Flac to wav convorter hvilken er bedst ?

Software d.  22. februar. 2016, skrevet af poulsen48
Vist: 1047 gange.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 17:41:55
Svar/Indlæg:
2885/268
Heysa som overskrifen antyder leder jeg efter et program hvor jeg kan convorter fra Flac til WAV.

Det skal være et program hvor lydkvaliteten ikke bliver forringet/komprimeret.

Håber i kan hjælpe
mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:08:40
Svar/Indlæg:
4221/223
convert
konvertere 😛

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:10:46
Svar/Indlæg:
2885/268
#1 Lige præcis. 😛 Beklager mine stavefejl.

korvol

Enthusiast
Tilføjet:
22-02-2016 18:13:44
Svar/Indlæg:
201/0
Du er vist ikke en af dem der køber musik online. 😲

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:16:31
Svar/Indlæg:
3661/82
Brug flac...

Men .wav er altsaa ikke et format. jeg gar ud fra du mener pcm i en .wav fil da det er det de fleste mener naar de siger .wav

hvis du derimod mener flac format i en .wav fil saa kan jeg ikke hjaelpe dig.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-02-2016 18:18:27.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:16:57
Svar/Indlæg:
2885/268
#3 nej jeg hader MP3.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:18:58
Svar/Indlæg:
3661/82
Hvad har det med at koebe online music at goere ?

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:30:03
Svar/Indlæg:
2885/268
#4. Der tabte jeg tråden. ??? Hvad er det du mener. ??

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 18:48:56
Svar/Indlæg:
3661/82
#7 Du spoerger om et program til at konveter fra flac format til .wav fil ( og jeg formoder PCM lyd). det skal du bare bruge flac programmet til.

hvis det er .wav og PCM delen der er forvirrende sa er forklarign saaledes

.wav at en container format ligesom avi og .mp4 dvs det kan indeholder forskellige data format men format i sig selv definer kun hvordan data bliver mixet sammen.

En .wav fil kan indeholde baad pcm ulaw alaw vorbis og mpeg-layer3 lyd og for den sags skyld ogsaa aac.
En .wav fil er bloy en standard til hvordan man fortaeller afspillet programmer hvilket format der ligger inde i en .wav fil.

naar de fleste folk taler om .wav filer saa hentyder de typisk til .wav filer med PCM lyd. hvilket kan betragts som RA digital lyd det er det format som gaar til dine DAC og det format din lyd mixer programmer arbejder i osv.
.f.eks nar du afspiller en flac fil eller en mp3 fil saa afkodet fspilnings programmer din flac eller mp3 data til PCM og fodre det til dit lydkort.

men kort fortalt er .wav filer altsaa ikke et lydformat i sig selv det er blot en fil container der kan indeholder andre lyd formater.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-02-2016 18:53:32.

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 19:33:36
Svar/Indlæg:
713/74
hvis vi snakker helt gammel cd afspiller.

er .cda cdda=compact disc digital audio.

så bliver du nød til at konvertere til.cda
og derefter bruge et brænder prg. til at lave en lyd cd.
For ellers for du ikke track info osv. med

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 20:53:46
Svar/Indlæg:
2085/124

Brug flac...

Men .wav er altsaa ikke et format. jeg gar ud fra du mener pcm i en .wav fil da det er det de fleste mener naar de siger .wav

hvis du derimod mener flac format i en .wav fil saa kan jeg ikke hjaelpe dig.

Sven Bent skrev d. 22-02-2016 18:16:31

Jo,
.wav er et fil format - et fil format som indholder PCM-encoded lyd.

Problem of the day
Du kan konvertere fra .wav til flac lossless, men ved flac til .wav er det ikke nødvendigvis lossless konvertering 😲

**
Fodnote til alt og alle, desværre er flac oftest taget af .wav, og desværre ikke af den originale indspilling, det havde ellers været sindsygt lækkert....

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 20:58:49
Svar/Indlæg:
3661/82

Nej .wav. kan indeholde PCM lyd men det er absolut ikke et must for .wav filer det kan indeholder meget anden slags lyd

og wtf er det sidste du skriver. hvis du menr .wav med pcm lyd er konvetering tabsfri medmindre der er noget galt med softwaret.

hvis du deriomd det kan vare med tab pga .wav filen kan indehodler mp3 data og derved varea tabsfyldt saa modsiger du dig slev i pnkt1

og dit sdsite punkts igen er total vaas igen. medmindre du begybder at tale om master tapes fra foer det bliver lave til cd lyd.

