Project Rhino - Et HEX GEAR R80 prototype build

Case-modding d.  28. marts. 2016, skrevet af p0Pe
Vist: 3078 gange.

p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2016 20:44:43
Svar/Indlæg:
3100/53



Så blev det tid til et lille projekt igen! Denne gang i lidt større format end jeg normalt laver.

Tanken med dette build er at "teste" vores nye ATX kabinet for at se hvordan det klarer udfordringen at få for ca. 80.000 kroners hardware kastet ind i sig! Hardware som både sluger en masse strøm, og afgiver en pokkers masse varme, så det bliver spændende at se kølingspotentialet.

Buildet bliver et meget clean build uden helt overdreven modding, da det skal vise hvad man med almindelige værktøjer, og næsten ingen modding kan lave i et kabinet som dette.

Jeg vil gerne starte med at sige tusinde tak til de sponsorer som har sendt dele til dette projekt, så det helt igennem kunne blive et "ultra high-end" build. Derudover vil jeg også gerne sige tak til teamet fra http://officialnordster.com/ for at lave næsehornet i banneret.

Lad os få nogle specifikationer på bordet!

Case: HEX GEAR R80
CPU: Intel i7 5960X
Graphic cards: 4 x Nvidia Geforce GTX Titan X
OS drive: Intel 750 ssd 1.2TB PCIe
Secondary drive: KLEVV Urbane 480 gb ssd
Motherboard: ASUS X99-E WS
RAM: 64 GB KLEVV CRASS DDR4 ram
PSU: Corsair AX1500i
Fan controller: Aquaero 6
Watercooling: EK blocks, radiators, reservoir & pumps
Fans: EK vardar
Fittings: Bitspower
Sleeving: E22
Tubing: E22 solid tubing

Uden mere brok, lad os komme igang!




Først et par renderinger af kabinettet. Som i nok kan se ligner det R40'eren ret meget, dog bare en del større.




Kabinettet understøtter enten en 360 + 480 mm radiator i op til 60 mm tykkelse, eller to 420 mm radiatorer hvis man køber et ekstra sæt 140 mm monteringsplader. Jeg er stærkt overbevist om at 120 mm radiatorene er mere end rigeligt til at køle dette system, så det vil jeg starte med.




Kabinettet er som sagt en prototype, hvilket også er hvorfor der stadig er gråt papir på akryl delene. Disse vil nemlig blive skiftet ud til en anden farve senere hen. Som billedet også viser, så er der ikke rigtigt nogle begrænsninger med hensyn til SLI og crossfire!




Bundkort og grafikkort som jeg kommer til at bruge. En ret heftig kombination som nok lige kan trække minecraft.




Hvor stort bundkortet end er, så bliver det stadigt næsten skjult af de fire grafikkort!




Disse kort er fuldstændigt sindsyge. Et enkelt af dem er mere end rigeligt til den normale forbruger, og jeg glæder mig voldsomt til at se hvad jeg kan hive ud af dem når jeg først får vandkøling på!




Bundkortet er også en ting jeg glæder mig til at rode med!




Lad os se om jeg kan undgår at bukke en masse af disse før jeg får CPU'en sat i!




En af de første ting jeg gjorde var at bore en masse huller i monteringspladen som kommer med kabinettet så jeg kunne få monteret de pumper og andet som skal sidde derpå.




Det er altid en god idé at lave en kørneprik (tror jeg det hedder) i pladen, så boret ikke smutter når man går igang med at bore.




Lasere går man heller aldrig galt i byen med!




Og done! Det giver også en idé om hvor stort kabinettet er når man sammenligner pladen med dem som sidder på et R40!

Flere updates kommer snart! :)


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 28-03-2016 20:45:51.
Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2016 20:47:18
Svar/Indlæg:
1363/125
Ser frem til at følge med her. :)


oban666
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2016 21:22:46
Svar/Indlæg:
1440/318
Det kan da kun blive lækkert når det er dig der skal lave det 😉 ❤
Det er et fint kabinet, hvordan er det med hensyn til kabel føring?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2016 22:26:09
Svar/Indlæg:
3385/80
Ser spændende ud! Tænker at du kapsle SSD'erne ind i noget ?


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 09:24:29
Svar/Indlæg:
3100/53
#1

Tak!

#2

Det er mega nemt at lave lækker kabelføring i. Der sidder også en plade på bagsiden som man kan skrue på før man selve sidepanelet på, så kablerne ikke presser mod siden af kabinettet.

