Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2016 02:07:14
Svar/Indlæg:
306/54
Jeg har gennem min tid her på siden set mange lede efter gode råd når de skal købe ny PC. I den forbindelse har jeg også set mange komme med gode råd, men også mange der er kommet med lige så dårlige. Derfor bestemte jeg mig for at sætte en lille guide sammen som jeg selv plejer at følge når jeg skal i gang med et build.
Hust at pris og kvalitet ofte følges ad, og at den vare, der koster en tredjedel, ofte er produceret af de billigst mulige komponenter love tillader. Kig efter relativt kendte navne, og søg efter reviev/test af produktet på nettet inden køb, her kan du oftetst finde en konklusion og se om anmelderen har meget dårlig kritik af varen. Eventuelt kan du søge på varen og f.eks."broken", "failed", "stopped working" for at se om der har været mange episoder med fejlbehæftede eksemplarer af varen på f.eks forums.
Jeg har valgt at skrive tingene op i den rækkefølge jeg finder vigtigst, hvor de mest kritiske komponenter kommer først.
Nogen vil måske mene min guide er lidt farvet af Intel og Nvidia, men det skyldes simpelthen at jeg ikke har set nogen større fremskridt fra AMD/ATI lejre de sidste par år, men jeg håber bestemt snart at vi ser noget fra dem igen, da jeg tidligere har været stor tilhænger af deres komponenter. Athlon 700 mhz, Barton 2500+ osv. Ville være godt med lidt mere konkurrence på markedet.
1 - PSU/Strømforsyning
Tænk på denne del som hjertet i maskinen, det er den som skal pumpe energi ud til alle de andre dele i dit build, og det er derfor vigtig at vælge en PSU i en god kvalitet, da en dårlig PSU, kan få selv de bedste/dyreste komponenter til at fejle. Det er ikke her du skal spare og en god kvalitets PSU, kan sagens bruges gennem flere maskiner, så pengene sparer sig selv hjem ved næste build/opgradering.
Hvor mange watt??
Du vælge en PSU, der skal levere ca. 80% når systemet stresses til max. Årsagen hertil er at PSU'en yder bedst mellem 50-80% (hvilket også betyder mindre varmeudvikling i dit system.) For at beregne dit strømforbrug i dit nye build finder der mange hjælpemidler på nettet. Prøv at søge på PSU Calculator på google. Bare husk at se efter om de anbefaler en PSU på flere watt end den samlede beregning.
80-Plus,bronze, guld osv???
80-Plus certificeringen er en standard, som angiver hvor effektiv strømforsyningen er til at omdanne de 220V fra væggen til de 12V eller mindre strømforsyningen skal levere til komponenterne i PC-en. Generelt kan man sige at jo højere standard strømforsyningen lever op til, jo mindre strøm går tabt i processen med at omdanne fra 220V. Det betyder mindre varme udvikling og lavere strømregning.
Her er en liste over de forskellige standarders effektivitet, ved forskellige belastninger:
Standard - 20/50/100 %
80-plus Bronze - 81/85/81
80-plus Silver - 85/89/85
80-plus Gold - 88/92/88
80-plus Platinum - 90/94/91
80-plus titanium - 94/96/91
Med mindre man går efter en stor PC med flere grafikkort, masser af harddiske og andet ekstraudstyr vil jeg anbefale at gå efter Bronze - Gold og så vælge den PSU, hvor man kan få den højeste rating til prisen, da den øgede pris vil være svær at retfærdiggøre på besparelserne på elregningen.
Skal du derimod have en monster PC som skal køre tunge programmer og være tændt hele tiden (eller næsten), så vil jeg opfordre til at man kigger efter en af de dyrere platinum eller titanium, da store maskiner med masser af harware godt kan komme op og trække rigtig mange (700+)watt, så her vil en 10% besparelse på elregningen kunne tjene prisforskellen hjem.
Modular/Non-modular??
Det er lidt en smagssag, en modulær PSU er ofte dyrere, men i parksis har det ingen betydning, dog vil det i builds med begrænset plads være en fordel at vælge en modulær, eller hvis man bare godt kan lide et pænt og ryddeligt build. Nogen vil måske forsøge at sælge det som en god idé at vælge modulær PSU pga airflow/luftgennemstrømning, men i praksis skal der være et MEGET komprimeret kabinet før det vil kunne ses på temperaturerne.
