Dedikeret PhysX GPU

Grafikkort d.  25. april. 2016, skrevet af Confidenze
Vist: 1013 gange.

Confidenze

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2016 18:47:30
Svar/Indlæg:
217/59
Hej Alle.

Jeg vil høre om nogen har erfaringer med en dedikeret physx gpu, og i hvilke tilfælde det giver mening.
Jeg har fundet en liste over spil som angiveligt skulle gøre brug af PhysX, men ved ikke om det begrænser sig hertil?
https://en.wikipedia.org/wiki/...

Håber lidt at nogen herinde har erfaringer med det, og kan komme med lidt input.

Mvh.
keld43

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2016 18:55:57
Svar/Indlæg:
833/39
Jeg legede lidt med det for nogle år siden og besluttede mig for at det ikke var besværet værd.

Det giver et lille boost i nogle enkelte spil, men strømforbrug og støj ved flere blæsere gjorde at jeg opgav det igen.

Ved et lille boost, så snakker vi om 5-10 fps i meget få spil.

Det var så vidt jeg husker gtx 760 og et gt 640 :)

Zero_x

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2016 22:46:49
Svar/Indlæg:
306/54
Jeg mener at PhysX har været integreret på Nvidia kort i en hel del år efter hånden.. helt tilbage til 8800 serien eller længere, så det kræver vist noget gammelt grej før du får noget ud af det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zero_x d. 25-04-2016 22:49:47.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2016 11:11:30
Svar/Indlæg:
15982/637
Med nyere Nvidia kort (ca 2år gamle), har det vist sig at man minimum skal benytte et GTX 460 som dedikeret PhysX GPU, hvis ikke man vil risikere negativ indflydelse. Kort som GeForce 9800GTX og op til GTX 285 kan faktisk hæmme physX ydelsen på nyere kort, da de nyere kort faktisk kan rendere physX delen hurtigere sammen med grafikafviklingen hurtigere.
Så hvis PhysX, så benyt minimum GTX 460.

Sven

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2016 15:56:33
Svar/Indlæg:
3661/82
Ressourcer ikke blot ressourcer og du vil derfor altid cappes ved langsommste enhed.

dvs det kan godt vare du frigive flere grafiske hestekraften i din gpu med et dedikeret physX kort.
men hvis det nye physX kort i sig selv ikke kan levere nok beregninger til din nye hoejere fps jamen saa bliver den jo bare din nye flaskehals.

Aka det kan godt vare dit gfxkort bliver hurtigere og gaar fra 55fps til 60fps pga den nu ikke skal lave physc beregninger
men det nye physxkort lever kun beregninger nok til 50fps

hvis vi samtidigt kigger paa non physx spil saa er det j oher CPU'en der tager sig af fyssiken i spillet og fler benchmark viser at CPU'en alligevel bliver flaskehaleset af GPU'en. hvilket stiller sig selv sporgmla om det kan bettale sig at lossrive de graffiks ressoruce ved blot at lave CPU'en star for physic og derved afbalancre workload mere ligeligt mellme GPU og CPU.
det komme selvfoelige na paa mangde af fysisk der skal bergenes og spiller ellers workload sammensaetning

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 18:42:30
Svar/Indlæg:
979/49
Så med en 5930k kan det måske svare sig at lade Physx, blive kørt af CPU'n?

Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2016 07:11:04
Svar/Indlæg:
2897/83
Problemet med physX på GPU er at i 95% af tilfældende kan det bedre betale sig at investere i mere grafik kraft en fysik kraft, og derfor lader langt de fleste spil cpu'en tage sig af fysikken.
PhysX er et stykke software som både bliver brugt til GPU og CPU fysik beregninger, der hvor kGPU'en er CPU'en overlegen er ved flydende bevægelser i stor skala, som fx røg, tøj, vand, hår etc. Det er bare de færeste der vil have deres fps reduceret med 20-40% for at få disse effekter.