PIA - Private Internet Access. Virker det ?

Diverse d.  14. marts. 2016, skrevet af MartinLed
Vist: 2123 gange.

MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2016 18:49:52
Svar/Indlæg:
58/17
Hej Alle,

Har her til aften oprettet en VPN bruger via.:

https://dnk.privateinternetacc...

Det var en forholdsvis simpel process. Oprettede en bruger og installationen til klienten gik som forventet. Jeg burde herefter være connected via. min VPN forbindelse.

Kan jeg nu trygt forvente at det virker, eller findes der en metode til at tjekke op på om forbindelsen virker korrekt ?

Det skal nævnes at jeg er fuldkommen novice inden for området. Hvilket er årsagen til dette opslag.

På forhånd tak for jeres hjælpsomhed.

Martin.
Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2016 19:10:13
Svar/Indlæg:
157/0
Prøv at hop ind på sider som speedtest.net eller whatismyip.com - de vil afsløre om du sidder derhjemme (hvis du tjekker din ip inden vpn) eller om du pludselig kommer fra sverige (hvor jeg oplever den bedste fart via PIA) eller andetsteds.

Min anbefaling hvis du vil være 110% sikker - så aktiver deres 'kill switch' - så kan du slet ikke tilgå internettet før deres vpn er koblet på. 🙂

/Kim


Wilson-DK
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2016 19:14:13
Svar/Indlæg:
12/0
Hvad helt præcis vil du måle?

f.eks.
- Hastigheden?
- IP'en?
- ''Extended information'' så som virtuel placeringer?


JanVen
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2016 19:42:09
Svar/Indlæg:
122/1
Bruger ikke deres klient, men går på direkte via Windows VPN klient - for at bruge PIA's klient skal man nemlig være administrator på pc'en.

Og via Windows VPN har jeg prøvet 2 servere, sverige og tyskland. Sverige er ustabil og man bliver regelmæssigt smidt af - mens tyskland virker nogenlunde stabil.

Dog har jeg lavet mig et lille ping script der pinger serveren hver 10. sekund, for ellers kan man godt blive smidt af, både på den tyske og den svenske server.

Hastigheden ligger på begge servere på omkring 80-90 mbit.


Wilson-DK
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2016 19:56:35
Svar/Indlæg:
12/0
#3 lyder godt nok mærkeligt.. for mig lyder det som om at mister pakker undervejs. Jeg har meget stabile tyske og hollanske servere. Hiver 105mbit hjem på hver og er aldrig blevet smidt af 7-9-13.

Er din port sat op til formålet?


JanVen
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2016 20:03:53
Svar/Indlæg:
122/1
#4 jeps - men måske jeg skulle prøve den hollandske server istf


Wilson-DK
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2016 20:23:30
Svar/Indlæg:
12/0
#5
Jeg ville gøre følgende

1) teste om WAN er stabil ifm. optiden (log mv.)
2) teste serverne med en anden maskine eller enhed måske er det kun noget lokalt.
3) slå "Ping to Keep Alive" fra fordi din router sikkert har Dead Peer Detection tændt. I så fald pinger du to gange til samme ip. Derudover kan der typisk med denne indstilling øge tiden til f.eks. 120 sec. og dermed slukkes der ikke for forbindelsen hvis routeren fortolker det sådan.

Måske er der nogen andre herinde som har nogle forslag?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Wilson-DK d. 14-03-2016 20:24:30.


Crunch
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 06:49:00
Svar/Indlæg:
9/1
Jeg prøvede PIA, men annullerede mit abb., da man kun kan forwarde en enkelt random port, som skifter igen.
Nogle udbydere har 4 faste porte, som man kan forwarde.

Jeg købte selv AirVPN, hvor jeg kan forwarde op til 20 porte, hvis det skulle blive nødvendigt.

Det skal dog siges, at jeg havde issues til at starte med, når jeg anvendte svenske servere, men efter et skift til hollandske servere, virker alt perfekt og med max hastighed på en 60/60MBit. :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Crunch d. 15-03-2016 06:51:10.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2016 07:16:53
Svar/Indlæg:
58/17
Godmorgen,

Tak for jeres besvarelser, fik svar på mine spørgsmål og mere til 😀

Tror det der var relevant for mig, er det #1 skrev. Jeg takker mange gange !



JanVen
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2016 07:34:20
Svar/Indlæg:
122/1
#6 Nu arbejde jeg hjemmefra en gang om ugen og kobler op på mit arbejde med VPN og der er absolut ikke nogen problemer - kan sidde en hel dag uden at blive smidt af, så min (fiber) forbindelse er stabil nok.