ATX eller SFX??
Det kommer helt an på hvilen type kabinettet understøtter. SFX er small for factor og anvendes oftes i små mini-ITX kabinetter, mens 99% af alle andre kabinetter understøtter ATX. Der findes desuden et par andre standarder, men dem vil jeg ikke komme ind på her, da de oftest ikke bruger til alm. PC'er.
2 - Bundkort/Motherboard
Bundkortet er knudepunktet, som skal forbinde ALLE delene i din PC og sørge for at der ikke opstår tab af data mellem komponenterne, således at grafikkortet kan modtage de rigtige data fra processoren, som den har beregnet ud fra data i RAM'ene, data som er hentet fra f.eks harddisken.
For at alle delene kan tale ordentlig sammen, også om 2-3 år, er det vigtigt at der er brugt kvalitetskomponenter, specielt i en maskine, der kører mange timer, og især hvis det er en gaming maskine.
Hvilket Chipsæt og socket/sokkel??
Bundkortet er bygget op omkring et chipsæt, som er afgørende for hvilke funktioner dit bundkort kan have, det kan f.eks være flere USB -porte, mulighed for flere grafikkort, overclocking osv.
Her er det vigtigst at du overvejer hvilke programmer og opgaver din PC skal løse. Skal det blot være en kontormaskine til at skrive e-mails og tekst, så er det oftest ikke nødvendigt med de dyre chipsæt. Desuden skal du overveje om det skal være en CPU fra AMD elle Intel, da de kører med forskellige chipsæt. Vær opmærksom på at der er forskel på CPU-soklen til de forskellige chipsæt.
Chipsæt fra billigst til dyrest:
AMD: 970 - 990X - 990FX (socket AM3+)
Intel: H97 - Z97 (sidste generation CPU, socket 1150)
B150 - H170 -Z170 (nyeste generationer CPU, Socket 1151)
X99 (Intel's enthusiast serie. 6+ kerner CPU'er)
Til kontor-PC: De billigste chipsæt (Intel H97, H110 eller B150)
Til PC der skal spilles på men ikke overclockes: (Intel H97, eller H170)
Til PC hvor der skal overclockes (Z97 eller Z170)
Til ekstreme PC med mere end 2 grafikkort og meget tunge opgaver (Intel X99)
(Er pt ikke bekendt med oveclock mulighederne for AMD chipsæt, men antager at de kan bruges i rækkefølgen de er skrevet)
Nu vil den skarpe læse måske mene at jeg har sprunget nogle chipset over, hvilket også er tilfældet. Jeg har valgt kun at tage de chipsæt med, hvor man få mest for pengene i prisklasserne.
Prismæssigt plejer jeg at kigge i disse prisklasser:
Til kontor-PC: 500-1000 kr.
Til PC der skal spilles på men ikke overclockes: 800-1200 kr.
Til PC der skal overclockes: 1200-2200 kr.
Til ekstreme PC med mere end 2 grafikkort og meget tunge opgaver: 1800+ kr.
Hvilken formfactor??
Mini-ITX til de helt små computere som fylder mindst muligt
Micro-ATX - til kompakte builds med mulighed for flere udvidelser som f.eks et lydkort eller 2 grafikkort
ATX - Til større builds, hvor der skal mange dele i - Mange harddiske, 2 grafikkort, lydkort osv.
E-ATX - Til ekstreme builds der skal have det hele.
Der er mange flere ting at kigge efter når man skal vælge bundkort, f.eks. antal usb-porte osv., men når man har udset sig nogle bundkort man kunne være interesseret i, er det en god idé at søge efter review/anmeldelser på nettet, og som minimum læse konklusionen, her kan man oftest læse om det er noget man skal holde sig fra, eller om det er et brugbart produkt. Dette gør sig generelt gældende for alle produkter.
3 - Grafikkort/GFX
Her skal man igen tænke på hvad PCen skal bruges til. Om det er en maskine til de nyeste spil, om den skal bruges til små lette spil ind imellem, eller bare til at se Netflix på Tv'et i stuen.
Desværre har jeg ikke det store indblik i grafikkort fra AMD, så mine bud er på kort fra Nvidia.
