DS415+ Bad sector was found on disk

Synology d.  14. april. 2016, skrevet af cybercb
Vist: 3549 gange.

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-04-2016 19:29:40
Svar/Indlæg:
1450/40
Hej HWT'er

Jeg har en Synology DS415+ med 2 x 6TB WD RED + 2 x 3TB WD RED diske i.
Jeg får en del beskeder om med: Bad sector was found on disk 2, men når jeg åbner storage manager og tjekke diskens SMART og øvrige oplysninger, så står der 0 ved bad sectors, dog har den 14 "disk reconnection count", 6TB diskene har aldrig være taget ud, mens NASsen har været tændt.

Er det noget jeg skal bekymrer mig om?
Det er kun disk 2 der kommer disse beskeder om.

Problemet har været der længere end der ses på loggen, da den er blevet clearet efter opdateringen til DSM 6.0












Burde jeg tage disken ud og teste med WD lifeGuard og derefter evt lave en Low Level format af disken og indsætte den i Raidet igen?



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af cybercb d. 14-04-2016 19:30:24.
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2016 10:20:22
Svar/Indlæg:
4112/52
Hvad er alderen på disken?
Hvis dit arrey kan bære at din 6TB disk bliver taget ud, så gør det, og undlad at bruge din NAS ind til den er sat ind igen, og ind til da, fejlsøger du så via en anden maskine end NAS'en.
Om det er via USB, eller internt i en PC/ekstern boks er ligemeget, men igang med at teste den for bad sectors med producentens software.
Og så lige være 200% sikker på det er dén disk du har fejl på, før du kommer for langt i "pilleriet".

Hvis den er inde for garanti-perioden, så ville jeg sende den til RMA.


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-04-2016 10:25:20
Svar/Indlæg:
1450/40
#1 de 2 6TB Red diske er fra januar 2015, så stadig indenfor garanti.
Jeg tror at jeg bestiller en ny RED og så skifter disken ud med den omtalte i #0, så kan jeg teste den disk og evt sende den til RMA, uden af skulle undvære min NAS, da den bliver brugt 24/7


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2016 15:24:38
Svar/Indlæg:
3661/82
#0
at give et check med WD data ligeguard er bestem en ting jeg ville anbefale just in case

Men Du burde ikke lave en low format. IDE diske og nyere kraever ikke low formatering og kan ikke low formaters af en bruger.

hvis du yderlige vil have extra sikekrhed for at alle sector virker korrekt kan jeg anbefale at bruge dban efter WDDLG. saet den til random passes og verifiy efter alle passes saa skriver der en random byte vardiy og checker at alle sectore giver den korrekt vaerdi tilbage.
det er en mere grundig metode en bare at bruge WDDLG full eller chdks /b, men det er ogsaa data destruktivt


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
15-04-2016 15:33:22
Svar/Indlæg:
1450/40
#3
Jeg prøver dban efter WDDLG, regner med at modtage den nye 6TB disk i morgen, så kan den blive skiftet ud med den måske defekte disk, så har jeg alt den tid jeg skal bruge, til at tjekke og dobbelt tjekke den anden, om ikke andet, så kan den da bytte plads med en 3TB, hvis den ikke fejler noget, eller den bliver byttet til RMA 🙂


cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-06-2016 13:40:14
Svar/Indlæg:
1450/40
Update:
dban and WDDLG fandt ingen fejl på disken, så den blev formateret og smidt i diskbay 3 i stedet for nr 2.
Der gik ikke mange dage efter, at disken var blevet "indmeldt" ind i SHR volumen, før den begyndte med bad sectors igen.

Jeg har efterfølgende skrevet til Proshop, hvor disken var købt i tidernes morgen, men ham jeg skrev med, mente det var en tvivlsom RMA, da WDDLG ikke meldte fejl på disken.
Så disken er nu sendt til WD, da de mente den var defekt udfra de samme oplysninger, som Proshop fik.
Så nu venter jeg på en ny disk derfra.

Dagen efter, at disken blev sendt mod Tyskland og WD, så skete der det, som bare ikke må ske, disk 1, som kommer fra samme parti og købt samme dato som den anden disk, vælger at crashe, så nu står jeg med at crashed raid setup på min nas 😢

Har heldigvis fået trukket alt data ud, mangler kun mine marieDB og backup af nogle af de andre pakker, dette kan på stående fod ikke lige lade sig gøre, da Hyper backup ikke vil starte en backup overhovedet, så jeg har i dag oprettet en supportsag ved Synolgy i håb om, at de kan trylle lidt, da NAS'en stadig kan se alt data på diskene, men er i Read only mode.

PS: Billeder i #0 må i tænker jeg til, de var hostet på NASsen 😛


Opdatering følger engang ude i fremtiden.