begge valley er mere eller mindre cpu mhz baseret som du jo er inde på /content/gfx/smilies/smile.png Grip..En note, Unigine Valley 1.0 er faktisk mere cpu baseret end mange måske antager. En højere OC'et cpu giver en højere score. Det gør sig dog ikke helt tilsvarende gældende for Unigine Heaven 4.0.
" />
og så Unigine Heaven Benchmark 4.0
" />
uden htt /content/gfx/smilies/tongue.png
" />" />
og så Unigine Heaven Benchmark 4.0
Arh det er nu den gamle Heaven 2.5 version /content/gfx/smilies/tongue.png
Den platform bruger vel også alt for meget strøm i forhold til ydelsen kunne jeg forstille mig.
Tænker at hvis man har denne platform så er det bestemt det værd og få opgraderet til noget nyt.
/content/gfx/smilies/grin.png
Skulle have stået 1.85000 på volt /content/gfx/smilies/smile.png#127 Den anden i7-980x som jeg brændte af kørte 4.4 GHz ved 88 grader, nok derfor den ikke kunne holde. Tror også den ikke var en go chip da den skulle have meget volt for at komme der op. Nu har jeg sænket volt til 2.85000 stadigvæk med 4.0 GHz og den er stabil. Har ikke rørt ved volt til ram, de står stadigvæk på 1.6000 ved 1600MHz.
#157 Han vil uden tvivl blive mere glad for et brugt GTX 970 end et GTX 960. Det er helt sikkert.
Hvis i kan leve med den gamle GTX 560 TI lidt i nu og vil have nyt, er der jo også en mulighed med Nvidias Pascal chips evt.
Vi røg lige i lidt problemer med systemet. Selvom jeg skiftede vandet i kølesystemet så var der sket noget med alt det gamle vand der havde stået stille i 2 år. Så pludselig var der ingen køling og temps steg til 90 grader :(
JEg skilte så skidtet ad og fandt ud af at der på cpu kølehovedet der var kanalerne hvor vandet løber i helt lukket af noget grøn/blåt stads der var hårdt som kalk ??? Det sad over alt i kølehoved, radiator samt pumpe. Så lige nu kører han stock køler mens jeg er ved og finde ud af og få vandkølingen til og køre igen :(
Et lille trist tilbageskridt, men cpu hovedet er nu helt renset igen, men pumpen klarede vist ikke skærene da den nu kun trækker vandet langsomt i en spand hvor jeg har testet i. Pumpen lyder meget besværet i omdrejningerne.
Hvilken pumpe bør jeg kigge efter til små penge ??
Min svoger overvejer selv om han bare skal købe en nocthua blæser i stedet for og døje med vandkøling.
Nu er vi færdige med og oc dette gamle bæst for idag. Men vi er nået på 3.800 hz stabilt.
Samtlige spil virker til ug og alle hans benchmarks de bliver kørt igennem :)
Eneste spil hvor temps bliver lidt høje er i assasins creed hvor cpu når op på 74 grader. Alle andre er under 70.
Nu er vi færdige med og oc dette gamle bæst for idag. Men vi er nået på 3.800 hz stabilt.
Eneste spil hvor temps bliver lidt høje er i assasins creed hvor cpu når op på 74 grader. Alle andre er under 70.
Hvor meget volt for den /content/gfx/smilies/smile.png ?
Hvor meget volt for den /content/gfx/smilies/smile.png ?
den får 1.252 v :)
Fantastisk tråd, det her.
Stort tak til de mange bidragsydere, især OP.
Nå men fik da slået min tidligere rekord i Valley benchmark fra 4319 (se #18 evt.) til 4576 her i dag. Det gamle system bliver ved med at overraske hvor man mindst venter det og ja det er da ikke dødt i nu /content/gfx/smilies/tongue.png
" />
" />
Er virkelig fristet nu efter hånden og prøve at tage systemet til næste level med en billig Xeon 6 core også et par brugte 980 TI kort til lidt sli fun. Hvis bare økonomien lige kunne række til det, men ikke som det er lige nu /content/gfx/smilies/cry.png
Nå men fik da slået min tidligere rekord i Valley benchmark fra 4319 (se #18 evt.) til 4576 her i dag. Det gamle system bliver ved med at overraske hvor man mindst venter det og ja det er da ikke dødt i nu /content/gfx/smilies/tongue.png
" />" />
" />" />
Er virkelig fristet nu efter hånden og prøve at tage systemet til næste level med en billig Xeon 6 core også et par brugte 980 TI kort til lidt sli fun. Hvis bare økonomien lige kunne række til det, men ikke som det er lige nu /content/gfx/smilies/cry.png
hvorfor en zeon cpu ?? spørger af nysgerrighed :), overvejer selv og nappe et 980ti mere og køre sli .
Du er sgu da nød til at få dig en Xeon skylineGTR ... min 95W bandit er skøn og kold ift dinne temps, må dog indrømme at er noget kylling med høje vots, har dog forsøgt mig med 4,6 ghz og kunne boote og anvende windåsen med 1.38 vcore som dog var for lavt til tests ... læs BSOD /content/gfx/smilies/clown.png halvejs i testen /content/gfx/smilies/blush.png
980X er en super fed CPU. Og en fantastisk pris. Den skal du nok få glæde af. /content/gfx/smilies/smile.png
Min 970'er har kørt 4ghz de sidste 2 år, endda med et dirty oc. Jeg har ikke haft tid og modet til at rode med det, men den bliver ikke for varm og den bluescreener ikke, så mon ikke det går.
Jeg har dog overvejet om det vil give noget at slå HT fra og så ellers se hvad den kan for at få lidt mere singlecore performance. Hvis du alligevel skal til at lege var der her noget at prøve (så slipper jeg nemlig /content/gfx/smilies/tongue.png )
Tillykke med den "lille ny". Så kan du klare dig indtil krigen mellem AMD og Intel for alvor er blusset op og vi igen kan få fede billige cpu'er /content/gfx/smilies/laugh.png
hehe det ser lækkert ud :) synes det er fedt du gør så meget ud af det, det er tråde som disse jeg elsker og følge med i. :)
hehe det ser lækkert ud :) synes det er fedt du gør så meget ud af det, det er tråde som disse jeg elsker og følge med i. :)
Jeg gør det af løst men også for at andre kan se hvad de har af muligheder med deres gamle system, specielt os der ikke har det store buget til det sidste nye hele tiden også er det da også sjovt at se hvad de gamle systemer stadig kan klare.
X58 har i særdeles hed været en god og stabil platform som også er meget flexsibelt ide man tros alderen har nogle muligheder som oven i købet er forholds hvis billigt nu. F.eks. kan man som jeg lige har gjort det få en 6 kernet CPU enten som min en I7 variant eller en Xeon chip + med det anden gen X58 bundkort jeg har nu også fået USB 3.0 og sata 3. Der er selvfølgelig stadig begrændsninger ide X58 har en hvis alder nu, så der er features man ikke kan få som f.eks. M.2 ssd og ligene.
Men ellers er X58 en meget versital platform som stadig har mange tilhængere og når først oveclokket har platformen også stadig en ganske god performence.
sådan skyline GTR! Så er der 6 heste i stalden /content/gfx/smilies/love.png glæder mig til at se hvad den kan, har du noget forudgående oc potentiale info om cpuen?
Jeg gør det af løst men også for at andre kan se hvad de har af muligheder med deres gamle system, specielt os der ikke har det store buget til det sidste nye hele tiden også er det da også sjovt at se hvad de gamle systemer stadig kan klare.
X58 har i særdeles hed været en god og stabil platform som også er meget flexsibelt ide man tros alderen har nogle muligheder som oven i købet er forholds hvis billigt nu. F.eks. kan man som jeg lige har gjort det få en 6 kernet CPU enten som min en I7 variant eller en Xeon chip + med det anden gen X58 bundkort jeg har nu også fået USB 3.0 og sata 3. Der er selvfølgelig stadig begrændsninger ide X58 har en hvis alder nu, så der er features man ikke kan få som f.eks. M.2 ssd og ligene.
Men ellers er X58 en meget versital platform som stadig har mange tilhængere og når først oveclokket har platformen også stadig en ganske god performence.
er det stadig 2 stk gtx 970 du kører med ??? Glæder mig til og se nogle benchmarks :)
hvordan performer dit "nye" system så i ren gaming vs den gamle 920 ?? Er der mere og hente med flere kerner med lavere cloks end hvor du kørte 4.2 på din 920 ?
Min anden nevø er lige begyndt og tikke mig om og finde en billig gamer til ham som jeg gjorde til hans storebror. Der havde dit gamle system været perfekt :) Må ud og lede hehe.
Det viste sig faktisk at I7 920 bottleneck GTX 970 sli til en mindre grændse men med I7 980X smidt i og oc. Var det faktisk de to GTX 970 som nu var den begrændsene faktor. .
hvordaj konkluder du der er tale om en cpu/GPU flaskehalse eller ej?
#231, nice, det er og bliver den hurtigste 9xx lga 1366 maskine jeg nogen sinde har set, MEN hva fanden laver dine ram på sølle 1333 mhz og ved 2T i de tests der.
Få dog nogle nyere vildere DD3 kits smidt efter den, 6*4gb DDR3 2400 må vel kunne løse det problem, hvis du får den ram båndbredde op også så tror jeg du vil få et ordentligt boost, sådan en 6 core med et så højt clock oc, + vild gfx, må da være båndbredde starved helt vildt ved sølle 1333mhz ram.
Har du ikke overvejet og få vand på den cpu ?? Tror det ville give en lille smule ekstra samt frigøre en masse plads i dit kabinet /content/gfx/smilies/laugh.png
jeg konkludere det bl.a. ved at monster hunter score mindre med I7 920 mod I7 980X med samme kort.
Men også i forhold til I7 920 har jeg en mere stabil konstand GPU load med I7 980X i nogle spil med GTX 970 sli end hvad I7 920 presterede.
ok men det fortaller ikke den konklussion du kom frem til at de to 970 begraendser dit setup med en 980x.
