Test: bauner tester køle pasta

Litteratur d.  28. april. 2016, skrevet af bauner
Vist: 19283 gange.

bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-04-2016 00:00:00
Svar/Indlæg:
853/71
Hvilken slags køle pasta bruger du? Vi tester fire forskellige.

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
Mr.
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2016 00:27:05
Svar/Indlæg:
2518/53
Tak for test.

Jeg bruger AS5 og har brugt det i en del år nu.
Mx4 er godt kendt her da jeg har også brugt det en del gange, kan købes i 20+ g. for små penge.

Noctua NT-H1 er der lige et par grader at hente men måske er det bare mængden og deling af pasta som spiller lidt ind.
Noctua NT-H1 for 84 kr for 3.5 g.?, kom det godt nok i 2009 ?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2016 04:14:20
Svar/Indlæg:
3661/82
Ydelse vurdering er underlig konkluderet

I giver f.es atnec 7 en bedre ydelse end noctura paa trods af at

- antal wins:
Noctua vinde 6 ud af 8 teste over antec 7
antec 7 vinder kun 2/8 gange over noctura

- Snit af vinde delta:
Noctua vinder med et gennesnimts paa 3.5 grader over antec 7 sin vandte test
Antec 7 vinder kun med 2 grader i snit i sine vandte test

Noctua's gennemsnits er vinde delta er hoejere end Antec BEDSTE.. 3.5 over kun 3.0

Noctua DAARLIGESTE vinde delta er det samme som Antec 7 BEDSTE

saa konklusione er at :
- noctua yder bedre i flere tilfalede
- vinder med et stoerre delta
- taber med et mindre delta
men ydelse maessigt vurderes den til under antec 7 ?

hvordan er ydelse vurderet for det resultat giver ingen
mening for mig set i lyset af de tests der er fremvist i artiklen.
Der maa vare tale om en taste fejl eller helt mangelende ydeleses analyse.


Derudover finde jeg innovations vurdering underlig for kolepaste der bruge og opfore sig "ens" der er maaske smaa tweaks i sammensaetningen men at vurder at Noctua Har mindre innovation bare pga det er een aldre model er som at sige at at AMD athlon64 var mindre iinovativ end core 2 duo. Hvilket jo netop ikke var tilfaeldet deres akitekture havde langt mere innovation (IMC 64bits support osv) i sig en end core 2duo


Beklager min sidste feedbakc til artikler har varet negative. meen den slags underlig analyse springer altsaa i oejnene paa en.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2016 04:21:58
Svar/Indlæg:
3661/82
Ups glemte lige

Stadigvaek er graffer bredree end jeres sit format hvilket medfoere formindskning og kvalitets tab af jeres grafer samt udmudringe af tekten. Det er unodvendigt med de faa grafer der bruges. Det kan nemt saette til den korrekt oploesning.

stadigvaeke jpeg som mudret text og odelaegger kvalitet og Giver et storre billed formatn end hvis i bruge png


graferne starter ikke fra nul.
Jeg er klar over i oenske at "zoome" ind paa det intereste sante men grafer det ikke starter fra nul er misvisnde da de overdrive forskellen.
Dette kan noedvendigvis henlaegges som en smags sag.

problematikken ligger i at hvis man juster sin graffern"korrekt" kan man nemt for det saa ud som om et produkt der er arliger se bedre ud fordi man kan minimre forskllen nar det taber og forstaerke det nar det vinder.

Det er ikke anset som god etik at lave grafer som ikke starter fra nul eller i det mindste samme vaerdi.
Temperatur er naturligvis lidt finurligt da der kan debaterer hvad "0" er (C F K).



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
28-04-2016 11:20:06
Svar/Indlæg:
6367/477
Inden at du kommer med en masse kritik på alle vores artikler, vil du så ikke lige besvare vores tilbagemelding af din kritik? Du har sikkert slet ikke set at jeg har svaret dig på det kritik du kom med til APU artiklen.

Havde du set min besvarelse ville du også have fået en tilbagemelding på stort set alt kritik du kommer med i denne tråd.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2016 12:04:38
Svar/Indlæg:
202/5
Som jeg læser test setuppet, så bliver hver køle pasta kun testet én gang?

