DX12, app store, og gaming på Windows 10 i fremtiden

Software d.  01. marts. 2016, skrevet af Biostud
Vist: 1205 gange.

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 19:50:14
Svar/Indlæg:
2897/83
Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2016 22:31:31
Svar/Indlæg:
5874/1287
Spændende??? Det er da en gyser af format for os der har gamer-PC'ere!!! 😲

Hvis det er fremtiden, så kan/vil/skal/må/evner/ jeg IKKE at købe et eneste spil gennem Windows Store. Kan spillet ikke købes andre steder, så spiller jeg noget andet!

Fanden da stå i det, nu har jeg næsten lige brugt over 11 kilo på GTX980Ti og en ASUS Gsync-skærm, og så dette!

Men stor tak til #0 for info'en, så håber jeg bare at der bliver så meget røre, at steam mv. forbliver på markedet, eller at man (igen) vil kunne købe "rigtige" spil på dvd/bluray.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 01-03-2016 22:48:58.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
01-03-2016 22:40:05
Svar/Indlæg:
4295/306
Interessant artikel! Tak for den. 🙂

Hvis det er den vej tingene kommer til at gå kunne nVidia komme i en knibe pga den måde de har spillet markedet på. Det synes jeg faktisk er glimrende så vi kan komme væk fra deres Gameworks og G-sync og hard-codede spil der kun virker på deres hardware. Tilbage til (åbne) standarder som alle kan udvikle til.

Jeg har principielt intet imod nvidia og har også flere af deres grafikkort, men jeg er inderlig modstander af G-Sync og Gameworks og jeg HADER når jeg ser spil der er optimeret specielt til deres grafikkort - eller andre grafikkort for den sags skyld. Eller G-Sync skærme der skal koste 2-3000 ekstra bare fordi der står nvidia på og de tror de skal styre markedet. Spil nu efter åbne fælles standarder.

Jeg synes det er fint at køre det gennem fælles standarder og lade styresystemet og DX håndtere i et framework alle kan udvikle til.

Det bliver dog spændende at se DX vs Vulcan også og om MS får held med at skubbe Windows Store som leverance platform af spil i fremtiden. De skal trods alt konkurrere med Steam, Uplay og Origin. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 01-03-2016 22:43:35.

Ebo

Superbruger
Tilføjet:
02-03-2016 09:51:46
Svar/Indlæg:
709/10
Jeg syntes egentlig osse det er godt, at microsoft ikke bakker op om Nvidia og deres patenterede lort.

Lad de åbne standarder blive mainstream, så ikke et firma kan diktere hvilken vej, som det hele skal gå.

Fint for dem som har Nvidia kort og ønsker og bruge deres eget software, bare lad alle os andre være i fred. Jeg smider hellere min maskine ud, end jeg sætter et Nvidia kort i den.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2016 14:30:00
Svar/Indlæg:
5874/1287
Om det er Nvidia eller AMD, så har de jo begge problemer i.flg artiklen #3. Så hvis du hverken vil have AMD eller Nvidia i din PC, hvad bruger du så? Matrox Mystique?

Da Nvidia pt har de bedste kort er det jo klart de vil beskytte dem via patent, det kan jeg ikke have ondt i rø... over, det gælder jo ikke bare IT området (mht patentbeskyttelse), og uden denne beskyttelse så verden en hel del anderledes ud 😐

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
02-03-2016 16:12:36
Svar/Indlæg:
4295/306
Ja problemet er en ting i sig selv som skal løses inden for DirectX og styresystemet.

Men når nvidia får spiludviklere til at specialdesigne spil så de kun kører godt på deres grafikkort så synes jeg vi har et problem. Lige så slemt er det at de bevidst koder spil så de yder dårligt på nvidias egne ældre serier for at øge salget af de nye kort.

Undrer det ikke folk at til VR anbefales 290x, mens 780ti ikke er godt nok? Selvom folk dengang mente 780ti var bedre end 290x, er det pludselig bevidst kørt i sænk af nvidia selv. Men det er selvfølgelig en anden historie.

Summa summarum synes jeg bare det er bedre at få hardware uafhængige standarder og løse det der. Gsync og Gameworks er IMO ikke en holdbar udvikling.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2016 16:46:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
Men når nvidia får spiludviklere til at specialdesigne spil så de kun kører godt på deres grafikkort så synes jeg vi har et problem. Lige så slemt er det at de bevidst koder spil så de yder dårligt på nvidias egne ældre serier for at øge salget af de nye kort.

Deri er vi helt enige, men det er vi ikke mht G-sync, der forstår jeg godt Nvidia vil passe på deres "opfindelse". Den er (indtil videre) lidt foran AMD's freesync, og så indeholder G-sync også ULMB (Ultra Low Motion Blur), som Freesync SVJV ikke har (endnu).

Gsync vs Freesync: http://www.tomshardware.com/re...

ULMB: http://www.tftcentral.co.uk/re...

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
02-03-2016 20:16:21
Svar/Indlæg:
4295/306
Ja jeg ved godt G-Sync er overlegen på mange områder, og man kan garanteret også finde områder hvor Gameworks er overlegen ifht andre teknologier.

Men problemet er det samme: At det er proprietær teknologi som KUN virker med en enkelt producents udstyr. Freesync er en åben standard som allerede eksisterede i DisplayPort specifikationen, så om nvidia opfandt idéen selv fra bunden eller om der allerede var tale om det i bredere kredse tvivler jeg på. Under alle omstændigheder var det bedre at nvidia satte sig i selen for at gøre de fælles standarder (DirectX, Vulcan, Adaptive sync etc) bedre i stedet for at udvikle deres egne. Markedet bliver fuldstændig låst fast og konkurrencen dør.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2016 21:13:40
Svar/Indlæg:
5874/1287
Du forvirrer begreberne lidt ved at sammenblande DirectX og G-sync/vsync.

At spiludviklere ikke skal/bør udvikle til specific hardwarefabrikant kan vi som nævnt kun være enige om. Både Nvidia og AMD må optimere deres HW/drivere til den til enhver gældende DirectX-version.

G-sync/Free-sync er noget mere HW specifik og har som sådan ikke _direkte_ noget med afviklingen af directX at gøre (både G-sync og Free-sync koster faktisk lidt FPS).

Sålænge der findes både G-sync og Free-sync samt nogle helt uden, så er konkurrencen da bestemt ikke død 😉

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
02-03-2016 21:17:41
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg ved godt det ikke er det samme. 🙂

Men jeg så hellere de fandt en rigtig fælles standard end udvikle deres eget. Og med MS' tilgang til appstore og window mode giver det problemer for dem der vil køre Gsync.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2016 22:28:03
Svar/Indlæg:
4112/53
Hmm. Trist læsning, og alligevel interessant.
M$ lever op til deres "rygte, og tænker kun på finanser, om end de lidt åbner for de åbne standarder, indirekte.

Men det er sq langt fra hvad vi havde gang i OC'eriet for i bare mine 15 år inden for emnet.
Slut med OC af hw for bedre gaming i hvert faldet.