Blot at 920 var en flaskehals.
cpu flaskehalsen var klar tydelig det er at de to GTX970'er var en flaskehalse fremfor din CPU jeg ikke uumiddelbart kan se kan udrages ud fra din test
3470 er pænt hurtigt i enkelt kerne. jeg kan nok ikke følge med i multikernetest. Jeg har kun 4 kerner @ 3,9 ghz, hvor du har 6 kerner og HT...
din cpu har ny pris der er meget højere. Det er fund til de penge.
Drømte mere om coffee Lake.
3770k og god kølerløsning vil da gøre underværker på mit z77 setup. Forvente minimum kør 4.0 GHz @ 8 kerner. Drømmer mest om ddr4 og coffeelake.
Min dreng spiller uden problemer med en QX9650 OC'et CPU og OC'et GTX 970 og 800Mhz ram. CPU er fra 2008, 10 år gammel.
Går også og tænker på at få min W3690 til at køre igen.
mangler bare et Asus Rampage GENE III :)
og nogle gode ram - så er jeg kørende igen...
er bare svært at finde dette board :/
Et halvt års pause fra hwt og så kunne jeg ikke undvære siden længere /content/gfx/smilies/love.png
Fedt at det stadig kører. Min 970'er begyndte at bluescreene og jeg skulle gradvist skrue mere og mere op for volt for at holde den stabil. Så besluttede jeg at udskifte den gamle platform til noget mere tidssvarende... og sikke en forskel!
Min i7-970 kørte skam fint og holdt sig på de 60 fps som mit tv tillader. Dog kan jeg efter skiftet til 8700K tydeligt mærke forskel med microstutter, som stortset er forsvundet. Spil som før krævede noget setup for at køre virker nu perfekt (eksempelvis Watch Dogs og AC BF & Unity). Det er også vildt nemt at man med et tryk på en enkelt knap i bios kører 4,7 Ghz på alle kerner /content/gfx/smilies/grin.png . Genstart af systemet tager 10-15 sekunder med en skod ssd. Det er jo nærmest som at have fået ny computer - min 970'er kan så leve resten af sine dage i konens hænder i stedet for den Phenom II X6 som hun havde før.
Jeg er lidt for nærig til at købe nye spil på release, men jeg glæder mig til at teste AC Origins som pt er på tilbud på Uplay (320 kr for gold edition). Der går nok nogle måneder inden jeg køber Far Cry 5 - det skulle ellers være rigtig godt, så jeg håber du får spillet det lidt og ikke kun benchet /content/gfx/smilies/laugh.png
Har en Ven som stadig kører med X58 setup. Han klager over at den er begyndt at halte lidt, så jeg forslog følgende:
-SSD.
-12GB RAM.
-GTX970.
Hvad han havde i før.
-10år gammel HDD.
-4GB RAM
-GTX560Ti.
Nu er han glad igen. /content/gfx/smilies/smile.png
Bruger også min X58 i mit værksted endnu :)
dog ikke OC da mobo er noget Lenovo crap.
X58 Lenovo S20
18 gb ECC ram (1333)
SSD + 15 K SAS disk
GTX 960
det spiller faktisk overraskende godt.
Ønsker mig et ASIS GENE III eller lignende så jeg kan OC lidt :)
godt og høre du er kommet godt ind i 2018 Skyline.
Nu skal jeg selv igang med et hygge project på x58 platform.
På sigt bliver det en budget gamer til mine 2 unger.
Så få dog fat på en W3690. Rygterne går på at de kan ramme 5ghz med under 1.5v /content/gfx/smilies/tongue.png Så kan du endelig sige du har fået ALT ud af dit X58 system /content/gfx/smilies/wink.png
Kan huske min gamle i7 970... Lykkedes mig at boote ind i windows med 5Ghz, men CPU-z valideringen lykkedes bare ikke /content/gfx/smilies/laugh.png
Kan godt huske det fra Cinebench tråden. Så vidt jeg husker ramte jeg 4.85 ved 1.55. Men der kunne min bette H80i ikke følge med længere /content/gfx/smilies/laugh.png Ramte 92c ved prime. Når markedet dropper på de x58 systemer, så skal det helt klart prøves igen /content/gfx/smilies/laugh.png
Elsker x58 og mit system kører bare som det skal og mere til. /content/gfx/smilies/yes.png Har enda lige købt et GA-X58A-UD3R bunkort og en i7 920 for 350 kr. Også har jeg 2 stk. gtx 480 og et mere på vej, så der skal køres 3 way-sli og OC. Det bare hyggeligt også koster det ikke ret meget hvis man lige finder det til billige penge. /content/gfx/smilies/laugh.png
#259 Ser sq godt ud!!! Sådan en Noctua må jeg sq også have fat i til min "pejs" ved 4.4 koger den over i varmen, måtte ned med et hak for at holde den kørende, men med nyt 1080 Ti skal da gerne tilbage eller højere op /content/gfx/smilies/grin.png /content/gfx/smilies/love.png Skal høre dig skylineGTR, når jeg ser dine indstillinger så kører du med bus speed på 177, er der fordele ved det? er det pga ram?
#268 det er nu ellers en 900+ grams køler /content/gfx/smilies/ohmy.png men under test med 4.4 i prime lå den på over 80 grader efter rum tid
#268 det er nu ellers en 900+ grams køler /content/gfx/smilies/ohmy.png men under test med 4.4 i prime lå den på over 80 grader efter rum tid
Over 80 grader ja så kan den køler ikke klare mere og kan se i dit cpu-z billed at hyper threading enda er slået fra. Går ud fra det er for at holde varmen lidt nede. Jeg har i det mindste stadig ht aktiv på min cpu.
Så med ht på vil det gå helt galt.
Det lyder bestemt som at du trænger til en bedre køler.
Over 80 grader ja så kan den køler ikke klare mere og kan se i dit cpu-z billed at hyper threading enda er slået fra. Går ud fra det er for at holde varmen lidt nede. Jeg har i det mindste stadig ht aktiv på min cpu.
Så med ht på vil det gå helt galt.
Det lyder bestemt som at du trænger til en bedre køler.
det var lige hvad jeg tænkte /content/gfx/smilies/tongue.png /content/gfx/smilies/love.png
Ja, der er både frisk Thermal Grizzly pasta på /content/gfx/smilies/cool1.gif og der er god gennemtræk i kabinettet. Jeg har lavet push/pull med blæsere, det fik jeg 5 grader ud af, man ja, skal der flere hestekræfter under the hood så må jeg kigge efter det bedste /content/gfx/smilies/grin.png
Er du sindssyg det er lækkert lavet. Hverken strips eller gaffa er getto, hvis lortet fungerer!
https://imgur.com/a/Ynt5Bmi
#274 ser meget lækkert ud. /content/gfx/smilies/smile.png Er også mega glad for mit med i7 x980 extreme og Asus rampage iii extreme pyntet med 2 styk Gigabyte gtx 980 G1. Håber det holder længe for vil ikke have andet lige nu. /content/gfx/smilies/blush.png
#274: Det ser sku godt ud :) Der er stadig noget meget tilfredsstillende ved at holde "gammelt" hardware kørende og se at det stadig kan leverer varen. Efterhånden synes jeg, at jeg har lang større "tilfredsstillelse", ved den ældre hardware i forhold til ny og sætter mere pris på hvad det kan. Ved nyt har jeg bare en forventning at det skal det kunne og enten så lever det op til det eller ej, men oftest i de sidste 10år har "umpf" følelse af at mærke et boost ikke været der.
Jeg holder også mine to aldrende X99 platforme fra 2014 i live de næste mange år.
Pt. sker næsten al min gaming på min gamle Emachines EL1352 PC med ghetto-mod køling og en Phenom II X4 955, GTX 1050Ti og 8GB ram. /content/gfx/smilies/love.png
Hej Skyline. Kan du forklare mig hvorfor at min score bliver en anelse mindre i Unigine Wally når jeg OC mine 2 gtx 980 kort. Min cpu er i7 980x som kører på 4.2 GHz. Synes også at det er en tarvelig lav score, syns jeg så du lavede en højere med i7 920 og 2 gtx 970.
Her er det standad clock på grafikort.
Og så scorer jeg dette med OC på begge kort. Fatter det ikke.
Som om at OC ikke har nogen effekt overhoved.?
Jeg tror din score er fin med stock clock kort. Men kan så også se at når du oc´er så i følge GPU-Z stiger clock slet ikke. Clocks forbliver de samme og det burde de ikke.
Men kan også se du køre med forælde versioner af både MSI og GPU-z. Start lige med at få dem updateret til at starte med også kørt bench igen. GPU-z er nyeste 2.9.0 og MSI er 4.5.0. Du køre GPU-z 2.5.0 og MSI version 4.4.2. Det kunne måske løse dit oc problem.
Altid sørg for at have softwaren updateret. Det kan altså forhindre mange problemer.
Jeg fik det her med I7 920 og GTX 970. Bemærk dog her var GPU´er oc til deres apselut max og mener også nvidia driver var modificeret lidt for en højere score. Uden mods i driver mener jeg min score med max oc lå omkring 3600-3800 i score.
Her er så tilgend gæld hvad jeg score med I7 980X på 4.42 GHz og GTX 1080 TI med det oc jeg bruger til dagligt i spil. Det er uden modet driver eller andre tweaks. Der bider systemet godt fra sig.
#281 Hmm nå jeg kan godt se en forskel på stock og OC med 3Dvantage, men der er ingen forskel overhovedet i
Unigine Wally. Men planen er nok at vente på gtx 1180 eller hvad det kommer til at hedde også opgradere:)
Unigine Valley er mest CPU limiteret og har aldrig skaleret super godt i SLi. Dog et par fif - vær sikker på at din strømstyring for windows er sat for maksimal ydeevne (ikke balanceret). Opdater til den seneste MSI Afterburner udgave, den virker bedre med de senere nvidia drivere. Efter du indstiller sliderne i MSI Afterburner, så husk at trykke "apply", ellers tager ændringerne ingen effekt 👽.
