Samsung 950 pro ,.. erfaringer ?

HDD/SSD/RAM d.  15. marts. 2016, skrevet af HM
Vist: 1716 gange.

HM
#0
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2016 13:52:13
Svar/Indlæg:
213/53
Overvejer denne som systemdisk på mit Z97-A, via en af disse X4 PCIe adaptore, (for fuld hastighed), er der nogen der har erfaringer med denne og hvordan hastigheden opleves ???
Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 15:47:24
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg har 512GB versionen. Mærker ingen forskel i forhold til den Crucial 500GB SATA3 jeg havde før.


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 17:57:13
Svar/Indlæg:
1895/41
Har en 256gb version, og har samme oplevelse som #1..

Ik nogen mærkbar forskel i dagligdagen..

Men skal der installeres store ting går det hurtigere..


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 18:18:09
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvad med boot-tiden? (tænker her især på POST), er den længere, nu der skal findes et drev på PCIe?


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 18:40:23
Svar/Indlæg:
1895/41
Jeg synes faktisk min post er lidt længere end standard..

Men skal lige have opdateret bios når jeg engang når så langt 🙂


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 19:07:01
Svar/Indlæg:
3799/43
Nu har jeg ikke selv en Samsung 950 pro.

Men du vil kun mærke at dine spil loader lidt hurtigere, måske nogle sekunder men ikke mere. Din cpu arbejder jo også imens at du loader et spil, så den er også en flaske hals i nogle få sekunder.

Hvis at du derimod leger med film/billederedigering eller benytter virtuelle maskiner på din pc så vil du kunne mærke forskellen på læsehastigheden. Specielt ved Vmware da det benytter en stor del af læsehastigheden, alt efter hvor mange serverklienter man har kørende.

Du vil nok få lige så meget ud af og købe en ekstra Sata SSD, hvis at du mangler ekstra plads. Så får du mere for pengene, og du kan med fordel installere alle dine spil på den. På den metode slipper du for at Windows benytter dine resurser på din Os SSD'en imens at du loader dine spil.


#6
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
21-03-2016 10:48:11
Svar/Indlæg:
213/53
Hej, Takker for svar, selv om det ikke lyder vildt opløftende

Med en pris på omkring 1300 kr + PCIe X4 kort til 200 kr var forskellen fra 850 PRO 256 GB ikke længere så stor

Der lader til at være forskellig oplevelse rundt omkring

Skal arbejde med musik, virtuelle instrumenter, store samples og arrangementer der skal loades op og lukkes, herudover noget photo shop, samt premiere video redigering,..

Det er vigtigt for mig at tunge programmer lukker hurtigt op

Boot-tid er ikke vigtig, jeg ved godt den bliver forøget lidt

Havde tænkt mig de vigtigste samples etc liggende på 950 Pro

Havde tænkt de "næst-vigtigste" liggend på på et par raid SSD

Havde tænkt en størrer lager HD med mindre SSD som cache


#7
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
22-03-2016 17:59:13
Svar/Indlæg:
213/53
Ok, hvis jeg sætter en PCIe X4 controller på bussen så går mit GTX 950 ned på 8 lanes, hvilket efter sigende ikke skulle skade, men er der ellers nogle komplikationer ??

Vil jeg blokke nogle af mine 6 sata-porte ??

Vil der stadig være kapacitet på PCIe bussen til andre kort ??

(jeg overvejer f.eks. et audio proccesserings kort fra UAD)


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2016 18:56:17
Svar/Indlæg:
3385/80
Til dit behov vil du muligvis kunne mærke en forskel, specielt hvis det er store filer.

Hvilken betydning det har, afhænger af CPUen og bundkortet. Manualen er her: http://dlcdnet.asus.com/pub/AS...

Hvis ellers din CPU har nok PCI-e lanes, så burde dit grafikkort stadig køre med x16 (ikke at der er nogen forskel i ydelse mellem x8 og x16).

Der står ikke umiddelbart noget om at nogen SATA porte skulle blive blokere, ej heller selvom du bruger M.2 porten.


#9
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2016 17:12:17
Svar/Indlæg:
213/53
#8 Tak for respons

Jeg er også nået frem til at det burde lade sig gøre, en del steder er det bekræftet at grafikkortet går i x8 mode når kort nummer 2 sættes i, men osgså at det ikke skulle betyde noget i praksis, mit GTX 950 Strix vil ikke lide under det.

Så tager PCIe M.2 X4 adaptoren med Samsung 950 pro 4 lanes i det andet slot, og hereafter er der 4 lanes tilbage på min 4790K

Dette passer mig storartet idet jeg skal have et CPU kort fra UAD-audio monteret også:

http://www.uaudio.com/uad-plug...

Efter lidt research er jeg overbevist om at jeg vil mærke bedre response og load-tider, på især sample-baserede VSTi-instrumenter, og tunge programmer/arrangementer,

Komplett har tilbud på Samsung 950 Pro i denne weekend og jeg har nu bestilt 256-udgaven, samt det lille ASUS adapter-kort til sammenlagt 1448 kr, der skal ses i forhold til de circa 1000 kr som jeg ellers ville have brugt på en 850 Pro model. Værd at satse lidt ekstra så.

Den indbyggede M.2 port sutter vist lanes på nogle af de sekundære PCIe busser, muligvis var det de to X1'ere den blokerer, har glemt det igen, det er ikke vigtigt længere nu hvor der køres på hoved-bussen

Øvrige lagerkonfiguration er også ved at være på plads, jeg vil benytte en 2-4 TB disk med en lidt ældre 120 GB Samsung SSD opsat som Cache via de funktioner Intel har udstyret chipsettet med

Det bliver lidt som en Seagate hybrid, på Stereoider 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af HM d. 03-04-2016 17:20:25.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2016 18:36:03
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
bare te hurtigt bud:
Har du checket om din 950 drosler ned pga varme

#9
hold oeje med temperaturen. samsung 950 kan "nemt" blive for varm og drosle ned i hastighed


#11
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2016 20:32:41
Svar/Indlæg:
213/53
#10 Tak for respons !!!

Nej jeg har ingenting checket, som netop nævnt har jeg jo først lige bestilt den 😀

Nu kommer den nok midt i næste uge, og der arbejdes på kassen stadigvæk også, så tidligst om et par uger I bedste fald

Jeg er klar over det med varmen, men godt at få det nævnt, jeg har læst flere sideres reviews på Newegg, og det er et gennemgående tema

Som minimum installerer jeg en lille blæser direkte ved siden af fra starten af, og jeg overvejer yderligere at smøre kølepasta på oversiden af kredsene og klipse en lille køleprofil på.

Jeg skal nok holde øje med hastigheden, har aldrig punget SÅ meget ud for en enkelt SSD før, så ønsker valuta for hver en krone 🙂



#12
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2016 20:36:49
Svar/Indlæg:
213/53
BTW:

1. kan man følge temperaturen via software ?
2. hvad er den bedste måde løbende at monitorere ?
3. hvilke typer software bruges til det ?
4. testes der typisk vie en stress-test, ligesom CPU ?