Benytte sin Win10 på ny maskine

Software d.  13. april. 2016, skrevet af Verdenshersker
Vist: 1705 gange.

Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-04-2016 12:42:46
Svar/Indlæg:
3636/386
Hej,

Jeg har fornyligt skiftet min SSD med Windows 10 Pro installeret fra min desktop til min laptop, men nu siger den, at den er i brug et andet sted. Skal jeg så ringe ind til MS for at få dem til at unlocke den eller hvordan?

Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2016 14:22:09
Svar/Indlæg:
718/15
I og med win10 bliver låst til bundkoret/bios kunne det godt tyde på det :)


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2016 15:39:59
Svar/Indlæg:
3661/82
#1
Hvor har du den information fra?


#0
Komma i din saetning er yders vigtige, naar du skriver med indskudte saetninger
Har du installer Windows 10 fra din desktop til din laptop,
eller flyttede du din SSD fra din desktop til din laptop, hvor paa du havde Windows 10?

Jeg vil altid anbefale geninstallation til en ny maskine, og ikke genbruge en Windows installation.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sven Bent d. 13-04-2016 15:45:10.


Xqual
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2016 16:56:14
Svar/Indlæg:
718/15
#2 Når du "aktivere" win10 bliver den aktiveret på samme måde som oem. Den bliver registreret med din bios/bundkort så du fremadrettet ikke behøver indtaste nøgle på DEN maskine.
Selv retail bliver registreret på den måde. Men dem kan man jo flytte ved at ringe.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2016 18:04:27
Svar/Indlæg:
3661/82
#3
Mit speorgsmaal er hvor du har den information fra?


Valagar
 
Overclocker
Tilføjet:
13-04-2016 18:29:23
Svar/Indlæg:
15/2
#0 Hvordan har du fået den windows 10??? Hvis du har opgraderet den fra en windows 7 OEM eller du har brugt en OEM version, så er den låst til dit bundkorts BIOS/UEFI. dvs at du ikke kan flytte den til en anden computer. Har du opgraderet fra en Retail windows 7 eller installeret en windows 10 retail, så kan den flyttes ved at ringe til microsoft eller ved at bruge den telefoniske aktivering.

Har dog hørt at det har lykkedes for nogen at flytte windows 10 ved at bruge det telefoniske aktivering af windows 7 OEM på nr 2 computer og så opgradere den til windows 10 også. Om MS vil finde ud af det på et tidspunkt har jeg ingen anelse om.


#4 Her er et link hvor du kan læse lidt om det. Godt nok på Engelsk

http://winsupersite.com/window...

+ Jeg ringede selv til MS og fik det bekræftet da jeg selv stod og skulle opgradere til windows10, men ikke helt selv fattede hvordan faen det fungerede...
Ham MS supporteren jeg snakkede med sagde "jamen det er da bestemt ikke nyt. Det har MS gjort i nogen år nu, med bla win8"
Så jeg tror faktisk at MS smider aktiverings koderne op i BIOS/UEFI til mere end blot deres styresystemer...


PCDania
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2016 20:39:08
Svar/Indlæg:
598/0
Windows 8.1 og 10 skriver lidt kode (et certifikat) til UEFI som matcher Bootloader (ligger på HDD/SSD). Hvis UEFI koden ikke passer sammen med Bootloader bliver styresystemet ikke startet. Processen bag kaldes Secure Boot.

Afhængig af hardware er det muligt (i hvert fald på Win8.1) at disable Secure Boot.

NB: Secure Boot er en del af UEFI, ikke styresystemet så skæld nu ikke MS alt for meget ud.


yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2016 22:19:41
Svar/Indlæg:
1346/11


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
14-04-2016 05:56:45
Svar/Indlæg:
3661/82
#7
hvad har det med sagen at goere ?

#5
jeg takker for linket jeg ville gerne have haft det fra Xqual nar han nu sider og siger noget forkert.

og praecist hvorfor jeg spoerger ind til hvorfor folk tror license binder sig til bundkort. Rr netop vist fra MS selv der at den IKKE binde sig til bundkortet men til en vis maengde andringer i systemmet. ( andring af bundkort kan dog vaere en stor aendring)

Quote"
While Microsoft does not provide a detailed list of what hardware has to change on a device to trigger reactivation, they do mention that a hardware change such as replacing the motherboard, might cause Windows 10 to no longer be activated on that hardware. This is the same process that occurred under Windows 7 and 8/8.1. In my own experience a call to the phone activation line got the system reactivated without issue."

men det er altsaa ganske muligt at "miste" sin oem licens paa trods af man bruger samem bundkort og omvendt alt efter hvor anderledes dit nye bundkort er i forhold til de gamle ganske muligt at bibeholde den efter et bundkort skift.

jeg har aelv skiftet tonsvis af bundkort uden at skulle genaktivier eller mistet OEM license
og omvedt har jeg skiftet dele ud paa en pc med bundkort og oplever den skal geanktivere og anmeldes for en reperation for at license er ok igen.

Saadan var det med XP og 7 og derfor jeg spoerger ind til win10 fordi MS skulle have andret deres licens haandterings politik saa.


At der er mulighede for at ligge en OEM kode op i bios/eufi er altsaa ikek det samme som et din lovlige licesen er laast til bundkortet alene.

genaktivering er ikke det samme som at man mister sin licens