#281 Hmm nå jeg kan godt se en forskel på stock og OC med 3Dvantage, men der er ingen forskel overhovedet i
Unigine Wally. Men planen er nok at vente på gtx 1180 eller hvad det kommer til at hedde også opgradere:)
Skrev superman d. 20-07-2018 00:03:02
Ok vidste ikke at
Unigine Valley var cpu
limiteret. Men alt det andet har jeg styr på, og alt er opdateret til nyeste version:)
Unigine Valley er mest CPU limiteret og har aldrig skaleret super godt i SLi. Dog et par fif - vær sikker på at din strømstyring for windows er sat for maksimal ydeevne (ikke balanceret). Opdater til den seneste MSI Afterburner udgave, den virker bedre med de senere nvidia drivere. Efter du indstiller sliderne i MSI Afterburner, så husk at trykke "apply", ellers tager ændringerne ingen effekt /content/gfx/smilies/alien.gif .
Skrev superman d. 20-07-2018 00:03:02
Prøv at bruge Unigine Heaven 4.0 til dine tests af grafikkortene. Den benchmark er primært GPU fikseret, så der skulle forskelle gerne vise sig promte !
Skrev Gripen90 d. 20-07-2018 05:20:31
Her vil jeg give Gripen90 ret. Valley er mere CPU bound end GPU. Enten som han forslår så prøv heaven eller enten Basemark eller superposition som er lavet af de samme som har lavet valley/heaven bench men er deres nyeste benchmark og langt mere GPU intens end valley er det.
Interessant test af Steve fra Hardware Unboxed. Her sætter han core i7 980X i duel mod mange af de nyere cpu'er f?ra 2017/2018.
Interessant test af Steve fra Hardware Unboxed. Her sætter han core i7 980X i duel mod mange af de nyere cpu'er f?ra 2017/2018.
https://www.techspot.com/artic...
Video:https://www.youtube.com/watch?...
Skrev Gripen90 d. 26-07-2018 16:10:06
Interesanst test. Dog kan jeg se de har glemt en vigtig detalje da de OC CPU. Ud fra resultaterne vil jeg våge og påstå at de ikke har fået skruet op for? ?ULCK til ca. 3600 MHz give or take. ?Tag f.eks. Cinebench R15 ?de score ?single 130 og multi 968 hvor jeg score single 135 og multi 1027. og det er fordi jeg har ULCK skruet højere op. Det er jeg ret sikkert på.
Så kan vi også lige tage Far Cry 5 1080P. de får en gennemsnit på ?92 FPS, hvor jeg får 97 FPS. igen betydningen af ULCK bliver skruet for.
Ja og omkring 40 fps i Farcry 5 på de lidt mindre 9xx cpuer
De lave FPS vil jeg nu mere give dit gamle grafikkort skylden for. R7950 er ikke helt ny længere jo.
Ja og omkring 40 fps i Farcry 5 på de lidt mindre 9xx cpuer
Skrev _Letni d. 26-08-2018 21:41:06
Så efter de høje temperature vi har haft denne sommer er over nu. Er det igen tid til benchmark og spil. Jeg forventer og skal have BF V, så der lander der jo nok lidt bench af spillet til den tid.
Denne gang må i dog nøjes med Basemark.
Som var nok til en 3 plads i denne her tråd jeg deltager i over hos techpowerup.com. Så det er jo ikke så ringe endda.
https://www.techpowerup.com/fo...#291 Sejt Skyline. Kan du spille ved de settings, eller det bare til benchmark?
#291 Sejt Skyline. Kan du spille ved de settings, eller det bare til benchmark?
Skrev superman d. 08-09-2018 23:37:52
CPU´en ville kunne spille ja i sig selv. Men køling bliver et problem og lige så den mængde volt som smides gennem den ved den clock speed. De volt vil jeg på igen måde bruge til hverdag, ide det vil drastisk nedsette CPU´s levetid. Men hvis køling var bedre og lige glad med volt, så ja kunne den bruges til spil.
Grafikkort der i mod er svaret nej slet ikke. Den er slet ikke spil stabil ved de clocks. De clock ved den benchmark er den lige på vippen til at crash. Både på GPU og vram. Til spil køre jeg lavere clocks.
Men Skyline... En Xeon koster ikke det hvide ud a øjnene længere. Hvis den dør så dør den :pp
Udfordring(hvis du tør) Boot den ved 5Ghz. 😈 Det lykkedes med min gamle I7 970. Det lykkedes ikke at åbne noget som helst dog 🤣
Skrev superman d. 08-09-2018 23:37:52CPU´en ville kunne spille ja i sig selv. Men køling bliver et problem og lige så den mængde volt som smides gennem den ved den clock speed. De volt vil jeg på igen måde bruge til hverdag, ide det vil drastisk nedsette CPU´s levetid. Men hvis køling var bedre og lige glad med volt, så ja kunne den bruges til spil.
Grafikkort der i mod er svaret nej slet ikke. Den er slet ikke spil stabil ved de clocks. De clock ved den benchmark er den lige på vippen til at crash. Både på GPU og vram. Til spil køre jeg lavere clocks.
Skrev skylineGTR d. 09-09-2018 11:08:06
Skrev superman d. 08-09-2018 23:37:52CPU´en ville kunne spille ja i sig selv. Men køling bliver et problem og lige så den mængde volt som smides gennem den ved den clock speed. De volt vil jeg på igen måde bruge til hverdag, ide det vil drastisk nedsette CPU´s levetid. Men hvis køling var bedre og lige glad med volt, så ja kunne den bruges til spil.
Time Spy kører/beregner testen i en intern opløsning på 2560x1440 uafhængigt af den fysiske skærms opløsning, så det har ingen indflydelse på resultatet. Time Spy Extreme kører/beregner testen internt i 3840x2160
Ok Skyline. Selv har jeg et hverdags clock på 4.2 GHz på min i7 980x, også kører med 1449 MHz på mine 2 stk. gtx 980 kort. Og det spiller bare stabilt i alle spil, har dog måtte give kortene lidt mere voltage. Hvad er det nu forskellen på cpu voltage og cpu pll voltage er i bios? Kører selv med henfoldsvis 1.28125 og 1. 24550. Prøvede lige at køre en test med dette OC med 3Dmark Time Spy 1.0 Ved så ikke om det betyder noget at min skærm kører 3840x2160 4k eller om testen er lige glad med det, kan ikke rigtig ændre på opløsningen med Time Spy. https://www.3dmark.com/3dm/284...
Skrev superman d. 10-09-2018 19:41:56
Men Skyline... En Xeon koster ikke det hvide ud a øjnene længere. Hvis den dør så dør den :pp
Udfordring(hvis du tør) Boot den ved 5Ghz. 😈 Det lykkedes med min gamle I7 970. Det lykkedes ikke at åbne noget som helst dog 🤣
Skrev Balanovic d. 09-09-2018 13:57:47
Og smide den op på 5 GHz vil ikke rigtig være noget værd. Temp ville være insane og CPU vil throttle helt vild, hvis ikke lukke sig selv helt ned. Jeg er altså kun på luftkøling. 5 GHz er urealistisk. Det suden pressor jeg min CPU, men jeg er heller ikke direkte ude på at brænde den af.
Ok Skyline. Selv har jeg et hverdags clock på 4.2 GHz på min i7 980x, også kører med 1449 MHz på mine 2 stk. gtx 980 kort. Og det spiller bare stabilt i alle spil, har dog måtte give kortene lidt mere voltage. Hvad er det nu forskellen på cpu voltage og cpu pll voltage er i bios? Kører selv med henfoldsvis 1.28125 og 1. 24550. Prøvede lige at køre en test med dette OC med 3Dmark Time Spy 1.0 Ved så ikke om det betyder noget at min skærm kører 3840x2160 4k eller om testen er lige glad med det, kan ikke rigtig ændre på opløsningen med Time Spy. https://www.3dmark.com/3dm/284...
Skrev superman d. 10-09-2018 19:41:56
CPU PLL voltage skal du ikke bide dig så meget i. De volts som er vigtige for et stabilt oc er CPU voltage, QPI/DRAM core voltage og DRAM bus voltage. CPU PLL ligger hos mig bare på den lavest mulige (1.8 volt lige ud) også har jeg ikke rodet mere med den. Kun de 3 nævnte volt justere jeg på. Alle andre volt er bare sat til dne laveste volt muligt.
Også lige min 3dmark time spy score.
https://www.3dmark.com/spy/233...
Mine bios settings som de er lige nu.
Den bliver ved med at postere mit svar? Må godt slette dem.
Tak for info drenge. Ku være jeg skulle skrue lidt ned for cpu pll voltage:)
Kan se at jeg bruger 10 gb ram ud af de 12 gb når jeg spiller BF 1. Så tænkte det var på tide at opgradere til 24 gb, men hvilke 6x4 ram kan man bruge? Kan huske da jeg byggede mit x58 setup at jeg var nødt til at sortere mine 6x2 ram så samme serie sad i slot 1,3,5 og den anden trible serie sad i 2,4,6 ellers ville den kun vise 8 gb ram. Så x58 bundkort kan være lidt sart med de ram man bruger. Har også læst at nogle kører med 6x8 ram altså 48 gb ram, nogle der har erfaring med det?
Kan man være heldig at 6 af dem her vil fungere selvom de ikke er fra et trible sæt.
Det ser sådan ud hos mig Skyline og det kører bare stabilt, men kunne godt være fristet til at gå op på 4.4 GHz.
CPU PLL voltage kan jeg ikke få længere ned end 1.20575 efter det går den på auto.
Skrev superman d. 14-09-2018 20:31:31
Det ser sådan ud hos mig Skyline og det kører bare stabilt, men kunne godt være fristet til at gå op på 4.4 GHz.
CPU PLL voltage kan jeg ikke få længere ned end 1.20575 efter det går den på auto.