Dette vil jeg mene slet ikke er nok til at lave konklusioner med de usikkerheder som ligger bag installation og med de små temperatur forskelle der opnås.

Hver køle paste skulle som minimum testet af tre omgange hvorefter gennemsnit bruges på grafer samt afvigelser.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2016 12:57:52
Svar/Indlæg:
15982/637
Den perfekte test med kølepasta findes ikke - vi er nødt til at se på tendenser under de forhold der er til rådighed 🙂

Skulle man teste samme kølepasta af 3 omgange skal vare være 100% sikker på samme mængde og samme strøg på GPU die. Rum temperaturen skal være ens ved alle kørsler. Noget kølepasta har en burn in tid inden den virker optimalt etc.

Vi kunne på alle artikler godt gå mere i dybden og teste længere tid... hvis det var et fuldtidsjob 🙂 Det er måske træls men derfor må vi også være lidt indstillet på ikke at kunne give de optimale forhold til alle tider og derfor bliver der skåret fra hist og her eller valgt "den nemme vej". Det er trods alt frivilligt og ulønnet og motivationen er interesse og passion.
Min seneste test af AMDs R9 Nano tog 16timer. Det var med windows installationer, spil overførsler, skift af 3stk grafikkort og gennemkørsel med hvert kort 3 gange i alle test og så et gennemsnit.
Tiden på at skrive testen og lave grafer var ca 4-5timer oven i, så alt i alt har jeg brugt knap 1 døgn på med 1uges deadline. Det er ved siden af 40timers arbejde om ugen og pasning af de daglige rutiner og så lige huske at tale med konen. Når det er gjort op så er 21timer på een uge efter arbejde altså lang tid, og det er da heller ikke altid lige vellidt af den bedre halvdel, når man ikke rigtig ses en uges tid om aftenen fordi man roder med HW - men hun respekterer dog interessen og passionen for det. ❤





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 28-04-2016 13:00:27.


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2016 14:55:45
Svar/Indlæg:
3100/53
Har du kun lavet én montering og test med hver kølepasta?

Den rigtige måde at gøre det på ville være at lave 3 "reseats" af køleren og kølepastaen, se om der er nogle der stikker ud, og ellers tage gennemsnitsværdien.

Jeg ved det tager en helvedes tid, da jeg selv har testet kølere, men resultatet du viser ovenfor kan nemt være fejlbehæftet hvis du er kommet til at skrue kølere lidt skævt på, hvis der er for meget vs for lidt kølepasta på osv.

Derudover ville det være interessant hvis du i graferne havde vidst kerne temperaturen i stedet eller sammen med, da den nok svinger lidt voldsommere.

#6

Vi ved godt det er frivilligt arbejde, vi ved godt i ikke får penge for det, vi ved godt i laver det af ren interesse. I behøver hoppe til "Jamen det er frivilligt arbejde" når der kommer kritik på en artikel. Kritikken bliver skrevet fordi der er undren til resultatet. Det bør ikke fejes væk med et "Der var ikke tid til at lave det bedre".

Vi kommer med kritik af hvordan testen kunne laves bedre. Det er i og for sig ligegyldigt om der kommer "nøjagtig" den samme mængde kølepasta på ved hver reseat. Hvis nu køleren er spændt en lille smule skæv på, og giver et forkert resultat vil dette nemt kunne ses ved gang nr. 2 & 3.

Jeg kan om nogen værdsætte at folk gider bruge tid på at undervise og underholde andre på nettet, men får man nogle inputs til hvordan man kan gøre det bedre, specielt på en side som laver "reviews", så bør man tage dem til sig.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2016 15:01:12
Svar/Indlæg:
5872/1286
Jeg synes nu det er en fin test. Ikke ret mange af os alm forbrugere vil jo montere/afmontere vores køler 2-5 gange for at se om det kan gøres bedre end 1. gang, medmindre der er en åbenlys fejl.
Jeg vil give gripen90 ret i, at man godt kan gå FOR meget i detaljer i en test af næsten hvad som helst (undtagen øl, _det_ skal gennemtestes!! 🤣 )



Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
28-04-2016 15:24:24
Svar/Indlæg:
202/5
#6, "Den perfekte test med kølepasta findes ikke", Jo, men det handler bare om ressourcer hvilket ikke er hvad jeg forsøger at sige.

