Køb af brugt bærbar = hvad gør jeg nu?

Diverse d.  23. februar. 2016, skrevet af Uno-Eye
Vist: 1226 gange.

Uno-Eye
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 17:08:55
Svar/Indlæg:
76/45
Hej.

Jeg købte en brugt bærbar for en måneds tid siden, som egentlig var et godt tilbud, men senere hen viste det sig at CPU'en efter nogle timer bliver næsten 100 grader varm.

Det er en Toshia Qosmio X870 som er fra d. 29/11-12
- i7 3610QM
- GTX 670M
- 8Gb ram

Den blev sat til salg til 2000, hvor jeg så gav ham 500kr mere da jeg syntes den var sat for billigt til salg (han fik også rigtig mange henvendelser). En uge efter den var blevet købt, fik jeg så testet den lidt af, og fandt ud af at CPU'en bliver 98-99 grader varm efter et par timers intens spil.

Inde jeg købte den af ham, fik jeg ham til at måle temps på GFX, som var 70 grader under spil, men da han prøvede med CPU temps sendte han mig data jeg ikke kunne læse, og så håbede jeg bare på at der ikke var noget galt. Da jeg købte den af ham, sagde han blot at han ikke havde oplevet nogen problemer med den, og da han ikke var særlig hardware kyndig, tror jeg ikke på at han vidste besked om temps på CPU, og derfor tror jeg heller ikke at han prøvede at snyde mig.

Jeg har ikke fået skrevet til sælger og oplyst ham om det, men ved heller ikke hvad mine "rettigheder" er her, da den jo som sagt er brugt, så der er jo ingen garanti for standen, udover hvad sælger selv kan fortælle.

Jeg ville gerne prøve at putte nyt kølepasta på CPU, men hele bundkortet skal pilles ud før at man kan komme til CPU, så det er ikke en løsning jeg er glad for..

Jeg står 2500kr fattigere, og med en bærbar jeg ikke rigtig føler jeg kan bruge..

Hvad er jeres tanker på det her??

Nicolai


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Uno-Eye d. 23-02-2016 17:11:24.
Simon
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 17:10:35
Svar/Indlæg:
98/47
Nyt kølepasta?! :)


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 17:20:11
Svar/Indlæg:
3577/353
Kan du ikke sætte blæser hastighed op?
Står den fladt nede på et bord under spil...

Så prøv at hæv den...


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 17:26:50
Svar/Indlæg:
3011/103
Med mindre I har skrevet under på at den er "købt som beset" har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret. Tjek selv med forbrug.dk


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 17:28:09
Svar/Indlæg:
1881/22
Udover at skifte kølepasta som allerede anbefalet, så sikre dig at blæseren og køleprofilerne ikke er lukket til af støv o.l.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 18:19:19
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
har ret som udgangs punkt. der er altid 2 ars reklemationsret ved salg ogsaa som privat til privat. men som privat til privat kan ma naftale andet. intet aftalt er lig med 2 aar gaeldende.

MEN
hvis det endelig skulle komme til en sag saa skal der ogsaa betragtes kotyme ind og det kan maaske aendre paa tingene.


Du koebet den for flere maaeneder siden. det kan sagntes vare stoev og andet snask fra din side af. jeg ville i dette tilfaelde ikke henvende mig til saelger efter saa lang tid.

hvorfor lavede du ikke en test med det samme du fik den ?
Er der i hele taget et problem med den baebare ?


Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 18:51:23
Svar/Indlæg:
709/10
#5
Det er så ikke helt rigtigt, da det netop omhandler hvad der er aftalt imellem køber og sælger.
Sker det hele mundligt, så kan du stikke loven om 2 års reklamationsret direkte skråt op, da det bliver vejet op imod ord imod ord.

Er varen købt som beset, så er alle fordringer imod sælger bortfaldet med det samme.

Bevisbyrden ligger 110% hos køber, og ved at købe brugt så er det en chance man løber.
Sælger har endda vidst hvordan maskinen virker inden sælger accepterer købet.
Det siger mig, at det er købers problem 110%, det kan han/hun ikke klandre sælger for, men der er veje rundt om det og man selv kan afhjælpe det langt hen af vejen.
Det er chancen ved at købe brugt.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ebo d. 23-02-2016 18:53:03.