Skrev superman d. 14-09-2018 20:31:31
Sorry jeg først svare tilbage nu, men har haft sindssyg travlt de sidste 2-3 uger. Kan se bios ser lidt anderledes hos dig end hos mig og at du har overclock via multiplier, hvor jeg har taget oc via BLCK. Men okay ja. CPU PLL lader du bare køre på de laveste volt muligt. Faktisk en ganske god cpu core volt for det oc. 1.28 volt for 4.25 GHz det er bestemt godt. MIn kræver 1.35 volt for 4.25 GHz men det kan skyldes jeg OC´er via BLCK, det kræver nemlig typisk mere volt en multiplier oc. Du kan trygt gå op til 4.4 GHz, volt er langt fra max volt i nu. Ifølge intel er max safe volt på cores for en I7 980X 1.4 volt lige ud. Så længe bare temp stadig er på et sikkert område kan du sagtens hæve både volt og core clock i nu. Til 4.42 GHz BLCK oc giver jeg min 1.41 volt i bios og du giver den 1.28 volt nu. Så du kan rolig gå videre i nu.
Din ULCK frekvens skal du prøve at sætte op til ca. 3600 MHz og for at det er stabilt, skal QPI/DRAm core volt have ca. 1.35 volt for at være stabilt. Men det vil kvikke dit system op. Det vil føles mere smidig og spil vil få et boost i FPS så frem dine GPU´er ikke ellerede er maxet ud selv følgelig. Det vil måske også booste din boot tid afhængi af hvor hurtigt dit c-drev er. Det gav et boost for mig at gøre det, men nu køre jeg også med en M.2 SSD som jo er hurtgere end en sata ssd.
Kan se at jeg bruger 10 gb ram ud af de 12 gb når jeg spiller BF 1. Så tænkte det var på tide at opgradere til 24 gb, men hvilke 6x4 ram kan man bruge? Kan huske da jeg byggede mit x58 setup at jeg var nødt til at sortere mine 6x2 ram så samme serie sad i slot 1,3,5 og den anden trible serie sad i 2,4,6 ellers ville den kun vise 8 gb ram. Så x58 bundkort kan være lidt sart med de ram man bruger. Har også læst at nogle kører med 6x8 ram altså 48 gb ram, nogle der har erfaring med det?
Kan man være heldig at 6 af dem her vil fungere selvom de ikke er fra et trible sæt.
https://www.komplett.dk/produc...
Skrev superman d. 25-09-2018 00:20:27
X58 supports officelt op til 24 GB ram, så det skulle det intet være i vejen for. Jeg klare mig dog fint med 12 GB i nu. Det kommer også and på hvor meget andet du har til at køre i baggrunden i nu som bruger ram. Jeg har i ilde et ram for brug på lige under 3 GB med alt bagrunds halløj så som virus program, MSI afterburner osv.
Men hvad ram angår ved jeg fra erfaring at X58 asu bundkort kan være sart overfor hvilke ram man bruger. Så vil nok anbefale dig at kigge på asus list over tested og kompitable ram for dut asus bundkort.
Ram listen finder du evt. her:
Også til det jeg har fordrevet tiden med siden sidst. Sidste weekgend tog jeg sidste skridt i kølings upgrade og gik fra volt regulering til PWM regulering. Til det blev der installeret en ny fan controller: Aquacomputer aquaero 6 XT black/blue fan controller. Den her, en dyr fætter men det værd ide den har PWN kontrol men også et hav af andre funktioner så som man kan tilslutte både LED og RGB lys til den som regulere og lige så kan der tilsluttes vandpumpe og en masse andet.
https://www.aquatuning.co.uk/w...
Jeg har dog beholdt en af de gamle fan controllers fordi nogle få af fans er kun 3 pins og derfor kun volt reguleret. Ellers er alle fans (noctua på cpu køler + corsair ML 120/140 i kabinet) nu PWM reguleret.
Så her er lidt billeder af mit seneste tiltag.
Selve fan controller + ledninger inden montering.
Her er den så monteret.
Til den nye fan controller er der også noget software til hvor jeg bl.a. kan lave fan curves og det er altså noget der virker. Dog er jeg stadig i fasen med at optimere curves til CPU og GPU. Men jeg er tæt på at have noget som bare virker nu. Ud over det kan jeg via PWM også nu også sænke RPM langt lavere end med volt regulering. Med de gamle controllers gik noctua cpu køler fans mindst 1400 RPM på lavste og corsair ML 120 gik 1200 RPM. Med PWM på laveste kan noctua fans nu snorre så lavt som lige under 300 RPM og corsair liger på ca. 450 RPM. En klar forbedring som også har sænket støj betragteligt.
Laveste fan RPM.
Højeste fan RPM. En god bred arbejds område nu. Så kan pc både være død stille nu men også køle med høje RPM når det er påkrævet til f.eks. benchmark. Herligt 😀
Her er så de to fan curves jeg arbejder på at optimere lidt mere i nu. Men jeg er tæt på nu at være færdig,
Resten af pc har ikke ændret sig meget. Dog har jeg monteret et par 80 MM fans oven på CPU køler som et experiment. Det har vist sig at når alle fans køre lav RPM giver det noget at have de 2 fans til at hjælpe med, mens ved høje RPM er de ikke meget værd. Så de bruges når jeg laver let arbejde på pc så som youtube. Det hjælper med at holde RPM nede på noctua fans i ilde og der med støj nede. Så de får lov til at blive der selv om det er en utraditionel ting at gøre. Men traditioner er til for at blive brudt 🤣. Når ja så har jeg også flyttet kabinet fan bag CPU køler ud af kabinet og stripset den fast, da jeg ellers tror den virker som en prop og køler har svære ved at komme af med den varme luft. Ikke helt så køn, men nogle gange er det funktioner over udseende. Detsuden er det bag fra, så det ses ikke til hverdag alligevel. Nå men her er lidt updaterede billeder som den står lige nu.
#303 Hold da op Skyline du har en del blæsere i kabinettet. :yes: Men ellers ser det lækkert ud med dit nye legetøj. Havde også en gang det Antec kabinet 1200 hvor jeg kørte quad sli med 2 stk. gts 295 kort. 🙂
Men ja tror at mit store ram forbrug må være kommet til efter jeg købte den 43 tommer 4K i 3840x2160 opløsning, der er jo lidt der skal fyldes ud. Det er så kun i BF1 jeg ser sådan et stort forbrug, og har ikke andet kørende i bagrunden. Men ja 1.28 volt for 4.25 GHz er også ret godt syns jeg. Men før jeg hiver den videre op i GHz så er jeg ved at opgradere lidt på kabinet og en AIO 360 vankøler.
#303 Hold da op Skyline du har en del blæsere i kabinettet. :yes: Men ellers ser det lækkert ud med dit nye legetøj. Havde også en gang det Antec kabinet 1200 hvor jeg kørte quad sli med 2 stk. gts 295 kort. 🙂
Men ja tror at mit store ram forbrug må være kommet til efter jeg købte den 43 tommer 4K i 3840x2160 opløsning, der er jo lidt der skal fyldes ud. Det er så kun i BF1 jeg ser sådan et stort forbrug, og har ikke andet kørende i bagrunden. Men ja 1.28 volt for 4.25 GHz er også ret godt syns jeg. Men før jeg hiver den videre op i GHz så er jeg ved at opgradere lidt på kabinet og en AIO 360 vankøler.
https://www.coolermaster.com/c...
https://www.nzxt.com/products/...
Skrev superman d. 06-10-2018 20:20:15
Jamen jeg skulle jo have noget at blæse på ikke 😛. Nej de mange fans er blanding af flere ting. De gamle fans var slidt op (de var efter hånden 9 år gamle), så det var på tide at få noget gjort ved det. Så kom den her afsindige varme og tørre sommer oven i + jeg ønskede at hæve CPU oc fra 4.25 GHz lige som dig til et højere clock. Resultatet af alt det sammen lagt ser du så her nu. Jeg overdimensionerede køling således at jeg selv på en varm sommerdag kan holde mit OC som det er nu uden og skal til at skrue ned til sommer også kunne jeg jo lige så godt gøre det ordenligt fra starten af. Gider ikke halv hjertede løsninger, det fortryder man alligevel senere. Det har jeg prøvet så tit, så det er jeg stoppet med at gøre.
Ja hvis du køre 4K nu, vil dit ram forbrug også stige der med. Men hvis det kun er med BF1 du ser så højt et ram forbrug, ville jeg ikke smide mere ram i bare for et spil og du har stadig 2 GB til overs i nu tråsalt. Du sage jo det brugte 10 GB ram. Jeg klare mig med 12 GB i nu, Jeg vil ikke smide flere ram i nu.
God ide at få upgraderet køling inden du smider den højere op. efter hånden som du nærmer dig 1.4 volt kan jeg skrive under på at de her gamle chips bliver lune og skal have noget køling der dur.
Husk som jeg skrev også at få ULCK clock op. Det er altså det værd og du kan bestemt mærke forskel. På auto som den gør på dine billeder køre den kun ca. 2600-2700 MHz på ULCK. Jeg køre der 3726 MHz ved 1.375 volt. Det er noget som virker også.
Så fik jeg hævet ULCK til 3600 MHz, og lidt mere volt 1. 3 før den var stabil, samt stillet strømstyring til høj ydeevne i Windows. :yes:
Skrev superman d. 06-10-2018 20:20:15Jamen jeg skulle jo have noget at blæse på ikke 😛. Nej de mange fans er blanding af flere ting. De gamle fans var slidt op (de var efter hånden 9 år gamle), så det var på tide at få noget gjort ved det. Så kom den her afsindige varme og tørre sommer oven i + jeg ønskede at hæve CPU oc fra 4.25 GHz lige som dig til et højere clock. Resultatet af alt det sammen lagt ser du så her nu. Jeg overdimensionerede køling således at jeg selv på en varm sommerdag kan holde mit OC som det er nu uden og skal til at skrue ned til sommer også kunne jeg jo lige så godt gøre det ordenligt fra starten af. Gider ikke halv hjertede løsninger, det fortryder man alligevel senere. Det har jeg prøvet så tit, så det er jeg stoppet med at gøre.
Ja hvis du køre 4K nu, vil dit ram forbrug også stige der med. Men hvis det kun er med BF1 du ser så højt et ram forbrug, ville jeg ikke smide mere ram i bare for et spil og du har stadig 2 GB til overs i nu tråsalt. Du sage jo det brugte 10 GB ram. Jeg klare mig med 12 GB i nu, Jeg vil ikke smide flere ram i nu.
