pc fryser

Diverse d.  23. marts. 2016, skrevet af Enoxé
Vist: 975 gange.

Enoxé

Bruger
Tilføjet:
23-03-2016 14:06:18
Svar/Indlæg:
9/3
Hej som overskriften indikere har jeg problemer med at min pc fryser. Det sker oftest når pc'en ikke laver noget krævende, det kan evt. Være at sidde i que på vej ind i et spil eller at åbne og skrive noget i Google.

Det sker meget sjældent, faktisk næsten aldrig når man er inde i et spil. Men det sker bare tit man ikke når ind i spil pga. Pc'en fryser på que eller loadscreen.

Det er mildest talt pisse irriterende og jeg aner ikke hvad det skyldes. Har scanner pc'en for vira og mangare etc. Og der var intet. Har derudover lige købt nyt grafikkort og håbede lidt det kunne afhjælpe problemet. Meeen nej det gjorde det ikke.

Pc'en har følgende spec
Asus p8z77-v lx2 motherboard
Pro 650w power supply
GTX 970 windforce 3x oc
8 GB corsair ram
Samsung evo 840 120 GB
I et cm storm enforcer kabinet

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 14:26:33
Svar/Indlæg:
3661/82
Hardware test:
Hent memtest86+ og koer en ram test.
Hent Prime95 og koer en torture test en times tid for at teste CPU.
Proev at saette din power profil til high performance for at se om det er pga for lav stroem i laver P-steppings.

software test:
koer en Chkdsk /f paa dit system drev
koer en SFC /scannow for controlel rfor korrupte systemfiler
reinstaller chipset drivers

Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 14:33:36
Svar/Indlæg:
775/65
Hvordan fryser den?

Sort skærm og soundloop?
Bluescreen?
Står skærmbilledet bare stille?

har du reinstalleret styresystemet i den periode, hvor du har haft problemet?

Enoxé

Bruger
Tilføjet:
23-03-2016 15:24:08
Svar/Indlæg:
9/3
Prøver lige dine tests i aften #1

Og ja styresystem er reinstalleret og problemet var både før og efter. Den fryser ved at skærmen sætter sig fast på samme billede og man er nødt til manuelt at slukke for pc'en.

Ydermere står pc'en på høj ydeevne.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
23-03-2016 16:17:09
Svar/Indlæg:
6368/477
Periodiske fejl er altid utrolig træls at finde frem til synderen af.

Umiddelbart lyder det dog som RAM eller harddisk, og har du mulighed for at sætte andre RAM i eller bruge en anden harddisk ville det være den nemmeste måde, men du bliver selvfølgelig nødt til at køre med det i et stykke tid inden du finde ud af om problemet er væk eller ej.

Det er ikke altid memtest viser fejl selvom der er, specielt hvis din fejl er periodisk. Men det er bestemt et godt sted at starte.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 17:30:44
Svar/Indlæg:
3661/82
jeg vil anbefale for genrrel koerse at du saetter den tilbage til balanceret medmindre du har meget hoej I/O med meget lav CPU brug forbrugs moenster.

Det eneste situatuoner hvor hoej er at foretraekk er hvis du har en bestem generation af AMD CPU'er hvor deres CnQ var noget total Hoe. eller hvis du har en SSD du hiver meget data fra men ikke bruger din cpu samtidigt.

Det er foerste naevbte situation der har givet meget i myten om at high performance skal vare slaaet til paa gamer PC'er.

mht til HDD kan det vare en fordel at hente producent test vaaerktoj og koere en test
hvis du hra kort chdksk med /b kan du nojes med en quick test i producentes testvaerktoej
da forskelen mellem chkdsk og chddsk /b er det samme som forskellen mellen quick og full test dvs bad sector scanning

keld43

Overclocker
Tilføjet:
23-03-2016 19:51:43
Svar/Indlæg:
833/39
Jeg har oplevet samme problem og havde undersøgt alt 3 gange, intet gav mening.