CD digital lyd > .wav (pcm) > flac er tabs fri enkodning
flac > .wav(pcm) er tabs frit

Intet at de du siger har hold i virkelighende

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 21:03:15
Svar/Indlæg:
3661/82
#9 .cda filer er ikke et lyd format .cda filer er en genvej ligesom et link eller en skrivebords genvej, til et specifciit track paa cd'en
.cda filer fylder typisk kun en haandful bytes

Det lyd der ligger paa en cd efter redbook standard er altsa PCM 16bits stereo 44.1khz

Poulsen forklare lidt mere om hvad du oensker at goere elelr hvorofr du oensker at lave dine flac om til .wav filer. saa er jeg sikker paa en korrekt loesning kan findes

hvis du some jeg gaettede bare oensker at lave .flac om til .wav med den orignal PCM lyd saa skal du som sagt bare bruge flac til dette det kan bare indkode og afkode flac formatet.
Der er intet lyd tab i dette saa laenge du holder fra for formater baseret paa tabsfyldt komprimerng

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 22-02-2016 21:09:03.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 21:15:57
Svar/Indlæg:
2085/124
*som (kan) indeholde PCM encoded lyd :)

Jeg har på intet tidspunkt nævnt .mp3 - du behøver ikke tilføje noget som ikke er skrevet, det gør det lettere for alle parter.

Det eneste du ramte korrekt med var master recording, eller endda supersample kan gøre det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 22-02-2016 21:17:01.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 21:28:29
Svar/Indlæg:
3661/82
Du skriver netop ikke "kan" og du rette en rettelse til mig hvor jeg netop er inde paa at pcm ikke er det eneste format.

men godt at se du rettede din udtaelse til at vare praecist hvad jeg startede med at sige.

jeg ved ikke hvor du vil hen med maste recording med medmindre du vil mene at 16 bits stereo 44.1khz pcm lyd ikke er nok. hvilket i sig selv er en helt anden debat end hvad denne traad du er inde paa ( samt forkert)

alt andet du har skrevet (og ikke rettet endnu) er stadigvaek helt hen i skoven. (mht til flac til wav)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-02-2016 21:30:46.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 21:37:47
Svar/Indlæg:
2085/124
Posten blev redigeret af Sven Bent d. 22-02-2016 18:18:27.
Posten blev redigeret af Sven Bent d. 22-02-2016 18:53:32.
Posten blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 22-02-2016 21:09:03.
Posten blev redigeret af Sven Bent d. 22-02-2016 21:30:46.

Klaphat, aftenen er vidst for kort til at begynde at belære dig om noget som helst, du kan se til næsetippen og ikke en milimeter længere.

Det jeg skrev er at .wav er et fil format, og det har på intet tidspunkt været en falsk påstand - det kan indeholde PCM encoded lyd - at -.wav ikke er et filformat er forkert, og det var det l*** du lukkede ud.

Men .wav er altsaa ikke et format.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 21:45:23
Svar/Indlæg:
2885/268
Jeg havde læst mig frem til at Flac er en pakket lyd fil, men at den er pakket på en måde hvor det ikke går ud over kvaliteten.

Jeg oplever at med winamp eller windows media player at efter noget tids spildning at programmerne crasher ( holder op med at svare) og tænkte at det måske skyldes at computeren skulle bruge kræfter på at pakke lydfilen ud i det den skal afspildes ? om jeg er langt ude her ved jeg ikke. men det var hvad jeg tænkte.

Så derfor tænkte jeg at hvis jeg kunne få det over i en wav fil så er den ikke længre pakket og ville stadig være i samme kvalitet som flac filen.

der ud over ønsker jeg også at kunne bruge musikken til min telefon, og det troede jeg så at den ikke kunne, men min bror siger at den godt kan afspilde flac.

Jeg har så lige hentet VLC og mangler så finde ud af om det så også chraser hvis det ikke chraser og alt køre så er der ingen grund til at ændre på noget. 😀

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 21:54:07
Svar/Indlæg:
2085/124

Jeg havde læst mig frem til at Flac er en pakket lyd fil, men at den er pakket på en måde hvor det ikke går ud over kvaliteten.

Jeg oplever at med winamp eller windows media player at efter noget tids spildning at programmerne crasher ( holder op med at svare) og tænkte at det måske skyldes at computeren skulle bruge kræfter på at pakke lydfilen ud i det den skal afspildes ? om jeg er langt ude her ved jeg ikke. men det var hvad jeg tænkte.