God ide at få upgraderet køling inden du smider den højere op. efter hånden som du nærmer dig 1.4 volt kan jeg skrive under på at de her gamle chips bliver lune og skal have noget køling der dur.
Husk som jeg skrev også at få ULCK clock op. Det er altså det værd og du kan bestemt mærke forskel. På auto som den gør på dine billeder køre den kun ca. 2600-2700 MHz på ULCK. Jeg køre der 3726 MHz ved 1.375 volt. Det er noget som virker også.
Skrev skylineGTR d. 06-10-2018 20:47:59
Så fik jeg hævet ULCK til 3600 MHz, og lidt mere volt 1. 3 før den var stabil, samt stillet strømstyring til høj ydeevne i Windows. :yes:
Skrev superman d. 06-10-2018 20:20:15Jamen jeg skulle jo have noget at blæse på ikke 😛. Nej de mange fans er blanding af flere ting. De gamle fans var slidt op (de var efter hånden 9 år gamle), så det var på tide at få noget gjort ved det. Så kom den her afsindige varme og tørre sommer oven i + jeg ønskede at hæve CPU oc fra 4.25 GHz lige som dig til et højere clock. Resultatet af alt det sammen lagt ser du så her nu. Jeg overdimensionerede køling således at jeg selv på en varm sommerdag kan holde mit OC som det er nu uden og skal til at skrue ned til sommer også kunne jeg jo lige så godt gøre det ordenligt fra starten af. Gider ikke halv hjertede løsninger, det fortryder man alligevel senere. Det har jeg prøvet så tit, så det er jeg stoppet med at gøre.
Skrev superman d. 07-10-2018 00:11:50
Godt. Kan du så mærke forskel nu. evt. i spil?
hvis du har kørt cinebench R15 før og efter. Burde din score også være steget en smule med ULCK skruet op.
Skrev superman d. 07-10-2018 00:11:50Godt. Kan du så mærke forskel nu. evt. i spil?
hvis du har kørt cinebench R15 før og efter. Burde din score også være steget en smule med ULCK skruet op.
Skrev skylineGTR d. 07-10-2018 00:37:38
Har lige kørt enSå fik jeg hævet ULCK til 3600 MHz, og lidt mere volt 1. 3 før den var stabil, samt stillet strømstyring til høj ydeevne i Windows. :yes:
Skrev superman d. 07-10-2018 00:11:50Godt. Kan du så mærke forskel nu. evt. i spil?
Jeg har ikke kørt cinebench endnu. Kørte nogle 3Dmark test og crashede, det gjorde det også i BF1. Men efter lidt fin justering med cpu volt og QPI/DRAM core voltage så blev det stabilt. Har ikke hævet GHz endnu, venter lige på 360 vandkøler, men fortsættelse følger. :yes: Men i BF1 ser det sådan ud på hele mit system med alt på OC. 🙂 Det er hårdt at fylde den (43) 4K skærm ud men det ser fanme godt ud, og der er selvfølig vsync aktiveret og den holder næsten 60 fps hele tiden.
Skrev superman d. 07-10-2018 02:27:26
Har lige kørt enSå fik jeg hævet ULCK til 3600 MHz, og lidt mere volt 1. 3 før den var stabil, samt stillet strømstyring til høj ydeevne i Windows. :yes:
Jeg har ikke kørt cinebench endnu. Kørte nogle 3Dmark test og crashede, det gjorde det også i BF1. Men efter lidt fin justering med cpu volt og QPI/DRAM core voltage så blev det stabilt. Har ikke hævet GHz endnu, venter lige på 360 vandkøler, men fortsættelse følger. :yes: Men i BF1 ser det sådan ud på hele mit system med alt på OC. 🙂 Det er hårdt at fylde den (43) 4K skærm ud men det ser fanme godt ud, og der er selvfølig vsync aktiveret og den holder næsten 60 fps hele tiden.
Skrev superman d. 07-10-2018 02:27:26
cinebench R15
og scorede 985, og hvis jeg husker rigtigt var scoren før 8xx et eller andet så noget må det have hjulpet.
Skrev superman d. 07-10-2018 13:19:03
985 score så ligger du også lige der omkring hvor jeg ligger nu. Sidst jeg kørte en run ved 4.25 GHz fik jeg 995. Baseret ud fra det, vil jeg mene du har et godt fornuftigt oc nu på din CPU med de settings du har nu. Så er det næste nu og så hævet core clock når du får den nye AIO sat på.
Vil det være bedre at slå speedstep fra for at opnå et højere og stabilt OC på min 980x?
Vil det være bedre at slå speedstep fra for at opnå et højere og stabilt OC på min 980x?
Skrev superman d. 16-10-2018 17:57:27
Jeg vil sige det burde ikke være nødvendigt. Jeg har altid haft speedstep slået til uanset mit OC på CPU. Selv når den bliver presset op på 4.75 GHz er speedstep stadig aktiv.
By the way. Nu har jeg leget lidt med oc på egen CPU således den nu køre via multiplier og 4.43 GHz og ikke rigtig via BLCK. Miltiplier er nu 33 og BLCK er hævet 2 trin 135. Det sidste var lige for at finjustere ram og ULCK clock. Så hvis du vil kan jeg smide mine bios settings up til dig.
Hvordan køre dit efter du har hævet ULCK til de 3600 MHz?
Er det og så godt at køre med på min xeon X5650?
Det burde ikke have nogen forskel om det er Xeon I7 cpu. Det er basalt set de samme DIE de er fremstillet på.
Er det og så godt at køre med på min xeon X5650?
Skrev _Letni d. 16-10-2018 19:37:47
Ok jeg lader speedstep være slået til så. Så bare en video hvor en foretrækker at slå det fra. Ja bare smid bios op Skyline det altid
Skrev superman d. 16-10-2018 17:57:27Jeg vil sige det burde ikke være nødvendigt. Jeg har altid haft speedstep slået til uanset mit OC på CPU. Selv når den bliver presset op på 4.75 GHz er speedstep stadig aktiv.
By the way. Nu har jeg leget lidt med oc på egen CPU således den nu køre via multiplier og 4.43 GHz og ikke rigtig via BLCK. Miltiplier er nu 33 og BLCK er hævet 2 trin 135. Det sidste var lige for at finjustere ram og ULCK clock. Så hvis du vil kan jeg smide mine bios settings up til dig.
Skrev skylineGTR d. 16-10-2018 18:12:44
https://www.youtube.com/watch?...Ok jeg lader speedstep være slået til så. Så bare en video hvor en foretrækker at slå det fra. Ja bare smid bios op Skyline det altid spændene at sammenligne OC, men det er ret ens med mit indtil videre. kører 35 på multiplier og 133 på BLCK.
Skrev superman d. 16-10-2018 17:57:27Jeg vil sige det burde ikke være nødvendigt. Jeg har altid haft speedstep slået til uanset mit OC på CPU. Selv når den bliver presset op på 4.75 GHz er speedstep stadig aktiv.
Nyt kabinet og vandkøl er bestilt så skal snart til at lege lidt med GHz.Efter jeg satte ULCK
til 3600 MHz har jeg mindre fps dyk i spil, satte også strømstyring til højydeevne
så jo det kan bestemt mærkes. 🙂
Skrev superman d. 16-10-2018 20:05:00
Ok jeg lader speedstep være slået til så. Så bare en video hvor en foretrækker at slå det fra. https://www.youtube.com/watch?... Ja bare smid bios op Skyline det altid spændene at sammenligne OC, men det er ret ens med mit indtil videre. kører 35 på
multiplier
og 133 på BLCK. Nyt kabinet og vandkøl er bestilt så skal snart til at lege lidt med GHz.Efter jeg satte ULCK
til 3600 MHz
har jeg mindre fps dyk i spil, satte også strømstyring til høj ydeevne så jo det kan bestemt mærkes. :yes:
Ifølge nogle kan det gøre et OC mere stabilt ved at slå sped step fra. Jeg har det dog sådan at et OC skal være stabilt uanset hvad jeg gør ved CPU og med sped step slået til. Hvis det ikke er stabilt, så betragter jeg ikke det oc for stabilt lige så vel at det ikke er stabilt hvis det forsager frysen, BSOD og ligene.
Jeg smider bios settings op senere så. Dog nok først i weekgenden.
Godt at du kan mærke forskel. Det burde det nemlig også give. Det som enelig sker når du sætter hastigheden op på BLCK er at du hæver brånd bredden altså kommunikations hastigheden mellem CPU, ram og PCI så altså også dit grafikkort. Så data kan overflyttes hurtigere mellem hardwaren resultat mere stabile FPS og for mig i vært fald også flere FPS i spil og en PC som føles hurtigere i hverdagen også (det sidste kan måske også skyldes den M.2 SSD jeg bruger kan overføre data hurtigere mellem CPU og ram og SSD. Jeg har dog strømstyring til balanceret forsat.
Ok jeg lader speedstep være slået til så. Så bare en video hvor en foretrækker at slå det fra. Ja bare smid bios op Skyline det altid
spændene at sammenligne OC, men det er ret ens med mit indtil videre. kører 35 på multiplier og 133 på BLCK.
Nyt kabinet og vandkøl er bestilt så skal snart til at lege lidt med GHz.Efter jeg satte ULCK
til 3600 MHz
har jeg mindre fps dyk i spil, satte også strømstyring til højydeevne
Som lovet er her bios settings jeg bruger til 4.43 GHz oc multiplier.
Lækkert Skyline. Jeg har fået nyt Cooler MasterOk jeg lader speedstep være slået til så. Så bare en video hvor en foretrækker at slå det fra. Ja bare smid bios op Skyline det altid
spændene at sammenligne OC, men det er ret ens med mit indtil videre. kører 35 på multiplier og 133 på BLCK.
til 3600 MHz
har jeg mindre fps dyk i spil, satte også strømstyring til højydeevne
Skrev superman d. 16-10-2018 20:05:00Som lovet er her bios settings jeg bruger til 4.43 GHz oc multiplier.
