H105 luftstrøm, suge ud, eller blæse ind ???

Vandkøling d.  17. marts. 2016, skrevet af HM
Vist: 1690 gange.

HM
#0
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
17-03-2016 22:08:00
Svar/Indlæg:
213/53
Sidder med den nye H105 vandkøler og modder kabinet 🙂

Kabinet er Cooler Master Elite 361, der anvendes liggende vandret, og H105 vil blive monteret i den højre sideplade, (set forfra)

Havde egentligt tænkt mig at lade ventilatorerne vende så de sugede frist luft fra stuen ind, og blæste det direkte videre ind i kabinettet, fordi jeg helst vil have så kold luft som muligt til radiator, istedet for at halv-lunken kabinet-luft som må antages at være en del varmere blive ført gennem radiator der dermed bliver varmere end ellers

Kan dog see at Corsair på deres medleverede skitse har lagt op til det modsatte, nemligt at suge den forvarmede kabinet-luft ud gennem H105

Hvordan ville I gribe det an ?

Hvad er der at tænke på ?

Tak for enhver hjælp 🙂









Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af HM d. 17-03-2016 22:26:56.
Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2016 00:19:43
Svar/Indlæg:
2518/53
Varm luft ud af tower.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2016 01:12:28
Svar/Indlæg:
1334/15
Som en regel kan man sige, at det mest varmeproducerende HW såsom CPU og GFA samt GPU skal ha` varmen væk, og ud af kabinettet så hurtigt og direkte som muligt, da disse ellers lynhurtigt vil generere en ødelæggende varmegrad for både sig selv samt øvrige "beboere" i kabinettet :)

Herefter kan man så alt efter hvor stort kabinettet er - samt hvor mange fans der kan monteres, begynde at tænke på reelt airflow for bedst muligt laveste temperatur samt mindst støvsamling via overtryk i kabinettet.



angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2016 08:13:53
Svar/Indlæg:
978/160
Jeg har prøvet begge dele.
I mit kabinet giver det bedst resultat ved at den suger ind. Samtidig sidder der en 140mm i front som suger ind og en 140mm bagerst som puster ud. CPU enheden (pumpen afgiver ikke varme). Derved kommer kun varme fra bundkort og GFX (GTX970 OC). frisk luft ind i front... og fra toppen... og al varmen pustes ud bag i kabinet.
Men det afhænger sikkert af situationen.
Virker også dumt at al den varme som generes i kabinet skal ud gennem den enhed som skal køle CPU 🙂


Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2016 10:37:26
Svar/Indlæg:
394/3
Har selv en som sidder i toppen med 2x120mm som blæser ud og på modsatte side er der en 140 mm som suger ud.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-03-2016 15:37:55
Svar/Indlæg:
3661/82
Din cpu bliver varmere end dit bundkort
ergo vil du ikke foere luft fra varme kilde til en kold kilde men gerne omvendt

det er derfor din AC i bilen har sin radiator foer koleren til din motor. den lille varmforskllge fra AC er ingeting i mod den magnde varme som motoren genre.

hvor omvednt at smide den enorme varme luft fra motor radiatoren over AC radiator ville gaa helt galt.


saa med det i mente og ikke helt kan se dit airflow vill jeg mene du skal smide det UD af kabinettet.

men dit gennerelt airflor vil vaere stoerste factor i hvad der er bedst


#6
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2016 20:19:47
Svar/Indlæg:
213/53
Hehe, tak for flere svar, har været lidt rundt på nettet, og det virker some om der er to circa lige store lejre der hver især anbefaler det modsatte af hindanden 🤣

Alpha og Omega er selvfølgelig FLOW

Jeg er nok mest på linie med Angloamerikansk, jeg vil suge koldt luft ind, det vigtigste er CPU, og den skal ikke have forvarmet luft. Til gengæld sørger jeg for et kæmpe flow, ved et utal af fans der suger mere ud end H105 blæser ind, der er altså i mit tilfælde også undertryk i kassen, præcis som hvis man havde ladet H105 sørge for udsugningen alene

Udsugningen vil blive varetaget af 5 stk 80mm spredt over resten af kassen, dog med de fleste placeret helt modsat så luften tvinges tværs igennem hele kassen

Grafik-kortet er et GTX 950 strix der det meste af tiden vil fungere passivt med slukkede fans, da der ikke spilles eller bruges kraftig grafik acceleraton, så ikke meget skærmkort-varme.