Jeg prøvede i frustration og opgivelse at sætte en anden psu i og bingo, problem solved.

Jeg siger ikke at det nødvendigvis er synderen i dit tilfælde, men hvis du har en anden psu liggende, så prøv at give det et forsøg.

Jeg vil næsten hellere have et ordentlig crash, hvor man hurtig kan finde synderen, end periodiske fejl....

Men held og lykke, jeg håber du finder synderen 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 23-03-2016 19:54:46.

muggs

Overclocker
Tilføjet:
23-03-2016 20:09:13
Svar/Indlæg:
118/1
Jeg har nøjagtigt samme problem med min kærestes HP DC8100 SFF.
En ældre sag. i5 650, 8 GB Ram, GT610 1GB, 120GB Samsung SSD.
Jeg har forsøgt alt. Skiftet hele PC'en. Altså komplet maskine med CPU, bundkort, PSU osv. (da vi har dem i læssevis på mit arbejde) Testet med andre ram. Testet med andet grafikkort. Testet SSD for fejl. Gennemsøgt Windows fejllog. Geninstalleret Windows.
Fejlen forekommer stadig. Alt fryser og det eneste man kan gøre er hard reset. Kan ikke stille mere op. Tænker det måske er bundkort relateret. At der her er tale om et gammelt bundkort der ikke er 100% kompatibelt med Windows 10 Pro, og i dette tilfælde kommer der næppe en BIOS update 🙂
Den må tilbage til Win7 engang ved lejlighed.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2016 20:22:22
Svar/Indlæg:
3661/82
hvis du mistaeknekr bundkort saa kan en hurtigt kigger paa kordensatoerne (medmindr de er solide) maaske bekraefter dn mistanke.

hvis toppen er bulet og/eller de rkommer brunligt snask ud af dem saa er det er godt tegne paa daarligt bundkort.

hvis ikke jaa saa er du ligevdit og det er et maaske/masske ikke

Enoxé

Bruger
Tilføjet:
24-03-2016 02:09:51
Svar/Indlæg:
9/3
Har ikke kunnet få gennemført testene her til aften så må forsøge det i morgen.

Hvis man skulle kigge på nye ram samt ny psu er der så noget bestemt man skal kigge efter. Tænker mest på ram lige pt. Da jeg egentlig aldrig har skænket dem en tanke, ej egentlig ved hvad de 100% har af betydning for pc'en udover det er noget hukommelse. Hvad angår psu, vil det så rådes at jeg kigger efter noget større eller er den jeg har nu stor nok?

keld43

Overclocker
Tilføjet:
24-03-2016 10:30:40
Svar/Indlæg:
833/39
650w er mere end rigeligt, det er mere kvaliteten på psu'en der er vigtig :)

Enoxé

Bruger
Tilføjet:
24-03-2016 14:36:14
Svar/Indlæg:
9/3
Tror den hedder xfx 650w Copper certified.

Enoxé

Bruger
Tilføjet:
05-04-2016 21:10:43
Svar/Indlæg:
9/3
Har nu prøvet rigtig mange af jeres løsningsforslag hvad angår testes, dog uden nogen form for held... kan ikke køre en prime95 test da min pc fryser førend at jeg kan få startet testen ordentlig.

Jeg har ikke haft mulighed for at skifte ud i delene da jeg ikke har nogle liggende og ikke har noget budget pt. Til at købe ind for.

Derfor vil jeg nu høre om der er nogle som har nogen som helst andre forslag da det sker utroligt tit nu. Kan slet ikke komme ind i spil mere da pc'en fryser for end at man kommer ind. Hvis der evt. Skulle være nogen i holstebro eller omegn der vil have muligheden og lysten til at hjælpe for en
kop kaffe og en bid brød ville det være meget anset. Ved dog godt dette ikke er meget at tilbyde men kan ikke tilbyde mere pt. På forhånd tak for evt. Hjælp