Som p0Pe også skriver, så er det ikke fordi jeg/vi ikke er glade for I bruger jeres fritid på at lave disse test. Og forstår hvor lang tid det tager.

Men, hvis testene ikke bliver lavet ordentligt, så vil jeg mene det bare er tidsspild (hvilket ingen af os ønsker).

I jeres test setup, er der alt for mange ukontrollerbare variabler, som gør man ikke kan "nøjes" med at teste kun én gang. Kølermontering og mængde af kølepasta er nok de største.

Derfor er det vigtig at lave flere test. Ellers er jeres resultater for usikre hvorved man ikke kan konkludere noget. Således bliver det tidsspild for jer (at lave testene), os læsere (da testene er for usikre) og de producenter som har sendt dele til test (nok minimal i denne sammenhæng, men stadigvæk).

#8, en ting er hvad forbrugerne gør noget andet er hvad anmeldere burde gøre.
Hvad nu hvis en af kølermonteringerne ved en pasta test havde været en smule ringere end de andre kølepasta test? Så ville den pågældende kølepasta score lavt i ydelse selvom den måske havde været bedre end alt andet?
Det ville man have opfanget ved at lave flere test som anmelder.

Overstående eksempel ville ej heller være fair for producenten da deres produkt bliver stillet i et dårligere lys og dermed have mindre salg.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 28-04-2016 15:29:03.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2016 15:56:49
Svar/Indlæg:
15982/637
#7/9: Jeg er slet ikke uenig i jeres antagelser. Min pointe var blot (kom måske ikke klart nok ud, men er i så fald min fejl), at det er så mange variable at have med i sådan en test hvis den skal være helt eksakt, og de kræver noget tid og ressourcer vi ikke har, og derfor bliver der skåret fra nogen af og til. Nogen gange rammer vi rigtig med det de bliver skåret fra, andre gange måske ikke så vellykket 🙂


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2016 09:02:42
Svar/Indlæg:
3661/82
#4 du har helt korrekt det var bestemt unoedvendigt at bringe graph ement op igen.

totalt min fejl ikke at checke tidliger feedback.
Det vil jeg gerne beklage.

det kunne dog gerne stadigvaek vide denne artikle specifikek konlkussion metode
at give en lave ydels til at produkt de

perfroemr bedre i flere test
vinder med en store margen
taber med en mindr margen


hvis der pga konklkussion udelukkende er bygget paa sidste test saa har de forste testets jo vaeret unoedvendige.

normalt for at ungaa dne slags bais nar man laver videnskabelig test saa laver min sinresults analyse metode foer man gaar igang saaledes at man ikke risiker at aendre dne i en retning der goer et produkt bedre end et andet.

det tyder paa at det er sket her da der er lavet mange test men det ser ud som om konlkussiones kun er baseret paa det resultat


Jeg skal aerlig indroome at jeg nok er lidt en analyse fetist mig selv. Og min tone til tider kan virke negative.

jeg er vand til at debate med andrefolk der laver mange data analyse over store maengdet af data og tone der er . jeg vil ikke sige haard men megt faktuel. og det tager som en god ting at tage en fejl op i en af de andre produkter d det giver en mulighed for at for at forbedre "produktet"

jeg burde have formulere min kritik mere emotionel venlig.
men jeg skal skifte mind set saa mange gange om dagen at det ikke altid lige gaar sa godt

engelks/dansk mindset
hardcore teknikg vs softtekning vs almindelig mennesker

men som min kone siger.
jeg er lidt en sheldon lol

anyway hvis min kritik har (mangler en oversaettelse) offended nogen vil jeg gerne igen beklage. jeg skrive direkte og faktuel det er ikke ment som en HAHA du er en total idiot. men som en hjalpe til at forbedre "produktet"