Til kontormaskinen, eller en HTPC (Home Theater PC/streaming PC) er det ikke en nødvendighed med et grafikkort, da man kan købe en CPU med indbygget grafikkort, her er det dog vigtigt at vide at en RAM har indvirkning på ydelsen af den indbyggede grafik, specielt med AMD processorer, her har hastigheden på RAM meget at sige, med Intel er det bare vigtig at have nok ram. Her vil jeg anbefale 8GB eller mere. Til lidt spil på tv'et vil jeg anbefale at man benytter sig af et diskret grafikkort, det kunne f.eks. være et GTX750ti, som er fint til mindre krævende spil i fuld HD, samtidig med at det bruger meget lidt strøm.
Til gaming i 1080p : GTX1060, her får man meget ydelse for pengene.
Til gaming i 1440p: GTX1070, Igen vil man med dette kort kunne køre de fleste nyere spil tilfredsstillende, men skal man spille de aller nyeste spil i ultra settings, vil jeg anbefale at man kigger efter et GTX1080, ellers skal man ud i SLI med 2 stk. GTX1070
Til gaming i 4K: GTX 1080, og skal man i ultra settings, så skal der SLI til, eller Titan X
4 - Processor/CPU
Processoren har stor indflydelse på ydelsen, specielt når der skal pakke zip-, rar- og andre pakkede filer, men også på ydelsen i mange spil, specielt nyere og mere krævende spil, og generelt kigger jeg på efter flest mulige MHz til budgettet.
Til kontormaskine: er jeg stor fan af i3 processorne fra Intel, da man kan få en processor der kommer over 3,5 Ghz med hyperthreading for under 1000 kr., samtidig med at den har lavt strømforbrug. Samme ville jeg vælge til en HTPC, netop pga det lave strømforbrug og mindre brug for køling.
Til gaming: Her vil jeg gå efter en i5 med så høj Mhz som jeg kan få plads til i budgettet, og gerne en processor med mulighed for overclock, hvis budgettet tillader det, da det giver mulighed for en del ekstra MHz for pengene.
Til highend gaming: Streaming, video redigering og andre tunge opgaver som CAD programmer, bør du overveje at vælge en i7 pga. hyperthreading egenskaberne
Til ekstrem gaming/workstation: Her vil valget lægge på flere kerner i CPU'en, mellem 6 og 8 kerner i i7 enthusisiat CPUerne, men også mulihed for at gå langt højere med XEON-processorer udviklet til servere og egentligt ikke beregnet på den alm. forbruger.
5 - RAM
Her er der ikke de store forskelle, hvi vi taler DDR3, med mindre du går efter at sætte rekorder i overclocking, Her er det bare kigge efter 1600 Mhz og så se på timings, oftest angivet som f.eks 8-8-8-24 eller 10-10-10-29 osv. og her er det bare om at finde de laveste timings til prisen. Det skyldes opbygningen af Intels sidste generation af CPUer.
Hvis du skal køre grafik med AMD CPU, kan du dog med fordel få lidt mere ydelse ud af at gå efter flere MHz, men igen skal du overveje, om den højere pris ikke var bedre brugt på et diskret grafikkort.
DDR4 RAM anvendes til Intels nye 100-serie chipsæt og her er højere MHz en fordel, da det giver mere ydelse i f.eks spil, dog ikke meget og ikke i alle titler, men mellem 2400 og 3000 Mhz er et godt sted at ligge ifølge tests, da det er her der er den bedste ydelse til prisen.
(Nogle enkelte spil viser dog ikke mange udsving helt ned til 1866/1600 MHz, men efterhånden som RAM hastigheder stiger, bliver udnyttelse, historisk set, også bedre.)
6 - Køling
Køling er et af de steder hvor man kan vælge at begynde at gå på kompromis. Det er muligt at få køling som er helt tilstrækkelig, men kompromiset vil så være at din PC vil larme lidt mere.
Her er det lidt op til den enkeltes behov og krav hvor meget man skal investere. Nogen er tilfredse når bare den holder PCen godt kølet, for de tager headset på og kan så ikke høre kølerne alligevel.
For andre er det mere vigtigt at PCen er stille og de ofrer hellere et overclock, eller overclocker mindre for at få en stille PC. Andre vælger at ofre store summer på custom vandkøling for at få begge dele.
Hvilken køler skal jeg vælge??
