FreeNas Sprg..

Diverse d.  26. april. 2016, skrevet af thias-
Vist: 863 gange.

thias-

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2016 04:55:24
Svar/Indlæg:
396/229
Hej Hwt

Jeg går og overvejer at lave min server om til en FreeNas, jeg har dog lige nogle spørgsmål..

1: Lige nu kører min server med windows server 2012, hvor jeg har alle drevene separate, Så jeg kan bruge dem hver for sig. kan dette lade sig gøre i FreeNas?? i de videoer jeg har set bruges raid??

2: Hvis en harddisk går ned ryger alle data så??

3: Hvis jeg vælger løsningen med FreeNas, kan man så tage en harddisk ud og sætte i en anden pc så den kan se indholdet??

4: Hvordan ser i programmet, til dem af jer der bruger det??
LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 08:32:25
Svar/Indlæg:
699/41
1)
Du kan rent teoretisk oprette mange pools med 1 disk i hver, men det giver slet ikke mening at bruge Freenas i det sammenhæng da grundfilosofien i Freenas netop er pools med paritet

2) Det kommer an på hvordan det er sat op, sætter du 1 disk i hver pool vil det kun være data på den ene disk der forsvinder, sætter du diskene op i én stor RAIDZ pool vil det komme an på hvor mange diske du har allokeret til beskyttelse - RAIDZ-1 der kan du tåle at én disk dør uden at miste data, RAIDZ-2 kan du tåle at to diske dør uden at du mister data osv.

3) Nej, ikke umiddelbart, da diskene som oftest vil være en del af en RAIDZ pool.

4) Freenas sættes op via din browser, du tilgår herefter diskene som shares i f.eks. windows.

Umiddelbart skal du kigge dit hardware godt efter i sømmene hvis du gerne vil gå Freenas vejen, bl.a. bør du bruge en Xeon med ECC ram.

Jeg vil dog sige at ud fra dine spørgsmål virker Unraid som et bedre valg til dig.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
26-04-2016 08:53:15
Svar/Indlæg:
6368/477
#1 har vist ikke helt styr på de forskellige RAID niveauer.

Kort beskrivelse findes på wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/...

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 08:59:12
Svar/Indlæg:
699/41

Jo, det har jeg skam.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
26-04-2016 09:01:12
Svar/Indlæg:
6368/477

Jo, det har jeg skam.

LeetDonkey skrev d. 26-04-2016 08:59:12

RAID 2 er noget man bruger meget, meget sjællendt og kræver minimum end 3 diske, og kun en enkelt kan dø uden at miste data.

RAID 1 kan også have 2 døde diske men banke videre på en tredje.
Eller 5 døde diske og køre videre på den 6, hvis array er så stort.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 26-04-2016 09:04:18.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 09:03:55
Svar/Indlæg:
699/41

Læs nu hvad jeg skriver og læs nu første indlæg så du ved hvad det rent faktisk handler om.

Vi snakker om Freenas der kører ZFS:
https://en.wikipedia.org/wiki/...

Bemærk at jeg skriver RAID-Z og ikke RAID.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af LeetDonkey d. 26-04-2016 09:04:37.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
26-04-2016 09:15:25
Svar/Indlæg:
6368/477

Læs nu hvad jeg skriver og læs nu første indlæg så du ved hvad det rent faktisk handler om.

Vi snakker om Freenas der kører ZFS:
https://en.wikipedia.org/wiki/...

Bemærk at jeg skriver RAID-Z og ikke RAID.

LeetDonkey skrev d. 26-04-2016 09:03:55

Jeg forstår bare ikke hvorfor du snakker RAIDZ, det er ikke en normal standard, og freenas kan sagtens køre de normale RAID levels.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 09:23:58
Svar/Indlæg:
699/41

Hele idéen bag Freenas er at det kører ZFS, så selvfølgelig snakker man RAID-Z når man siger Freenas.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
26-04-2016 09:44:38
Svar/Indlæg:
6368/477

Hele idéen bag Freenas er at det kører ZFS, så selvfølgelig snakker man RAID-Z når man siger Freenas.

LeetDonkey skrev d. 26-04-2016 09:23:58

Det er bare tydeligvis en der ikke ved hvad RAID egentlig er, så at kaste ham i gang med ikke-standarder som RAID-Z synes jeg ikke giver meget mening, især når det også kan køre almindelig RAID.

Desuden kan jeg ikke lige se fordelen ved RAID-Z på en hjemmeserver. Det bliver bare endnu sværer at hive data ud hvis systemet skulle vælge at koge sammen.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 10:05:45
Svar/Indlæg:
699/41

Det lyder som om at du ikke har nogen praktisk erfaring med Freenas.

RAID-Z er standard i Freenas, det er nemt at sætte op, og det retter nogle af de svagheder RAID besidder.