Så derfor tænkte jeg at hvis jeg kunne få det over i en wav fil så er den ikke længre pakket og ville stadig være i samme kvalitet som flac filen.

der ud over ønsker jeg også at kunne bruge musikken til min telefon, og det troede jeg så at den ikke kunne, men min bror siger at den godt kan afspilde flac.

Jeg har så lige hentet VLC og mangler så finde ud af om det så også chraser hvis det ikke chraser og alt køre så er der ingen grund til at ændre på noget. 😀

poulsen48 skrev d. 22-02-2016 21:45:23

Korrekt
.wav har du konstant bitrate (mig bekendt), hvorimod flac tager højde for at ikke alle frekvenser er aktive, såfremt der ikke er lyd på en given frekvens, så afspilles indgår den ikke i flac filen, hvorimod på .wav indgår den stadig. (på trods af der ikke er aktivitet på frekvensen)

På nettet beskrives det ofte som 0 Hz, hvilket ikke giver mening :no:

Med andre ord er det 'lossless', da ingen lyd går tabt.

- Håber at det hjalp, ellers må du endelig spørge ind - kan ikke garantere at svaret vil være af superb kvalitet, men et forsøg kan gøres om ikke andet :yes:

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 21:57:05
Svar/Indlæg:
3661/82
Beklager hvis det er det eneste du fik ud af det.

Det er korrekt at flac er et pakket format og du kan fint "udpakke" det med flac saa du har .wav filer med "RAA" upakket lyd. Lydkvalitet vil vare helt det samme ned til mindste bit saafremt der ikke er gaaet noget galt i
processen

https://xiph.org/flac/download...

Der er dog tale om commando baseret program hvis du har brug for hjaelp kan jeg sagtens kigge paa det ( jeg bruger ikke selv flac)

En anden ting er at dine flac filer muligvis er korrupte og det er derfor dine afspilnings programmer crasher.
i saa tilfaelde kan du riskrie af flac ogsaa crasher ved "udpakning". dog vil jeg sige det er vaerd at give et forsoeg.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:04:39
Svar/Indlæg:
2885/268
#18 nu prøver jeg lige det her med vlc 😀

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:07:28
Svar/Indlæg:
3661/82
nu er du altsa forkert paa dne igen

Wave har ikke noedvendigvis an konstant bitrate den kan indeholder lyd formater der har variabel bitrate. hvis du taler om PC lyd er det korrekt men det er ikke pga det er .wav filer men pga det er pcm lyd.

Det flac goer for at komprimer er an kompibing at an M/S steroe encednong samt delta fitlering med en dynamsi prediction samt almindelig huffman komprimering ( kan avre det er aratmetis kkomprimering) smat en bunke andre tools. faellse for dem alle er at de arbejder paa binaert niveu or ikke decidere med frekvenser.

Det du beskrivere virker mere som metodne for tabs fuldte komprimering hvor frekvensers energi bliver check om der er under ATH ( absolut treshold) eller bliver masket af en anden lyd.

-- edit --

keg beklager jeg tog lidt fejl de bruger Rice kodning og ikke huffman. rice kodning er vist nok en viderudvikling.

https://xiph.org/flac/document...
her er lidt mere omkring encodnigns process i et let fordoejeligt format hvis do oensker at laese.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 22-02-2016 22:11:51.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:08:38
Svar/Indlæg:
3661/82
aah jeg misforstod jeg troede du bruge vlc til at afspille musiken ikke ti lat lave .wv filer.

my bad. krydser fingre herfra.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:11:32
Svar/Indlæg:
2885/268
#21 jeg bruger nu vlc til at spilde flac

indtil vider har jeg nu hørt et helt album uden crash. så ser ud til at virke

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:14:20
Svar/Indlæg:
3661/82
Sa far so god.

da jeg lige kiggede Flac igennem en extra gna sa jeg de har inbygget crc16 fejl findins data.
Det burde vare muligt at finde et tool som kan checke disse crc16 vardier for at se om filerne er beskadiget.

jeg har dog ikke funder noget og jeg er ikke slev istand til at kode en crc16 checker.

men hvis det spiller fint saa har det nok bare vaeret winamp plugin der have lidt fejl i sig

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:20:29
Svar/Indlæg:
2885/268

windows media player crasher også. 😛

Jeg gøre dette her fordi jeg gerne ville have mit musik digitalt det som jeg har på original cder.

Jeg ville ikke købe musikken online pga at for samme penge kan man få en fysiks cd i hånden mens det man får ned digitalt er en elendig mp3 lydfil.

Og mit hifi anlæg kan bare ikke lide mp3, der mangler så mange toner kontra en original cd.