Skrev skylineGTR d. 20-10-2018 16:42:18
Så blev det gamle setup opgraderet lidt, og alle faner plus Krakens faner bliver styret af mine egne fankuver på cam software. Så helt stille ved idle og fuld blæs ved gaming. Og Kraken viser sig at køle lidt bedre end den gamle Phanteks luft køler, så det giver mulighed for at skrue lidt mere på cpu.
Så blev det gamle setup opgraderet lidt, og alle faner plus Krakens faner bliver styret af mine egne fankuver på cam software. Så helt stille ved idle og fuld blæs ved gaming. Og Kraken viser sig at køle lidt bedre end den gamle Phanteks luft køler, så det giver mulighed for at skrue lidt mere på cpu.
Skrev superman d. 28-10-2018 01:24:56
Lækkert. Så er det med at få skruet CPU clock højere op nu til de 4.4 GHz eller hvad køleren nu kan følge med til.
Alle mine case fan + CPU fan er også fan curve styret nu. Det er altså bare herligt med PWM styring. Det var noget jeg skulle have konventeret maskinen til for længst. Til ilde har jeg sat alle PWM styret fans til 600 RPM (minimum er ca. 450 RPM for corsair fans og noctua fans på cpu køler er ca. 280 RPM), men det giver lige lavt nok airflow, så valgte at gå videre med ca. 600 RPM til ilde også fra 55 grader på CPU og fra 60 grader på GPU curve begynder fan speed så og stige alt efter temperaturen for så at max fan speed ved 75 grader for CPU og 85 grader for GPU.
Mine fan curves som nu er den endelige færdige curve. måske til sommer ilde speed så skal hæves lidt.
Har også kabinet faner/Krakens 3 faner og vandpumpe styret af software, og det er nice at man ikke selv skal gøre noget ved det når der skal games. Har testet og finjusteret på et 4.5 GHz OC og det er stabilt nu. Har spillet BF1 i over 2 timer og det virker bare, cpu ligger omkring 63-68 grader alt efter hvad der sker i spillet. Så nu ser det sådan ud Skyline.
Hvis det der er stabilt og du holde temp på et sikkert område (max 80 c) ved fuld load. Så har du der et rigtigt fornuftigt oc. Faktisk kan jeg se du har en cpu som overclokker bedre end min. 4.52 ghz ved 1.4 volt lige ud hvor min skal have 1.41 volt bare for at kunne 4.42 ghz. Kan se din ulck clock lige så kræver lavere volt.
Har også kabinet faner/Krakens 3 faner og vandpumpe styret af software, og det er nice at man ikke selv skal gøre noget ved det når der skal games. Har testet og finjusteret på et 4.5 GHz OC og det er stabilt nu. Har spillet BF1 i over 2 timer og det virker bare, cpu ligger omkring 63-68 grader alt efter hvad der sker i spillet. Så nu ser det sådan ud Skyline.
Skrev superman d. 29-10-2018 22:35:20
Temp ser fine ud der. Min egen CPU ligger mellem 64 og 72 grader på cores i Far Cry 5. Det er ved at være lidt tid siden jeg sidst spillede BF1, så kan ikke lige kuske core temp i det spil.
Ja nogen gange skal man heldig Skyline. :yes: Ser sådan ud efter 2 timer i BF1.
Skrev superman d. 29-10-2018 23:53:13
jeg vil også være med 😎 😲 når det er koldt udenfor så kan køleren nemt følge med, gad vide hvor stabilt det er? Har bare skruet lidt op og kørt cinebench 😲https://imgur.com/a/QXsZhfE
Bringer lige gamle minder frem!
https://valid.x86.fr/show_oc.p... 5037Mhz @ Vandkøling.
Den var stabil på de 5Ghz ved alle 3Dmark og 4.96Ghz i Cinebench.
Wprime32 1024MB slog dog lidt hårdere på den, prøver at se om jeg kan finde nogle gamle billedere frem! :O) havde den tilbage i 2010 til slut 2011-
Så vil jeg lige dele lidt OC resultater af min lettere overclocket Xeon
Min Xeon kan også 🙂
#328 det er nu Asus mobo jeg har fornøjelsen af. Det er egentlig fedt at du har bemærket det med nb clock. Den har altid stået på 3600??? Nu har jeg lige pillet lidt og kører et par test, så ser vi om det giver lidt...
#328 det er nu Asus mobo jeg har fornøjelsen af. Det er egentlig fedt at du har bemærket det med nb clock. Den har altid stået på 3600??? Nu har jeg lige pillet lidt og kører et par test, så ser vi om det giver lidt...
Skrev Rafcio d. 18-11-2018 22:10:42
Ah ja my bad. Jeg fik hvis set lidt for hurtigt i din profil. Det var hvis dit grafikkort mine øje lige skimtede lidt for hurtigt hend over😢
Jeg ligger tit mærke til med nordbro, for det er noget mange x58 bruger over seer når de ocer deres cpu'er.
Men pg få den hævet til ca. 3600 mhz burde resultere i en lidt højere score.
jaaa, nu har jeg hygget lidt med bsod efter jeg fik lavet om på det, enten bliver min nb for varm og stå af med den højere frekvens eller ved jeg ikke hvad men stabilt er det overhoved ikke, fik kun nået at køre winrar bench og der var næsten en tusse at hente men cinebech gav bsod efter halvdelen af testen. Jeg skal tage mig sammen en dag og få flyttet alt grej i min nye Cooler Master Cosmos II kabi, installere nyindkøbt Noctua d15 køler og lidt ekstra blæsere som du også fik sat på 😎😉 så kommer der gang i den
https://imgur.com/a/Rixapae det er hvad den så ku komme op på efter lidt ++ på vcore ( var ikke stabil ved 1.4 ) men nb vil den sq ikke ha jeg roder med 😕
jaaa, nu har jeg hygget lidt med bsod efter jeg fik lavet om på det, enten bliver min nb for varm og stå af med den højere frekvens eller ved jeg ikke hvad men stabilt er det overhoved ikke, fik kun nået at køre winrar bench og der var næsten en tusse at hente men cinebech gav bsod efter halvdelen af testen. Jeg skal tage mig sammen en dag og få flyttet alt grej i min nye Cooler Master Cosmos II kabi, installere nyindkøbt Noctua d15 køler og lidt ekstra blæsere som du også fik sat på 😎😉 så kommer der gang i den
Skrev Rafcio d. 18-11-2018 22:46:36
Ja nordbro bliver lun, specielt i den sommer varme vi hade i år, som var grunden til at jeg smed nogle fans på chipsæt køler.
Dog tror jeg dit bsod problem skyldes for lidt volt til dram/qpi volt og cpu volt skal mulig hvis også hæves lidt. Dram/qpi plejer at skal have i omegnen af 1.35 volt +/- lidt til 3600 mhz.
ja, det er korrekt, sidder lige og kværner mig igennem de gamle tråde jeg har gemt fra den gang jeg skulle i gang med oc og ja, vi skal deropad for at være stabilt, jeg måtte skrue ned pga varmen og fik så sat frekvens ned til de 3000 MHz for at få den stabil. Jeg må som sagt få styr på det med mere blæs på når tiden er til det, p.t. er der ikke så meget tid så det må blive 4.6 på cpuen så længe der er koldt i soveværelset 🤣
#327 NiclasAPJ, hvad sku den ha strøm på cpuen for at køre stabilt de 5 GHz ???
Omkring de 1.48 Volt, brugte den i en konkurrence, HWT havde sat i gang på TV2 Beep, "Inden I bella centeren" hvor vi benchmarked 3Dmark 11 Extreme.
Der gik lige sport i at få volt så langt ned så muligt, så hoppede fra 4.5 til 4.4 og syns den kunne trækkes godt ned.😀 Hvor ligger i henne med GHz og volt på jeres x58 setup? Jeg bruger 2 stk. 8 pins strømkabler til at fodre min cpu, giver det mere stabilitet.
Der gik lige sport i at få volt så langt ned så muligt, så hoppede fra 4.5 til 4.4 og syns den kunne trækkes godt ned.😀 Hvor ligger i henne med GHz og volt på jeres x58 setup? Jeg bruger 2 stk. 8 pins strømkabler til at fodre min cpu, giver det mere stabilitet.
Skrev superman d. 27-11-2018 22:09:52
Ikke dårligt for 4.4 ghz. Du har helt sikkert været heldig med den cpu.
Min egen skal have 1.41 volt for at være intel burn test stabil ved 4.42 ghz.
Skrev skylineGTR d. 27-11-2018 22:28:13
Håber også den holder længe. 🙂 Og kan godt anbefale sådan en Kraken aio vandkøler, det spiller bare.
Håber også den holder længe. 🙂 Og kan godt anbefale sådan en Kraken aio vandkøler, det spiller bare.
Skrev superman d. 27-11-2018 22:34:45
Lige ind til den bliver utæt😝. Nå men jeg er nu også glad for min noctua nh-d14 og din cpu skal nok holde en god rum tid i nu ved 1.34 volt. Vil på stå bundkort nok giver op før cpu gør det.
Lige ind til den bliver utæt😝. Nå men jeg er nu også glad for min noctua nh-d14 og din cpu skal nok holde en god rum tid i nu ved 1.34 volt. Vil på stå bundkort nok giver op før cpu gør det.
Skrev skylineGTR d. 27-11-2018 22:43:43
Så´det godt jeg har et bundkort mere på lager. Men man får nok aldrig et bedre x58 bundkort end Asus rampage 3 extreme til at OC med.
Skrev skylineGTR d. 27-11-2018 22:43:43
Så´det godt jeg har et bundkort mere på lager. Men man får nok aldrig et bedre x58 bundkort end Asus rampage 3 extreme til at OC med.
