Er lidt i vildrede, og ved ikke hvilket mærke/model jeg skal gå efter.
Går efter at bygge et "silent" system, og skal bruge et lydløst eller MEGET lydsvagt grafikkort. Påtænker det skal sidde i et Silverstone SG13. Har ikke de helt store krav ellers til kortet, andet end det skal kunne køre spil som Diablo III og StarCraft II. På sigt kunne jeg finde på at investere i en 4K skærm, men kører lige nu to skærme (én 27" og én 22"). Budgetmæssigt vil jeg maks. bruge 3K og er egentligt ligeglad med hvilket mærke/model det er, blot det er nogenlunde fremtidssikret. Titan X er ude af billedet 🤣 Som det sidste, må kortet også gerne være strømmæssigt økonomisk om muligt.
Jeg har kigget på lidt forkelligt, her blandt Palit Geforce GTX 970 JetStream og Gigabyte GeForce GTX 970 4GB ITX OC. Palit'en har jeg erfaret skulle støje en smule. Gigabyte'en skulle være OK, men tænker om det kan betale sig at vælge den, frem for fuldlængde modellen med flre blæsere og større køleflade, når der nu er plads i kabinettet.
Hvis det skal være helt støjsvagt så skal det være noget med en rad i toppen og vand på gfx. Ellers det mest støjsvage gtx 970 der kan være i case. Hvis det skal være lille så er der Gigabyte gtx 970 mini og r9 r9 nano men nano er ca. 45db under furmark, det er ikke støjsvagt men heller ikke sygt meget for den ene lille fan.
ville gå efter et 970 kort, har haft kørt med gigabyte g1 windforce, er dog nok noget for langt., men 970 kort siger generalt ikke så meget efter at have haft 3 af dem.
Har lige afleveret et 390x tilbage, var endda noget med anstændig køleløsning ASUS R9390X-DC2-8GD5, mest larmende gfx jeg har haft i lang tid, overgår selv 970 asus turbo med flere længder
Jeg har sådan en SG13 maskine stående i stuen som gaming "konsol" og medieafspiller på mit 4K TV.
Vær opmærksom på at kun nvidia 9xx serien har HDMI 2.0 (som markedet står lige nu), så hvis du vil smide et 4K TV på skal du have sådan et kort.
Jeg har et MSI 970 Gaming i min og det er helt fantastisk støjmæssigt. Det kan lige præcis være i kabinettet (check dette med den model du vælger!). Når det ikke arbejder slukker blæserne helt, og når jeg gamer kan jeg heller ikke høre det fra sofaen. Designet på kabinettet gør at det får frisk luft direkte ind på grafikkortet (huller i siden).
Jeg har også lidt kig på et Phanteks Enthoo-Evolv-ITX, som jo så er lidt større end Silverstone SG13. Det eneste der irriterer mig på Phanteks er placering af power knap, som godt måtte ha været på fronten. Selv om Power knappen på Silverstone SG13 heller ikke er på fronten, er den trods alt meget langt fremme mod fronten. Egentligt ville jeg gerne lave et "lille" system ala Silverstone eller Shuttle, men gider heller ikke gå på kompromis eller skulle bøvle, så måske det ender med Phanteks i stedet. Det virker som et rigtigt godt designet kabinet med godt airflow og muligheder for forskellige builds. Et vandkølet system er også okay, men har ikke erfaring med byg af disse. Har ingen komponenter til overførsel, så alt bliver nyt i systemet. Påtænker Skylake processor i5K model, og ved så ikke om det derved skal være et Z170 bundkort man skal vælge. Aner heller ikke hvilke RAM jeg skal gå efter, samt strømforsyning. Er godt nok blevet lidt rusten i det her.
BTW så har jeg ingen interesse i selv at udføre OC. Tingene kommer til at skulle køre Out-of-the-box.
Hører lidt om coil wind på 970 serien. Hvad er det præcist og hvordan bemærker man det?
Coil whine er som tinitus! Du er ikke i tvivl når du høre det. Gtx 970 /980 serien er ramt Ca. 50/50 i forskellig sværhedsgrad og det er uanset mærke og model.