Hvorfor skulle det iøvrigt blive sværere at hive data ud?

Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 10:08:16
Svar/Indlæg:
480/8
#8 Synes du er unfair, da det efter min mening er Leet Donkey der her behersker sig selv og egentlig har dybestset ret, og han fortæller også trådens ejer om systemet bag freenas. I mens har du travlt med at snakke om irellevante "standarder"

De er irellevante fordi de var ment for hardwarebaseret controller. Der er derudaf at software raid er blevet implementeret i hardware delen, da raid blot er algoritmer og matematiske formler for at sikre ens data, med patenter fra matematiske klogeåger (Solomon osv)

Raidz er blevet en standard, scrub, checkzum, snapshots. (solaris) Ja det er uden tvivl én af de mest sikre form for raid, med mulighed for at indbygge ssd cache (gratis). Dog ikke særlig nødvendigt hvis der bruges store mængder ram, derfor man råder om minimum 16gb ram, eller ca 2gb ram pr 1tb.

Begrænsningen i zfs vdevs er at: De kan ikke udvides eller expanderes, det kan du i et raid6 på en dedikeret controller. Har du et vdevs "pool, fx raid3z 20tb" kan du ikke udvide denne pool.

Raid2Z er = Raid 6, men stadig med ZFS filsystem.

Raid3Z er = Der findes ingen raid standard for denne 3 parity model, kun raid 50/60 som fungerer på en helt og aldeles anderledes metode, som også kræver mange flere harddiske.

"Raidz" fungerer på samme måde som almindelig raid, her spare du bare en dedikeret raid controller.
Derfor der er mange, der crossflasher deres dedikeret raidcontroller "LSI & IBM eller omvendt" til at være dedikeret sata/sas host for systemet, for netop at have mange porte tilgængelig for software delen af freebsd.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Crashzone d. 26-04-2016 10:10:23.

thias-

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2016 15:20:44
Svar/Indlæg:
396/229
Hej igen,, Takker for svar

Hvis jeg har et Raidz setup og min harddisk med installationen dør kan man så recover filerne??
kan man på senere tidspunkt tilføje flere harddiske, altså skal serveren være 100% færdig når man sætter det op??

Crashzone

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 15:29:17
Svar/Indlæg:
480/8
#11 Du skal i gang med at læse den helt store grundbog om Freenas.

Start her https://drive.google.com/file/...

Og så fordyb dig selv derfra.

Du kan som udgangspunkt ikke tilføje diske til samme pool "raid" senere.

En typisk "installation" af freenas kører på usb-sticks. Nogle bruger 2, og laver en spejlningen af dem. Således at begge usb pinde køre en slags raid1, hvis den ene dør, så har du den anden. Den selv samme installation kan du lave om og om igen, selv efter du har oprettet et raidz1,2,3. Freenas skulle gerne opfange metadataen på dine diske.

Ja til freenas skal dit første pool "raid" være 100% færdig. Dog kan du senere tilføje større diske. Ved gradvist at fjerne et drev og lade den genopbygge og så forsætte derfra, indtil alle diske er udskiftet til større og nyere diske.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Crashzone d. 26-04-2016 15:30:04.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2016 15:38:13
Svar/Indlæg:
699/41

Ja, det kan du godt.
Normalt vil du installere Freenas på en USB nøgle, hvis vi forestiller os at nøglen går i stykker, installerer du bare Freenas igen på en ny nøgle.
Herefter kan Freenas se at der allerede er en opsætning på dine diske, og du kan vælge at importere den.

Når du installerer Freenas opretter du ét eller flere vdevs, til dem tilknytter du dine diske, og vælger hvilken opsætning der skal være på vdev'et(Mirror, RAIDZ-1, RAIDZ-2 eller RAIDZ-3)
Du kan ikke tilføje eller fjerne diske fra et vdev når først det er oprettet Hvis du vil det skal du først slette dit vdev(og alle data der ligger på - husk backup) og oprette det igen med et nyt antal diske.

Når du har oprettet ét eller flere vdevs tilføjer du dem til en zpool.
En zpool er det 'drev' du f.eks. ser som et netværksshare fra windows

Du kan godt oprette et nyt vdev og tilføje det til din zpool på et senere tidspunkt.
Du kan dog IKKE fjerne et vdev fra en zpool.
En zpool er striped over alle dine vdevs, så hvis ét vdev fejler pga. utilstrækkelig paritet mister du alt data i din pool.
For optimal udnyttelse af pladsen er det derfor bedst at have det antal diske man regner med at bruge fra starten af.

Der er dog nogle brugere der bare kører mirror vdevs med 2 diske i hver, her kan du tåle at 1 disk går i stykker i hver vdev, men ikke at 2 diske går i stykker i samme vdev.

Denne side beskriver det rigtigt godt:
https://drive.google.com/file/...