Luftkøler: Ofte en lidt billigere løsning, men med gode muligheder for god køling, dog kan de være lidt svære at installere, da skruerne til montering ofte sidder under selve køleribbene, samtidig kan man være nødt til at samle PCen i en bestemt rækkefølge for at undgå at dække for f.eks. RAM slots.
AIO-vandkøling: En lidt dyrere løsning, men ikke meget mere end en god luftkøler, men man skal dog være opmærksom på støj fra de billigste enheder. Fordelen er dog, at der er god plads til at samle PCen i den rækkefølge man ønsker, samtidig med at de giver gode muligheder for overclock.
Custom vandkøling: En dyr løsning, som ofte kræver at man tilpasser sit kabinet for at få plads til alle delene, men som også giver mulighed for at få et næsten lydløst system. En stor ulempe er dog at man let kan brænde sin PC af hvis man har hænderne skruet forkert på. Kræver lidt tålmodighed og omtanke, men med sund fornuft og lidt reseach er det ikke et uoverskueligt projekt.
7 - Skærm/Monitor
Skærmen er lidt en sjov type her, for det er et sted mange går på kompromis og lever fint med en standard 24" 1080p, og jeg vil da heller ikke påstå at der er den helt store forskel at hente i oplevelsen ved at sidde ved den ene eller den anden standardskærm. Dog vil jeg alligevel prøve at ridse lidt fordele op ved at gå ud og ofre penge på en skærm, som kan mere end standard skærmen.
1080p 120/144hz:
Fordele: Spil med hurtige bevægelse, hakker mindre og giver højere præcision.
Ulemper: Kræver en større PC for at kunne levere de mange FPS/Frames per second/billeder i sekundet
1920x1200
Fordele: Giver mere plads på skrivebordet til værktøjslinjer i f.eks. tegneprogrammer og CAD programmer.
Ulemper: Ikke standard. Sorte bjælker hvis man f.eks. skal se en film.
1440p
Fordele: Skarpere billede og mere plads til værktøjslinjer.
Ulemper: Kræver en kraftigere PC for at køre glidende i spil.
3440x1440
Fordele: Nemt at arbejde i flere vinduer/dokumenter på en gang uden at skulle minimere dem.
Ulemper: Kræver en temmelig kraftig pc for at kunne køre spil glidende. Dyrt - 5.000+
4k:
Fordele: Utrolig flot billede. Masser af arbejdsplads
Ulemper: Meget dyrt. Kræver en meget kraftig PC med multi GPU
Jeg vil anbefale at man ofrer lidt penge på en god skærm, især hvis man anskaffer sig en større PC, da skærmen ofte kan holde gennem flere opgraderinger. Jeg gav selv 3500,- for en fuld HD Samsung LED skærm, da 24" var rimeligt nyt, og den har jeg stadig hos mig efter 7 (snart 8) år. Men jeg er vel på 4. PC på den samme tid.
8 - Harddisk/HDD
Her er der egentlig kun 2 forskellige typer, mekaniske roterende diske og SSD diske.
Her ligger valget mellem masser af plads eller masser af ydelse. Jeg plejer at råde folk til at købe en 480/500 GB SSD til at have styresystem og de programmer de bruger oftest på og så få en stor mekanisk disk til at lagre større mængder af data, som film, musik osv. på. Så får man hurtige opstartstid på sin PC og de programmer man bruger oftes, og de mekaniske diske kan vise film nøjagtigt lige så hurtigt. Større SSD er dog praktisk til ting som videoredigering og 3D-renderinger af meget store filer (filer i en størrelse der gør at de ikke kan være i dine RAM).
.........................
Det var så min lille samling af gode råd og skrevet i et rimeligt forståeligt sprog, (håber jeg) så nogen forhåbentligt kan få svar på nogle af deres spørgsmål og kaste sig ud i et projekt som selvbygger, det har i hvert fald givet mig stor tilfredshed gennem årene at være selvbygger.
I er mere end velkommen til at komme med input til AMD/ATI lejren, samt kritik/rettelser, hvis jeg er kommet med idéer der er helt ud i skoven. Jeg påråber mig ikke at være IT-geni, men det har virket for mig.
Jeg skal nok forsøge at holde guiden opdateret med udviklingen
Tråden blev redigeret 6 gange, sidst af Zero_x d. 12-11-2016 11:29:54.