PC fryser fast, ureglmæssigt.

Diverse d.  07. april. 2016, skrevet af (ToFT)
Vist: 792 gange.

(ToFT)
 
Ny Bruger
Tilføjet:
07-04-2016 22:07:43
Svar/Indlæg:
1/1
Jeg har for nylig, købt komponenter på computersalg.dk
Og fået computeren samlet, den kører skide godt, men nogle gange fryser den fast, og jeg kan intet gøre, hvor jeg så bliver nød til at genstarte den. Der er ikke nogle bestemte steder eller tidspunkter den gør det på, det er meget forskelligt, nogle gange er det inde i et spil, andre gange er det hvis jeg bare er på nettet. håber i kan hjælpe mig.

tak.

PS. her er en liste over hvad der er i computeren.

850 EVO MZ-75E250 - Solid state drive - 250 GB - intern - 2.5" - SATA 6Gb/s - buffer: 512 MB

VS Series VS550 - Strømforsyning ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V - 80 PLUS - AC 200-240 V - 550 Watt - aktiv PFC - Europa - sort pulverlakeret

arbide Series 100R - Miditower - ATX - ingen strømforsyning ( ATX ) - USB/Lyd

HyperX FURY - DDR3 - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - 1866 MHz / PC3-14900 - CL10 - 1.5 V - ikke bufferet - Ikke-paritet - sort

FM2A88X Extreme4+ - Bundkort - ATX - Socket FM2+ - AMD A88X - USB 3.0 - Gigabit LAN - onboard grafik (CPU påkrævet) - HD Audio (8-kanaler)

Radeon R9 380 - Grafikkort - Radeon R9 380 - 4 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 2 x DVI, HDMI, DisplayPort
Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
07-04-2016 22:16:53
Svar/Indlæg:
718/15
Det kan være 1 million forskellige ting der gør det.

Men det første sted at starte er at tjekke temperaturen.
Dernæst tjekker du om du har de sidste nye drivere til al din hardware. Da hardware konflikter tit er skyld i systemfrys.



Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2016 22:49:11
Svar/Indlæg:
351/36
Lav et image af dit windows. (så du altid kan gendanne hvor du er nu)

Lav en ny installation og kør med den, forsvinder fejlen, er det sikkert noget driver/direct-x whatever som gør det.

Der findes måske smartere måder, du kan også sørge for at tjekke win syslog og se om du bliver klogere den vej :)


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2016 22:52:52
Svar/Indlæg:
1626/507
Smid et andet gfx i.

prøv 1 ram blok alene, det vil sige at du først den en blok alene, og så den anden blok alene, husk slot 1 på bundkortet, det kan du se på manuelen, hvor slot 1 er.

der kan du se om det er gfx eller ram,
Du kan også prøve at tage alt ud, ram gfx alle stik, og så sæt dem til igen, og mener alle stik.

Det er de ting jeg altid gør, for at finde fejl.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af busser d. 07-04-2016 22:55:05.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2016 00:04:48
Svar/Indlæg:
3799/43
Start med at kigge i din Windows log bog (event viewer). Der står sikkert nogle informationer du kan bruge.
Så skal du gå ind i loggen, og se hvilket tidspunk fejlen opstod.
Når at du finder fejlen så skal du benytte en "bsod viewer" så kan du læse fejlen ud fra det.

Start med det, før at du geninstallere Windows.
Det kan være at det er et program der følger med til bundkortet, der er skyld i fejlen.

Så hjælper det ikke at geninstallere Windows hvis at du benytter det samme software som nu.

Edit. Hvis at du ikke finder nogen fejl, så ville jeg hente memtest86 og teste rammene.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 08-04-2016 00:06:33.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2016 08:03:07
Svar/Indlæg:
772/65
Prøv at holde øje med dit ram-forbrug.
Jeg har oplevet noget lignende, hvor det viste sig at være et program, der lavede memory-leak (brugte rammene hurtigere end de kunne frigives)

Ellers er det den normale fejlsøgning du skal igang med.
Start eventuelt med memetest.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2016 16:42:38
Svar/Indlæg:
3661/82
jeg vil klart anbefale at starte med de nemmeste test forst for at gaa igennem det sa hurtigt muligt

memtest86 absolut start ved random ustabilitet.

RAmtest altid foet du laver meget andet pga defekt ram kan nemt medfoere korruption i hvad du laver.
ding backup som #2 laver er ikke meget vaerd nar alle dine data der bliver lagt ned i dit image har varet igennem defekt ram.



eftersom det ikke ser ud til at aver load beting ( ud fra din beskrivelse)
kan du nok skippe cpu og gpu test og i stedet kigge paa windows

tag nyt dit backup hvis du vil

derefter koere du lige en chkdsk for at finde data korruption i filstrukturen
og derefter kore du e sfc /scannow for at se om der var korrupte window system filer.

opdater driver til isar chipset men ogsaa gerne grafikkort og lydkort

brug driver fra chips producenter side.
ikke fra bundkorts eller grafikkortet producentes side.

stadivaek ikke loest ?
reinstall windows

hvis intet af de ovenstaende virker vil jeg kigge paa en dybber HDD test og kort chkdsk /b /f
du skal nok reboote herefter for at starte testen

samt ( elelr i tilfaelde at der ER unde load saa sprng direkte hertil) koer en CPU test og en GPU test


under alle omstadigheder naar fejlen er vak saa udfor en ordnelig stabilites test.

hertil kan jeg anbefale mit Project Phoenix fra www.techcenter.dk


side bemaarkning
du har inte tskreve om OS eller CPU


Andre ting at checke at er maerke om varme din pus skyder ud er meget varm. elelr proeve med en anden psu.

evt check ogsa om alle din kordensator ser fint ud paa dit bundkort ( flade rene tope. ikke bulleder eller med brunt snavs) bemark at dette kun virker med vaeske kordensatore og ikke solid kordensatore


(ToFT)
 
Ny Bruger
Tilføjet:
11-04-2016 12:20:20
Svar/Indlæg:
1/1
Der er lavet en masse test, både på cpu, gpu, og ram, og der er lavet stress test på cpu, og gpu også. der er forsøgt med et andet windows build, og formatering. men jeg er blevet lidt mistænkelig på et program om det kan være det, der gør det.

Inden programmet blev intsalleret stod den tænd en hel dag og lave lidt forskellige ting, uden at fryse fast, hvor jeg så konstaterede at det nok var i orden. så jeg begyndte at installere de forskellige programmer jeg nu skulle bruge, og da jeg kom til den ene syntes jeg det installationen gik lidt mistænksom, og lykkedes heller ikke første gang. hvor jeg så genstartede computeren. og prøvede igen, med succes, men der gik ikke mere end et par timer før den så frøs, men om det så er et tilfælde ved jeg ikke. men syntes bare det virker meget mystisk.

tak for de mange hurtige svar, håber måske denne beskrivelse kan hjælpe lidt mere nu.