Hvis jeg kan få musik digitalt i samme kvalitet som enten en cd eller vinyl så har jeg ikke noget i mod og betale det fulde beløb for et album.

Men det er desværre ikke lykkes mig

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 22:30:31
Svar/Indlæg:
2085/124
Hvis du ikke har pladsmangel, så er exactaudiocopy et fint lille tool, og der kan afspilles på alt..

Du kan få musik i bedre kvalitet end på CD, dog ikke med de mest alm. online tjenester.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:36:28
Svar/Indlæg:
3661/82

ok jeg prove at prikke til dig omkring detp unkt oppe i #4

mp3 ikke det eneste digital format der eksistret. og du kan fint faa flac eller AAC i mange digittal musik shops.

hvisdu siger der mangler toner kontra en original cd saa er det mest sansynlgit at

1: de er enkodet forkert til mp3
2: der er valgt en virkelig lav bitrate
3: din anlage har en crappy mp3 afkoder

og langt nede vl vi finde
X: fordi du rent faktisk kan hoere en forskel paa en CD og mp3

ufattelig mange seriose lytttast. vs double blind med ABX viser at over 160kbits kan folkt storset ikke hoere forskel paa en mp3 fil og en CD saa laenge alt andet er lige.
Dermed ikke sagt du ikke oplever det grunder de 3 ovenstaaende eksempler. eller rent faktis kbare sider med guld oere. men jeg il klart anbefale at kigge ind paa at enten er der noget galt med service samt udstyrer eller der er tale om en ren placebo effekt.

jeg har til dags dato aldrig haft en person der udtaler sig de kan hore forskel goere det nar de ikke er klar over om de hore en mp3 eller CD. det er kun nar de paa forhand ved det at pludselig har de guld oere.

Prove evt at lave en ABX test selv hvis du har mulighed for det.

jeg ved ikke hvordan dit udstyr er sat op saa jeg kan ikke komme med ret meget gode bud hvis det er udstyre der fejler i mp3 afspilning

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:37:33
Svar/Indlæg:
2885/268
#25 ville jeg kigge nærmer på. 😀

Sven

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:46:07
Svar/Indlæg:
3661/82
Jeg havde haabet at finde en online ABX test man kunne kun finde en mellem 8bits og 16 bits lyd

http://www.audiocheck.net/blin...

Hvis du ikke kan hoere forskelle kan det nogenlunde antage at du heller ikek brude kunne hoere forskelle paa cd og mp3. det er dog i dette tilfaelde staekrt circus og omtrent da vi ikke tester det helt rigtige.

og saa foelte jeg mig da lige gammel da jeg ikke laengere kan hoere forskel O.O samt jeg heller ikke kan hoere 17khz lyd mere 😢

haaber du finder en god loesning saa du kan nyde din musik

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 22:47:08
Svar/Indlæg:
2085/124
Man kan godt høre forskel på 320Kbps mp3 eller vbr mp3, og så bedre kvalitet.... Det er dog ikke alt musik som er indspillet tilstrækkelig godt(eller krævende om man vil)...

Men spørgsmålet er, har man behov for mere?
Det er samme som at man synes ens hifi er helt fint, indtil at man hører noget bedre igennem længere tid, så opdager man svaghederne...

Når det er sagt, så er det meget begrænset hvad musik der lyder markant anerledes - der er dog forskel ved f.eks.

Mark Knopfler (Særligt private investigation, latest tricks & heavy fuel)
Arctic Monkeys (R U Mine)

Jeg har dog selv valgt at få hele skidtet skiftet, bare for at gå med livrem og seler....

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 22-02-2016 22:48:03.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2016 22:56:25
Svar/Indlæg:
2885/268

Lige her og nu har jeg ikke noget setup da jeg er hjemløs så lige nu leder jeg efter noget og bo i.

Men inden jeg blev hjemløs da kørte jeg en test hvor jeg lavede en data cd med en masse mp3 på.

Den cd satte jeg i min nye blue-ray afspiller fra pioneer.
og det lød simpelthen frygteligt.

Der var et par enkelte mp3 som var på 320kbit rate her var forskellen næsten ikke at finde men den var der stadig dog minimal.

Men selvom at lyden lige ved og næsten var der så ville jeg stadig klart have det bedste af det bedste når jeg skal lytte til musik.

Lyd og billed har også givet en forklaring på forskellem mellem mp3 med 320kbit og en cd.

selvom lyden næsten er i cd kvalitet er lyden stadig komprimeret og noget af lyden ville derfor gået tabt.