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2016 09:07:15
Svar/Indlæg:
3661/82
heg er enig med at inge ntest er 100
5 sikker
du test kun produkter i dne speciffice situation du tester det i

men vi kan komemtater ved at i vaerste tilfalede udelukke nogen lvariable

f.eks ble der valgt bare at likke en drabe i midte med en koelpaste der kom med en skraber.
anmelder siger iendog det er en tykker igo mindre flyden koelpaste hvilket kan netop indikere at draabe i midten kan vare en forkert monterings metode

en test med begge metoder har fremvist produktet mere korrekt

det er normalt ikke de smaating men taenker over inden man gar i gang med en test. men burdes tage hand om det nar man moede den situatuion.


rigtige mange test har jeg gaet igang med og fundet ud af variale undervejs der burde teste og testen bliver langt storre end beregnets. hvilket til tide kan bare rigtige surt.

ellers syndes jeg test var en fin lille test

skule bare have test skrabe metoden ligesaa samt fortalle om komklussion metoden so vi som laeser ved hvorfor karaktern er sa "undelig" som den er


#13
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
29-04-2016 11:27:13
Svar/Indlæg:
709/10
Som jeg ser det, så er valget af highend kølepastaer næsten 100% personligt valg.

Jeg har igennem en årrække brugt IC7 Diamond, men gik over til Polimatechs PK3 i stedet for. Ikke så meget pga. ydelsen, da forskellen er kun 1 grad, men mere pga. tid for at prøve noget nyt.

Forskellen på highend og mainstream pastaer i idag så lille, at det for den almindelige bruger ikke betyder en flyvende fis.
Jeg kan se fordelene hvis man vold OC'er sit system, så er der noget at hente, men til almindelig brug, der kan alle altså være med.

I mine øjne, så kommer det mere frem til om hvordan pastaen er og arbejde med, både hvad angår påføring og om den virker optimalt lige ud af sprøjten uden brug af burnin tid.


#14
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2016 12:50:00
Svar/Indlæg:
2587/91
#7 Godt brølt :) +1


cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
30-04-2016 09:30:56
Svar/Indlæg:
726/496
Der bliver talt lidt om levetid. Er der nogen der skifter deres pasta ud efter nogle år? Og er det nødvendigt?


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2016 10:36:20
Svar/Indlæg:
202/5
De fleste kølepastaer har tildens til at tørre ud hvorved det ikke længere har samme kontakt overflade og varmeoverførelse.

Det er typisk noget man oplever på meget gamle PC'er som måske endda ikke har været tændt i noget tid.

Jeg selv skifter HW så tit at det ikke er et problem for mig. Dog har jeg fået PC'er ind som trængte til skifte for at sænke temperaturen igen (og dermed lydniveauet).

Jeg skulle mene at de testede pasta (som er high end) skulle kunne holde et par år før de begynder at miste "effekt".


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 30-04-2016 10:36:57.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2016 11:30:30
Svar/Indlæg:
2185/186
Jeg er selv utroligt glad for Coollaboratory Liquid Pro. Det tager lidt mere tid at sprede det ud,fordi det er flydende metal og skal spredes med en pencel og man skal være påpasselig med ikke at bruge for meget,det det jo netop er elektrisk ledende,men jeg har ikke oplevet noget produkt, som kan følge med i ydelse og det har især givet gode resultater på mit GFX,Ved full load og når det har været max clocket.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-05-2016 07:16:43
Svar/Indlæg:
3661/82
Stadigvake ingen info om hvorfor et produkt der klare sig bedst if fleste test. vinderm end storre margne og taber med mindre margen faar en daarliger ydelse karakter ?

Det svare sig til at sige et graffik der far flere fps i de fleste spil. Skal have en daarligeste ydelse score.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
02-05-2016 08:39:56
Svar/Indlæg:
6367/477

Stadigvake ingen info om hvorfor et produkt der klare sig bedst if fleste test. vinderm end storre margne og taber med mindre margen faar en daarliger ydelse karakter ?

Det svare sig til at sige et graffik der far flere fps i de fleste spil. Skal have en daarligeste ydelse score.