#10: Okay. Fandt også en video af problemet. Lyder da ikke behageligt. Er der kort man kan vælge, som ikke er ramt af dette. Måske jeg skal vælge noget vandkølet? Hvis jeg vælger Phanteks kabinet, er der jo god plads til at arbejde med det. Tænker måske ikke at lave det som et komplet vandkølet, men som separate dele. Hvis jeg også påtænker vandkøling af CPU, er det så smartest at vælge de der AIO løsninger, eller lave det som et økosystem?
Coilwhine og vandkøling har intet med hinanden at gøre.
Coilwhine er når transistorerne på kortet går i svingning og det giver en højfrekvent hylen. Du kan køre helt uden blæser og stadig have hæftig coilwhine, og at du bruger vandkøling vil ikke ændre et grafikkort der lider af coilwhine. Tværtimod vil du nok bare supplere med en vand-pumpe som også (i mange tilfælde) har en højfrekvent hylen fra pumpen...
Coilwhine er som Gripen siger et lotteri og man kan være uheldig med at få sådan et kort inden for alle chipset og producenter. Der er ikke andet at gøre end at sende kortet tilbage og få et nyt.
Det værste coilwhine jeg har oplevet er dog i PSU'er hvor de hylede og skreg. Værste var en lille Shuttle maskine som skulle stå lige ved siden af mig på skrivebordet og den pev og hylede så meget at selv med hørebøffer kunne jeg ikke koncentrere mig om det spil jeg var igang med.
Åh for søren da. Nå, jamen det er taget til efterretning. Troede det var fra blæserne det kom. Er det første generation af grafikkort der kører nu, som kan håndtere 4K opløsning? Eller er børnesygdomme ved at være fundet og rettet? Kan ikke helt finde ud af om det er for tidligt at investere i et kort med 4K mulighed eller om jeg skal vente. Pt. har jeg ikke 4K skærm, og det har jeg givetvis ikke inden for det næste 1-2 år.
#14 hvis du gerne vil have kort til 4k gaming mm. så vent til pascal & polaris udgivelserne kommer her i år..
AMD's polaris skulle kommer i sommer halvåret, og NVIDIA's pascal har jeg endnu ikke hørt noget specifikt om, andet end at det vil komme i år engang...
EDIT: og jo, det er for så vidt jeg har forstået, første generation som køre 4k lige pt
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Xoferif d. 03-03-2016 20:50:35.
Det afhænger meget af dit temperament og hvilke spil du spiller.
I min konsol-killer i stuen har jeg som sagt et 970 og det kører glimrende 4k i de "konsol" spil jeg spiller. Det er LEGO spil med ungerne, Trine 3, Ultimate Streetfighter osv. I store titler kan det også være med, måske med lidt nedsatte detaljer, men IMO er 30+fps fint til konsol-gaming hvor XBox joypad i forvejen smadrer al milimeter præcision, og så kan nuværende grafikkort lige være med (måske med lidt nedsat grafik settings). Jeg testede GTA V og den teste til omkring de 30fps på medium-high. Absolut lækker grafik stadig og spilbart, men XBox controller og GTA er ikke gode venner med mig så jeg røg ind på desktoppen til mus og tastatur. 🙂
Snakker vi FPS spil hvor du skal have flere FPS og mere flydende præcis gaming (med mus og tastatur) skal du højere op og i de nyeste AAA titler findes der PT ingen grafikkort der kan levere 60fps i 4K. Så er du nødt til at vente til sommer når næste generation kommer.
Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af KleitusIV d. 03-03-2016 21:08:58.
Ud fra at jeg gerne vil have et grafikkort, som er fremtidssikret, så lyder det ikke som at jeg skal kaste penge efter det lige nu. Så måske jeg skal fokusere på at købe et kort, som kan køre Diablo III / Star Craft II. FPS spiller jeg praktisk talt ikke, og slet ikke de nye titler. Så kan jeg altid købe et ordentligt kort om et par år. Når jeg alligevel ikke får mig en 4K skærm lige foreløbigt, så det næsten synd at kaste penge efter en stort kort lige nu, når de alligevel ikke vil fremtidssikre mig godt nok. Lyder det ikke rimeligt fornuftigt?