Skrev superman d. 27-11-2018 23:45:20
Mit bundkort har ellers været til storvask den gang jeg købte det., og virker stadigvæk perfekt.😉
Mangler kun et GFX :D så er jeg også klar til at oc min 980x :D
håber lidt på 4,7 på vandt :)
Lige pt kører den med 1.392 med 4.4GHz stabilt med den gamle Scythe Mugen køler. Har en Noctua nh-d15 på hylden, håber på 4.6 stabilt med den når der bliver tid til at rode med det en gang 😎
4,1 ghz på min x5660 med alle volt settings på auto
En lille update. 2019 bliver det sidste hele år for mig på x58. Nu skal der spares op til noget nyt. Men hva, til maj i år har jeg også været på X58 i 10 år😲
Bestemmelsen er taget efter jeg nu næsten har gennemført metro exodus og er startet op på far cry new dawn. De spil kræver altså lidt mere end hvad den stakkels gamle cpu kan klare. Det vil sige de spil har lidt for mange lag spikes eller jeg skal for meget ned i settings til hvad jeg bryder mig om.
Så i 2020 håber jeg at en ny maskinen kan komme i hus. Men først vil jeg vente på amd 3000 serie ryzen og intels næste nm die for minskelse også bestemme om det bliver amd eller intel jeg vælger. Jeg heller stadig mest til intel, men er rygterne sande omkring amd ryzen 3000 chips, er der nemlig også noget godt i vente der.
En lille update. Ikke så meget nyt end at jeg nu har gennem først Far Cry New Dawn og på High settings i 1600P køre det rimelig okay, men på ultra er det for lagene og FPS kommer lidt for tit under 60 FPS. Der kunne jeg til sammen ligning trække FC5 på ultra i 1600P.
Dagens enelige overraskelse var load temp. Hvor jeg forventede temp på den anden side af 70 grader, men meget overrasket så lå alle cores på den gode side af 60 grader. Her viser det nye køling jeg fik lavet sidste år virkelig hvor effektiv det er nu. Men jeg gjorde også en del ud af det. skiftede alle fans og ny controller m.m.
Men lige en genopfrisker. Det her var temp med de gamle fans i maskinen, dog var den test på en aften midt i sommeren sidste år som jo var ret lun, så var ude temp laverer var system temp også lidt lavere. Det skal der liges tages forbehold for.
Her er så ilde og load temp jeg har lige nu med det nye køling setup. En kraftig forbedring vil jeg sige og ikke mindst dagens possitive overraskelse. Husk CPU får stadig samme volt som testen før fan skift sidste år og stadig 4.4 GHz overclock.
Ja så er det her hvis sidste update for den her tråd. Ide jeg har valgt og gå Ryzen 3000. Så X58 vil i løbet af i år ikke længere være min primær pc.
Planlagt hardware til den nye er, som så kommer i mit gamle kabinet midler tidligt.
Ryzen 9 3950X kølet af en Noctua NH-D15.
16 eller 32 GB af G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C14 DC ram (rated til 3600 MHz og CL 14-15-15-35)
ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 bundkort.
Senere regner jeg med:
Samsung 980 EVO/PRO M.2 NVMe til os når de engang kommer. Regner med de køre PCIe gen 4. på ca. 500 GB til OS.
RTX 3080 eller 3080 TI afhængi af pris.
Og mere kommer senere, så som kabinet. Hvilken en er endnu ikke taget endelig beslutning om.
Ja så er det her hvis sidste update for den her tråd. Ide jeg har valgt og gå Ryzen 3000. Så X58 vil i løbet af i år ikke længere være min primær pc.
Planlagt hardware til den nye er, som så kommer i mit gamle kabinet midler tidligt.
16 eller 32 GB af G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C14 DC ram (rated til 3600 MHz og CL 14-15-15-35)
Senere regner jeg med:
Samsung 980 EVO/PRO M.2 NVMe til os når de engang kommer. Regner med de køre PCIe gen 4. på ca. 500 GB til OS.
Og mere kommer senere, så som kabinet. Hvilken en er endnu ikke taget endelig beslutning om.
Skrev skylineGTR d. 09-08-2019 18:31:20
Lyder altså som et mega lækkert setup. Håber du smider nogle personlige test op af den maskine 😀
Senere regner jeg med:
Lyder altså som et mega lækkert setup. Håber du smider nogle personlige test op af den maskine 😀
Skrev poulsen48 d. 09-08-2019 20:30:19
Jeg for venter bestemt også at det bliver en nice upgrade over X58. Uanset hvad, bliver den CPU tæsket i gennem nogle benchmark og ja dem kan jeg jo lige så godt smide op bag efter. Så nogle test kommer næsten helt af sig selv.
Men forvent ikke noget før hend i november/december. CPU bliver først lanceret engang i september også skal de lige komme i butikker samt hvis det ender som nu med ryzen. Så kan det være det kun er et lille antal som kommer først også går der ellers 1 måned før butikker har dem igen og jeg regner ikke med at købe den til lauch da priser tit kan være højere end ellers. Så venter hellere lidt tid så priser kan stabiliserer lidt.
Senere regner jeg med:
Jeg for venter bestemt også at det bliver en nice upgrade over X58. Uanset hvad, bliver den CPU tæsket i gennem nogle benchmark og ja dem kan jeg jo lige så godt smide op bag efter. Så nogle test kommer næsten helt af sig selv.
Men forvent ikke noget før hend i november/december. CPU bliver først lanceret engang i september også skal de lige komme i butikker samt hvis det ender som nu med ryzen. Så kan det være det kun er et lille antal som kommer først også går der ellers 1 måned før butikker har dem igen og jeg regner ikke med at købe den til lauch da priser tit kan være højere end ellers. Så venter hellere lidt tid så priser kan stabiliserer lidt.
Skrev skylineGTR d. 09-08-2019 21:03:47
Det kan jeg godt forstå at du ville vente til at priserne stabilisere sig, Men det bliver vildt og se nogle test 🙂
Evt sammenligne de nye test med det gamle setup du har nu, for man bedre kan se forskellene 😀
Men ja jeg glæder mig til og se det vilddyr i aktion 😀
fejl post
Senere regner jeg med:
Skrev skylineGTR d. 09-08-2019 21:03:47
Det kan jeg godt forstå at du ville vente til at priserne stabilisere sig, Men det bliver vildt og se nogle test 🙂
Evt sammenligne de nye test med det gamle setup du har nu, for man bedre kan se forskellene 😀
Men ja jeg glæder mig til og se det vilddyr i aktion 😀
Skrev poulsen48 d. 09-08-2019 21:09:52
Igen tvivl om at den CPU bliver lidt af et lille monster. Baseret på leaked benchmark as ES modelen.
Forventer jeg den out performer Intels I9 9960X stock og ligger på højde med en stock I9 9980XE i multicore performance og at den i spil ligger meget tæt på I9 9900K. Vi har jo ellerede set ryzen 9 3900X ligge meget tæt på 9900K i spil og give den et seriøst nederlag i multicore task.
Og med Ryzen 9 3950X´s 16 core/32 tråde, bliver den en seriøst trussel mod intel´s nuværende HEDT line up også måske det vigtigste af alt, så koster Ryzen 9 3950X tros en høj pris alene stadig kun det halve af hvad en I9 9960X koster. Derfor har jeg valgt 3950X i den her runde men også fordi jeg er træt af intels gang på gang lancere 14 NM baserede CPU´er og deres kommende comet lake er også 14 NM. Jeg gider ganske enkelt ikke vente længere på intel får taget sig sammen. Så AMD har vundet mig over den her gang.
Jeg tror ikke at priserne stabiliserer sig mere end ved udgivelse. R9 3900x koster stadig det samme som lidt over 1md siden.
Fik endelig min nr 2 (solgte den første til min lillebror, da jeg havde en R7 1700 i reserve) i fredags til min ITX ombygning jeg starter på i næste uge.
Jeg tror ikke at priserne stabiliserer sig mere end ved udgivelse. R9 3900x koster stadig det samme som lidt over 1md siden.
Fik endelig min nr 2 (solgte den første til min lillebror, da jeg havde en R7 1700 i reserve) i fredags til min ITX ombygning jeg starter på i næste uge.
Skrev Gripen90 d. 11-08-2019 19:01:35
Du har ret i med priserne ikke har ændret sig rigtigt siden lauch. Men ryzen 9 3959X kommer hvor det også forventes at intel kommer med comet lake ikke så lang tid der efter og det kan måske påvirke priser på ryzen 3000.
Men selv hvis ikke stabilisere sig mere, er der stadig en risiko for at priser kan blive unaturlig høje hvis cpu kun kommer i en begrænset antal og efterspørgslen er stor ved lauch som det var med de andre ryzen 3000.
Er begyndt og spille call of duty warzone på mit dejlige x58 setup. Men på grund af mappets størrelse så bruger jeg jeg næsten alle mine 12 gb ram. Der skulle vel ikke være nogen her i tråden som har et 24 gb triple channel sæt de vil sælge?
#358 Hvordan kører Warzone for dig? Med en i5-8600k på 4,6 ghz er min CPU på 90-100% hele tiden i task manager med et RTX2080
Spriz skrev d. 13-05-2020 12:00:55
#358 Hvordan kører Warzone for dig? Med en i5-8600k på 4,6 ghz er min CPU på 90-100% hele tiden i task manager med et RTX2080
Min i7 980x er OC til 4.4 GHz og lidt OC på mit Gigabyte gtx 980 G1 og det kører sådan set perfekt. Men er ved at løbe tør for ram da forbruget ligger på 11-12 GB. Mit grafikkort bruger næsten alle sine 4 GB vram. Så tænkte at opgradere til 24 GB ram og et gtx1080ti.
Nå der er stadig liv i den gamle tråd. Fint nok.
Hvor mange er stadig på X58 eller har Upgraderet?
Kan ikke fatte jeg har været på X58 i 11 år nu her den 22 maj. 22 maj 2009 var dagen jeg mod tog den dengang splitter nye I7 920 DO revision som en af de første på hol.dk og hwt.dk
også Gik jeg over til I7 980X januar 2017. Sikke en sjov rejse det har været, fuld af sjove experimenter så som GTX 1080 TI, M.2 NVMe SSD og få 980X op på 4.75 GHz på luft køling og min ghetto mod kølings upgrade og ikke mindst denne tråd som hade en langt større interesse end jeg troede.