Sven Bent skrev d. 01-05-2016 07:16:43


Jeg forstår hvad du skriver, men jeg tror ikke at dette er noget der kan tages analytisk.

Specielt her på HWT vægter vi OC ganske højt, og en kølepasta der klarer sig bedre ved OC vægtes nok til at være en smule bedre, selvom den falder bagud uden OC.

Det jeg mener er blot at ved standard hastighed gør pastaen ingen forskel - man kommer alligevel aldrig over de 60 - 70 grader, men det kan man med OC, hvorfor Bauner sikkert har vægtet denne test en smule højere, da forskellen mellem de forskellige pastaer er større, og den du nævner er forrest her, så her kan pastaen faktisk gøre en forskel, og måske i sidste ende hente 100MHz mere på CPU'en, blot ved at vælge rigtig pasta.

Derudover er der en form for "feel", som bare ikke kan måles nogen steder. Når jeg pakker et bundkort op får jeg også hurtigt en "feel" om at dette er et godt eller skidt bundkort, og at måle det er umuligt da dette er en subjektiv holdning, men i sidste ende er det stadig en ting vi tager med i konklusionen.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2016 13:00:23
Svar/Indlæg:
1334/15
#19 Den med "feel" (fornemmelsen) er vist god nok, når man taler om kvalitetsforskelle - faktisk selv om har bind for øjnene, og nøjes med følesanserne 🙂

Fjerner man så bindet, får man mange ekstra input ligefra de små detaljer som manglende lakering på div. dioder, elektrolytter, "billigt" plastikudseende/farveforskelle, løse/skæve heatsinks, småting osv. Altsammen banker ind i vores Hardware sjettesans på et millisekund 😀

Selv om det ikke er helt sammenligneligt virker vores syn og sans for farver jo også på en besynderlig måde når vi hører lyd. Højttalere med lyse farver lyder som om, de afgiver mindre bas end højttalere med mørke farver - forstå det hvem der kan - videnskaben ved endnu ikke hvorfor det hænger sådan sammen. Det må så være vores hi-fi sjettesans 😲 🤣


Gazivodo
 
Overclocker
Tilføjet:
04-05-2016 03:13:52
Svar/Indlæg:
190/4
#18 For Fa'en, Sven-Bent Skal du nu også til at være belastende på HWT??? Hvor mange Fora skal du være på? Er der slet ikke noget at lave i Land of the Free?

OnTop: Glimrende anmeldelse og god timing da jeg lige er løbet tør😉

Mvh. En knap så krævende læser.


#22
Gob
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2016 11:41:39
Svar/Indlæg:
557/100
🤣


MadsAG
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2016 12:59:18
Svar/Indlæg:
5421/53
Jeg forstår ikke helt hvorfor at vi ser temperaturer + omgivelsestemperatur.

Temperaturerne burde være et delta imellem de to temperaturer.

Derudover ved man aldrig hvad Windows laver i baggrunden, som kunne ændre load fra tid til anden.

Jeg synes slet ikke der er nok information om hvordan testsne er lavet. F.eks. aflæses temps bare med et enkelt sample efter 15 min?


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2016 10:32:39
Svar/Indlæg:
2185/186
Her er mine idle temperaturer med Liquid pro, har lige givet min gamle 2600 K et lag, da jeg fandt ud af, at den havde fået almindelig kølepasta, da jeg i sin tid installerede den. Men nu er den med ganske imponerende temps




Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2016 10:47:09
Svar/Indlæg:
2185/186
Og her med full load og cpu clocket til 4,846 Ghz ved 1,464 volt




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cani83 d. 08-05-2016 10:51:55.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-05-2016 07:59:47
Svar/Indlæg:
2084/124
Beklager hvis jeg virker nedern, har nogle forbedringsforslag.

1) flere monteringer
2) forskellig temp køling, alt om man bruger luft vand kompressor eller ekstrem har indflydelse.
3) burn-in tid, kølepasta efter 12 timers er anerledes end frisk monteret.

Ellers meget godt, håber at det bliver taget som konstruktiv kritik.

PS: hvis jeg har overset beklager jeg, læser lige lidt godt blændet af solen... imens at jeg er i poolen