Uno-Eye
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 18:54:51
Svar/Indlæg:
76/45
#2 Ingen ide hvordan jeg sætter blæser hastighed op?

#3 Det er rigtigt nok, men hvis han ikke vedkender sig det, så skal jeg selv hive ham i retten, og hvor meget gider man det over 2500kr??

#4 Selve køleren ser overraskende god ud (ingen støv) men køleprofillerne kan jeg ikke komme til, medmindre jeg piller bundkortet ud af bærbaren, hvilket ikke er ønskeligt..

#5 Bærbaren er brugt 6 timer i spil én aften (hvor jeg fandt ud af den blev 98-99 grader varm), og ellers nogle timer sammenlagt hvor jeg kun har bevæget mig rundt i windows, så det kan ikke være støv eller snask fra min side af.

Den "fejler" ikke noget, har ikke oplevet den lukker ned eller noget, men at CPU'en bliver SÅ varm, det ville have været en dealbreaker havde jeg kendt til det


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Uno-Eye d. 23-02-2016 19:02:55.


dMITIj
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 19:25:50
Svar/Indlæg:
1864/156
Det er ellers en ret nem bærbar at rode med og komme til bundkortet burde ikke være noget problem.
rode med en vens som er magen til og skilte den ad da hans var gået død og ikke kunne starte mere og ud af alle de bære bare jeg har haft skilt ad var det klart den letteste, så prøv at give det et skud 🙂


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 20:02:19
Svar/Indlæg:
2957/206
http://www.notebookcheck.net/T...

Ifølge deres review er det "ganske normalt" er jeg bange for.


"Despite their improved architecture, the new Intel processors still require quite a lot of cooling. Already, while testing other notebooks with Intel Core i7-3610QM, we have seen throttling of the processors at very high temperatures and even complete shut downs. Unfortunately, Toshiba Qosmio is not an exception, but is better than some of the competition. Temperatures still rise over 100 degrees Celsius and after about 40 minutes under stress (100% CPU und GPU load), it begins to throttle. However, the notebook does not automatically shut down after a long period of time. The observed throttling under extreme load does not affect the performance. Therefore, we could not find any difference in 3D Mark 06 results. Also, while playing Battlefield 3, there weren't any limitations in terms of performance."


Aeeroh
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2016 20:06:24
Svar/Indlæg:
337/41
Jeg har selv en bærbar med i5-2450m, som også kan blive 100grader varm. Min "løsning" er at disable turboboost ved Windows strømstyring. Det gjorde at den ikke længere downclockede. Det er selvfølgelig træls at miste CPU performance, men i mit tilfælde bottlenecker GPUen alligevel bærbaren


Crashzone
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 20:19:16
Svar/Indlæg:
480/8
Jeg vil gerne mod en beskeden betaling skille den ad, rense og påføre kølerpasta i den allerbedste kvalitet.

Ellers så sæt power-management i windows strømstyring til 98%. Så bliver turbo-boost automatisk deaktiveret.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Crashzone d. 23-02-2016 20:24:53.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 20:30:08
Svar/Indlæg:
5474/39
Du kan måske undervolt den lille smule.
Rense blæserne med en kompressor, gør det ofte med mine bærbar. nærmest engang om året.

Quad core AMD slukker også, hvis den bliver belastet 100% på cpu og gpu. Der bare er mindste støv i køleren.

