Dual PSU

Bundkort / CPU d.  02. april. 2016, skrevet af J.Hansen
Vist: 1182 gange.

J.Hansen
 
Overclocker
Tilføjet:
02-04-2016 10:58:06
Svar/Indlæg:
28/15
Hm!
Jeg manglede et korrekt forum at poste dette i, men dette er jo ikke helt galt trodsalt.

Jeg har ofte tumlet med tanken om at bruge 2 strømforsyninger, som alle I andre, har vi ofte flere PSU'er til at ligge i bunken, som sådanset intet fejler, men er for små hver især til dagens krav og stik/ledningsproblemer kan man jo sagtens løse med alskens omformere, personligt er tanken altid strandet ved mangel på plads i caset.

Nu har jeg en opgave at bygge en PC ind i et sofabord, der er født med en sådan kant rundtom, at jeg kun vil finde problemer i højden, tilgengæld har enormt meget plads i alle retninger.
Har nogen forsøgt sig med/eller er stødt på læsning på nettet, om et væsen et sted i verden, som har forsøgt noget lignende.
mange har sikkert haft de samme tanker ?

J.Hansen


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af J.Hansen d. 02-04-2016 10:59:54.
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2016 11:07:43
Svar/Indlæg:
4112/52
Det er blevet forsøgt mange gange i fortiden, hvor strømforsyningerne var meget mindre (effekt messigt).

Dengang var problemet at PSU'erne ikke kunne finde ud af det, hvis ikke der var tilstrækkeligt med last på 3,3V og 5V railsne, til at kunne styre 12V railet (typisk kun 1 dengang).

Nu til dags er der mange flere muligheder for at få fat på store strømforsyninger (op over 2000W), så nu er behovet for multi-PSU forsvundet.

Det du skal være OBS på, hvis du alligevel begiver dig ud i det er:
a) Fordel lasten på de forskellige 12V rails jævnt efter deres kapacitet, for at undgå en enkel PSU overlastes på et enkelt rail
b) Du skal have start signal til begge PSU'er ved opstart (typisk den grønne leder)
c) Kan din stikkontakt trække læsset for den kombinerede last på alle PSU'erne?
d) Du vil sikkert opnå en ringere virkningsgrad end med én stor PSU.
e) Flere PSU'er=flere blæsere=mere støj


HoPLa
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2016 11:10:34
Svar/Indlæg:
338/34
jeg har før kørt dual psu, en psu til at trække blæser hdd og alt det andet og en til bundkort.

der kan være problemer med at direkte parallel forbinde da de kan mod arbejde hinanden.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2016 11:13:59
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg kørte med 2x300watt psu, da jeg havde et peltier element på 156watt, det fungerede uden problemer.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-04-2016 11:22:02
Svar/Indlæg:
2084/124
Det kan godt lade sig gøre - men det er ikke den mest optimale løsning.
Det er dog udemærket til f.eks. drev, pumper, blæsere osv. på en...

Jeg ville til hverdagsbrug ikke benytte flere PSUer, da der vil være forskel på spænding - og dette ikke er sundt.

Ang. det med stikkontakter, har jeg ligefrem lavet et sted hvor at L1,L2,L3 alle er på hver sin lysgruppe, 3x 13x230, knap 9000W... Hvis der nu skulle blive behov for voldsom computer testeri (dog bygget så man ikke bemærker det - hvor køkken stue og soveværelse mødes)


J.Hansen
 
Overclocker
Tilføjet:
02-04-2016 12:25:04
Svar/Indlæg:
28/15
Hej
Det lyder alt sammen spændende, jeg er glad for alle 'input', det er klart at selve konstellationen ved opsætningen skal der kigges mere på, når det hele skal fordøjes, såsom start af begge psu'er, modarbejdning af de 2 strømforsyninger som dog vil kunne undgås ved delay'ed opstart, det er alt sammen sikkert til at løse.

jeg har forbandet meget lyst til at prøve det, også for at bruge lidt af det man jo har samlet gennem tiden, det tiltaler vel også alle I andre.
J.Hansen


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2016 12:46:43
Svar/Indlæg:
4112/52
Ved brug af en adapter om denne:
kan du få det til at "spille" selv, og så behøver der ikke være den vilde forsinkelse på påstart for at begge PSU'er er kommet igang.

Der hvor det er vigtigst at være opmærksom, er at du f.eks. trækker GFX+diverse på den ene PSU og cpu+MoBo på den anden.
Det med "forskel i spændinger", er ikke så problematisk hvis du ikke har de samme komponenter tilsluttet begge PSU'er (MoBo f.eks. med EPS12V til en og ATX24 til den anden, eller 1 8-pin PCI-E stik på en psu og et andet på den anden, til samme GFX).
Ved godt at PCI-E også får power gennem PCI-E porten, men der er power reguleret igennem MoBo, så det er begrænset med spændingsforskel.

Edit: Her viser de det fornuftigt med "paint", hvad jeg mener:



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af M.Thomsen d. 02-04-2016 12:48:54.