Hjælp til JBL passive/aktive højtaler

Diverse d.  30. januar. 2016, skrevet af poulsen48
Vist: 651 gange.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2016 19:09:19
Svar/Indlæg:
2885/268
Heysa HWT.

Jeg har brug for jeres hjælp til noget af et mysterium som jeg ikke kan løse.

Jeg har i dag købt 2 brugte JBL S412p højtaler med indbygget forstærker til og trække bassen.

Højtaleren skal have 2 tilslutninger.
1 alm højtaler kabel
2 subwoofer kabel.

Den inbyggede forstærker tænder fint op og får bassen til at spille. men men men, volume knappen virker ikke. OK tænkte jeg så så skruger jeg bare op for subwoofer level på min harman kardon forstærker. med det resultat at intet er ændret uanset om jeg skruger op og ned. ?

Man skulle her få den tro at bassen ikke er koplet på den inbyggede forstærker, men her kommer det mærkelige så og det er at hvis jeg slukker for den inbyggede forstærker eller trækker subwoofer kabellet så er der ingen bass overhovedet så er det kun diskant og mellemtone der spiller via det højtaler kabel jeg er tilsluttet højtaleren.

Det lyder måske forvirende og det er det sikkert også for jeg er blevet forviret over hvad det er som der lige forgår her. ?

Det kort af det lange hvorfor kan jeg ikke skruge op for bassen enten via den inbyggede forstærker eller min eksterne harman kardon ?.

Jeg kan godt give mere bass hvis jeg skruger op for bassen på de alm højtaler udgange. Men det er ju ikke subwoofer udgangen som der bliver skruget op for her.

Nogen experter på området der kan hjælpe her. ?
korvol

Enthusiast
Tilføjet:
30-01-2016 20:14:46
Svar/Indlæg:
201/0
Hver højtaller er mono, samlet giver det stereo.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korvol d. 30-01-2016 20:15:38.

manley

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2016 00:38:01
Svar/Indlæg:
139/50
Hej

Er næsten sikker på at du skal bruge Line out på forstærkeren og
Ikke subwoofer udgangen.

Mvh
Manley

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2016 07:43:32
Svar/Indlæg:
2885/268

Heysa og velkommen til min tråd. 😀

Hvorfor skal jeg ikke bruge subwoofere udgangen i min receiver?

Mvh.

nCa

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2016 12:54:52
Svar/Indlæg:
714/10
Hvis de ikke er brændt af, så...

Kabel stereo fra forstærker til hver højttaler.

Kabel mono (Y-splitter) fra forstærker (LFE udgang) til hver højttalere.

Du kan justere LFE udgangen på din forstærker for at øge eller dæmpe subwooferen.

Hvis du har 2 subwoofer udgange på din forstærker, så spare du en y-splitter.

Husk at aktivere LFE på din forstærker, evt. justere dine fronthøjttalere til "small", for at få gang i dine subs.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2016 13:56:34
Svar/Indlæg:
2885/268
Jeg har 2 subwoofer udgange i min Harman Kardon forstærker.

Det er det som undre mig er at selvom jeg skruger op eller nef for subwoofer udgangene så sker der intet. De bliver ved med at spille i samme niveo.

Hvis jeg der i mod skruer op for bassen i de almindelige indstillinger så kommer der mere bass.

Og det er det som er forvirrende da det ikke er subwoofer udgangene som der bliver skruet i der.