X58 har været en fantastisk opblevelse gennem tiden. Bund solid platform som tåler tæsk og bare virker værd dag selv efter så mange år. Det eneste som er gået til i mit system er en USB 2.0 port på bundkort, ellers virker alt i nu som det skal.
Jeg bliver ved længe endnu. 😀
Jeg fortsætter da så sandelig også i et stykke tid endnu. Warzone kører med 90-110 fps i 1440p så ingen klager herfra 😀😎 dog som også #358 nævner er alle 12 gb ram i brug 😲
Jeg har lige fået liv i min igen med et andet bundkort. Men planen er at den skal overclockes til de 4 ghz og så skal jeg bare have fundet et billigt grafikkort til den til at den kan køre de lidt mindre spil som FS19
Herligt der stadig er garvede folk som holder fast i X58. Det eneste jeg bare er træt af, er at jeg virkelig ikke kan komme på mere nu og prøve med X58. Jeg føler jeg har hevet alt ud af X58 nu med mine projekter gennem tiden.
Hvilket også er den primær grund til at jeg ikke længere skriver i tråden.
Ja jeg har nu selv gået med overvejelserne selv at skifte til Ryzen 3 Men er atf økonomiske årsager endt ud med at finde et andet mobo til min pc istedet efter mit kære Rampage II Extreme valgte og stå af. Og så ved at jeg tilfældigt faldtte over et X58 setup med en i7 950 og et Asus p6X58D-E + 18 gb ram til 600 valgte jeg og slå til hvor jeg satte min Xeon i bundkortet istedet. og den kører nu godt.
Og så med den NVME adabter jeg købte af dig engang
_Letni skrev d. 14-05-2020 18:36:02
Ja jeg har nu selv gået med overvejelserne selv at skifte til Ryzen 3 Men er atf økonomiske årsager endt ud med at finde et andet mobo til min pc istedet efter mit kære Rampage II Extreme valgte og stå af. Og så ved at jeg tilfældigt faldtte over et X58 setup med en i7 950 og et Asus p6X58D-E + 18 gb ram til 600 valgte jeg og slå til hvor jeg satte min Xeon i bundkortet istedet. og den kører nu godt.
Og så med den NVME adabter jeg købte af dig engang
Jeg var også ved at ligge sidste planer for et ryzen 9 3950X baseret setup, men coronavirus, lock down og et mistet job. Satte en brat stopper for det projekt. Så nu må X58 not tage endnu et år som hoved maskine.
Heldigvis er X58 stadig rimelig relevant. Kun i nogle få nye spil kan jeg mærke cpu/platform alder.
Jeg regner nu med min får lov at køre et år mere inden den den får år titlen som m Retro pc dog stadig med Windows 10 men med nogen lidt mere periodisk korrekte komponenter.
@ SkylineGTR det lyder sgu godt nok træls med jobsituationen 😢 håber at det hurtigt løser sig.
@_Letni bare skru op for herlighederne, det er dejlig bræt 😉
Mon ikke de her vil kunne køre på Rampage lll extreme.
Ja nu lader jeg den køre på de 3 ghz i første omgang nu hvor den jo kun er luftkølet
superman skrev d. 14-05-2020 22:18:00
Mon ikke de her vil kunne køre på Rampage lll extreme.
https://www.fcomputer.dk/corsa...
Jo de skulle meget gerne virke der.
Men jeg ved at hvis jeg skal igang med at overcloke min cpu yderligere skal der ihvertfald smækkes en kraftigere cpu køler på den eller evt noget vandkøling
Tråden der stadigvæk spøger.
Efter jeg har ograderet til 24 gb ram så gik jeg lidt videre med et Zotac gtx 1080ti amp edition, som jeg har ombygget med en Raijintek Morpheus II Core Black Edition med 2 stk. EK blæsere. Selv i 3840x2160 og næsten alt til max i grafik indstillinger, så har jeg ikke set mere end 60 grader i Warzone og Battlefield V med OC på kortet. Og kører stadigvæk 4.4 GHz med min 980x på Rampage lll Extreme.🙂
Og den kører fint nok i warzone? ingen stutters eller andet der indikerer på at CPU er presset i knæ. Dit grafikkort kan i hvert fald sagtens.
cpu kører helt fint i warzone, vil prøve at lave 4.5 GHz overclock når jeg lige får lyst. Det eneste problem jeg har haft som mange andre også har med med x58 og 1080ti, er at bios (legacy) er for gammel til at genkende signal fra displayport. Så efter bios er bootet op så får jeg ingen video signal på skærmen, men slukker jeg for skærmen og venter til Windows er bootet så tænder jeg for skærm og der er billed på. Men ellers kører det bare rigtigt godt sammen, og pc har aldrig været i bedre form. 😀
@_Letni - du er velkommen til at kigge forbi Nyborg og få ganske gratis sådan en jeg har til overs på hylden: http://www.scythe-eu.com/en/pr...
Med push pull konfiguration er det en hidsig køler 😉
@superman - jeg fik udskiftet halvdelen af pcen før jeg fandt ud af hvad jeg skulle aktivere i biosen for at få det til at virke 😕😢 Det er Asus Express Gate du skal aktivere, så skulle det gerne fungere
Har ledt over alt i bios og kan ikke finde Asus Express Gate nogen steder, og har den nyeste bios. 😕 Hvor i bios finder du det henne?
Så min gamle X58 tråd vil ikke bare forblive på bunden af forummet og lige så stille dø ud. Lige som X58 selv. Kan også kun sige mit eget system bliver bare ved med at virke dag efter dag. Det er noget sej livet gammel hardware. Til november i år, er det 12 år siden X58 udkom og jeg har selv været på platformen i 11 og et halv år nu.
superman skrev d. 30-07-2020 22:04:54
Har ledt over alt i bios og kan ikke finde Asus Express Gate nogen steder, og har den nyeste bios. 😕 Hvor i bios finder du det henne?
Du finder Express gate i bios under "TOOLS" øverst også gå til express gate og aktivere det.
Jeg troede også jeg ville finde det der, men der ikke noget. Kan se i begge bruger ASUS P6X58D, men tror ikke Asus Rampage lll Extreme har det.🙄
Der er desværre ikke noget Asus Express gate på mit bundkort. Men kan leve med det aligevel, da skærmen bare skal være slukket under opstart https://www.asus.com/dk/Mother...
superman skrev d. 31-07-2020 02:58:17
Der er desværre ikke noget Asus Express gate på mit bundkort. Men kan leve med det aligevel, da skærmen bare skal være slukket under opstart https://www.asus.com/dk/Mother...
Ja det kunne godt tyde på så at dit bundkort ikke har det.
Er der nogen interesse i jeg laver en tråd med mit nye project som i ny PC?
Kan da også tilføje at X58 stadig køre glimrerne, alderen har bare indhentet det nu.
Jeg skal også være den første til at sige, at mit project kan sagtens gå vasken stadig væk.
Coronavirus og restriktioner gør det dog stadig temmeligt svært og planlæge og jeg er heller ikke 100 % sikker med job og den økonomiske situatision.
Men jeg har stort set valgt alle dele til PC og ellerede fået noget af det hjem også. Kun hvis min økonomiske situation tager en drejninng til det være, kan jeg blive nød til at ændre på setup eller vente med noget af det.
Project går ud på at få en 2 i 1 pc op og køre. Baseret på Zen 3/nvidia ampere GPU alt luftkølet. Hvornår jeg reelt kan komme i gang for alvor, afhænger af virus, restriktioner, job og hvornår Zen 3 og Nvidia ampere reelt kan købes i butikkerne.
Hardware som det er bestemt nu er:
Primær maskine
CPU: Ryzen 9 5950X
CPU Køler: Noctua NH-D15 Chromax.black og skifter stock fans ud med Noctua Industrial IPPC 3000 RPM fans.
Bundkort: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO X570 ATX
Ram: G.Skill Trident Z Royal silver DDR4-3600 C14 (4 x 8 GB = 32 GB CL14-15-15-35 1.45 V)
GPU er stadig en joker, men satser på rygterne om: RTX 3080 TI fra EVGA eller ASUS
OS drev: Samsung 980 PRO SSD 1 TB M.2 NVME SSD
Spil drev: Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 2 TB SSD
HDD: WD Gold Enterprise-Class Hard Drive 14 TB, 16TB eller 18 TB. kommer and på endelig behov og økonomiske situation de kommende måneder.
anden maskine.
CPU: Ryzen 5 5600X (på grund af kølings begrændsning, er jeg begrændset til en 65 watt TDP CPU. Men kommer der en 65 watt 8 core som evt. 5700X, kan jeg meget vel gå efter den CPU).
CPU køler: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 og skifter så den hæslige bæ farvede stock fan ud med en Noctua NF-A9x14 HS-PWM chromax.black.swap
Bundkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING MINI-ITX
Ram: G.Skill Trident Z Royal gold 3600 MHz CL14-15-15-35 1,45 volt (2 x 16 GB = 32 GB)
GPU: RTX 3060 TI fra ASUS eller EVGA
OS SSD: Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 1TB
Spil SSD: Crucial MX500 2TB Sata SSD
HDD: WD Gold Enterprise-Class Hard Drive Harddisk 14 TB (Denne kan dog droppes, hvis økonomi bliver for træng).
Fælles til de 2 systemer:
Kølepasta: Thermal Grizzly Kryonaut extreme
Skærm: ASUS TUF VG27AQL1A 27" 1440P 170 Hz når den er overclock
Kabinet: Phanteks Enthoo 719 Black version
Kabinet fans: Lian Li UNI FAN SL120
PSU: Phanteks Revolt X 1200 Watt 80 Plus Platinum certified PSU
Fan controller: 2 x Aqua Computer Aquaero 6 XT
Keyboard: Logitech G910 Orion spectrum
Mus: Logitech G903 Lightspeed wireless
Phanteks Vertical GPU mount og riser cable + ODD bay bracket
Phanteks RGB strips med 2 styk i.
Lidt teaser billeder (det er et ret langt scroll ned):