#3

Det ville da næsten være en skam. Derudover er det svært at kapsle en PCIe ssd ind:P


lonki
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2016 11:10:40
Svar/Indlæg:
190/29
Glæder jeg mig til at følge! Hold da op et vildt build! :)

Offtopic:
p0Pe - er der ikke snart et HEX GEAR mini itx kabinet på vej i serien ? :)


muggs
 
Overclocker
Tilføjet:
29-03-2016 12:38:41
Svar/Indlæg:
118/1
Nam nam! Ser edderhakme lækkert ud!
Glæder mig til at følge det 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 12:57:49
Svar/Indlæg:
3385/80
#4 Ikke enig, du kan jo fræse en fed "kasse" af noget alu eller måske endda messing eller kobber. Ingen siger at alt skal være plastik ;)


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 17:07:40
Svar/Indlæg:
3100/53
#5

Det kommer efter ATX versionen :)

#6

Tak!

#7

Vi skal også have lov til at være uenige:D Jeg vil hellere fremvise komponenterne i stedet for at skjule dem. Det er også af samme grund at jeg aldrig bruger en PSU skjuler eller lignende. Hvis det er i buildet, så skal man kunne se det. Alle kan gemme ting væk bag kasser etc.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 17:20:01
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg glæder mig til at følge med, det ser spændende og meget dyrt ud. 🙂

Så mangler du jo bare en 8K eller 16K skærm. 😀

Det ser lidt voldsomt ud med dine pumper, selvom at du vandkøler dine fire lækre Titan GTX, så burde du kunne nøjes med en pumpe når at de er af den kaliber.

Det kunne være fedt med nogle benchmark af den monster maskine.

Glæder mig til at se jeres ITX udgave når at det kommer.


#10
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 17:34:55
Svar/Indlæg:
3100/53
#9

Pumperne er nok lidt overkill ja. Jeg ville ikke nøjes med én, men to kunne man sagtens. Jeg har for vane at skrue helt ned for mine pumper, så en enkelt til et system som dette er nok lige småt nok, med mindre man kan leve med "larmen" af setting 3 🤣

Jeg skal helt sikkert benchmarke på den når den er færdigt. Så bliver hele svinet overclocket, og så får vi af se hvad den kan trække.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 18:38:48
Svar/Indlæg:
3799/43
#10
Ja en del 🤣

Hvis at du ser tilbage på alle dine projekter så har de næsten altid haft 2 DDC pumper.
DDC yder 600l/t, D5 yder 1500l/t godt nok har DDC pumpen en højere løfte evne men D5 kan stadigvæk klare 3,9 meter.
Jeg ved godt at pumperne ikke kommer til at stå på max, og jeg kan godt forstå ideen der ligger bag men det er jo vildt du kommer jo max til at løfte vandet 70cm.
Du kan jo risikere at du får for meget tryk på hvis at du skruer det op, så det bliver utæt..

Man bliver jo snart fristet til at drille dig lidt, du kunne jo lige så godt havde nuppet en Grundfos cirkulationspumpe. 🤣 🤡


lonki
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2016 19:01:54
Svar/Indlæg:
190/29
#8 jeg skal være din første kunde! ;)


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 19:15:41
Svar/Indlæg:
3907/73
#11

De tre pumper kan på ingen på gøre sådan et loop utæt 🙂
Det build jeg lige har lavet i et Hex Gear R40, blev testet med lufttryk og det blev ikke utæt, selv ikke ved over 1,75 bar. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MartinRos d. 29-03-2016 19:16:32.


#14
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2016 20:37:57
Svar/Indlæg:
3100/53
Alright, så er det tid til at vise lidt flere dele! Farveskemaet bliver som i kan se blåt/gråt:D




Fordi jeg vandkøler hele buildet (bortset fra ram og bundkort da det ikke rigtigt afgiver varme), kommer der til at være rigtig meget vandkøling!




Jeg har valgt det nye EK RES X4 (tror jeg det hedder?) fordi jeg gerne ville se hvordan deres glasreservoirer er - og for pokker det er stort! Men også rigtig godt bygget. En advarsel til dem som tænker på at bruge den indbyggede LED-strimmel. Sæt den til noget så du kan dæmpe lyset, for den lyser som tusind sole!




Som I så i den tidligere opdatering, bruger jeg tre af disse fætre. De er PWM-kontrollerede D5 pumper og det er min plan plan at lade dem køre på indstilling 1 hele tiden, derfor tre (jeg kunne sikkert slippe afsted med én eller to, men jeg vil gerne vise hvor meget der kan proppes ind i kabinettet)




Jeg valgte at sleeve disase på en lidt sjov måde. Jeg lavede kablerne meget korte, så de bare kan trækkes gennem bundkortets monteringsplade, og derfra direkte til til enten PSU'en eller en controller.




Det er kun den ene af pumperne som har fire sleevede kabler. De to andre behøver ikke at blive koblet til RPM-signalet. De bliver koblet til det samme PWM-stik, og flere forskellige RPM-signaler vil bare forstyrre signalet når det bliver proppet på samme stik




Alle tre sleevede. Det er lidt træls arbejde at sleeve pumperne, men det skal gøres.