Den lyd der så forsvinder er nogle toner som vi ikke kan høre men vores hjerne er i stand til og kan genskabe de toner ud fra nogle andre toner.

Og det virker også helt fint hvis man ønsker og høre musik i en mindre periode men i en længere tid ville man gå hen og blive træt pga man bruger energi og kræfter på at genskabe de toner i hovedet. Denne proces er ikke noget man gøre bevidst det er noget man gøre automatisk.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-02-2016 23:09:03
Svar/Indlæg:
2085/124
Destruktiv Interference, det er somregl frafiltreret på udgivelserne.... Master recording indeholder disse, og ja, det gør noget ved lyden og oplevelsen, men det belaster dit udstyr markant mere end foruden...

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 00:29:48
Svar/Indlæg:
3661/82

Er det et vaademaal du toer staa indenfor ?

Den lyd der så forsvinder er nogle toner som vi ikke kan høre men vores hjerne er i stand til og kan genskabe de toner ud fra nogle andre toner.

nej det er ikke saadan det virker.
den yld der typisk forsvinder er lyd du ikke kan here pga en ande lyd masker for det.

taenkt paa at lyden fra en myg bliver fjernet fra en optagels af asfalts bryder.

den maskering regel blvier saa grover og grovere nar du saetter bitraten ned og der eaccepteres mere og mere afvigelser.

hvis du har hoert forskel paa din mp3 og original musik paa samme anlaeg er der langt meere sandsynlgit der er noget galt med det du bruger til at afspille med.

End det er en reel kvalitets tegn fra mp3 formatte i sig selv

jeg er dog spaendt paa om M.beier vil tage udfodring op

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 01:40:59
Svar/Indlæg:
3661/82
Her N.beier et lille metode til at bevise dine gyldne evner til at hore forskelle p mp3 og CD

https://www.speedyshare.com/qS...

Der ligger 2 tracks begge ligger i to udgiver
en som er direktte fra cd og en some lige har varet igennem en mp3 enkodning foerst

Jeg har ikke brugt nogle finurligt mp3 enkodning tweaks blot basis Lame preset.

MP3 enkodningen var ikke til en 320kbits fil selvom du siger du kan hoer forskel. Jeg vil gerne straeke dig en chance.
og derudover har mp3 version faktisk vaeret enkodet 2 gange med lavere bitrate i anden omgang for ligesom at give dobbelt op paa den elendige mp3 lyd.

Saa det burde vare paerelet hvis du almindeligivs kan hoere forskel pa 320kbits mp3 og CD.

SADAN GOER DU:

du start abx programmer vaelger om du vil prove trakc 11 ( lidt heave guitar start) eller track 17 ( mere roligt track).
der efter satter du X og Y version in som de to fil 1 og 2

saa rammer du blot afspil X knappe og hore en random version og fortalle saa hvilken af af de to filer du mener du hoere. du kan afspille badde fil 1 og 2 og X lige saa tosse du vil.

en god test burde vare 16-20 gange. de er det v i typsik bruger ved lyd komprimerings undersogelse. men i dit tilfaelde vil jeg gerne accepter 12

jeg ser frem til din præstation.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 23-02-2016 01:45:11.

poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 08:25:34
Svar/Indlæg:
2885/268
Må du så vente længe på ven. Som skrevet længere oppe er jeg hjemløs lige for tiden.

Så jeg kan ikke lave den kontrol du snakker om.

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
23-02-2016 15:38:15
Svar/Indlæg:
2085/124
Ang. bedre end CD kvalitet, er 'hipster' musik tjenesten Qobuz en mulighed, jeg er ikke sikker på om man kan downloade - master recording er lidt mere omstændige at få fingrene i.

24-bit digital downloads

*kunne være jeg lige skal tilmelde mig, kunne godt bruge "Private Investigations" fra Mark Knopfler i den kvalitet... :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 23-02-2016 15:41:41.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 16:05:09
Svar/Indlæg:
3661/82
Du oensker 24 bit pcm kvalitetet men du toer stadigvaek ikke bevise din paastand om du kan hore forskel paa mp3 og CD?

24 bit kvalitet giver ikke noget hoerbart over 16bit mht til afspilnings fase.
Dor at hore forskelle paa 15bit og 16 svare sig til at kunne hore en myg i samme rum som en beton braekker.

maaske du skulle saettet dig lidt ind i hvad de bit goer mht til PCM lyd, saa du kan forstaa lidt omkring disse haabloese marketing begreber.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 23-02-2016 16:14:17.