Og efter at være skiftet til de tyske servere for 3-4 uger siden er jeg kun blevet smidt af en enkelt gang eller 2, så tror det må være et issue med specielt de svenske servere.

Og jo, det kan være lokalt på den maskine - det er en HyperV maskine som er på VPN 24/7 så måske den er knap så stabil - men bare mærkeligt at det så hjalp så meget at skifte til de tyske servere.


#10
Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2016 11:23:24
Svar/Indlæg:
157/0
Martin, det slog mig lige - du skal huske at det eneste sted 'kill switch' ikke virker er hvis du kører på 10.x.x.x adresser. Det virker kun på 192.168.x.x og 172.x.x.x netværk hvor førstnævnte heldigvis også er standard på næsten alt routerudstyr.

Men jeg sad selvfølgelig selv på 10.x.x.x adresser. Så gik lidt tid med at finde ud af det.

Dog er jeg enig med de andre - i forhold til torrent med forwarded port så får man lidt en random og det kan være øv med opsætning.

DOG - skal det siges - min PIA disconnecter kun når jeg genstarter maskine og det har der været 2-3 uger imellem - jeg får rask væk 10TB data gennem den inden det sker. De kører klippe stabilt på den svenske opkobling og jeg får 100-150mbps igennem af de 300mbps jeg har fra waoo.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2016 11:48:52
Svar/Indlæg:
58/17
#10

Som jeg nævnte i mit opslag, så er jeg helt nybegynder på alt det her. Men årsagen til at jeg har fået det er fordi konen anvender KODI/XMBC på sin computer og har i den forbindelse hentet PIA for at privatisere den computer indtil videre. Men på sigt kunne jeg godt tænke mig at konfigurere det via en router.

Håber det giver mening det jeg skriver :)


#12
Phz
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2016 12:08:52
Svar/Indlæg:
157/0
Nu begynder vi at blive lidt tekniske. 🙂.

Du KAN godt konfigurere en router til at dirigere alt trafikken igennem - selv bruger jeg det på en pfsense (pc software - som agerer router for mit netværk).

Ellers vil routere som understøtter openvpn - eller routere du kan opgradere med dd-wrt (se listen på www.dd-wrt.com ) kunne køre det. Her kan du bede den connecte dit PIA abonnement og sende noget eller alt trafik derigennem. Men det er ikke for begyndere så afhængig af din indre netværksnørd skal du muligvis kontakte en støttepædagog. 🙂.

Muligvis jeg overser andre muligheder også - men det var lige en hurtig brainstorm.


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2016 12:16:15
Svar/Indlæg:
58/17
#12

Ved godt hvad pfsence er men har ikke rodet med det. Men havde faktisk tænkt mig at lege lidt med dd-wrt Men nu må jeg se hvornår der er tid til det. :) Mangler også en router til det.


Crunch
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 14:21:29
Svar/Indlæg:
9/1
Det er heller ikke sikkert, at man har en router, som magter opgaven. Det kan være processorintensivt.

Til torrents skal man have en port forwarded ja, men også hvis man ex. kører Plex. Der kan være mange grunde til et behov for forwarding. (jeg har så kørt udenom tunnellen til Plex-porten)


JanVen
 
Overclocker
Tilføjet:
22-03-2016 09:42:28
Svar/Indlæg:
122/1
#6 Har testet lidt og kunne ikke få hurtigere forbindelse end de 80-90 mbit.

Mit setup er at jeg bruger VPN på en Win 10 HyperV maskine, som er tildelt 2 Gb ram og 2 cores. Selve hardwaren er en downclocket Q9300 der kører 1.2 GHz med 8 Gb ram.

Men - jeg bemærkede så at når jeg nåede de 80-90 mbit, så brugte den 100 % cpu og det giver jo mening, for VPN kræver jo cpu.

Har i går aftes upp'et cpu'en til 1.4 GHz og nu kan jeg udnytte de 100 mbit jeg har tildelt HyperV maskinen - så det var ganske enkelt CPU'en der var flaskehalsen og ikke PIA 🙂


MartinLed
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2016 10:42:46
Svar/Indlæg:
58/17
Hvilken router ville i anskaffe jer til at bruge DD-WRT ? :)


ht204
 
Enthusiast
Tilføjet:
06-04-2016 23:11:32
Svar/Indlæg:
165/2
har også PIA. synes ikke de svenske servere er ustabile. 🙂


JanVen
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2016 08:58:34
Svar/Indlæg:
122/1
#17 bruger du PIA egen VPN program eller går du på windows indbyggede VPN ?? Jeg bruger selv det sidste, da den bruger som skal bruge VPN ikke er administrator og PIA's software kræver at man er administrator for at virke ☹