Billedproblemer skærm eller GPU?

Grafikkort d.  05. april. 2016, skrevet af killman
Vist: 990 gange.

killman

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2016 12:31:53
Svar/Indlæg:
183/66
Jeg har haft nogle problemer med mit billede i gennem længere tid. Skærmen går pludselig i sort i et kort øjeblik. I starten var det bare billedet, der forsvandt, men nu er der også begyndt at komme mærkelig farve artifakter, når skærmen svigt, samtidig lader problemet til at blive værre og værre.

Jeg har 3 skærme og i starten poppede g-sync skærm tilsluttet beskeden op lige efter billede gik ud. Jeg gik derfor udfra at der var en løs forbindelse med denne, da jeg havde prøvet at koble den fra og ikke oplevede fejl. Jeg sendte den til reparation, men nu begyndte problemet også at komme uden G-sync skærmen tilsluttet, dog uden skærm-tilsluttet-beskeder eller -lyde. Jeg har også fornemmelsen af det kunne være mit fjernsyn, der er ved at stå af, da jeg ikke har kunne genskabe problemet, når den ikke er tilkoblet, men da det er mere eller mindre tilfældigt, hvornår problemet kommer kan jeg ikke være sikker.

Den mest oplagte mulighed er dog grafikkortet, som er et EVGA GTX 980, der er ca. et halvt år gammelt. Jeg har ikke nogen erfaring med GPU svigt, så hvis dette problem er typisk for dårlige grafikkort, så må i meget gerne sige til.

Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af killman d. 05-04-2016 12:33:11.
Ridderlykke

Overclocker
Tilføjet:
05-04-2016 20:33:40
Svar/Indlæg:
305/11
har du forsøgt dig med kun 1 skærm tilsluttet?

har du mulighed for at sætte grafikkortet i en anden pc? bare for at teste 😉

Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2016 23:14:51
Svar/Indlæg:
775/65
Kan du beskrive artefakterne nærmere?
Random pixels?
Streger?
Blur?

Eventuelt tage et billede?

umiddelbart kunne det godt lyde som et fejlbehæftet grafikkort.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2016 23:51:43
Svar/Indlæg:
3799/43
Benytter du det system, som du har i din profil eller et andet et?

Er det kun på dit tv, eller oplever du fejlen på dine pc skærme?

Har du prøvet med et andet kabel?

Prøv at hent DDU (display driver uninstaller) og fjern dine driver helt fra Windows, og hent nogle andre driver.

killman

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2016 13:18:00
Svar/Indlæg:
183/66
System opdateret!

Ridderlykke: Jeg har forsøgt, men da jeg bruger alle skærme meget er det lidt svært at teste det længe nok.

Kadett: Det er bere et nogle små prikker på skærmen i små områder. Det kunne ligne dette, men fylder ikke mere end nogle centimeter forskellige steder på billedet.

Det er desværre umuligt at tage et billede af det, da det sker så sjældent. Farverne kommer sjældnere end helt sort skærm.
Jeg prøver at skubbe lidt til kortet, og se om det hjælpe.

ICE-Cool: Har ikke prøvet med et andet kabel, da jeg ikke har et ekstra hdmi liggende. Vil prøve at skaffe et snarest muligt.
Har dog prøvet at med nogle andre udgange.
Jeg oplever det på alle skærme, men der sker oftere på tv'et, som jeg også bruger mest. Når de andre skærme forsvinder kan det være fordi signalet på tv'et forsvinder og de andre skærme genkobles.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2016 23:49:50
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg har selv et tv og en pc skærm tilsluttet til min pc. Så jeg testede lige hvad der sker, hvis at jeg fjernede mit hdmi kabel fra mit tv. Når at jeg fjerner mit kabel så forsvinder billedet også fra min pc skærm.

Så ud fra det forsøg, så vil jeg mene at et af dine kabler er beskadiget, hvilket resultere i at din skræm får udfald.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2016 00:02:56
Svar/Indlæg:
4337/121
Et HDMI kabel koster næsten gratis så test med et nyt eller lån et fra en ven/familie 🙂

Hvis ikke det er kabel fejl vil jeg sige at det er GPU der driller 🙂

Havde du prøvet at tage kortet ud og indsætte det igen?