Jeg er nu over det værste af måle-arbejdet, og har skåret ud til køler og ekstra fans med en vinkelsliber i metallet

Skal have have lavet yderligere huller i plast-forpladen til bedre flow fra front-fan og strømforsyning

Jeg har brugt meget tid på at finde den HELT rigtige type af perforeret metal-plade til "gittre" foran alle de nye luftveje, men til sidst fandt jeg det billigt hos Jem og Fix, I passende små og billige stykker 🙂

Siden den indgående luft bevæger sig gennem H105 vil jeg slå to fluer med et smæk og samtidig indsætte et støv-filter her, afstøvning af maskine og køler er dødsyg, og dette vil med et filter kunne nedbringes

Udfordringen med mine Elite 361 kasser har bl.a. været at de er små da jeg mangler plads, samt at der skal stables flere af dem oven på hindanden, liggende vandret, så hovedregelen har været at flowet kun må ske fra sider, front, og bagplade,..

Har lagt lidt fotos i en dropbox:

https://www.dropbox.com/sh/6gy...


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af HM d. 20-03-2016 20:40:02.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2016 12:52:11
Svar/Indlæg:
1334/15
#6 - ja det kan være svært at se det endelige resultat for sig, men det lyder da som om, at du har taget problemstillingen ved vingebenet 🤣

Heldigvis kan du jo så efterfølgende vende dine fans, så du kan efterprøve div. teorier.

Tænk på at al den varme luft der direkte bliver ført ud af kabinettet automatisk via vakuum bliver erstattet af koldere luft udefra...

Held og lykke med projektet 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 22-03-2016 12:56:06.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-03-2016 13:01:47
Svar/Indlæg:
6368/477
Når du vælger at suge kold luft ind i toppen og spytte det ud af bunden modvirker du naturens kræfter.

Varm luft vil altid opad, og kold modsat.

Derfor gør jeg altid det at jeg suger ind i bunden og hiver ud i toppen, da jeg på denne måde hjælper naturens kræften, i stedet for at modvirke.

Hvis du så vælger at suge ind de steder du ville puste ud, og blæser det hele ud i toppen af kabinettet igennem din radiator, og evt. ud af blæseren i toppen bagpå.
Det gør også at luften i kabinettet aldrig vil nå at blive varmet nok op til at det vil gøre din CPU potentielt varmere, radiatoren har nemmere ved at udskifte den varme luft nu hvor du ikke modvirker naturens kræfter.

Det er aldrig noget jeg egentlig har testet, men i mit hoved giver det aldrig mening at suge ind i toppen og puste ud i bunden.


#9
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2016 22:48:27
Svar/Indlæg:
213/53
Hej igen

Tak til jer Begge !

Til trods for at jeg skrev meget tydeligt at cabinet er et Cooler Master Elite 361, samt det SKAL ligge vandret,
og at flere af same type vil blive stablet, så ser det ud til jeg alligevel er blevet misforstået 🤣

Så må lige gentage at jeg jo netop PRIMÆRT trækker luften
sidelæns ind/ud ganske enkelt eneste løsning

Jeg er 100 pct med på flowet nedefra og op osv osv, samt normale termiske forhold via min uddanelse (elektronikmek)

Prøver lige at skitsere helt præcise luft-strømme og endu engang gentage billedet af kassen, som den kommer til at ligge, nemlig vandret,..

1+2 = Corsair H105 120mm main fans inlet
3 = 88mm ekstra inlet køler spændingsregularorer via duct
4 = 88mm exhaust
5+6+7 = 88mm exhaust
8 = 120mm exhaust





Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af HM d. 24-03-2016 23:11:42.


#10
HM
 
Superbruger
Tilføjet:
24-03-2016 23:33:17
Svar/Indlæg:
213/53
Ja, kan selvfølgelig vende fans hvis det blir nødvendigt

Er først nu blevet klar over hvor avanceret fans kan styres fra mit motherboard Asus Z97-A

Håber jeg finde en måde at sætte det hele op så systemet selv kan finde ud af at hold fan-støjen minimal hele tiden

Lader til at det kun er CPU fan der er ægte PWM-styret

Er også meget i tvivl om PRÆCIST hvilke(n) følere der styrer de øvrige fans, og om disse følere i det hele taget sidder hensigtsmæssigt til mit build

Har læst manual samt googlet og er stadig MEGET i tvivl om hvordan jeg skal føle og styre alle mine fans