bortset fra, at jeg har baghøjttalerne i samme afstand som front højttalerne.

#2 Nu ved jeg ikke hvad det er du referer til med dine 80% stereo. Næsten alle de spil jeg har kan udnytte 5.1 lyd, mens det er meget begrænset med spil der kan udnytte 7.1 lyd (har jeg så heller ikke)

Gamer_Kate

Nørd
Tilføjet:
25-01-2016 16:58:08
Svar/Indlæg:
304/3
Jeg bruger også surround-anlæg og har en del sjov med det. Der er bare drøn på, når man høre en foregå på samme tid. Der er rigtig mange spil, som understøtter surround så den med 80% holder ikke.

Valagar

Overclocker
Tilføjet:
25-01-2016 18:08:13
Svar/Indlæg:
15/2
Har selv leget en del med det.. Prøvet med et komplet logitech 5.1 system, rigtig surround forstærker med front, center og baghøjtaler, samt 2xstereoforstærker til front+bag.

5.1 a la logitech:
Min mening er, at hvis du ikke har tilstrækkelig med afstand til dine fronter, så skal du ned i noget 5.1 setup lig de modeller som logitech laver...
Centerhøjtaleren er lille, så der virker lyden ikke så direkte, som hvis det var en rigtig surround center. Hvis du har godt med afstand, så kan du fint prøve af med noget hifi surround.

2xstereoforstærker + aktiv sub:
Det setup som faldt i bedst jord hos mig var 2xstereoforstærkere + aktiv sub. En til at trække fronter og en til at trække baghøjtalere. Så købte jeg et ordentlig lydkort der kunne styre surrounden gennem de analoge udgange...
Ulempen her er at det er den dyreste løsning, og det kan meget vel ses på elregningen.

Surround forstærkeren:
At have en stor surround center liggende under skærmen gav en meget ulig lyd. Lidt som om at der kom aaalt for meget lyd direkte på for kort afstand, det lød bare ikke godt.
Men en go mellemløsning... Bedre lyd en et logitech system, men stadig billigere løsning end 2xstereoforstærkere.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Valagar d. 25-01-2016 18:09:39.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2016 18:43:14
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvis du har haft for "meget" lyd fra centerhøjttaleren med Logitech (aner jo ikke hvilket sæt du prøvede), så vil jeg påstå, at det ikke var indstillet rigtigt. Selv mit ældre Z5400 sæt kan indstilles så den ulempe du skriver om, ikke er til stede. Og ja, jeg HAR et stort Surround sæt i stuen ved mit TV, så jeg kender godt til forskellen på et logitech sæt og på et "HiFi klub surround system" 🙂

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2016 10:29:35
Svar/Indlæg:
2186/186
Mange tak for input :)

Jeg overvejer egentlig en almindelig sourroundforstærker og m,åske en lille Denon 5,1 model, som bare skal kunne klare 5x 70 watt og så skal jeg have fundet en god aktiv sup og håber jeg kan finde nogle gode små diskkanter som baghøjtalere, noget i stil med dem Boose laver, men bare ikke til den pebrede pris.