Til at styre vandkølingen har jeg valgt at bruge en aquaero 6.




Den eneste grund til at jeg valgte denne frem for 5'eren er fordi den kan håndtere PWM signaler. Så den kommer til at styre pumperne på en kanal, top blæserne på en anden, og bund blæserne på den tredje.




Jeg har et par problemer med den her controller, først og fremmest så er den meget dyr, og den her ekstra heatsink er nok ikke direkte nødvendig, men hvis den er der, så køber jeg den altså. Jeg så dog gerne at den bare var inkluderet i prisen, eller slet ikke tilgængelig. For en fan controller til knap 1500 kroner kan det ikke passe man skal ud og købe ekstra udstyr.




Min anden irritation er at der ikke er nogen LT version som på de tidligere. LT versionen er samme controller, bare uden skærm. Jeg har ikke brug for skærmen, så nu har jeg en dyr skærm liggende som jeg ikke har tænkt mig at bruge -_-




Sidst men ikke mindst, det her lille komponent er ikke sat ordentligt ned i PCB'et da det blev loddet. Jeg havde samme problem på min aquaero 5 LT, så det er ikke bare et enkeltstående tilfælde.




Ud over det er det jordens bedste fan controller, og ser vold godt ud! Og jeg er vild med måden man kan styre det hele, og sætte et visuelt overblik op i deres software.




Alt monteret på mounting pladen.




Som sagt før, så er LED'en i reservoiret meget kraftig, så den bliver sat til aquaeroen så jeg kan dæmpe den. Det var lidt en udfordring at sleeve da der skulle files lidt i alu holderen til reservoiret, men det gik da.




Kablerne fra pumpen går ind i en han/hun port så de nemt kan afmonteres, og det gør også kablingen bagpå meget nemmere.




Det her kabel var ikke ligefrem sjovt at lave. Det er det kabel som skal forbinde alle 3 pumper med fan controlleren. Jeg har taget PWM stikket fra alle kabler og sat det sammen, så det PWM signal der bliver sendt ud fra fan controlleren bliver sendt til alle 3 pumper.




Alt bagfra. Den nederste pumpe har endnu et kabel som går til fan controlleren. Dette er RPM signalet som fortæller fan controlleren hvor hurtigt pumpen drejer rundt. I og med at alle 3 pumper kører på samme PWM stik burde de køre ca. lige hurtigt.




Closeup af splitteren.




Og hvordan alt ser ud. Jeg mangler stadig lige at montere ledningen fra reservoir lyset, men ellers er den her del færdig!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 29-03-2016 20:39:20.


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
30-03-2016 21:33:17
Svar/Indlæg:
249/12
er jeg den eneste der bliver en smule opstemt når jeg kikker på Pope's sleeving?

Pope hvilken størelse radiator planlæger du at bruge?
jeg er begyndt at bilde mig selv ind at 30mm radiator virker mindst lige så godt som 45mm, hvis ikke bedder :/ jeg har bare ikke en 30mm lige pt til at teste med


#16
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2016 13:32:22
Svar/Indlæg:
3100/53
Jeg er ganske enelt for dårlig til at ligge opdateringer herind pga. tiden det tager at oversætte dem, så fremover så bliver de lige lagt ind på engelsk, så må jeg se om jeg får tid til at oversætte på et tidspunkt.

#15

Se med nedenfor! :)

Just a quick update in regards to the radiators I will be using.




I have always been a fan of the rule of thumb that you need a 120 mm radiator for each component, and then one extra to quiet things down. For example, for a cpu/gpu setup, I would go with a 360 mm radiator, for a dual GPU + CPU I would go with a quad setup etc.




When it comes to radiator capacity more is always better, up until a certain point where you do not really get anything in return. Yes you can buy a HUGE case and put 4 480 mm radiators in there, but in this build I would like to prove that a 480 + a 360 is MORE than enough to cool an ultra high-end build without the need of 3000 RPM fans.




Bottom of the case (Or top, depending on how you mount the fan plates) supports a 480 mm radiator in 60 mm thickness. You can get a thicker one as the limiting factor is the PCI bracket, but the radiator can be pushed forward so it steers clear of this. But if you go with 4 dual slot graphic cards, these will hit a thicker radiator.

So it is actually possible to go push/pull with the bottom radiator.




Top radiator cannot be more than 60 mm thick, as the motherboard itself is the limiting factor. So no push/pull config for this, unless you go with a 40 mm thick radiator.




Everything mounted. The case is starting to get filled up, and I have not put in the last "big" part - the PSU.

More to come soon!


#17
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
09-05-2016 18:49:42
Svar/Indlæg:
96/4
Nogle specielle fordel eller ulemper med disse rør
E22 solid tubing ?


#18
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2016 19:55:44
Svar/Indlæg:
3100/53
Nope. Det er bare dem jeg altid har brugt, og har aldrig haft problemer med dem.