#5
brugt køb er det anden lovgivning i Danmark end ved nyt.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 23-02-2016 20:41:44.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 20:34:11
Svar/Indlæg:
3661/82
#6
hvis der er ordnet mundtligt og de rer 2 ars reklematisornet som stnadar er det saelger der har et problme .eftersom han skal bevise at der er aftalt anderledes.
kan andne aftale ikek bevise saa er det altsaa som standard 2 arrs reklematiosnret saa det er ikke korrekt

forskellen meelm privat til privat og butik til privat salg ligger sig i at de 2 aars reklemationsret er er fravigelige. dvs man kan aftale andet.
det kan man ikke ved butik til privat salg
hvorfor ogsaa begreber koebt some beset ikke gaelder ved butiks salg.

sadan er lovgivning nu engang. Der er sa altid istancer hvor man tager kotyme ind over som jeg naevner nar sagerne vurderes.

koeber skal sadan set bare bevise han har koebt den af saelger kan han ikke er han selvfoelgelig et problem juridisk set. da saelger kan naegte kendskab og saa er vi i et ord mod ord situation.


#7
Det er en ret kedelig situation at side i. men jeg ville nu faa dne check for koelpasta.

evt kan du lege med speedfan og see om du kan faa blasren op i omdrejninger den vej.

jeg vil anbefale fremover ved naeste brugte (og nye) barber koeb at bruge mit Project PHoenix til at se hvor stabilt maskine er og altdi koere en ram og hdd test ved modtagelse. ( data korruption er saa kedeligt)


Derudover hvis din pc ikke crasher saa kan temperature vare temmelig ligemget. laptop blive meget varme pga indelukket omraade med meget lille koeler.
Hvis dne lugtet af smeltet plastik er der selvfoelgelig noget galt. men der skal nok tage en lidt storre vurdering end blot at see paa temp alene. (fysisk skade. ustabilitet m.m.)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 23-02-2016 20:36:27.


Uno-Eye
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2016 21:53:35
Svar/Indlæg:
76/45
#8 Kan være jeg giver det et forsøg på et tidspunkt..

#9 Dvs det højst sandsynligt ikke gør nogen forskel med paste??

#10 Er det ude i bios? Dér kan jeg hvertfald ikke komme til, da bærbaren bare starter op, uden mulighed for bios????

#11 Hvor bor du henne? Hvis jeg får, skal jeg nok skrive til dig :) og takker for tilbudet ;)

#12 Kunne godt være man skulle anskaffe sig noget komprimeret luft så..


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 22:09:37
Svar/Indlæg:
5474/39
14
Du giver den under 2 bar tryk, så ikke noget problem.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2016 23:53:42
Svar/Indlæg:
1431/233
0#
1: glem at gå mod sælger. Han har intet forkert gjort
2: prøv med lidt luft. Enten kompressor eller lidt luft på dåse. Gør det stille og roligt.
3: hvis løsning 2 intet ændre så tilføj ny pasta. Evt betal dig fra det


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2016 06:28:13
Svar/Indlæg:
1300/30
#14

Nyt pasta vil højst sansynligt hjælpe, måske en del. Det er til tider skræmmende hvor dårligt det er gjort fra fabrikken.

hvis jeg var dig, så ville jeg finde en "dissasemble model xxx" video på youtube og få hevet bundkortet ud og tjekke pasta og køleprofiler. Det kan sagtens betale sig, og er ikke så svært som det umiddelbart virker til.

Sidst jeg gjorde det med en HP bærbar, faldt temps med over ti grader bare med nyt pasta.


Xoferif
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2016 07:18:43
Svar/Indlæg:
464/7
#14 Jeg har en ældre MSI gx740, hvor jeg skiftede pasta, det vandt jeg godt 20 grader på, så det er bestemt at overveje (=
Hvis du skal give din maskine luft, så sørg lige for og "hold" på blæseren så den ikke kommer op og rende med voldsomme rpm.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2016 08:59:40
Svar/Indlæg:
755/6
tror du bliver nød til at rense den helt ned til blæseren..har lige fæet en acer som har det samme problem. Efter jeg skiftet kølepaste og pustet i gennem var den næsten lige så varmt som før. Ved åbning af blæseren fandt jeg så et bunke hår som har tilstoppet kølefilter. sådan en får du ikke ud med kompressor.🙂temperatur bagefter har halverede sig. Syns du skal tager imod tilbud fra #11.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2016 09:00:31
Svar/Indlæg:
5474/39
Sige omkring 1,4-1,6 bar burde elektronik ikke tage skade.