Opladning af E-cigaretter med højere mAh?

Diverse d.  16. april. 2016, skrevet af PPP
Vist: 741 gange.

PPP
 
Newbie
Tilføjet:
16-04-2016 18:56:47
Svar/Indlæg:
52/28
Hej. jeg benytter en E-cigaret som jeg gerne ville kunne lade hurtigere op.
må man bruge højere mAh når bare spænding og Volt er den samme?

jeg har følgende:

E-cigaret = Eleaf iJust 2
batteri mHa = 2600

Opladere 5V 500mAh
eller 5V 1200 mAh

det er klart at den lader hurtigere med 1200mAh, men vil det beskadige batteriet? Jeg har hørt at de kan eksplodere hvis man gør noget forkert, men vil dette være nok til at sådanne ting kan ske?

Håber at høre fra jer.

PFT. PPP
Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2016 20:17:16
Svar/Indlæg:
3385/80
mAh er et mål for kapacitet af batterier, ikke for hvad ladere kan levere af strøm - der er det blot mA.

Hvorvidt en kraftigere lader vil beskadige batteriet, afhænger af om din e-joint er korrekt designet eller ej. Er den lavet korrekt, så er det intet problem.

Med det sagt, så er det normalt kun et problem med billigt skrammel fra Kina. Den du har ser ud til at være af lidt bedre kvalitet, så der tror jeg ikke du render ind i noget problem. Specielt ikke taget i betragtning af at batteriet er på 2600 mAh, hvilket normalt uden problemet kan klare at blive ladet med 1C - svarende til 2600 mA.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2016 23:23:05
Svar/Indlæg:
3799/43
Når at man læser lidt på nettet, så falder man ofte over artikler om e-cigaretter der eksplodere under opladningen. Så man skal nok passe på hvad man sætter sammen, når at det er uorginale dele.
Jeg ved ikke hvordan at sådan en e-cigaret er designet, men hvis at den ikke kan kontrollere opladningen og beskytte den imod over opladning. Så kan det godt blive farligt at tilslutte en kraftiger lader.


spies_sparks
 
Superbruger
Tilføjet:
17-04-2016 09:26:59
Svar/Indlæg:
849/30
#0 Jeg har selv e-leaf istick tc40w og den lader jeg op med min gammelt Huawei Mate ( one ) oplader... virker fint. Så længe begge dele er originale og up to standards, skulle ikke ske noget.


PPP
 
Newbie
Tilføjet:
17-04-2016 10:25:57
Svar/Indlæg:
52/28
Mange tak for svar til jer alle.

angående det at de kan ekspodere, har jeg talt med Eleaf omkring. De siger at det ikke kan ske med denne, da der er en chip i som forhindre overopladning.

de anbefaler dog at jeg max bruger en oplader med 5V 1 mA

men jeg tror umiddelbart at de går med "livrem og seler" så jeg ved ikke helt om man evt. kunne prøve med en 5V 1,2 mA?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2016 11:18:06
Svar/Indlæg:
3385/80
#2 Overopladning sker når du påtrykker batteriet en højere spænding end det er designet til. Så begynder der at ske ting og sager - hovedsageligt varmeudvikling.

Normalt oplades Li-ion batterier efter CC/CV princippet - konstant strøm indtil nominel spænding er nået (~4,1V) og derefter konstant spænding indtil strømmen når en hvis nedre grænse, og opladningen stoppes.

Dette gælder så vidt jeg husker også INR high drain batterier (INR = lithium manganese nickel), som er den type der oftest bruges i e-cigaretter.


PPP
 
Newbie
Tilføjet:
17-04-2016 17:03:05
Svar/Indlæg:
52/28
#5 okay. mange tak for svar :)